Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 429 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

33601 berichten
Raak, Frank!
Ik verbaas me er vaak over het moeilijk het is om te schatten hoe lang duurt. Je denkt een moeilijk plaatje te hebben en dan geeft iemand binnen 10 minuten het juiste antwoord. Ik had verwacht dat dit plaatje wel snel geraden zou worden, omdat Google met alleen "uitkijktoren" als zoekwoord het al op de eerste pagina liet zien, maar dan duurt het bijna een halve dag.

Ook wonderlijk hoeveel bijzondere uitkijktorens er in Nederland zijn. Het lijkt wel een speeltuin voor architecten!
Hi Math,

zo heb ik het inderdaad gevonden. Ik heb wel eens een plaatje geplaatst en gedacht dat het een lastige was, maar toen kwam er ook snel iemand met het antwoord.

Mij benieuwen hoe snel deze geraden/gevonden gaat worden.
P1000182_new.png
Ik denk best snel. ;)
Frank schreef:
za 13 jul, 2019 20:25
Hi Math,

zo heb ik het inderdaad gevonden. Ik heb wel eens een plaatje geplaatst en gedacht dat het een lastige was, maar toen kwam er ook snel iemand met het antwoord.

Mij benieuwen hoe snel deze geraden/gevonden gaat worden.

P1000182_new.png
De galerij bij de Marienkirche in Lübeck?
Chips, ik had het plaatje getest met Google afbeelding search, maar niet met Bing. Het klopt Rene, het is inderdaad in Lübeck.
Frank schreef:
za 13 jul, 2019 23:55
Chips, ik had het plaatje getest met Google afbeelding search, maar niet met Bing.
Bing is tegenwoordig vaak een betere start heb ik de indruk.
Het klopt Rene, het is inderdaad in Lübeck.
Het was Martin die Lübeck noemde.
Dat is zo, oké Martin jouw beurt.
Frank schreef:
zo 14 jul, 2019 09:07
Dat is zo, oké Martin jouw beurt.
Dank je. Maar ik vraag even geduld, ik lig nu met griep in bed en ik krijg ook geen verbinding met Tinypics....
Ik heb grote bewondering voor de z.g. Hanze-baksteengotiek in het noorden van Oost-Duitsland, maar ook in het Poolse Gdańsk met een vertakking naar Kraków. Er zijn zelfs ook enkele voorbeelden in stad Groningen te vinden. Ik heb er verschillende boeken over, een lust voor het oog. https://www.google.nl/search?tbm=isch&s ... z_QFGM8nOs
Vandaar dat ik de bogengalerij heb herkend. Voorts ben ik een paar keer met fiets in Lübeck geweest.

Hier een nieuw raadselplaatje. Het brengt ons wat dichterbij huis....

Afbeelding
Te moeilijk? Achter mij staat een bekend standbeeld op een driehoekig plein.
Martin E. van Doornik schreef:
di 16 jul, 2019 15:20
Te moeilijk? Achter mij staat een bekend standbeeld op een driehoekig plein.
Het is m.i. een 'could be anywhere'-plaatje. Dus ik ga 'm niet raden. Sorry.
willem.m schreef:
di 16 jul, 2019 18:33
Martin E. van Doornik schreef:
di 16 jul, 2019 15:20
Te moeilijk? Achter mij staat een bekend standbeeld op een driehoekig plein.
Het is m.i. een 'could be anywhere'-plaatje. Dus ik ga 'm niet raden. Sorry.
In het centrum van een grote stad.
Er is een driehoekige Platz in Berlijn.
Kan inderdaad overal zijn, maar het is wel een bijzonder mooie foto. Ergens een oase van rust in een stad. Ik ga af en toe in België fietsen in en om het Brugse Ommeland. Het bekende standbeeld achter jou zegt met niet meteen iets, maar ik gok dat je ergens in die omgeving moet zitten.
Het is in Nederland.
Hortus Botanicus in Amsterdam. Aan de overkant ligt het Jonas Daniël Meijerplein met de Dokwerker.
keesswart schreef:
di 16 jul, 2019 20:17
Hortus Botanicus in Amsterdam. Aan de overkant ligt het Jonas Daniël Meijerplein met de Dokwerker.
Helemaal correct! Hoe heb je dat gevonden? Deze brug met donkergroene gietijzeren balustrades is een belangrijk onderdeel uit mijn kinderjaren. Rechts buiten beeld stond mijn school (voor dove kinderen) waar ik van 1954 t/m 1968 heb gezeten. Hoe vaak heb ik over dit bruggetje gelopen om de tram lijn 9 te nemen, met een halte voor het Wertheimpark, die mij van of naar het Tropenmuseum of Linnaeusstraat schuin tegenover de Hema bracht, waar de NBM-bushalte was naar Blaricum.
Iedere jaar op 5 december kwam Sinterklaas per stoomboot pal voor de school aan, waar wij als feestelijk uitgedoste kinderen hem begroetten. Daar heb ik nog foto's van.
Het water langs het bruggetje van de raadselfoto is de Nieuwe Herengracht, in mijn jeugd een belangrijke vaarverbinding tussen de Amstel en het IJ. Van dekschuiten, sleepboten, baggermolens tot grote drijvende bokken aan toe. Vaak nog op stoom. Het oude Waterlooplein was maar een paar minuten lopen. De Stopera (nooit gezien en wil ook niet) stond er nog niet. De jongens uit onze klassen gingen in de grote pauze vaak voetballen bij de Dokwerker. Midden in de oude Joodse buurt.

https://www.google.nl/maps/place/Amster ... d4.9035614

Mijn school is dat gebouw midden boven met het enkele wolfsdak ervoor. Het gebouw rechts ernaast met de dubbele wolfsdaken was de meisjesschool. Hoe vaak heb ik daar lol gehad in mijn tienerjaren....

De raadselfoto heb ik een aantal jaren geleden genomen, toen mijn oude school, nu een kunstacademie van de universiteit, een open huis hield waarbij mijn oude schoolkameraden waren uitgenodigd. Daarom per trein gekomen en ik had mijn fiets mee. Er is sinds 1968 een hoop veranderd! In 1968 werd de school te klein bevonden en de hoogste klassen werden ondergebracht in een dependance achter het Rijksmuseum. Vijftien jaar lang dezelfde klasgenoten gehad en tot op heden heb ik er nog contact mee, al zijn er vier overleden.

De volgende foto is voor jou.
Mooi verhaal Martin!

Zodra ik wist dat het in een grote Nederlandse stad moest zijn, had ik het snel gevonden. Ook ik ken deze buurt goed. Vanaf 1978 kwam ik er dagelijks als student Sociale Geografie en Planologie. Die vakken volgde ik in het Maupoleum in de Jodenbreestraat, dat bekend stond als het lelijkste gebouw van Amsterdam. In 1983/84 heb ik ook nog een jaar milieukunde gedaan in een oud gebouw aan de Plantage Muidergracht, aan de andere kant van de Hortus. Aan de voorzijde van de Hortus, dus aan de Plantage Middenlaan, was de Milieuboekhandel gevestigd, waar ik ook regelmatig kwam.
Van 1987 tot 2001 woonde ik hier hemelsbreed 1,5 km vandaan in de Czaar Peterbuurt. Ik moet honderden malen langs de plek op jouw foto zijn gekomen, wanneer ik de fietstunnel onder de Weesperstraat nam.

Ik ga een nieuwe foto zoeken.
Hier is het volgende plaatje.

Afbeelding