Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein : Venetië - Leuven - Forum Wereldfietser

Trein : Venetië - Leuven

Na 2 dagen kopzorgen (zie draadje: viewtopic.php?f=28&t=33666&p=342300#p342300 ) vertrokken we met 2 fietsen, zonder reserveringen en geen idee over hoe het treinvervoer geregeld is richting België, naar het station van Venetië in de hoop op tijd terug in België te geraken.

Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).

We namen allemaal regionale treinen, en 1 internationale rit (Verona- München). We vertrokken in Venetië om 8.30 u op maandag, en dinsdag om 18.00 u stonden we in ons 'thuisstation' Leuven.
Toen we vertrokken, wisten we niet wanneer we gingen aankomen. 'overstapstress' hadden we niet, omdat we toch geen idee hadden wanneer we gingen aankomen.

Hier onze rit:
1. Venetië - Verona (regionale trein): 9,25 + 3,5 euro per persoon. Fietsen moeten opgehangen worden, bagage moet er dus af .
2. Verona - München: héél erg veel geluk gehad. Met onze fietsen naar het perron gegaan en gevraagd of we nog meekonden. Dat kon. Kaartje betaald op de trein zonder meerprijs. Fietsen niet moeten betalen (ongeveer 86 euro per persoon) . Bagage kan bij fietsen blijven, moet er wel afgehaald worden.
3. München - Ulm : trein 3,4 en 5 met een dagkaart voor regionale treinen. Zie hieronder.
4. ulm- Stuttgard
5. Stuttgard - Karslruhe (tot in Karlsruhe geraakt op 1 dag)
6. Karlsruhe - Mainz (trein 6 - 9 ook met een dagkaart voor regionale treinen)
7. Mainz - Koblenz
8. Koblenz - KÖln
9. Köln - Aachen
10. Aachen - Welkenraedt : 4,4 euro + 4 euro voor fiets per persoon. Fietsen ophangen, hoge opstap. Bagage moet er af (welkom bij de NMBS)
11. Welkenraedt - Leuven: railpass (tienrittenkaart, 7,8 euro per persoon). Dubbeldekker (lijn naar Kortrijk): je kan je fiets in de trein inrijden met bagage. Als je trein richting Oostende neemt, moet je fiets voor / achteraan op de trein gehesen worden, zonder bagage.

Financieel:
- we kochten op dag 1 ook een fietskaart voor de regionale treinen in Duitsland (11 euro voor 2 fietsen) . Op dag 2 vertelde de baliemedewerker dat dat niet moet. Ze konden me niet uitleggen wanneer je die kaart dan wél nodig had. Voor de zekerheid hebben ze op de achterkant van ons ticket een stempel gezet, dat gaf ons wat rust.
- Dagkaart Duitsland: Quer-durchs-land-ticket
Kost voor 2 personen 52 euro voor een hele dag regionale treinen (incl fietsen). als je met meer personen reist, wordt het steeds goedkoper. Voor 1 persoon 44 euro. Hier vind je meer info : https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/reg ... land.shtml
- Rit Verona - Munchen was duur. Als we het opnieuw zouden doen, zouden we ook dit traject met regionale treinen doen. We zouden dan 2,5 u langer onderweg zijn ongeveer, maar wel bijna 134 euro uitsparen.

In totaal voor ons tweeën kostte deze rit (exclusief extra overnachting) 338 euro. Dat is een dikke kleine 70 euro per persoon voor een erg ontspannende rit.

Ter info:
Uit de automaten bij DB kan je 'reiseplannen' halen én overzichtelijk afdrukken.

Ontspannend reizen!
Onderweg zagen we fantastische uitzichten, en dus ook alweer wat komende bestemmingen voor de komende jaren.

Vragen/opmerkingen? shoot!
Wat jullie dag 2 gedaan hebben, heb ik ook eens gedaan. Exact hetzelfde zelfs, want ik woon in Leuven. Bij mij was het toen een echte stressdag, elke overstap was moeilijk. Vaak overvolle trein waarin je dan maar ergens bijgedrukt werd. Kwestie van een paar functies van je brein uit te zetten en goed duwen. Maar toegegeven, ik ben toen ook thuisgeraakt zonder vertraging. Maar ik zou het toch niet echt aan iemand aanraden.
Fijn dat jullie thuis geraakt zijn in ieder geval!
Flixbus niet meer geprobeerd?
CarlW schreef:
di 13 aug, 2019 10:45
Flixbus niet meer geprobeerd?
viewtopic.php?f=28&t=33666

Toepasselijk die drie zessen aan het einde van de url ;)
ik reis regelmatig met flixbus en fiets, gaat goed in voor en na seizoen..... Trein wel goede optie nu in hoogseizoen, als je op tijd boekt (ik deed het 4 weken voor vertrek) , te boeken via treinreiswinkel in Leiden (kan online) en die vinden echt goede+ goedkopere verbindingen dan je zelf kan vinden en bevestigen gelijk je fiets... helaas wel aantal overstappen omdat de echt snelle trein geen fiets mee neemt....
ik ga eind augustus van Sassenheim naar Stuttgart (10 uur reistijd) en terug van Bodensee (reistijd 12 uur) na een alpenrondje fietsen, voor 132,- euro retour incl fiets en boekingskosten...
Lise schreef:
di 13 aug, 2019 10:20

Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).

10. Aachen - Welkenraedt :
11. Welkenraedt - Leuven:
10-11 zonder de aansluiting te missen? Gelukwensen!

We hebben een paar weken geleden die rit ook gemaakt.

In zijn wijsheid gaf de NMBS ons twee minuten (of waren het er vier?) om van perron te veranderen in Welkenraedt. De trein naar Leuven reed weg toen ik nog met een fiets aan het worstelen was op de steile stationstrappen.

Een uur in Welkenraedt wachten op de volgende trein was vanzelfsprekend een interessante ervaring. In het enige café dat open was nuttigden we een synthetische gehaktbal gegarneerd met mosterd die recht uit de petrochemie kwam. Tja, als je honger hebt, smaakt alles.
derdekeer schreef:
di 13 aug, 2019 13:25
Lise schreef:
di 13 aug, 2019 10:20

Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).

10. Aachen - Welkenraedt :
11. Welkenraedt - Leuven:
10-11 zonder de aansluiting te missen? Gelukwensen!

We hebben een paar weken geleden die rit ook gemaakt.

In zijn wijsheid gaf de NMBS ons twee minuten (of waren het er vier?) om van perron te veranderen in Welkenraedt. De trein naar Leuven reed weg toen ik nog met een fiets aan het worstelen was op de steile stationstrappen.

Een uur in Welkenraedt wachten op de volgende trein was vanzelfsprekend een interessante ervaring. In het enige café dat open was nuttigden we een synthetische gehaktbal gegarneerd met mosterd die recht uit de petrochemie kwam. Tja, als je honger hebt, smaakt alles.
Er staat hoera voor DB en geen hoera NMBS/SNCB) :D :D :D
evelineb schreef:
di 13 aug, 2019 12:27
ik reis regelmatig met flixbus en fiets, gaat goed in voor en na seizoen..... Trein wel goede optie nu in hoogseizoen, als je op tijd boekt (ik deed het 4 weken voor vertrek) , te boeken via treinreiswinkel in Leiden (kan online) en die vinden echt goede+ goedkopere verbindingen dan je zelf kan vinden en bevestigen gelijk je fiets... helaas wel aantal overstappen omdat de echt snelle trein geen fiets mee neemt....
ik ga eind augustus van Sassenheim naar Stuttgart (10 uur reistijd) en terug van Bodensee (reistijd 12 uur) na een alpenrondje fietsen, voor 132,- euro retour incl fiets en boekingskosten...
Flixbus maakt gebruik van tal van busmaatschappijen met uiteenlopende bussen: groot ruim, klein ruim, fietsenrekken met beperkt draagvermogen, fietsenrekken met meer draag vermogen. Je bent ook nog afhankelijk van de chauffeur.
Je zou eigenlijk vooraf moeten weten welke maatschappij met welk type bus deze rit uitvoert en of deze fietsvriendelijk is. Verder wat is stemming van de dag van de chauffeur?
Je zou van Flixbus, als opdrachtgever en aanbieder, moeten kunnen verwachten dat ze de kwaliteit van hun onderaannemers controleren en zorgen voor eenduidig aanbod, of in ieder geval duidelijke informatie.
Meneer Zwijn schreef:
di 13 aug, 2019 10:42
Wat jullie dag 2 gedaan hebben, heb ik ook eens gedaan. Exact hetzelfde zelfs, want ik woon in Leuven. Bij mij was het toen een echte stressdag, elke overstap was moeilijk. Vaak overvolle trein waarin je dan maar ergens bijgedrukt werd. Kwestie van een paar functies van je brein uit te zetten en goed duwen. Maar toegegeven, ik ben toen ook thuisgeraakt zonder vertraging. Maar ik zou het toch niet echt aan iemand aanraden.
Fijn dat jullie thuis geraakt zijn in ieder geval!
Hallo!
Klopt, we hadden een aantal overstappen die nipt qua timing konden worden. Ik weet niet of het altijd zo geregeld is, maar wij kwamen aan en moesten altijd de trein hebben op hetzelfde perron. Dat maakte dat , zelfs met fiets en bagage, we op ons gemak konden oversteken naar de andere trein. Altijd kunnen zitten op rustige treinen. 't zal ook wat sjans geweest zijn, én het feit dat we sowieso niet wisten wanneer we thuis gingen komen. Stress voor overstappen hadden we niet. Wat lukte, was een meevaller. Mindset is alles :)

En: he, dag Leuvenaar!
CarlW schreef:
di 13 aug, 2019 10:45
Flixbus niet meer geprobeerd?
Nee, ze zeiden zelf dat 'er geen alternatief was om in Brussel te geraken op tijd'. We hebben nog gezocht of we naar Rotterdam konden, of naar Luxemburg, en dan met de trein verder konden gaan.
Toen we zagen dat dat allemaal pakken langer ging duren, en we beslisten dat we eigenlijk flixbus op die manier het erg makkelijk maakten (en onszelf het moeilijker), was de motivatie weg :)
Wat we nu wél volop aan het proberen zijn is om alles financieel terug te zien.
derdekeer schreef:
di 13 aug, 2019 13:25
Lise schreef:
di 13 aug, 2019 10:20

Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).

10. Aachen - Welkenraedt :
11. Welkenraedt - Leuven:
10-11 zonder de aansluiting te missen? Gelukwensen!

We hebben een paar weken geleden die rit ook gemaakt.

In zijn wijsheid gaf de NMBS ons twee minuten (of waren het er vier?) om van perron te veranderen in Welkenraedt. De trein naar Leuven reed weg toen ik nog met een fiets aan het worstelen was op de steile stationstrappen.

Een uur in Welkenraedt wachten op de volgende trein was vanzelfsprekend een interessante ervaring. In het enige café dat open was nuttigden we een synthetische gehaktbal gegarneerd met mosterd die recht uit de petrochemie kwam. Tja, als je honger hebt, smaakt alles.
Haha. Wij dachten toen: 'welkom in België'.
NMBS app gaf zelf die aansluiting niet aan, dus dat reken ik niet bij 'gemiste overstappen'.
Los daarvan: NMBS wint sowieso niét op vlak van 'hoe op een efficiënte manier het spoor te organiseren' :)

Bijlagen

Beste Carl,
De Standaard is een Belgische krant. Zoeken ze Belgische fietsers?
staat er niet bij vermeld ; )
Dus alles is welkom lijkt mij, en ervaringen hier genoeg.
Je moet naar de binnenland-redactie mailen maar ik weet niet of ze echt overspoeld gaan worden met reacties, dus waarom niet? Vermoedelijk mikken ze eerder op gezinnen-die-eens iets-anders-willen dan op ervaren fietsreizigers, maar ik ben ook gewoon maar een lezer, hé.
Lise schreef:
di 13 aug, 2019 10:20
Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).

We namen allemaal regionale treinen, en 1 internationale rit (Verona- München). We vertrokken in Venetië om 8.30 u op maandag, en dinsdag om 18.00 u stonden we in ons 'thuisstation' Leuven.
33,5 uur reizen voor 170 euro p.p. exclusief de kosten van een overnachting... voor een afstand net boven de 1000 km en dat een fantastische ervaring noemen. We zijn gewoon te bescheiden als vakantiefietsers...
Casartelli schreef:
wo 14 aug, 2019 12:39
Lise schreef:
di 13 aug, 2019 10:20
Het was een fantastische ervaring. We misten geen enkele aansluiting (hoera voor DB!!).

We namen allemaal regionale treinen, en 1 internationale rit (Verona- München). We vertrokken in Venetië om 8.30 u op maandag, en dinsdag om 18.00 u stonden we in ons 'thuisstation' Leuven.
33,5 uur reizen voor 170 euro p.p. exclusief de kosten van een overnachting... voor een afstand net boven de 1000 km en dat een fantastische ervaring noemen. We zijn gewoon te bescheiden als vakantiefietsers...
Als je non-stop een gemiddelde van ongeveer 30km/u had aangehouden had je die 170 euro in je zak kunnen steken. :wink: Die 1000km is natuurlijk wel hemelsbreed, met de automobiel is het zo'n 1200 km, de trein rijdt vanwege de fietsen om, dus het zal iets meer zijn. Maar het geeft wel aan dat het lange-afstandsreizen met de trein, nog wel een beetje achterloopt op de rest. Zonder fiets duurt de reis zo'n 13 uur, TGV, Thalys en IC