Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie rijdt er met een Avaghon? Wat zijn jullie ervaringen? - Forum Wereldfietser

Wie rijdt er met een Avaghon? Wat zijn jullie ervaringen?

Hallo

Wie rijdt er met een Avaghon, en in welke uitvoering? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de fiets.

Is de 28 volgens jullie inderdaad de meest aangewezen trekkingfiets of is de x29 ook een optie voor verre fietsreizen?

http://avaghon.nl/nl/onze-fietsen/avaghon-series-28 http://avaghon.nl/nl/onze-fietsen/avaghon-x29

Ik zou de fiets voor lange fietsvakanties willen gebruiken, een stuk off road moet kunnen. Ik wil hem ook het ganse jaar door gebruiken (als boodschappenlastpaard), ook zou ik 't fijn vinden als ie gezwind over kasseien heen gaat en oneffen terrein.

Alvast bedankt!
S28 gehad en daarna een S26 omdat daar met 60mm/55mm een bandenmaat breder op kon dan de 50mm van de S28.

Nu naar wat anders omdat daar 75mm breed op kan.

Maar beide prima fietsen. Met Rohloff en met derailleur gereden, met schijfremmen en met velgremmen.
Jurr schreef:
za 17 aug, 2019 18:36

Maar beide prima fietsen. Met Rohloff en met derailleur gereden, met schijfremmen en met velgremmen.
Dankjewel. Aangezien je kan vergelijken, wat zijn de voor- (resp. na-) delen van Rohloff vs derailleur? En van schijfremmen tgo velgremmen (vooral over dat laatste lees ik verschillende meningen)?
Gazelle33 schreef:
za 17 aug, 2019 18:47

Aangezien je kan vergelijken, wat zijn de voor- (resp. na-) delen van Rohloff vs derailleur?
Slechts twee tandwielen en een ketting/riem bij Rohloff, vind ik vooral onverhard wel fijn. Blijft werken ondanks de prut die je tegenkomt. Schakelen in stilstand.

Derailleur is overal te verkrijgen, een stuk goedkoper.

Voordeel van een Avaghon frame is dat je met een derailleur uitvoering ook al een frame hebt waarbij je je ketting kunt spannen mocht je er later toch een Rohloff in willen.
Gazelle33 schreef:
za 17 aug, 2019 18:47
En van schijfremmen tgo velgremmen (vooral over dat laatste lees ik verschillende meningen)?
Schijfremmen geven geen slijtage van de flanken van je velg, maar stellen wel weer eisen aan je vork en frame. Ook een stuk persoonlijke voorkeur, al ligt die van mij bij schijfremmen.

Een Avaghon S28 kun je zo samenstellen dat allebei kan. Bij een X27.5 en X29 is het schijfremmen.
Ik heb een S28 met Rohloff, gates-riem en Magura. Gebruik deze al 4 jaar voor forenzen (13,5 km enkele reis). En heb dan 1 tas op het rack achterop. Heerlijke fiets, ik heb er geen omkijken naar.

Eind augustus ga ik de fiets gebruiken voor een week vakantie op onverharde paden. Bepakking wordt dan a la bikepacking; tassen aan zadelpen, frame en stuur. De spatborden, standaard en het bagagerek zijn van de fiets gehaald.
Ik zal mijn bevindingen begin september melden.
omedunk schreef:
za 17 aug, 2019 19:08
Bepakking wordt dan a la bikepacking; tassen aan zadelpen, frame en stuur. De spatborden, standaard en het bagagerek zijn van de fiets gehaald.
Ik zal mijn bevindingen begin september melden.
Leuke setup, fotootje? :)
Gazelle33 schreef:
za 17 aug, 2019 18:32
Wie rijdt er met een Avaghon, en in welke uitvoering?
Ik heb sinds oktober 2006 een Avaghon S26 met Rohloff-naaf en Magura HS33 hydraulische velgremmen. Ik ben 1m89. Mijn fietsvakantiefietsmaat heeft enkele jaren later exact dezelfde fiets (maar dan een maatje kleiner) aangeschaft. We zijn allebei supertevreden over de fietsen. Frame en wielen zijn supersterk, en met de R-naaf en remmen is nog nooit iets misgegaan.

Gazelle33 schreef:
za 17 aug, 2019 18:32
Is de 28 volgens jullie inderdaad de meest aangewezen trekkingfiets of is de x29 ook een optie voor verre fietsreizen?
De 26 en 28 inch-versies zijn voor de doorsnee vakantiefietser prima als allround fiets.
De x29 is bedoeld voor het ruigere werk, als dat je passie is.
Er is ook een Avaghon Racert, voor als je weinig meezeult. [die wil ik hebben! :D]

Gazelle33 schreef:
za 17 aug, 2019 18:32
Ik zou de fiets voor lange fietsvakanties willen gebruiken, een stuk off road moet kunnen. Ik wil hem ook het ganse jaar door gebruiken (als boodschappenlastpaard), ook zou ik 't fijn vinden als ie gezwind over kasseien heen gaat en oneffen terrein.
Met onze S26 hebben we diverse vakanties met veel offroad gefietst. Deze vakanties duurden niet langer dan een maand; ik weet dus niet hoe de fietsen zich tijdens een wereldreis zouden houden (maar ik denk dat dat wel snor zit). Voor puur offroad zijn er betere fietsen (zoals de X29), en voor puur asfalt i.c.m. lichtbepakt ook (bijv. de Racert). Maar als allrounder is-ie prima.

Je kunt er bij de S26 bredere banden (tot 2.00 met, en tot 2.15 (?) zonder spatborden) met lagere bandendruk onder doen om het comfort te verhogen. Hoe dat bij de S28 zit weet ik niet.

Mocht je een voorkeur voor Rohloff-naaf EN een racebocht hebben, lees dan eerst dit bericht voor meer informatie over de remmen: viewtopic.php?t=23891. Overigens geldt dit dat natuurlijk niet alleen voor Avaghon, maar ik geef het mee omdat ik er nu zelf tegen aan loop.

P.S.
Ik ben heel zuinig op mijn Avaghon. Om hem te beschermen tegen de vaak vieze weg heb ik fietstassen gemonteerd :wink:
Knipsel.JPG
Zie deze net op marktplaats staan.
Doe er je voordeel mee..

Avaghon vakantiefiets
http://link.marktplaats.nl/m1446848848? ... ios_tablet
Gazelle33 schreef:
za 17 aug, 2019 18:32
Wie rijdt er met een Avaghon, en in welke uitvoering? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de fiets.
Is de 28 volgens jullie inderdaad de meest aangewezen trekkingfiets of is de x29 ook een optie voor verre fietsreizen?
http://avaghon.nl/nl/onze-fietsen/avaghon-series-28 http://avaghon.nl/nl/onze-fietsen/avaghon-x29
Ik zou de fiets voor lange fietsvakanties willen gebruiken, een stuk off road moet kunnen. Ik wil hem ook het ganse jaar door gebruiken (als boodschappenlastpaard), ook zou ik 't fijn vinden als ie gezwind over kasseien heen gaat en oneffen terrein.
Alvast bedankt!
Ik had er een, maatframe, van 1999 tot 2018. Toen verkocht wegens economische levensduur. Erg goede fiets. Als thuisfiets is een naafversnelling, riem en naafdynamo wel erg fijn. Voor kasseien heb je veel aan voorvering. Voor ruw terrein is de x29 geweldig. Als het snel moet is een lichte versie fijn.
Dit is de fiets die je wilt:
https://www.bike4travel.nl/vakantiefiet ... anium.html

Onderaan staat de Rohloffriemversie. Die met een pinion is nog fijner. :D
ik heb sinds kort een S26.0. nog weinig kilometers mee gemaakt, maar iedere keer ben ik meer dan blij verrast met deze fiets: het voelt als thuiskomen: wat een rust en stabiliteit zit er in deze fiets! en tegelijkertijd gooi je 'm zo een bocht door want hij stuurt heel vlot: heerlijk. ik rij met een racebocht en bandbreedte 50mm.
oftewel: aanrader!
Hier een Avaghon S 26, 40.000 km onder de wielen. Rohloff, Son en Magura uitvoering. Mijn enige fiets en overal voor gebruikt: korte dagelijkse tochten, korte vakanties, maandenlange tochten over verharde en onverharde, begaanbare en bijna niet begaanbare paden, nogal eens met meer bagage dan hier op de site wordt aanbevolen, alles zonder enig probleem. Een prettig,betrouwbaar werkpaard dus waarmee ik hoop dat nog lang vriendjes tekunnen blijven.
Nog een S26, ondanks z.g. mixed frame geeft de fiets geen krimp. Verder met Rohloff, ketting en magura's.
50 mm. Almotions blijken na aanschaf behoorlijk aan de maat te zijn en gaan dan ook maar net aan met spatborden samen, vooral bij aanschaf nieuwe ketting! (bleek gisteren) Staat echter wel vet en rijdt extra comfortabel. Kortom hele fijne fiets afkomstig van ook nog eens een heel fijn bedrijf! :D
Mocht dit je maat zijn: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Avaghon met Rohloff en Magura velgremmen. Met enkele modificaties (bijv. stuurpen) en een onderhoudsbeurt heb je voor minder dan duizend euro een prima fiets voor zowel vakanties als woon-werkverkeer.

Wel een beetje luie verkoper met zo weinig advertentietekst en zulke slechte foto's :roll:
Jurr schreef:
za 17 aug, 2019 19:10
omedunk schreef:
za 17 aug, 2019 19:08
Bepakking wordt dan a la bikepacking; tassen aan zadelpen, frame en stuur. De spatborden, standaard en het bagagerek zijn van de fiets gehaald.
Ik zal mijn bevindingen begin september melden.
Leuke setup, fotootje? :)
Zodra ik weet hoe dat werkt doe ik dat. En als je haast hebt pm mij dan je mailadres. Dan mail ik je een foto.
omedunk schreef:
za 17 aug, 2019 22:58

Zodra ik weet hoe dat werkt doe ik dat. En als je haast hebt pm mij dan je mailadres. Dan mail ik je een foto.
Onderaan het tekstvak een bericht, tabblad 'Bjlagen' kiezen.
20190817_230207.jpg
20190817_230234.jpg
Dan kun je daar een bestand kiezen door te bladeren op je eigen pc/telefoon/tablet waar je op dat moment mee het forum bezoekt. Vervolgens even wachten tot de foto naar de site verstuurd is en dan klikken op 'plaats in tekst'
20190817_230740.jpg
Herhalen bij meerdere foto's, let wel op de bestandsnaam, anders plaats je driemaal dezelfde foto.
Top, bedankt.

Foto is wellicht onduidelijk vanwege donkere achtergrond bij het frama.
96B81C6D-1BEF-4E3A-B7DD-B333150E8C8A.jpeg
Staat 'm goed die noppen! Genoeg ruimte over nog met die bandenmaat?

En wat een hoop ruimte in die frame driehoek met zo'n grote framemaat :) Ideaal voor een op maat gemaakte frametas lijkt me ;)
Ik vind het een superfiets! Fiets wel eens met 26 inch bijfietsje en voelt als licht fietsen, maar deze 28 inch vind ik ook fijn en ook net zo licht fietsen voor langere tochten.

Opgebouwd in ouderwets wellicht maar wel degelijk: 8 speed derailleur, bar-end versnellingshendels, velgremmen, en het meeste xt onderdelen en 42 marathon plus profielbanden, omdat ik ook wel eens zandwegen ed. meepak.

Bijlagen

Jurr schreef:
zo 18 aug, 2019 08:18
...
En wat een hoop ruimte in die frame driehoek met zo'n grote framemaat :) Ideaal voor een op maat gemaakte frametas lijkt me ;)
...bijvoorbeeld te koop bij TimTas in Den Bosch:
https://timtas.nl/product/custom-framebag/. Jean Michel maakt mooie tassen.
voor wie er eentje zoekt: ongeveer de voorganger van de S26 staat hier te koop: https://www.ebay.ie/itm/Villiger-Cabong ... 3112365155