Additionally, paste this code immediately after the opening tag: iets met bomen en bos... welke landen, welke route - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

iets met bomen en bos... welke landen, welke route

Dubbel
Je kunt ook met de boot naar Amerika gaan. Cunard lines en de fiets mag gratis mee. Of met de trans Siberië trein naar China gaan. Milieu vriendelijker dan vliegtuig en ook een avontuur.

Als ik jong was, ging ik gewoon met de trein naar China en daar fietsen. Vervolgens met cunard lines met de boot Van China naar Amerika en daar fietsen. Dan opnieuw de boot terug naar Europa.
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 00:55
Je kunt ook met de boot naar Amerika gaan. Cunard lines en de fiets mag gratis mee.
Fiets gratis, dan ben je wel spekkoper als je voor de overtocht van zes dagen in je eentje al minimaal € 2754 moet betalen op een roetbrakend cruiseschip...
peter de rijk schreef:
di 16 jul, 2019 12:38
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 00:55
Je kunt ook met de boot naar Amerika gaan. Cunard lines en de fiets mag gratis mee.
Fiets gratis, dan ben je wel spekkoper als je voor de overtocht van zes dagen in je eentje al minimaal € 2754 moet betalen op een roetbrakend cruiseschip...
Dan is er maar één oplossing...
peter de rijk schreef:
di 16 jul, 2019 12:38
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 00:55
Je kunt ook met de boot naar Amerika gaan. Cunard lines en de fiets mag gratis mee.
Fiets gratis, dan ben je wel spekkoper als je voor de overtocht van zes dagen in je eentje al minimaal € 2754 moet betalen op een roetbrakend cruiseschip...
Deze prijzen variëren enorm hoor. Je kunt al voor 1000 euro mee en als je met ze tweeën gaat is het maar 599 euro’s per persoon. Ook gaan er wel zo duizend mensen mee en het roet valt wel mee.
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 13:31
Ook gaan er wel zo duizend mensen mee en het roet valt wel mee.
Interessante stelling. Heb je daar gegevens van? Roet , SO2 En brandstofverbruik/CO2?
Leon schreef:
di 16 jul, 2019 14:15
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 13:31
Ook gaan er wel zo duizend mensen mee en het roet valt wel mee.
Interessante stelling. Heb je daar gegevens van? Roet , SO2 En brandstofverbruik/CO2?
Daar heb je wel een puntje;
Cruiseschepen vervuilen enorm. Als het op SO2 aankomt zelfs net zo veel als miljoenen auto’s.
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba72ae8d/
joukon schreef:
di 16 jul, 2019 14:26
Leon schreef:
di 16 jul, 2019 14:15
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 13:31
Ook gaan er wel zo duizend mensen mee en het roet valt wel mee.
Interessante stelling. Heb je daar gegevens van? Roet , SO2 En brandstofverbruik/CO2?
Daar heb je wel een puntje;
Cruiseschepen vervuilen enorm. Als het op SO2 aankomt zelfs net zo veel als miljoenen auto’s.
Bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba72ae8d/
Verder in de kletspraat-sectie dan maar?
Leon schreef:
di 16 jul, 2019 14:15
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 13:31
Ook gaan er wel zo duizend mensen mee en het roet valt wel mee.
Interessante stelling. Heb je daar gegevens van? Roet , SO2 En brandstofverbruik/CO2?
Nope. geen enkele cijfers. Een boot lijkt me gewoon milieu vriendelijker. Ik kan er ook volledig naast zitten hoor.

En ik zit er volledig naast. Dit artikel gevonden:

https://www.theguardian.com/travel/2006 ... ises.green

Travelling to New York and back on the QEII, in other words, uses almost 7.6 times as much carbon as making the same journey by plane.”

vertaald met google translate:

Reizen naar New York en terug naar de QEII, met andere woorden, verbruikt bijna 7,6 keer zoveel koolstof als het maken van dezelfde reis per vliegtuig. "

Maar een boot is wel leuker natuurlijk. Je eigen hut, zoveel eten als je wilt, heerlijk liggen op het dek, maar milieu vriendelijk is het dus blijkbaar niet
Toen ik vorig jaar naar Travemunde keek vanaf de veerboot viel me een gele waas op, ik dacht dat dat stofwolken van de droogte boven Lübeck waren maar het blijkt dus dat onderdeel (zwavel) is van wat er de lucht in wordt gejaagd door de motoren van de veerboot, een cruiseschip zal niet veel anders zijn. Schoon is dus anders. En voor die overtocht naar de VS betreft je kan als passagier mee op vrachtschepen, dat is alleen wel een uitzoekding.
cycler schreef:
di 16 jul, 2019 14:34
Reizen naar New York en terug naar de QEII, met andere woorden, verbruikt bijna 7,6 keer zoveel koolstof als het maken van dezelfde reis per vliegtuig. "

Maar een boot is wel leuker natuurlijk. Je eigen hut, zoveel eten als je wilt, heerlijk liggen op het dek, maar milieu vriendelijk is het dus blijkbaar niet
Die reis duurt ook nog wel even een stukje langer, dus dat is een beetje appels en peren. Wat niet wil zeggen dat het een schone manier van reizen is.
Ben bezig de route HongKong-Macau-Yangshuo-Guilin-Guiyang-Quijng-Kunming en dan richting zuiden naar Hekou.
Iemand een suggestie waar je na Macau op de trein kunt stappen en wat een goed punt is om weer uit te stappen?
Las in de blog van Annemarie dat zij met de trein naar Zhaoqing zijn gegaan, maar dat lijkt mij nog steeds een erg grote/drukke stad en de eerste dagen zien er volgens hun verslag ook minder interessant uit.

Dacht zelf te treinen tot Wuzhou en vandaar te fietsen naar Huangyao. Ik zie bijna de hele weg een kleine weg (wit) naast de hoofdweg, maar zie op het stuk dat er geen andere weg is een grote tunnel verschijnen (G65 Meizi naar Chazijiou). Dat is een express way en ik denk dat je daar niet kunt fietsen.
Wat is jullie ervaring daarmee? Wat doe je dan?
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 22:52
keesswart schreef:
ma 15 jul, 2019 16:37
Tja, ik lees wel eens kranten. In die kranten staan steeds vaker berichten over de klimaatcrisis. En op dit forum lijken velen op een andere planeet te leven.
Tja, dit is een forum voor wereldfietsers. Dan is het toch niet vreemd dat hier vragen worden gesteld over fietsen op andere continenten? Voor zover ik weet is op dit forum ruimte voor fietsen dichtbij huis en fietsen veraf. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen over de gebruikte vorm van vervoer. Het heeft iets aanmatigends om steeds weer willekeurige topics te kapen en anderen daarin op zelotische wijze de maat te nemen over hun reisgedrag.
Deze reactie bevestigt nog eens goed het citaat van Henk Hofland in mijn eerste reactie. Een (aanzienlijk?) deel van de wereldfietsers lijkt te bestaan uit geharde consumentisten, met een diepe afkeer van iedereen die hun dwars zit bij de vervulling van hun wensen; die al geïrriteerd raken wanneer een andere fietsliefhebber in een topic als dit, met verwijzing naar de actualiteit, zich afvraagt of die wensen misschien ook op een andere manier te vervullen zijn.

Ik weet niet niet of de oprichters van deze vereniging hebben voorzien dat de nadruk op ‘wereld’ in de naam Wereldfietser zou gaan resulteren in een clubcultuur waarin vaak en ver vliegen net zo vanzelfsprekend is geworden als het fietsen, met als gevolg dat leden van de club steeds meer als sprinkhanen over de wereld zijn gaan hoppen. Of dat ze de nadruk hadden willen leggen op ‘fietsen', als middel om de wereld te ontdekken. Dus meer in de traditie van Gerard Monnink en Toon Damhuis, die in de jaren dertig met fiets en tent naar de Oriënt trokken. Of Frank van Rijn in zijn jonge jaren, toen vliegtickets nog duur waren. “Vliegen is geen reizen, vliegen is reizen overslaan”, schreef Frank toen. “Je ziet niks als je in 17,5 uur naar Jakarta vliegt. Wel als je er in 12,5 maanden heenfietst.”

Afgezien van een paar topics op dit forum zijn er na enig zoekwerk op het internet nog wel wat plekken te vinden waar mensen die erg van reizen houden, maar ook graag willen dat de wereld een beetje leefbaar blijft, zelf vraagtekens bij hun vliegverslaving zijn gaan plaatsen, zoals hier. Een enkeling speelt zelfs met de gedachte om op fietsvakantie te gaan...

Overigens is er tijdens het schrijven van dit stukje geen minuut voorbij gegaan dat ik niet een paar laagvliegende vliegtuigen voorbij hoorde komen.
Hoi Kees, volgens mij valt dat wel mee. Ik vermoed dat menig wereldfietser bezig is om opnieuw keuzes te maken. Jou input draagt daar uiteraard ook aan bij. Dank daarvoor.
Wat alleen vervelend is dat een topic volledig gekaapt wordt. Dat is net iets teveel van het goede. Uiteraard begrijp ik jou ook, je bent gepassioneerd over dit onderwerp. Maar teveel 'schreeuwen' werkt vaak averechts, hoe goed de boodschap wellicht ook bedoeld is. En laat weinig ruimte over voor anders denkenden en dan haken mensen af.
hoeksie schreef:
di 16 jul, 2019 23:16
Ben bezig de route HongKong-Macau-Yangshuo-Guilin-Guiyang-Quijng-Kunming en dan richting zuiden naar Hekou.
Iemand een suggestie waar je na Macau op de trein kunt stappen en wat een goed punt is om weer uit te stappen?
Las in de blog van Annemarie dat zij met de trein naar Zhaoqing zijn gegaan, maar dat lijkt mij nog steeds een erg grote/drukke stad en de eerste dagen zien er volgens hun verslag ook minder interessant uit.

Dacht zelf te treinen tot Wuzhou en vandaar te fietsen naar Huangyao. Ik zie bijna de hele weg een kleine weg (wit) naast de hoofdweg, maar zie op het stuk dat er geen andere weg is een grote tunnel verschijnen (G65 Meizi naar Chazijiou). Dat is een express way en ik denk dat je daar niet kunt fietsen.
Wat is jullie ervaring daarmee? Wat doe je dan?
Dat het na Zhaoqing druk was, gold alleen voor de eerste 40 km in mijn herinnering. Ik weet ook niet of de trein uit Hongkong nog in die vorm rijdt en fietsen meeneemt,misschien is het inmiddels een HSL...
Er geen land ter wereld waar de verkeersomstandigheden zo snel veranderen als in China. Als er een snelweg wordt geopend, kan de naastliggende weg opeens heel rustig worden, maar er kan ook binnen een paar jaar zomaar een hele stad op het platteland verrijzen, met bijbehorende drukte.
Het beste advies is volgens mij om op crazyguyonabike recente verslagen uit een bepaalde regio op te zoeken (over vrijwel elke route in ZO-Azië zijn er fietsverslagen) en aan de hand van die ervaringen een route te maken. Zo hebben wij dat indertijd ook gedaan in China (en andere landen). Ook een goede bron voor info over onderdak trouwens.
(dubbel)
peter de rijk schreef:
wo 17 jul, 2019 13:30
Het beste advies is volgens mij om op crazyguyonabike recente verslagen uit een bepaalde regio op te zoeken (over vrijwel elke route in ZO-Azië zijn er verslagen) en aan de hand van die ervaringen een route te maken. Zo hebben wij dat indertijd ook gedaan in China.
+1

...en dan niet vergeten na afloop je eigen ervaringen te delen via WF en/of CGOAB. Zo houden we elkaar geïnformeerd zonder onnodig afhankelijk te worden van commerciële partijen.
Marco Meijerink schreef:
wo 17 jul, 2019 13:18
Hoi Kees, volgens mij valt dat wel mee. Ik vermoed dat menig wereldfietser bezig is om opnieuw keuzes te maken. Jou input draagt daar uiteraard ook aan bij. Dank daarvoor.
Wat alleen vervelend is dat een topic volledig gekaapt wordt. Dat is net iets teveel van het goede. Uiteraard begrijp ik jou ook, je bent gepassioneerd over dit onderwerp. Maar teveel 'schreeuwen' werkt vaak averechts, hoe goed de boodschap wellicht ook bedoeld is. En laat weinig ruimte over voor anders denkenden en dan haken mensen af.
Wat fijn dat je het zo verwoord Marco.
Ik vind dat Kees zeker een punt heeft, maar ik denk dat wij juist door de stap naar een fietsvakantie te zetten al een grote stap hebben gezet.
Ik zou het fijn vinden als forumleden inhoudelijk op mijn vraag willen reageren. en misschien is het een idee dat Kees een apart topic opent, dat ik vefvolgens met veel plezier zal lezen.
willem.m schreef:
wo 17 jul, 2019 13:37
peter de rijk schreef:
wo 17 jul, 2019 13:30
Het beste advies is volgens mij om op crazyguyonabike recente verslagen uit een bepaalde regio op te zoeken (over vrijwel elke route in ZO-Azië zijn er verslagen) en aan de hand van die ervaringen een route te maken. Zo hebben wij dat indertijd ook gedaan in China.
+1

...en dan niet vergeten na afloop je eigen ervaringen te delen via WF en/of CGOAB. Zo houden we elkaar geïnformeerd zonder onnodig afhankelijk te worden van commerciële partijen.
Tuurlijk deel ik naderhand mijn ervaringen :)
Het lijkt erop dat het jullie niet zoveel uitmaakt waar. Dan kan je net zo goed dichter bij huis blijven.marokko en dan terug naar huis door Spanje en Frankrijk, zoals Kees hier al als tip geeft inclusief vervoer tips.