Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het moet niet gekker worden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Het moet niet gekker worden

peter de rijk schreef:
zo 21 jul, 2019 13:27
.....dat je echt bij FLORIAN hebt gezeten...
Het is gewoon een deal waarbij zowel de uitbater als de gast heel goed weet wat die deal inhoudt (op tafel ligt een menukaart met prijzen), dus hoezo afzetterij?
dat geldt dus niet voor de muziektoeslag, zie mijn verhaal hierboven om 23:01. Of het om Florian ging of een buurman weet ik overigens niet meer.

Hans
javb2812 schreef:
zo 21 jul, 2019 14:45
peter de rijk schreef:
zo 21 jul, 2019 13:27
.....dat je echt bij FLORIAN hebt gezeten...
Het is gewoon een deal waarbij zowel de uitbater als de gast heel goed weet wat die deal inhoudt (op tafel ligt een menukaart met prijzen), dus hoezo afzetterij?
dat geldt dus niet voor de muziektoeslag, zie mijn verhaal hierboven om 23:01. Of het om Florian ging of een buurman weet ik overigens niet meer.

Hans
Bij Florian staat het wel op de kaart vermeld: 6 euro toeslag voor de muziek bij de eerste consumptie (foto)
peter de rijk schreef:
zo 21 jul, 2019 14:58
javb2812 schreef:
zo 21 jul, 2019 14:45
peter de rijk schreef:
zo 21 jul, 2019 13:27
.....dat je echt bij FLORIAN hebt gezeten...
Het is gewoon een deal waarbij zowel de uitbater als de gast heel goed weet wat die deal inhoudt (op tafel ligt een menukaart met prijzen), dus hoezo afzetterij?
dat geldt dus niet voor de muziektoeslag, zie mijn verhaal hierboven om 23:01. Of het om Florian ging of een buurman weet ik overigens niet meer.

Hans
Bij Florian staat het wel op de kaart vermeld: 6 euro toeslag voor de muziek bij de eerste consumptie (foto)
maar dat geld gaat niet naar de muziek..... slechts een verwaarloosbaar deel ervan.
peter de rijk schreef:
zo 21 jul, 2019 13:27
Alsof je op de Piazza San Marco voor die koffie betaalt... Die koffie kost niks, maar al die andere dingen zijn voor veel mensen veel geld waard: het uitzicht op een van de mooiste pleinen ter wereld, de bediening in een leuk apenpakkie, het historische interieur van het café als je even naar het toilet gaat, de steelse blikken van het plebs op het plein dat er de centen niet voor (over) heeft, het strijkje op de achtergrond, de foto op je Insta-account dat je echt bij FLORIAN hebt gezeten...
Het is gewoon een deal waarbij zowel de uitbater als de gast heel goed weet wat die deal inhoudt (op tafel ligt een menukaart met prijzen), dus hoezo afzetterij?
Sorry maar voor jezelf gaat deze redenering misschien op, maar ik heb nou geen onhoudbare drang om mezelf op een te duur Venetiäans terras te instagrammen?!
Laat mij maar lekker op een verlaten plekkie, met mijn pruttel brandertje m'n eigen koffie maken.
Ik vind het ook heerlijk om op gezellig terrasje een bakkie te doen. Maar niet als dat terrasje platgelopen wordt door toeristen die op zoek zijn naar instant vermaak opgenaaid door de toeristenbranche en daarvoor belachelijke prijzen betalen. De koffie wordt er zeker niet beter van en de stad en rustieke omgeving ook niet. Toerisme op veel plekken in de wereld loopt echt de spuigaten uit, maar goed dat is weer een andere discussie.
willem.m schreef:
zo 21 jul, 2019 09:51
Het staat je vrij om veel te betalen en je aan de regels te houden als je per sé zo'n stad wilt bezoeken. Het hoéft niet; er zijn genoeg andere mooie plekken. (Je hoeft ook niet de allerduurste iphone te kopen, maar ga niet over de prijs en marge van een iphone klagen.)
+1 !
Veel mensen zijn voor hun inkomen afhankelijk van toerisme
Ik vermoed dat dit correct is - ik kan niet geloven dat Frankrijk niets overhoudt aan de miljoenen toeristen - maar als je het iets meer lokaal bekijkt, moet jet m.i. ook nuanceren.

Ik weet niet hoe het zit met de economische impact van het toerisme op Venetië, maar de Belgische stad Gent heeft de befaamde Gentse Feesten, een stadsfestival dat dit jaar duurt van 19 tot 28 juli. Ooit is daar een impactstudie van gedaan. Ik vind ze niet meteen, dus ik citeer uit het geheugen. De belangrijkste impact bleek te zijn dat een aantal horeca-zaken het hoofd boven water kunnen houden dankzij de Gentse Feesten. Een stille zomer zou hun in economische moeilijkheden brengen of kunnen brengen.

Mij lijkt het niet meteen de taak van een stad om een overaanbod aan horeca in stand te houden. Er bestaan duurzamere en economisch interessantere manieren dan dagjestoerisme om de economie van een stad te stimuleren.

Het is overigens een volstrekt normale evolutie dat Europese steden als Venetië, Barcelona, Amsterdam en zélfs Brugge het toerisme in vraag beginnen te stellen. In 1994, toen we Venetië bezochten, lag de welvaart lager. Reizen was best wel duur. Nu heb je spotgoedkope vliegtickets en zijn miljoenen mensen in Azië welvarend genoeg om ook even toerist te zijn. Heel lang had alleen een relatief beperkte groep West-Europeanen (en Amerikanen) dat privilege. Nu heeft ook een programmeur uit Bangalore het; en nu ontdekken we dat toerisme ook schaduwzijden heeft ...

(En dan heb ik nog niet over de Mount Everest ... Edmund Hillary zou verbaasd zijn mocht hij weten dat je je tegenwoordig voor talrijke tienduizenden dollars naar de top kunt laten slepen door een team sherpa's ... en hij zou nog meer verbaasd zijn mocht hij weten dat verrassend veel mensen dat bedrag kunnen ophoesten ... met alle toeristische overlast en vervuiling die erbij hoort ...)
willem.m schreef:
zo 21 jul, 2019 11:25
Ik vind niks, ik constateer slechts.
Door bepaalde constateringen te communiceren en andere niet draag je ook iets uit hoor!
Leon schreef:
zo 21 jul, 2019 21:14
willem.m schreef:
zo 21 jul, 2019 11:25
Ik vind niks, ik constateer slechts.
Door bepaalde constateringen te communiceren en andere niet draag je ook iets uit hoor!
:wink:
jij het laatste woord
Bel schreef:
za 20 jul, 2019 10:28
Diep triest.......communistische toestanden
Blijkbaar vinden de beheerders van dit forum jouw opmerking prima. Dan wil ik daar graag verder op inhaken.

Bel, zou je me de relatie kunnen uitleggen tussen het gemeenschappelijke bezit van productiemiddelen en exorbitante boetebedragen? Dit lijkt me al helemaal interessant in de context van bijvoorbeeld libertair communisme... (http://libcom.org/library/world-without ... availleurs, voor zij die er niet mee bekend zijn.)

Ben benieuwd, want ik leer graag bij.
Kijk de eerste die dat letterlijk leest is ook binnen, Fons, ik denk dat er eerder bedoeld wordt dat de overheid zich overal mee bemoeid ipv het 'gemeenschappelijk bezit van productiemiddelen'. Als je over politiek wil praten zijn daar andere plekken voor.
Beetje hysterisch van de Venetiaanse overheid (die deportatie!) maar ze hebben hun punt wel gemaakt, de hele wereld spreekt er over. En misschien besluiten een paar duizend van de allerergste cheapskates nu wel "uit principe" om daar nooit een voet te zetten, missie geslaagd.
Fons Kettingpons schreef: zou je me de relatie kunnen uitleggen tussen het gemeenschappelijke bezit van productiemiddelen en exorbitante boetebedragen? Dit lijkt me al helemaal interessant in de context van bijvoorbeeld libertair communisme... (http://libcom.org/library/world-without ... availleurs, voor zij die er niet mee bekend zijn.)
Ik denk dat je het nu iets te serieus neemt. Bovenstaande tekst lijkt overigens te zijn overgenomen van Wikipedia.

Om misverstanden te voorkomen heb ik het bericht aangepast.
CarlW schreef:
wo 24 jul, 2019 08:53
Beetje hysterisch van de Venetiaanse overheid (die deportatie!) maar ze hebben hun punt wel gemaakt, de hele wereld spreekt er over. En misschien besluiten een paar duizend van de allerergste cheapskates nu wel "uit principe" om daar nooit een voet te zetten, missie geslaagd.
Waarmee dan maar weer eens is aangetoond dat de overheid vooral ten dienste staat van het groot-bedrijfsleven. Maar dat is niets nieuws.
Ilja Leonard Pfeijffer schreef er deze week een column over (zie hier). Sinds hij in Genua is blijven hangen na een fietstocht naar Rome, voelt hij aardig aan wat veel Italianen van toeristen vinden. Hij beschrijft typisch Nederlandse toeristen: "Onze misplaatste trots op onze eenvoud en onze anarchistische inslag gaan hier een onfortuinlijk verbond aan met onze gierigheid. „Laten we in de supermarkt een stokbrood kopen en een stuk brie”, zeggen we dan, „en dan gaan we dat gezellig daar op dat leuke pleintje zitten opeten.” Voor ons is dat vakantie. Lekker makkelijk. Lekker vrij. En het scheelt een lieve duit."

Maar voor Italianen geldt: "Kerken zijn heilig, zelfs voor wie niet gelooft. De stad is heilig. Je kunt niet voor een monument gaan zitten kauwen en kruimelen."

Zelf vind ik dat veel Italianen een ingewikkelde gebruiksaanwijzing hebben. Ik heb meegemaakt dat ze midden op een fietspad zaten te picknicken en oostindisch doof waren voor onze fietsbellen. Een fietspad is voor ons dan nog net niet heilig, maar zeker geen plek om te picknicken! Ook het gescheur in snelle auto's op smalle wegen kan ik niet waarderen. En het rare ontzag voor maatpakken en stropdassen, wat toch de favoriete outfit is voor louche zakenlui, corrupte politici en maffiabazen.

Op plekken waar geen toeristen komen, kunnen ze ook heel vriendelijk en behulpzaam zijn. Ergens in de Apennijnen zaten we een keer te picknicken onder een afdakje met een paar tuinstoelen, vlak langs de weg. Even later kwam uit een huis aan de overkant een oude man ons twee glaasjes wijn brengen.
Kortom: respect tonen voor lokale regels, gewoonten en verdienmodellen, ook al ben je het er niet mee eens.

Veranderen kan niet, want we hebben geen zeggenschap over Venetië. En anders gewoon wegblijven.

Je erover opwinden is zonde van de energie - steek die energie liever in problemen waar je wél invloed op hebt.

Een kitsche foto met een rake strekking (en hierna stop ik in dit draadje):
Ik ben een keer op de trappen van "il Vittoriano" in Rome gaan zitten, om wat ansichtkaarten te gaan schrijven. Op het gewone trottoir ervoor stond mijn bepakte fiets op klapstandaard geparkeerd. Een agent van "il Carabinieri" sommeerde mij om te verdwijnen.... Gelukkig zonder boete.
De Vittoriano is dat witte monument met een gebogen zuilengalerij, dat de Italiaanse natie belichaamt, zoiets wat de Arc de Triomphe voor Parijs is.
Daar heb ik met mijn fiets naast me aan de hand onder de bogen gelopen, maar een Franse kepi-agent à la Vondelaar stuurde me streng weg. Ik wees hem met mijn vinger naar mijn NL-bordje achterop mijn fiets, maar hij haalde hoofdschuddend zijn schouders op alsof hij niet wist wat NL betekende. Ik kan toch geen PB (Pays-Bas) erop zetten?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 24 jul, 2019 10:30
Ik ben een keer op de trappen van "il Vittoriano" in Rome gaan zitten, om wat ansichtkaarten te gaan schrijven. Op het gewone trottoir ervoor stond mijn bepakte fiets op klapstandaard geparkeerd. Een agent van "il Carabinieri" sommeerde mij om te verdwijnen.... Gelukkig zonder boete.
De Vittoriano is dat witte monument met een gebogen zuilengalerij, dat Italië belichaamt, zoiets wat de Arc de Triomphe voor Parijs is.
Ik kreeg bij het lezen van het verhaal van dit gebouw toch niet het idee dat het erg geliefd is in Rome:

Het verwezenlijken van "il Vittoriano" stuitte op veel verzet bij de Romeinen die het monument nog steeds gekscherend 'de bruidstaart' of 'de typemachine' noemen. Tegenstanders vinden het gebouw te kolossaal en niet passen in het historische centrum van Rome. Bovendien moest voor de bouw van het monument een middeleeuwse stadswijk worden afgebroken.
De rest vsn de tekst klinkt niet echt beter: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Monumen ... Emanuel_II

Stel je eens voor dat onze Willem-Alexander zou besluiten de Jordaan af te breken om er een kolossaal en verder vrijwel functieloos monument neer te zetten ter ere van zijn moeder of oma.
Bel schreef: Om misverstanden te voorkomen heb ik het bericht aangepast.
Update: Nee, toch maar niet, ik laat het lekker staan ook. Bekijk het!
Trieste club hier, nazistische toestanden!

:wink: :D
Vreselijk he? noooooit meer terugkomen dus :wink: