Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TransAlp voor een week, roundtrip - Forum Wereldfietser

TransAlp voor een week, roundtrip

Beste mensen,

We hebben een weekje over in Augustus en hebben het plan opgevat om een Transalp te doen.
We gaan dit self supporting doen.
De meeste routes die ik vind zijn van noord naar zuid.

Kent een van jullie een Transalp als roundtrip? Auto ergens neerzetten, weekje knallen en dan weer terug.

Iemand ideeën?

Marco en Lisette
dubbel
Weet niet wat jullie definitie is van een 'trans Alp' maar kijk eens naar dit filmpje van een kennis voor wat inspiratie.

Leuk. Dank je wel voor het delen.

De officele transalp gaat van noord naar zuid (Oostenrijk-italie, zie kaartje). Maar dan is het lastig om weer terug bij de auto te komen.
We zouden ook graag de hoogte op willen zoeken. Boven de boomgrens.
Kortom: veel wensen voor een weekje:)
unnamed.jpg
unnamed.jpg (94.56 KiB) 2975 keer bekeken
Ik ken geen Transalp als route, maar voor een (lange) rondrit zou ik zeker gaan kijken naar het grensgebied Frankrijk-Italië. Er zijn daar erg veel mogelijkheden voor, en het gebied is prachtig waarbij je vaak flink op hoogte kan blijven (mits je onverhard niet schuwt... en dat doen jullie niet ;))
Fedor schreef:
wo 26 jun, 2019 14:32
Ik ken geen Transalp als route, maar voor een (lange) rondrit zou ik zeker gaan kijken naar het grensgebied Frankrijk-Italië.
Toffel heeft vorig jaar in dit gebied een prachtige tocht gemaakt (zie hier). Enkele weken terug hebben wij geprobeerd een light-versie van zijn tocht te rijden op gewone vakantiefietsen met kampeerbepakking. Daarvoor had ik de sneeuwvelden en geitenpaden in zijn route vervangen door asfaltwegen en minder slechte grindpaden.
Nadat er geen fietsplekken in snelle treinen vanaf Nice bleken te zijn (waardoor de terugreis maar liefst 3 dagen zou gaan duren), heb ik een plan B gemaakt. Van Genève (dat nog redelijk snel per trein te bereiken is) naar Briançon via de 'Toffel-light'-route en dan terug over de Col du Galibier, Madeleine en Joly.
Dit rondje hebben we weer ingekort vanwege een hittegolf. Op dagen dat we niet voor het eind van de ochtend boven de 2000 meter konden komen, werd het voor ons te heet om te fietsen. Zelfs in Briançon, dat op 1300 m hoogte ligt, werden temperaturen van 35 tot 37 graden verwacht.
Een paar keer besloten we om een dag niet te gaan fietsen maar te wandelen. Daarvoor hadden we ook wandelschoenen en een rugzak meegenomen. We probeerden dan wel met een skilift boven de 2000 m te komen. Helaas gingen de meeste skiliften pas na 5 juli open ('s zomers nemen ze vaak ook fietsen mee).
Plan C hield in dat we na de Col de l'Iseran niet meer via Italië naar Briançon fietsten en dan terug over de Col du Galibier en verder noordwaarts, maar rechtstreeks naar de Galibier en dan terug via de Col du Glandon, Madeleine en Joly. De net iets minder dan 2000 m hoge en daardoor erg warme Glandon kostte ons zoveel zweet, dat we de dag daarna geen zin meer hadden in de Madeleine.
Wel hebben we aan het eind nog de heerlijk stille Col du Joly bedwongen, met een prachtig uitzicht op de Mont Blanc. Hier hadden we grote moeite met de afdaling: een zwaar geërodeerd grindpad met een steilte van 10-15 %, dat we voor een groot deel hebben moeten lopen. Hier hadden we achteraf beter met een skilift naar beneden kunnen gaan.
De eerste Alpencol op deze tocht was overigens de Cormiche d'Arrêches. Ook deze is grotendeels onverhard maar nooit steiler dan 8 à 9 %. Bovendien was het toen nog aangenaam koel. Vlakbij deze col werden we hartelijk onthaald in de Réfuge de l' Écondu, waar we konden eten, douchen en onze tent opzetten. Andere nachten hebben we op reguliere campings doorgebracht. Eenmaal kozen we voor een pension omdat er noodweer werd verwacht (code oranje), dat achteraf wel meeviel. Echt noodweer kwam in de laatste week op een bos- en insectenrijke camping. Naast onze tent stond een knoestige eik (gelukkig zonder eikenprocessierupsen) die overeind is blijven staan. Zo'n 20 km verder lagen de volgende dag omgevallen bomen op ons pad.

Afbeelding
Kaartje van de vantevoren gemaakte gps-tracks (geen dagetappes) van onze laatste Alpentocht, waarvan we uiteindelijk de volgende trajecten hebben gefietst: 00, 01W1, 01W2W, 02 (met de Cormet d'Arrêches), 03 (Col de l'Iseran), 04W, de eerste helft van 05 (Col du Galibier), hierna een ongepland stuk (Col du Glandon) dat aansluit op 06 (met de Col de Madeleine, die we per trein hebben omzeild), 07N en de eerste helft van 08 (Col du Joly).

Drie jaar terug hebben we ook in de Alpen gefietst. Zowel in juni/juli (Sint Gotthardt-Maloja-Bernina-Forcola di Livingo-Alpisella-Stelvio-Würzjoch-Klammljoch, zie hier) als in oktober (Timmelsjoch-Mahlknechtjoch-Fedaia-Staulanza, zie hier (stukje scrollen tot het koud wordt).

In 2011 maakten we in oktober een collentocht van Genève naar Fréjus (zie hier; toen reed er nog een TGV met fietsplekken van Marseille naar Mulhouse en een nachttrein van Basel naar Amsterdam, zodat we binnen 24 uur terug konden reizen). Mooier en stiller dan toen zul je het in de Alpen niet gauw aantreffen.

Het lijkt me best een uitdaging om in de Alpen een mooie tocht van slechts een week bij elkaar te puzzelen (die je bij tegenvallend weer ook nog kan laten krimpen tot een plan B en een plan C ;-)), maar wellicht zitten hier een paar bruikbare puzzelstukjes bij.
Klopt helemaal, is inderdaad een uitdaging. Dank je wel voor je input. Goed dat je me eraan herinnert. Volgens mij heb je een tijdje geleden een heel verslag over dit gebied geschreven, of niet?
Ik ga er vanavond naar kijken en lekker puzzelen boven kaarten (vaak schermen :lol: ).
Als het ook deels onverhard mag zijn, wat denk je van een rondje van ca. 550 km met ongeveer 15000 hoogtemeters in de Frans-Italiaanse Alpen. Het is een combinatie van ca. 2 dagen de route van de Torino-Nice rallye tot Briancon (o.a. Col Colombarde, Colle delle Finestre, Col d'Assiette; meest onverhard), 3 dagen Galibier - Iseran - Pt St Bernard (verhard) en ca 2 dgn over de Col du Nivolet (top onverhard). Je kunt het rondje natuurlijk overal beginnen.
https://ridewithgps.com/routes/30589965
Tour des Alpes.png
Edit : waarschijnlijk is de Col du Nivolet toch niet zo'n goed idee. Vanuit het noorden houdt de verharding op bij Le Pont op 1970 meter. Vandaar is het nog 5 km met 450 hoogtemeters naar de top over een soort huttenpad. Aan de zuidkant kun je wel fietsen, ca 5 km vrij vlak onverhard naar de Rifugio Savoia, verder geasfalteerd (Giro etappe 2019). Zie http://www.sentieriitaliani.it/val%20d' ... 20bike.htm
Italiaanse Dolomieten zou ik zeker als optie willen noemen, geen Alpen maar wat is het mooi daar en veel mogelijkheden om een rondje te maken/plannen.
@math, onverhard heeft de voorkeur. Bikepacking tocht. Mag lekker bumpie zijn.