Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies voor de nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

advies voor de nieuwe fiets

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een fiets waarmee ik door de bossen kan crossen en meerdaagse tourtochten in europa kan maken, maar waarop ik ook mijn tentje en bepakking (ca 8 kilo in totaal) kan meenemen. Heb al zitten zoeken naar Surly fietsen, maar die kom ik nog niet tegen op marktplaats. Het liefst zou ik namelijk voor een goede tweehandse gaan, omdat mijn budget rond de 1200 is.

Zelf heb ik de voorkeur voor staal, vooral omdat dit het meest duurzaam lijkt. Wat denken jullie van alu of een voorfork van carbon?

Mocht iemand iets tegenkomen op Marktplaats of andere goede tips hebben voor een goed tweedehandsje dan hoor ik het natuurlijk graag!

Houd je van rechtop zitten of van een meer sportieve zit? Liefst een sportieve zit die wel comfortabel is voor meedere dagen achterelkaar.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen? moet allebei kunnen!

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen? Ik ben er zeker van dat ik de fiets veel ga gebruiken! Op dit moment gebruik ik mijn racefiets, maar dat is toch minder handig als je niet afhanelijk wilt zijn van goed wegdek.



Ben je bereid om wat verder te reizen om je fiets te kopen? Geen probleem!

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen? Liefst wel

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd? ik heb de tijd!

Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets? ergens tussen 5 - 8 jaar is een mooie periode


Alvast bedankt voor jullie hulp!
Carbon wordt te duur voor jouw budget, en bij staal is de spoeling nogal dun. Alu moet toch wel mogelijkheden bieden lijkt me (meest gebruikte framemateriaal tegenwoordig).

Dit niets voor je? Nog staal ook. Heb je nog wat budget om wat verbeteringen door te voeren.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... lbike.html
Je hebt een boel relevante vragen niet beantwoord. Vooralsnog is mijn advies om een VSF T-100 te kopen, er af te halen wat je niet nodig hebt en de banden te vervangen door iets wat je bevalt. Er kan afaik tot 47 mm breed op.
Je hebt een nieuwe stalen fiets die geen slijtage heeft, garantie en nog geld over voor een paar andere leuke onderdelen.
Bedankt! Opzich is dat een mooie fiets inderdaad, maar ik ben 180 lang en framemaat 57 is dan misschien wat aan de grote kant?

Welke relevante vragen doel je op?
Klopt, VSF maat 57 is gemiddeld gezien groot voor iemand van 180 cm. De iets kleinere maat is waarschijnlijk beter voor je want VSF's zijn vaak tamelijk lang gebouwd voor hun maataanduiding. Ik heb een iets ander model VSF, maar het effect is hetzelfde.

Je gebruikt in je bericht vragen uit de welbekende checklist die op dit forum algemeen gebruikt wordt. Daar staan er meer:
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
Guusb schreef:
di 27 aug, 2019 11:38
Bedankt! Opzich is dat een mooie fiets inderdaad, maar ik ben 180 lang en framemaat 57 is dan misschien wat aan de grote kant?
Hangt vaak van de lengte van de bovenbuis af. Een gravelbike is vaak wat compacter. Op internet kan je vaak wel frame-afmetingen vinden (anders ff bij een dealer navragen).
zo'n Kona Rove lijkt mij ook een goede tip. en of framemaat 57 cm voor jou aan de hoge kant is hangt van meerdere factoren af (binnenbeenlengte, verdere lichaamsmaten en -bouw, haalbare en gewenste stuurhoogte).
je weet het als je de fiets probeert, zou ik zeggen.

je kunt een vergelijkbare fiets ook zelf bouwen, bijvoorbeeld zo: https://timontyres.com/2017/11/12/why-y ... -594-euro/ en dan met racestuur en passende shifters en remgrepen. mocht je hiervoor een (mtb-)frame in maat 20, 21,5 of 22 inch (wielmaat 26 inch) zoeken, stuur me dan gerust een pb.

of kijk eens bij Bikester: https://www.bikester.nl/fiets/racefiets ... bikes.html

je insteek van nu een eerste fiets en dan verder ontwikkelen, lijkt me een goede/verstandige.
succes en ik ben benieuwd wat het wordt! hoogframe
Fedor schreef:
di 27 aug, 2019 12:11
Guusb schreef:
di 27 aug, 2019 11:38
Bedankt! Opzich is dat een mooie fiets inderdaad, maar ik ben 180 lang en framemaat 57 is dan misschien wat aan de grote kant?
Hangt vaak van de lengte van de bovenbuis af. Een gravelbike is vaak wat compacter. Op internet kan je vaak wel frame-afmetingen vinden (anders ff bij een dealer navragen).
Passen geeft je het antwoord. Vraag anders aan verkoper de stack en reach maten en vergelijk die met je racefiets.
Fiets geprobeerd en helaas... De Kona Rove ST is inderdaad precies wat ik zoek, maar helaas is 56 wel echt aan de grote kant. Ik ga marktplaats in de gaten houden voor een 54 variant. Ondertussen nog tips voor fietsen die als racefiets en tourfiets te gebruiken zijn? (wat ik top vind aan de kona rove st is de combinatie robuust, stalen frame, en snel, de sportieve zit en het lage gewicht)
Wij van Poppink adviseren Poppink.

Ik heb niks met Poppink zelf, ik bedoel, ik verkoop het niet of zo, maar ben top tevreden met mijn Poppink.
Een heerlijke no-nonsense fiets.
Maar wel 2x je budget.

Leen eens hier en daar een fiets, fiets er 80 km op, dan weet je veel meer.
Leon schreef:
di 27 aug, 2019 09:47
Vooralsnog is mijn advies om een VSF T-100 te kopen, er af te halen wat je niet nodig hebt en de banden te vervangen door iets wat je bevalt. Er kan afaik tot 47 mm breed op.
Je hebt een nieuwe stalen fiets die geen slijtage heeft, garantie en nog geld over voor een paar andere leuke onderdelen.
Ha, dat is precies wat ik enkele jaren geleden heb gedaan.
:D