Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe veerdienst Eemshaven Rosyth (Schotland) - Forum Wereldfietser

Nieuwe veerdienst Eemshaven Rosyth (Schotland)

Die idiote Brexitplannen hebben nu één positief punt gebracht; er wordt in een 'vergevorderd stadium' nagedacht over een nieuwe ferry-verbinding, ook voor passagiers.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/212013/S ... -Edinburgh
Ik zie nog niets over het vervoer van fietsen.
Ik denk dat deze verbinding vooral interessant is voor Vakantiefietsers uit het noorden en oosten.
Wie heeft er belangstelling voor deze mogelijke ferry?
Misschien wordt de ferry Shetlands (of schotland) - Noorwegen na een no deal brexit ook weer interessant.
Is voor de Noordzee fietsers ook wel fijn denk ik.
bert sitters schreef:
wo 21 aug, 2019 11:49
Ik zie nog niets over het vervoer van fietsen.
Ik denk dat deze verbinding vooral interessant is voor Vakantiefietsers uit het noorden en oosten.
Wie heeft er belangstelling voor deze mogelijke ferry?
Ik.

In het artikel staat "De ferry's zullen voornamelijk vracht vervoeren, maar kunnen ook een groot aantal passagiers en hun auto's meenemen." dan zal er toch ook wel plek zijn voor fietsen :?:
Als de overtocht niet duurder wordt dan de veerboot IJmuiden-Newcastle, kan het een aantrekkelijke optie worden. I.p.v. een fietstocht naar IJmuiden en na de overtocht een fietsrit van de veerhaven naar het station van Newcastle plus de aansluitende treinreis van Newcastle naar Edinburgh, die we nu altijd van tevoren moeten boeken, hoeven we dan alleen nog naar de Eemshaven te reizen om daar op de boot te stappen. Het zal ook afhangen van de vertrektijden van de boot en de duur van de overtocht.

De Eemshaven zou ook een goede vertrekhaven kunnen zijn voor veerdiensten naar Scandinavië. Vroeger waren die er vanaf Amsterdam naar Göteborg en Stavanger/Bergen.
ik vind het een erg goed plan. economisch is het leuk voor Noord-Duitsland voor goederenvervoer en in- en export.
logistiek is het handig want ik reis net zo lief eerst naar NO-Nederland en dan boot naar bij Edinburgh als van NewCastle nog enkele uren noordelijk reizen naar Schotland (alhoewel NewCastle ook leuk is!)

en :wink: als dit initiatief van meneer Trump toch nog goedkomt (hij koopt Groenland even van de Denen): https://nos.nl/artikel/2298341-trump-an ... kopen.html
dan kunnen we met de boot door naar Groenland en dan binnen de US zo verder om coast to coast of zo te fietsen 8) :roll: :wink:
Zag ik al op teletekst: en volgens het journaal is het 20 uur varen naar Rosyth, en volgens de kaart ligt het station in Inverkeithing. Hoera, makkelijker fietsen in Scotland! En ik kan de Eemshaven vanuit mijn huis zien....

20190821_170300-klein.jpg
keesswart schreef:
wo 21 aug, 2019 13:02
Vroeger waren die er vanaf Amsterdam naar Göteborg en Stavanger/Bergen.
Vergeet Kristiansand-Amsterdam v.v. ook niet! :wink: Daar heb ik met de Fred. Olsen Lines nog gevaren, fiets mee. Hier aan boord van de "Blenheim".

Blenheim op zee-klein.jpg
M'n vrouw vraagt zich af of de Eemshaven ook eraan gedacht zou hebben als hordes asielzoekers en vluchtelingen daarheen komen om zich in vrachtwagens te verstoppen. Wij zitten niet op een tweede Calais te wachten....
Martin E. van Doornik schreef:
wo 21 aug, 2019 21:01
M'n vrouw vraagt zich af of de Eemshaven ook eraan gedacht zou hebben als hordes asielzoekers en vluchtelingen daarheen komen om zich in vrachtwagens te verstoppen. Wij zitten niet op een tweede Calais te wachten....
Een vluchtelingenjungle zoals die in Calais een tijd lang heeft bestaan, ontstaat niet zomaar. Op Google Earth kun je op luchtfoto's uit 2015 en 2016 goed zien hoe het sloppen- en tentenkamp daar steeds groter werd. In 2015 ben ik er bij toeval nog langsgefietst tijdens mijn veldwerk voor de Kanaalroute. Blijkbaar werd de 'jungle van Calais' een tijdlang genegeerd totdat het zo groot geworden was, dat er een onhoudbare situatie was ontstaan. In 2017 is er na de ontruiming op die plek alleen nog een zandvlakte te zien. Hoe de situatie in Calais nu is, weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat je daar nu ongestoord je tent bij de veerhaven op kunt zetten.
In Frankrijk zijn wel meer plekken waar gestrande vluchtelingen bivakkeren. Ik heb ze ook in enkele straten van Parijs zien kamperen (zie dit artikel).
In Nederland wil niemand een situatie als in Calais. In veerhavens als Hoek van Holland en IJmuiden worden bij controles regelmatig verstekelingen in vrachtwagens aangetroffen (zie dit artikel). Een deel daarvan komt in het asielzoekerscentrum van Ter Apel terecht. Voor hen zou de nabije Eemshaven misschien een aantrekkelijke tweede kans kunnen bieden. Na een Brexit zullen vrachtwagens echter meer controles ondergaan dan nu, dus makkelijker zal het voor verstekelingen vast niet worden.

Als twintiger heb ik wel eens wildgekampeerd in de duinen bij de haven van Zeebrugge, waar toen nog veerboten naar Dover vertrokken. Ook bij de haven van Hoek van Holland heb ik wildgekampeerd, toen ik daar op een herfstochtend in 1981 een groepje Britse fietsers wilde verwelkomen; om vervolgens met hen naar Amsterdam te fietsen waar de volgende dag een grote vredesdemonstratie was. Vandaag de dag zou ik in Zeebrugge en Hoek van Holland vast en zeker zijn opgepakt.
Vrijwel direct na het bekendmaken van het nieuws over het idee van deze veerdienst, heb ik contact opgenomen met de gemeente Het Hogeland, waarin de Eemshaven is gelegen, of men daar ook aan vluchtelingen gedacht heeft. De gemeente zei: „Bedankt voor het meedenken en we gaan uw mening doorsturen naar de betreffende afdeling."
Met als resultaat dat dit in de krant Ommelander Courant van 5 september 2019 is verschenen. Geen idee of ik daarmee het balletje aan het rollen heb gebracht....

Inklimmers.jpg
Daar had ik ook nog niet eens aan gedacht... Heb ik ook niet nodig: een enkeltje UK. :wink:

Maar, als de lijn er daadwerkelijk komt...
Mán, ik kan iet wachten! Een klein rondje Schotland (zeg 2 dagen opnemen, 2 dagen reizen, 3 dagen fietsen)
komt zo wel erg dichtbij.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 21 aug, 2019 21:01
M'n vrouw vraagt zich af of de Eemshaven ook eraan gedacht zou hebben als hordes asielzoekers en vluchtelingen daarheen komen om zich in vrachtwagens te verstoppen. Wij zitten niet op een tweede Calais te wachten....

De vraag is natuurlijk ook of je vrouw zich wel druk moet maken om hordes asielzoekers en vluchtelingen,
of om hordes (illegale) migranten......
Het wordt iets later.....
Veerboot Schotland-Eemshaven vaart zeker half jaar later uit.
https://www.dvhn.nl/economie/Veerboot-S ... 05001.html
Martin E. van Doornik schreef:
do 12 sep, 2019 19:05
Vrijwel direct na het bekendmaken van het nieuws over het idee van deze veerdienst, heb ik contact opgenomen met de gemeente Het Hogeland, waarin de Eemshaven is gelegen, of men daar ook aan vluchtelingen gedacht heeft. De gemeente zei: „Bedankt voor het meedenken en we gaan uw mening doorsturen naar de betreffende afdeling."
Met als resultaat dat dit in de krant Ommelander Courant van 5 september 2019 is verschenen. Geen idee of ik daarmee het balletje aan het rollen heb gebracht....


Inklimmers.jpg
Er schijnen al inklimmers gesignaleerd te zijn bij de molen de Jonge Hendrik.
bert sitters schreef:
zo 15 sep, 2019 19:27
Martin E. van Doornik schreef:
do 12 sep, 2019 19:05
Vrijwel direct na het bekendmaken van het nieuws over het idee van deze veerdienst, heb ik contact opgenomen met de gemeente Het Hogeland, waarin de Eemshaven is gelegen, of men daar ook aan vluchtelingen gedacht heeft. De gemeente zei: „Bedankt voor het meedenken en we gaan uw mening doorsturen naar de betreffende afdeling."
Met als resultaat dat dit in de krant Ommelander Courant van 5 september 2019 is verschenen. Geen idee of ik daarmee het balletje aan het rollen heb gebracht....


Inklimmers.jpg
Er schijnen al inklimmers gesignaleerd te zijn bij de molen De Jonge Hendrik.
Dit is mijn molen al sinds 2006 niet meer, ik draai nu op de Entreprise in Kolham. Gisteren nogal wat bezoekers ontvangen tijdens de Open Monumentendag, maar er stond een zwak windje, het gevlucht kwam nauwelijks rond.
https://www.molendatabase.nl/nederland/ ... ummer=1320

Kammen maken-klein.jpg
Hier nog op de molen De Jonge Hendrik; ik verving in 1993 de kammen (tanden) van het bovenwiel op de wiekenas. De nog vierkante koppen eerst 'op steek aftekenen' en dan verder afwerken. De molenmaker laten komen is altijd een kostbare aangelegenheid, want zo'n kam kostte nieuw wel 100 gulden per stuk!
De kans dat deze veerdienst überhaupt gaat varen is nu fifty-fifty. In elk geval nog niet in April 2020.

https://nos.nl/artikel/2316368-onzekerh ... tland.html