Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Leon schreef:
za 09 feb, 2019 15:44
Hans Keesom schreef:
za 09 feb, 2019 13:29
Ik denk dat er wel ruimte is voor een lichtgewicht motor in het voorwiel van menige vakantiefiets (of in een aanhanger), die kan remmen en zo de normale remmen spaart en de gewonnen energie vervolgens weer kan gebruiken bij versnellen of klimmen.
Het heeft echter alleen zin als je een kwantificeerbare winst haalt die het extra gewicht ongedaan maakt.
Of dat gebeurt zal erg afhangen van het gebruik. In stadsverkeer met veel remmen en optrekken en/of met veel heuvel of en af, zal het sneller rendabel zijn dan op lange saaie polderwegen met weinig ander verkeer.
Dat lijkt mij ook een interessant concept.
Ik denk juist dat een extra gewicht op een polderweg helemaal nauwelijks belangrijk is.
Het gewicht is alleen belangrijk bij beklimmingen, maar daar is juist ook het vermogen belangrijk. Dan komt het vervelende nadeel de hoek opkijken dat je, als je weinig vermogen in een e-bikemotor hebt, je qua totaal beschikbaar vermogen uitkomt bij heel lage snelheden, waar de gebruikelijke voor- en achterwielmotoren qua rendement weer erg inefficiënt zijn. Ik heb het dan over rendementen van fors onder de 50%. Het resultaat is dan een e-bike die heel leuk is, behalve op momenten dat je hem het best kunt gebruiken.
Ik heb geen flauw idee of er ook naafmotoren zijn die een vermogen van ca. 100W met een rendement van ca. 85% kunnen overbrengen bij 6 km/u. (links naar meetwaarden gezocht)
Inderdaad, op een polderweg maakt het minder uit. De discussie over voor en achterwielmotoren, t.o.v. een middenmotor is een wereld op zich. Laten we ons nu even richten op iets in de naaf van het voorwiel waarmee we kunnen remmen en stroom-genereren die we bij het klimmen weer kunnen gebruiken.

Bij het klimmen moet ie in ieder geval sterk genoeg zijn om z'n eigen gewicht (inclusief accu en kabels) omhoog te brengen. Als we uitgaan van 7 kilo is als ik het goed inschat 15 watt al voldoende op een 10% helling en 20 watt op een 20% helling. Meer vermogen bij hetzelfde gewicht levert dan dus iets extra op qua snelheid.

De huidige 7 kilo-systemen zijn 250 watt en 400 Wh.
De vraag is even hoeveel remvermogen je wilt hebben in de voorwiel? Is dat 250 watt?

Net een antwoord gehad op wat vragen die ik aan Grin technologies heb gesteld. Een deel van Justin zijn antwoord : "on longer steeper descents (~6-8% grade) I'm routinely putting 400-600 watts or more into the battery pack. "

Dat geeft aan wat er te halen valt aan regeneratief remmen. Mooie setjes bij zowel Grin* als Crystallite ** maar je bent gelijk 1000 euro verder. Die kan je ook in een lichtere fiets of een extra accu steken of in bagage die aerodynamisch net wat beter is.

Maar als je dan als wereldfietser voor een elektrische fiets gaat wellicht toch iets om over nadenken, zo'n set kopen voor je huidige fiets of een e-bike kopen die het al van huis uit heeft. Test dan wel even of ie echt 400-600 watt kan terugleveren.


*https://www.ebikes.ca/shop/electric-bicycle-kits.html
**http://shop.crystalyte-europe.com/home.php?cat=315
Is het misschien handig om in een nieuw topic verder te gaan? Deze boeiende :|. discussie heeft weinig meer met de originele vraagstelling te maken.
willem.m schreef:
za 09 feb, 2019 16:19
Is het misschien handig om in een nieuw topic verder te gaan? Deze boeiende :|. discussie heeft weinig meer met de originele vraagstelling te maken.
Het heeft er juist alles mee te maken, zeker voor een meerdaagse reis op de elektrische fiets ;-)

Het was daarnaast de starter van dit topic zelf die het onderwerp regen(eratie) inbracht in deze discussie, dat lijkt me voldoende om het te linken met zijn vraagstelling

viewtopic.php?f=59&t=32222&start=140#p326577

Aan de andere kant, ervaring is niet hetzelfde als kennis, dus als je daar de nadruk op wilt leggen, dan snap ik het bezwaar van Willem.m wel.
Willem heeft natuurlijk wel gelijk dat ik afgeweken ben van de vraagstelling. Sorry ik lging even mee in een discussie die beter op een andere plaats gevoerd kan worden.
Zie dit draadje nu pas.
Mijn ervaring met meerdaagse fietsreizen op de E-bike:
2016 Rome
2017 Santiago
2018 Rondje Spanje van Girona naar Sevilla en via Salamanca en Zamora weer terug naar Girona
Mont Ventoux in 2016, 17 en 18
Genoeg ervaring dus.
Zie voor adviezen en m'n reisverslagen:
http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com/
Veel leesplezier!
Betty
Ervaring van meerdaagse fietstochten of langere fietsvakanties met de ebike heb ik nog niet daar hij nog in bestelling staat.
Ik ben wel verbaasd (en eigenlijk ook weer niet) te moeten lezen dat "gewone" fietsers de nieuwe generatie Ebike-fietsers niet aanziet als fietser. Zelf heb ik altijd jaren fietsvakanties gedaan, voornamelijk tijdens mijn studentenperiode. Door een kraakbeenletsel, ongeveer 20 jaar geleden, werd het steeds moeilijker en moeilijker, lees pijnlijker en pijnlijker, om nog met plezier te gaan fietsen. Een eenvoudig familietochtje met het gezin mondde altijd uit in een pijnlijke knie, weken last, enzovoort.
Ik ben dan ook heel blij met de Ebike. :lol: Deze uitvinding en de technologie geeft me immers terug de mogelijk om een leuke hobby, waarvan ik nog altijd leuke herinneringen aan heb, opnieuw op te pikken...
En dit samen met mijn vrouw, die al helemaal geen fietser was, die mede door de Ebike ook wel het plezier van het fietsen heeft ontdekt. Na een jaartje proefdraaien hebben we er ond eentje zelf besteld.
Dus laat iedereen maar zagen over dat Ebikers geen echte fietsers zijn, allemaal gezwans. Het gaat uiteindelijk om het plezier dat je er zelf aan hebt
Dag,
Hier mijn ervaring met een meerdaagse reis met e-mountainbike.
Ik heb afgelopen maand met mijn tent, e-mountainbike (Haibike full 7) en Bob aanhanger van Andorra naar Murcia (Sp) gefietst en een deel van de terugweg naar Pau want daarna werd de hitte te groot. 44-45 graden in de buurt van Zaragoza.
Ik had twee accus bij me en heb de eerste paar dagen steeds als ik pauzeerde ergens mijn accu bijgeladen, wat nergens een probleem opleverde. Het nadeel was dat dan je steeds ergens vrij lang moest wachten tot er weer was geladen. Later heb ik eerst een batterij op 10% na leeggereden en daarna de andere aangesloten. Ik denk dat dat beter is voor de accu en in ieder geval voor mijn vrijheid op te stappen wanneer ik wil. Op alle campings heb ik kunnen laden, soms ook gratis.
Ik heb via Google maps (fiets) besturing gereden en daar kwam regelmatig een traject in voor waarbij mijn mountainbike (en ervaring) goed van pas kwamen.
Valencia is echt de perfecte fietsstad, tot in de wijde omtrek rode fietspaden!
In de Pyreneeen fluitend de bergen op en alles op "standaard" gereden met kar!

Ben altijd een fietser geweest maar nu Ivm mijn leeftijd heb ik deze fiets aangeschaft en er nog geen dag spijt van gehad. Deze vakantie 1200km gefietst zonder lekke band of andere problemen! Mijn enige angst was dat mijn motor het een keer zou begeven want er stonden al 6000km op de teller.

Ik ben nu 74 jaar en hoop nog heel wat van dit soort prachtige fietstochten te kunnen maken en laat nog even mijn breiwerkje in de kast!

Groet,
Inez
Zie voor adviezen en m'n reisverslagen:
http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com/
Veel leesplezier!
Betty
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 20:32
Aalscholver schreef:
vr 08 feb, 2019 13:36
Toch heb ik nog een vraag aan Bert :
Ik heb nog nooit een e-bike kunnen vinden met regeneratie. Op zich snap ik de problemen daar mee wel, als je denkt aan alle technische problemen en rendementsverliezen die je dan hebt.
Alle fietsen met een GoSwiss Drive, dus vroeger Santos, Strömer, HP Velotechnik. Die motor heeft 7 standen: 5 ondersteunende standen en twee min-standen waarbij de fiets op de motor afremt en de accu weer oplaadt. Dit is alleen maar handig vanwege het remmen op de motor, aangezien afdalingen meestal niet zo lang duren. Dus je krijgt er echt geen lampje extra voor terug in de indicator voor accuspanning.
De neodrives z20 achterwielmotor heeft ook regeneratie (2 standen). Tref je naast Idworx volgens mij nu ook bij Santos.
Aanstaande Donderdag is Fred Charite bij ons in de winkel om zijn ervaringen te delen. Fred heeft de laatste 10.000 kilometer met Pendix gefietst en een Radical design karretje achter de fiets over de hoge colls in Frankrijk. Lezing is om 19.30 tot 21.00, bij ons in Utrecht. Wel even laten weten dat je komt dan houden we een plekje vrij.
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1431451053

Als je snel bent volgens mij een erg fraaie aanbieding, voordat 'ie voor 1500 euro meer bij een handelaar staat straks.
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 20:34
Hans Keesom schreef:
vr 08 feb, 2019 14:05
Maar met een speedpedelec op vakantie gaan.....dan heb je wel heel veel accucapaciteit nodig of je moet heel voorzichtig omgaan met de ondersteuning.
Prima te doen, zie Kampeerwijzer.
In dat artikel hebben ze het over "speed pedelec ligfietstrikes" . Waar moet ik dan aan denken ? Zoiets ? https://www.hpvelotechnik.com/index_e.html

Vanwege de luchtweerstand moet je wellicht bij snelheden boven de 25 km/h ook wel een ligfiets gebruiken, om niet te veel watts te moeten leveren, zelf en/of uit de motor.
Jurr schreef:
zo 07 jul, 2019 14:05
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1431451053

Als je snel bent volgens mij een erg fraaie aanbieding, voordat 'ie voor 1500 euro meer bij een handelaar staat straks.
Rohloff 500/14 naaf, Gates riem aandrijving , 500 w accu + reserve 400 w accu ,schijfremmen, set Koga fietstassen,
Leren Brooks zadel..... poeh dat klinkt wel heel goed.
Volgens mij heb je dan alle hokjes in het wensenlijstje wel aangevinkt.
Mooier gaat het niet worden denk ik.
Hans Keesom schreef:
zo 07 jul, 2019 23:46
]

Rohloff 500/14 naaf, Gates riem aandrijving , 500 w accu + reserve 400 w accu ,schijfremmen, set Koga fietstassen,
Leren Brooks zadel..... poeh dat klinkt wel heel goed.
Volgens mij heb je dan alle hokjes in het wensenlijstje wel aangevinkt.
Mooier gaat het niet worden denk ik.
Electronisch schakelen, Edelux koplamp, vond het wel een fraaie specificatie zo.

Heb ermee gereden op de Wereldfietser beurs, erg indrukwekkend. Maar ik blijf het nog zonder ondersteuning doen :)
Wel of niet to the point? Wat ook meespeelt, is de lader die je gebruikt. Soms heb je daar een keuze in, meestal niet.
Ik heb een elektrisch ondersteunde (lig-)trike, waarmee ik vorig jaar in Frankrijk toerde. Daar zit een achteraf ingebouwde Bafang achterwielmotor in, gecombineerd met een 750 Wh accu. Die bestelde ik met een 4A lader. Die hogere laadstroom betekent dat de accu ook snel bijgeladen wordt. De Bafang naafmotor is er eentje met reductie en die kan geen energie opwekken bij het afdalen. De trike is oud (15 jaar) en vrij zwaar (geen idee van het exacte gewicht, maar dat zal ergens rond 30 kg draaien, vermoed ik), dus geen vergelijk met hedendaagse fietsen.

Daarnaast staat in de stal ook een Heinzmann pedelec, ook met achterwielmotor. In dat geval gaat het om een 'direct drive' motor en die kan dus wel regeneren. Dat vind ik op zich niet zo belangrijk; wel dat het een flinke motorrem is (met drie regeneratiestanden). De ondersteuning staat meestal in de laagste stand en dan ligt het gemiddelde bereik rond 130 km. De lader (van BMZ, net als de cellen in de accu) is een bescheiden 2A exemplaar. Prima om een lange levensduur van de accu te garanderen, maar daardoor duurt laden wel lang.

En dan is er nog een E-Orca (velomobiel) met alweer een andere motor: Daum. Die zit op een tussenas, tegen een Rohloffnaaf aan. Het bereik van deze fiets varieert enorm naargelang de omstandigheden: van 80 tot ruim over 200 km. Dat hangt af van de lading (met Radical Cyclone of helemaal zonder bagage bijvoorbeeld), de snelheid en het reliëf. Ook hier weer: voor de eerste grote reis die ik ermee maakte (2.000 km) bestelde ik - ondertussen ook alweer 5 jaar geleden - een 5A lader. Daarmee kan de accu (500 Wh) op een uurtje weer voor ongeveer 40 % geladen worden.
Ik weet dat vaak gezegd wordt dat hoge laadstromen funest zijn voor de accu, maar mijn ervaring is dat het niet zo erg is. Concreet: de Orca is bijna 6 jaar oud, heeft bij benadering 60.000 km gebold met dezelfde accu en die heeft nog een capaciteit van ongeveer 450 Wh. Daarbij moet ik meteen vermelden dat het hierbij om een LiFePo4 accu gaat, met heel andere kenmerken dan wat je bij de meeste pedelecs vindt.

Wat meerdaagse tochten betreft: die deed ik al met de E-Orca en met de trike. Telkens werd daarbij gekampeerd op campings. Laden was dan nooit een probleem. Ook tussendoor opladen, tijdens de middagpauze op een terrasje, was op een zeldzame uitzondering na altijd mogelijk.

Die 'snelle' laders zijn voor 's nachts volstrekt onnodig, want dan kan de boel uren na elkaar blijven laden, maar voor tussendoor, overdag, zijn ze dan weer voordelig.
Jurr schreef:
zo 07 jul, 2019 14:05
Kwam deze tegen op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m1431451053

Als je snel bent volgens mij een erg fraaie aanbieding, voordat 'ie voor 1500 euro meer bij een handelaar staat straks.
Nieuwprijs is meer dan 6k, dus zeker een goede aanbieding.
Belle schreef:
za 06 jul, 2019 20:26
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 20:00
BertKremer schreef:
wo 06 feb, 2019 23:30
........ middenmotor meer energie verbruikt aangezien die gebruikers vaak een tweede accu meenemen. .....
Graag verneem ik (het onderzoek) waarop je baseert dat fietsen met een middenmotor vaker een tweede accu meenemen.
Prachtig ja. Had een achterwielmotor én een tweede accu en een actieradius van 170 kilometer op een dag in de laagste ondersteuningsstand. Inderdaad heb je dus geen tweede accu nodig als je maar 80 kilometer per dag fietst.
Inderdaad, als je een beetje capaciteit accu (>400 wH) hebt, hoef je weinig inspanning te leveren om die 80 km af te leggen.

Erg prettig als je bestemming niet waardeert dat je bezweten aankomt of als je stuk zit van de inspanning van de voorgaande dagen. Of als je op een bepaald tijdstip moet aankomen en daarvoor een hogere gemiddelde snelheid moet aanhouden dan je zelf kunt trappen.

Het mooie is dat je in seconden van je fiets een (kwart tot driekwart m.b.t. totale vermogen) elektrische scooter maakt op de momenten dat dat nodig is en binnen seconden weer een gewone fiets.
Je kunt dus met een enkele vervoersmiddel meerdere transportbehoeften afdekken. Geen tweede fiets of auto meer nodig.

Voordeel van tweede accu is dat je voor een relatief beperkt gewicht instant extra power en range bij je hebt.

Aansluitend bij wat Capojan al zei over laders : voor meerdaagse tochten met een oplaad mogelijkheid 's nachts, neem ik liever mijn lichtgewicht slow lader mee. Die lader is kleiner en lichter dan de tweede accu of de standaard lader.
De standaard lader is weer handig om bij tussenstops snel bij te laden als opladen 's nachts niet mogelijk is.

Als je meerdere dagen niet zult(/wilt) kunnen bijladen, sta je voor de keuze. Ga je dan meer accu's meenemen met als nadeel dat je nog meer gewicht meeneemt of verlaat je het idee van een elektrische fiets en bespaar je op die manier sowieso 5-7 kilo gewicht.

Ik heb wel gemerkt dat door het verbeteren van mijn conditie, deels te danken aan die elektrische fiets (omdat ik OV en auto nu 99% van de dagen kan laten staan), ik steeds minder gebruik maak van de elektrische ondersteuning, waardoor ik waarschijnlijk meer inspanning per kilometer moeten leveren dan op een lichtgewicht gewone fiets. Lijkt me goed voor m'n conditie en ik kan altijd nog de eco stand bijschakelen als ik iemand moet bijhouden of als ik ben uitgeput ;-)
Belle schreef:
ma 15 jul, 2019 09:03
Hans Keesom schreef:
zo 07 jul, 2019 23:42
In dat artikel hebben ze het over "speed pedelec ligfietstrikes" . Waar moet ik dan aan denken ? Zoiets ? https://www.hpvelotechnik.com/index_e.html

Vanwege de luchtweerstand moet je wellicht bij snelheden boven de 25 km/h ook wel een ligfiets gebruiken, om niet te veel watts te moeten leveren, zelf en/of uit de motor.
Het gaat inderdaad om een HP Velotechnik Scorpion FS s-pedelec.

Je conclusie dat je zelf niet te veel watts hoeft te leveren is niet correct. De fiets voegt alleen een percentage aan je eigen watts toe. Dus als je nul watts zelf levert, staat de fiets altijd stil. Ik stopte er altijd net zoveel energie in als in een fiets zonder motor. Daar waar ik op een normale fiets 22 km/u rij, maakt de speed pedelec er in de laagste ondersteuning 30 km/u van. Maar ik lever zelf nog altijd 22 km/u. De hartslagmeter heeft dit ook bevestigd.
Het is natuurlijk maar wat je veel vind en hoe hard je wilt gaan en welke ondersteuning je gebruikt,

Bosch heeft de cijfers staan wat ondersteuningspercentage op bijvoorbeeld https://www.bosch-ebike.com/nl/producte ... ance-line/
Als je fiets in de hoogste stand zet zal elke watt die je trapt worden aangevuld met 3 watt van de motor, dus 4 watt totaal. Ik hoef dus maar 25% zelf te trappen van het vermogen dat nodig is. Om mijn fiets 25 km/h te laten gaan is 150 watt genoeg en hoef ik zelf dus maar 37.5 watt te trappen hetgeen ik wel 80 km volhou. Zelfs het dubbele vind ik niet echt een zware inspanning.
Ik heb de afgelopen paar jaar op diverse fietsreizen zo'n 5000 km gereden op e-bikes. Om 'gelijk' te komen met de energie van mijn man, heb ik een paar jaar geleden voor het eerst op een e-bike een fietsvakantie gehouden. Dat beviel supergoed, omdat we aan het eind van mooie fietsdagen op de Velodyssee-route allebei nog puf over hadden. De batterij van mijn fiets kon ik overdag vaak bijladen tijdens een hapje eten of wat drinken bij een restaurantje of terras. De fiets met voorwielmotor bleek niet geschikt voor bergachtig gebied, vandaar dat ik op zoek ging naar een fiets die dat wel zou zijn.
Uiteindelijk heb ik een Bulls Lacuba Evo 25S gekocht. Daar zit een Brose middenmotor in (een stille motor en met behoorlijke trekkracht) en de batterijcapaciteit is met 650 Wh zeer royaal. Op vlakke etappes lukt het om er ruim 100 km mee te fietsen. In de bergen in Spanje (zo'n 1500 tot 1600 meter) haal ik ook de 65 km wel. Wel zorg ik er zoveel mogelijk voor dat ik in de middag de batterij extra oplaad. Bij restaurants is dat altijd wel mogelijk.
Ik heb vorig jaar een deel van de Andalusië-route van Benjaminse gefietst van Málaga tot aan Cuenca en daarna verder naar Madrid. Dit voorjaar ben ik van Pamplona naar Burgos (Santiago-route) en vervolgens naar Valéncia gefietst (De route van El Cid). Dagetappes varieerden van 45 km tot 115 km.
Nadeel van de e-bike is dat die niet in het vliegtuig kan, maar door gebruik te maken van de fietsbussen en transportdiensten als Travel-light (nu failliet) en Care4luggage (www.care4luggage.com) kon ik toch mijn fiets naar- en van Zuid-Spanje krijgen.
Ik heb in Spanje veel (Nederlandse) fietstoeristen ontmoet, vaak ook op e-bikes. Sommigen rijden met de eigen auto naar Zuid-Frankrijk om vanaf daar routes te gaan fietsen, anderen gebruiken de fietsbussen of maken gebruik van Soetens of dus Care4Luggage.
De belangrijkste voorwaarde die je aan een e-bike voor vakantiefietsen zou moeten stellen is dat deze vrijloop heeft om door te kunnen fietsen als de batterij toch een keer leeg raakt. Als er ruimte is in de bepakking, ook qua gewicht, kan een extra batterij handig zijn, al is het maar voor de gemoedsrust. Als er ruimte is in de portemonnee, zou je toch voor een fiets met regeneratie kunnen gaan :D .
Als je zo'n fietsroute heel strak plant en erg veel bezig bent met wattages, batterij-inhoud en maximale dag-etappes, vergt dat meer research naar de juiste fiets, batterij en ondersteuningsvariant. Voor liefhebbers van fietsvakanties die wat meer op de bonnefooi kunnen reizen, zijn de meeste hedendaagse e-bikes met middenmotor en de relatief grote accu's die er vaak op zitten volgens mij heel geschikt.
20190604_111244.jpg
Mijn fiets in Spanje
Belle schreef:
do 18 jul, 2019 08:18
Hans Keesom schreef:
di 16 jul, 2019 21:21
...........
...................
Mijn voorbeeld met de hoogste ondersteuning was om te laten zien dat zelfs in een worst case scenario je de 80 km met 1 accu nog wel moet kunnen halen. Dit ter bevestiging van jouw opmerking dat 1 accu genoeg zal zijn voor 80 km. Hangt natuurlijk wel af van een heleboel factoren waaronder de accucapaciteit in wH, helling van de weg, aerodynamische eigenschappen van fiets en fietser, snelheid waarmee gereden wordt

Het is zeker niet de manier waarop ik meestal die afstand afleg.
Ik bewaar de motor meestal voor de momenten dat de laagste versnelling niet laag genoeg is of als mijn benen niet meer het vermogen kunnen leveren om enigszins op het gewenste tijdstip aan te komen op het doel van mijn reis.

Ik snap wat je bedoelt als je km/h 's bij elkaar optelt maar het benodigde vermogen loopt niet evenredig met de snelheid. Omdat de conditie van een fietser meer op basis van vermogen gaat en de accu van de e-bike. *

Wat je vertelt over de swissdrive vind ik wel zorgwekkend. Het idee van elektrisch remmen vind ik interessant maar het moet er wel altijd gewoon zijn als je er om vraagt

Ik overweeg deze motor te bestellen. Toch maar eens vragen hoe die reageert in de situatie die jij beschrijft. Filmpje gaat over de motor een basisniveau van stroom geven om dat slepen te voorkomen.
https://www.youtube.com/watch?v=d0nyiDbWZuM


*
Uitgaande van een fietser van 70 kg en een fiets van 25 kg is er op een vlakke weg aan vermogen nodig volgens http://www.bikecalculator.com .

0 km/h 0 watt
6.5 km/h 10 watt
20 km/h 68 watt
26,5 km/h 131 watt
29 km/h 164 watt

Je ziet dat van 0 naar 6.5 km/h een (extra) vermogen van 10 watt nodig is maar voor dezelfde extra snelheid vanaf 20 km/h heb je 63 watt aan extra vermogen nodig.
Bij 45 km/h heb je 500 watt nodig en bij 60 km/h 1187 watt.

Als jij zelf je HP op 20 km/h rijdt, trap jij dus 68 watt, als de motor het stuk naar 29 km/h doet, moet die dus 76 watt leveren.


De afstanden die je op die manier zou kunnen rijden als je zelf continu 50 watt kunt leveren op een 400 wH accu zijn

6.5 km.h eindeloos want je levert meer dan nodig is voor die snelheid. Waarschijnlijk zet je de ondersteuning uit.
20 km/h dus 18 watt uit de accu. 400wh/18 = 22 h. 22 keer 20 km/h is 440 km
26.5 km/h dus 81 watt uit de accu. 400 wh/81 = 4.9 uur * 26,5 = 130 km
45 km/h dus 450 watt uit de accu. 400/450 = 0.8888. 0.888 * 45 = 40 km

Natuurlijk rijdt niet iedereen continu 50 watt te trappen en op een vlakke weg maar het laat wel zien wat het effect van snelheid is op hoever je komt.