Additionally, paste this code immediately after the opening tag: osmand+ navigatie - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

osmand+ navigatie

Het probleem is dat je soms ook geen fatsoenlijke dekking hebt, bv in grote delen van Duitsland amper mobiele data, eigenlijk alleen in de grotere plaatsen. Dan ben je blij met offline navigatie.
Niet alleen Duitsland, in Zweden werd ik bijna elke dag weer welkom geheten, en niet omdat ik de grens over was gegaan, je komt daar op sommige stukken een uur geen mens tegen, laat staan dat er een huis staat. De mastdichtheid zal daar nog wel lager zijn dan in D.
Gisteren fietsten we van Arles naar een gehucht (Pioch Badet), richting Stes. Maries de la Mer, gepland met OsmAnd. In instellingen 'vermijd onverharde wegen' aangeklikt. Desondanks werden we langs wegen met veel losse steenslag en grote keien gestuurd, eigenlijk niet te fietsen met volle bepakking (en een kind van 9).

Wat kan ik in de instellingen aanpassen zodat we alleen echt fietsbare wegen voorgeschoteld krijgen?
Deze randvoorwaarden zijn in mijn ervaring slecht direct uit een navigatie tool te halen. Je bent ook afhankelijk van hoe goed Openstreetmap wordt bijgehouden in de betreffende omgeving, voor sommige wat afgelegen gebieden is dat helaas ronduit slecht. Je ontkomt er niet aan om even goed naar de route te kijken en zelf met eigen verstand een inschatting te maken of de wegen begaanbaar zijn. Google Streetview of Satelite view kan hier wel bij helpen, helaas werkt Streetview weer niet in landen als Duitsland.

En oh ja, als je bestaande fietsroutes op internet zoekt ben je natuurlijk ook iets zekerder van of het begaanbaar is, zeker als er nog recenties/beschrijvingen over te vinden zijn.
Van Pioch Badet richting de kust zou ik één van de twee witte wegen nemen:
Screenshot_20190803_112143.png
Screenshot_20190803_112143.png (84.87 KiB) 4508 keer bekeken
En bij mij kiest OsmAnd de rechtse. Route bekeken met BDOrtho IGN en zo het is een asfaltweg met niet al te veel verkeer lijkt het.

Als ik verder naar de kaart kijk zie ik niet echt mogelijkheden voor een leuke[*] off-road route dus ik ben wel benieuwd wat OsmAnd nu precies heeft voor gesteld.

Het is bekend dat de ingebouwde OsmAnd router niet optimaal is voor fietsen, het goede nieuws is dat ze ook externe routeplanners toelaten waaronder brouter. Daarna is het nog zoeken naar het goede profiel maar juist dit soort ervaringen zou je later nog eens kunnen gebruiken om te zien of je "nieuwe" routeplanner die route plant die jij wilt.
Ik durf het maar te vragen...
Osmand 3.2.7 geïnstalleerd voor de functie "uit slaapstand halen". Ok dit werkt goed. Maar mijn smartphone gaat niet terug in slaapstand. Ik heb 15 sec van inactiviteit aangeduid voor het activeren van de slaapstand. Als ik terug op een route kom die enkele kilometers rechtdoor bedraagt, zonder afslagen, zonder rotondes kom ik vlot aan die 15 seconden Ik werk offline met osmand. Smartphone is android. Kan iemand mij op weg helpen aub?
PatrickL schreef:
zo 04 aug, 2019 21:40
Ik durf het maar te vragen...
Osmand 3.2.7 geïnstalleerd voor de functie "uit slaapstand halen". Ok dit werkt goed. Maar mijn smartphone gaat niet terug in slaapstand. Ik heb 15 sec van inactiviteit aangeduid voor het activeren van de slaapstand. Als ik terug op een route kom die enkele kilometers rechtdoor bedraagt, zonder afslagen, zonder rotondes kom ik vlot aan die 15 seconden Ik werk offline met osmand. Smartphone is android. Kan iemand mij op weg helpen aub?
Goed dat je het vraagt, ik snapte het aanvankelijk ook allemaal niet zo goed. Dit is mijn ervaring.

De telefoon gaat (vooralsnog idd alleen met de oudere versies) alleen maar slapen als ik hem zelf eerst in slaap zet. Dus ik start de navigatie, ga rijden en vervolgens zet ik hem uit. Daarna meldt hij zich netjes met stem en beeld als er links of rechts genavigeerd moet worden. Na de ingestelde tijd (ik gebruik 10 of 15 seconden) gaat hij dan weer braaf slapen :-).
daulagari schreef:
zo 04 aug, 2019 12:10
Van Pioch Badet richting de kust zou ik één van de twee witte wegen nemen:

Screenshot_20190803_112143.png

En bij mij kiest OsmAnd de rechtse. Route bekeken met BDOrtho IGN en zo het is een asfaltweg met niet al te veel verkeer lijkt het.

Als ik verder naar de kaart kijk zie ik niet echt mogelijkheden voor een leuke[*] off-road route dus ik ben wel benieuwd wat OsmAnd nu precies heeft voor gesteld.

Het is bekend dat de ingebouwde OsmAnd router niet optimaal is voor fietsen, het goede nieuws is dat ze ook externe routeplanners toelaten waaronder brouter. Daarna is het nog zoeken naar het goede profiel maar juist dit soort ervaringen zou je later nog eens kunnen gebruiken om te zien of je "nieuwe" routeplanner die route plant die jij wilt.
Bedankt voor je reactie. Het ging me om de route Arles - Pioch dinges, wij fietsten eerst via een bijzonder slechte weg Arles uit, en daarna was het een en al de oranje D-weg. Maar ik heb inderdaad inmiddels al meer gelezen over alternatieve planners zoals BRouter, het maakt het niet eenvoudiger zeg maar :wink:

Over de route. We zijn daarna vanaf de camping in Pioch via de witte weg (westelijk) naar de kust gereden en terug, en de volgende dag vanaf de camping weer naar Arles, ook over die witte weg, route online gevonden. Bij de VVV nagevraagd of deze fietsbaar was, en ondanks redelijk wat wasbord was deze vrij goed te doen, en een mooie omgeving. Was een mooi alternatief slot van de Via Rhona.
bikelike schreef:
ma 05 aug, 2019 17:15
PatrickL schreef:
zo 04 aug, 2019 21:40
Ik durf het maar te vragen...
Osmand 3.2.7 geïnstalleerd voor de functie "uit slaapstand halen". Ok dit werkt goed. Maar mijn smartphone gaat niet terug in slaapstand. Ik heb 15 sec van inactiviteit aangeduid voor het activeren van de slaapstand. Als ik terug op een route kom die enkele kilometers rechtdoor bedraagt, zonder afslagen, zonder rotondes kom ik vlot aan die 15 seconden Ik werk offline met osmand. Smartphone is android. Kan iemand mij op weg helpen aub?
Goed dat je het vraagt, ik snapte het aanvankelijk ook allemaal niet zo goed. Dit is mijn ervaring.

De telefoon gaat (vooralsnog idd alleen met de oudere versies) alleen maar slapen als ik hem zelf eerst in slaap zet. Dus ik start de navigatie, ga rijden en vervolgens zet ik hem uit. Daarna meldt hij zich netjes met stem en beeld als er links of rechts genavigeerd moet worden. Na de ingestelde tijd (ik gebruik 10 of 15 seconden) gaat hij dan weer braaf slapen :-).
Helaas blijft mijn smartphone wakker. Vanuit slaapstand naar begeleiding is er geen probleem. Maar omgekeerd werkt niet. Ik heb met en zonder accusparing gewerkt, met aanpassing van de app, maar helaas.
PatrickL schreef:
ma 05 aug, 2019 21:52
Helaas blijft mijn smartphone wakker. Vanuit slaapstand naar begeleiding is er geen probleem. Maar omgekeerd werkt niet. Ik heb met en zonder accusparing gewerkt, met aanpassing van de app, maar helaas.
Ja, i heb er ook een poos mee geworsteld. Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar opeen draaide hij OK. Hopelijk weet iemand iets hiervoor.
Handleiding hoe osmand accusparend te gebruiken.
Als je je telefoon via een naafdynamo oplaadt tijdens het navigeren, kunnen sommige toestellen vergeten dat het scherm uitstond na het stoppen voor een stoplicht.
Ik las hierboven over alternatieve routering in OSMAND. Ik heb geprobeerd om BRouter te installeren maar krijg het niet voor elkaar. Ik kan nergens in OSMAND de routering kiezen (ook niet de al ingebouwde, laat staan BRouter).
Klik op de drie streepies links onder in je Osmandscherm -> instellingen (1 na onderste optie)-> Navigatie instellingen (2e optie) -> Klik op het fietsje -> navigatie service (helemaal bovenaan)
Steunzool schreef:
di 06 aug, 2019 11:02
Klik op de drie streepies links onder in je Osmandscherm -> instellingen (1 na onderste optie)-> Navigatie instellingen (2e optie) -> Klik op het fietsje -> navigatie service (helemaal bovenaan)
Op de betreffende site wordt ook uitgegaan van versie OsmAnd 2.6.5. Ik heb het idee dat dit in de huidige versie niet mogelijk is. Of in elk geval, ik heb de optie nog niet gevonden. Welke versie heb jij swdick?
Screenshot_20190806-110729.png
Ze hebben kort geleden iets veranderd bij Osmand en daardoor zou je BRouter als navigatie service ergens anders moet selecteren. Ik weet niet waar, want ik gebruik de laatste versie niet.
"They (OsmAnd) changed completely the way how routing modes are selected, where you can activate BRouter for custom selection modes only."
[ Via https://groups.google.com/forum/#!topic ... -OuvT-83pE ]
bikelike schreef:
ma 05 aug, 2019 22:45
PatrickL schreef:
ma 05 aug, 2019 21:52
Helaas blijft mijn smartphone wakker. Vanuit slaapstand naar begeleiding is er geen probleem. Maar omgekeerd werkt niet. Ik heb met en zonder accusparing gewerkt, met aanpassing van de app, maar helaas.
Ja, i heb er ook een poos mee geworsteld. Ik weet niet wat ik gedaan heb, maar opeen draaide hij OK. Hopelijk weet iemand iets hiervoor.
Gevonden. In Instellingen van je smartphone | beveiliging | apparaatbeheerders, osmand toevoegen dat app het in en uit slaapstand mag zetten. Werkt perfect! Bedankt voor alle tips en meedenkers.
De navigatiesetting om BRouter in de nieuwste versie van Osmand te kunnen kiezen wordt vanaf heden ook inzichtelijk gemaakt op http://biketory.nl/content/54/wf_broute ... gatie.html

[aangepast]
BartO schreef: De navigatiesetting om BRouter in de nieuwste versie van Osmand te kunnen kiezen wordt vanaf heden ook inzichtelijk gemaakt op http://biketory.nl/content/15/wf_osmand ... gatie.html
Moest even zoeken maar onderaan de pagina staat een link naar de pagina met BRouter info:

http://biketory.nl/content/54/brouter_i ... gatie.html

Bedankt voor de link!
Bedankt voor de reacties op mijn BRouter-vraag. Ik doe wat er geschreven wordt, maar zonder succes. Ik heb versie 3.4.6.
Als ik naar Settings ga en Navigation settings kies verschijnt een scherm met onder het profiel (Fiets): de volgende opties: Default speed, Avoid, Select elevation fluctuation, etc. Nergens kom ik Navigation services tegen.
Ja, het is flink ingewikkeld geworden. Met een standaard profiel kun je BRouter niet meer gebruiken, alleen nog met een nieuw aangemaakt ("custom") profiel. Het gaat zo (mijn Osmand is half Nederlands, half Engels):
  • Kies Instellingen
  • Application profiles
  • + Voeg toe (knop rechts onderaan)
  • Select a base profile: Fiets
  • Vul een Profile name in, b.v. Fiets BRouter
  • Klik dan op Navigation type (waar op dat moment Fiets staat); daar kun je BRouter kiezen
  • Opslaan