Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandbreedte - Forum Wereldfietser

Bandbreedte

All,

We zijn bezig om voor mijn vrouw een fiets aan te schaffen van SANTOS. Momenteel test zij met name de Travelmaster 2.8 42mm derailleur en de travelmaster 3+ 55mm met rohloff naaf.

De vraag die wij hebben: met hoeveel mm band wordt er gemiddeld gefietst en wat zijn de pro’s and con’s?

Wat heeft gemiddeld de voorkeur derailleur of Rolloff ? Kosten zijn nl best aanzienlijk

Voor de beeldvorming: mijn vrouw heeft ook een nekhernia dus demping is wel nodig. We zijn we wel al over uit dat het in ieder geval een SANTOS dient te worden.

Ik hoor graag van jullie en ik ben benieuwd naar jullie tips.

Mvg Bas
Kijk eens naar een idworx BLT. Die kan een nog bredere band aan dan een Santos 3+. Met een idworx BLT kun je naar bijvoorbeeld een Schwalbe SuperMoto-X in 70mm breed, 27.5x2.8.

Waarom zou het een Santos moeten worden? Er wordt nog een hoop meer fraais verkocht. Zonde om je maar op 1 merk te focussen.

In derailleur ook nog genoeg leuks te koop. Wat wil je met de fiets gaan doen?

Zelf rij ik met 72mm breed, 27.5x2.85 op een Kona Unit met Rohloff.
Bij het lezen van de uiteenzetting vroeg ik me direct af of het verstandig is om met een nek hernia naar dergelijke fietsen/ stijve frames te kijken, maar dat terzijde. De 2.8 vind ik met 42mm banden een stuiterbal. Dan een 3+ met 62mm!!

Maar ben het eens met Jurr, waarom per se een Santos?
Thx tot zover

Waarom santos: we hebben heel veel ingelezen en revues van mensen gelezen en zijn ontzettend positief over dit merk. De winkel bezocht en tot nu toe fantastisch geholpen.

Vwb de 2.8 42mm werd eigenlijk oog goed ervaren maar hebben we onze twijfels over de breedte ivm comfort. De 55 en 62 ook getest echter werd dit als zwaar ervaren :)

Bas
Het zal moeilijk of onmogelijk zijn om advies te geven zonder dat je verteld hebt wat je met de fiets gaat doen? Misschien kan je iets meer vertellen hoe je de fietsen gaat gebruiken.
Vergeten in mijn laatste post:

Diverse tourtrips in het weekend en 1 a 2 keer per jaar op vakantie met de fiets niet langer dan 1 of twee weken. Dit komt misschien later als de dochter niet meer mee wil op vakantie :D

Doel vd nieuwe fiets: flexibel kunnen zijn zodat je niet weer steeds aanpassingen moet doen of een nieuw fiets moet kopen.

Dank
Extra demping is ook goed te verkrijgen met een verende zadelpen zoals bvb een Canecreeck Thudbuster. Er zijn verschillende versies (ST en LT), die kan je misschien uitproberen bij de fietsenwinkel?
Het gevoel van zwaarder fietsen met bredere banden komt mij bekend voor. D.w.z. mijn eerste ervaring met 62mm banden gaven mij het gevoel dat het iets zwaarder fietst dan ik gewend was (37 mm).

Inmiddels fiets ik al weer 3 jaar met 62 mm banden en heb daar tot nu toe alleen nog maar voordelen van ondervonden. Meer comfort, op onverhard rijdt het fijner, etc. Het gevoel van zwaarder fietsen heb ik niet meer, ik weet immers niet beter meer.

Met mijn fiets kan ik de 62 mm banden met 27.5” wielen verwisselen voor smallere banden met 28” wielen, vanwege het plusje achter de type aanduiding van mijn fiets, maar heb dit nog niet overwogen.

Mijn vrouw heeft een fiets met 50 mm banden van een ander merk, maar overweegt om dezelfde fiets te kopen als ik heb, nu deze ook in een mixte frame te verkrijgen is (maar eerst ‘s wat sparen).

Verder durf ik niet te enthousiast te zijn over mijn fiets, want ja, hij was meer dan € 5.000,- en ja hij is van een merk wat jou aanspreekt, maar leidt tot bepaalde vooroordelen en stigmatiseringen waarvan ik graag verschoond wil blijven gezien mijn eerdere ervaringen op dit forum en commentaren die ik ook nu weer lees.

Ik gun je vrouw in ieder geval een fijne fiets (ongeacht het merk) en veel fijne fietskilometers met de fiets die je wilt aanschaffen voor je vrouw en hoop dat je iets aan mijn bijdrage hebt.

Oh ja... natuurlijk viel er ook iets tegen van mijn fiets en dat was het zadel :P , een SQ lab. Deze is vervangen voor een Brooks B17, die tot nu toe uitstekend bevalt.
Sgteraser schreef:
di 03 sep, 2019 21:43


Doel vd nieuwe fiets: flexibel kunnen zijn zodat je niet weer steeds aanpassingen moet doen of een nieuw fiets moet kopen.
Ja, zo'n fiets willen we allemaal. Maar zo werkt het niet. Sommige eigenschappen van fietsen zijn tegenstrijdig. Bovendien zijn er veel eigenschappen afhankelijk van de persoon en het doel, en we weten nog best weinig.
Kun je misschien de checklist eens invullen?
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
denk qua comfort (ook) aan:
- liever bandbreedte 50 dan 42 want meer volume. voor mij is 50 mm dik zat, maar dikker heeft niet echt nadelen (het ziet er plomper uit, maar daar wen je aan)
- verende zadepen, en wat doe je aan de voorkant want ook via je armen krijg je belasting die je nek bereikt?
- heel soepele banden die wel sterk genoeg zijn voor je tochten. of bij bagage vooral achterop zet je alleen voorop een heel soepele voorband, zoals de Schwalbe Marathon Supreme (de vrij gladde) of bijvoorbeeld deze: https://www.renehersecycles.com/shop/co ... e-hill-tc/
'het kost wat, maar dan heb je ook wat' :D
- voorvering... nee, niet nodig. subtiel wat spelen met de bandenspanning.
(uiteraard wel je banden voldoende oppompen: ik noem het want je hebt mensen die hun banden laten aflopen voor meer comfort, maar dat verpest je fiets(en)).
succes en ben benieuwd wat het wordt en hoe het voor jullie uitwerkt/uitpakt. hoogframe
Jurr - het klopt niet helemaal wat je zegt mbt tot de breedte van de 3+ banden. Ik ben nu zelf ook aan het kijken voor een andere 2e fiets naast de M-Gineering. Mijn keuze is ook de 3+ geworden - tijdens mijn vakantie heb ik een paar uur met Robert bij Santos gesproken en de vraag gesteld of die 60mm de max breedte was. Robbert gaf aan dat 70mm ook geen problemen op gaat leveren. En als ik het goed heb onthouden zou breder ook nog kunnen. Heb het dan over de 27.5 banden (mijn keuze).

Voor wat betreft ophemelen ik denk dat we wel draadjes kunnen vinden waarin iedereen roemt over zijn/ haar eigen merk fiets. Ik bedoel maar mijn M-Gineering heeft niet voor niets de bijnaam De Lamborghini gekregen. Alleen wil ik er nu een "Jeep" naast en dat wordt dus een Santos.

Edwin gewoon lekker enthousiast zijn over je fiets want of een fiets nu 1000,00 of 5000,00+ kost als je er tevreden over bent dan is dat toch prima. Verder ben ik het helemaal met je eens dat de naam Santos bij sommigen "leidt tot bepaalde vooroordelen en stigmatiseringen waarvan ik graag verschoond wil blijven gezien mijn eerdere ervaringen op dit forum en commentaren die ik ook nu weer lees." Zou fijn zijn als mensen gewoon met een open mind kunnen kijken naar fietsen zonder al die vooroordelen. Was voor mij de reden om deze keer geen draadje te openen over mijn bijna aan te schaffen 2e fiets.

Sgteraser - wat is de uiteindelijke keuze geworden qua bandbreedte - hoe breder de band des te meer demping je krijgt. Vandaar oa mijn keuze voor de 27.5. En met een aanvulling van een seatbuster is er waarschijnlijk nog meer demping te behalen. Let op dat de keuze van het type band ook bepalend is voor hoe zwaar een fiets rolt. Voor mij daarom geen SuperMoto-X maar of de Almotion in 55mm of de G-One Allround 55 of 70mm. Deze banden wegen niet alleen minder volgens de specs dan de supermoto maar schijnen ook lichter te rollen. Van de Almotion weet ik dat ik dat een fijne band vindt aangezien die op de Lamborghini zit.
hoogframe schreef:
wo 04 sep, 2019 08:34
- voorvering... nee, niet nodig. subtiel wat spelen met de bandenspanning.
Ik heb een tijd rondgereden met een geveerde stuurpen. Dat beviel me erg goed. Minder gerammel aan de armen betekent ook minder gerammel in de nek.
Heel belangrijk is uiteraard een goede en niet te diepe zit waarbij de armen niet gestrekt zijn tijdens het fietsen, maar ik mag aannemen dat dit sowieso niet zo zal zijn, want dat zou zo'n beetje een recept zijn om een nekhernia te krijgen.

Of je in een winkel goed geholpen wordt heeft uiteraard niet het meeste met het merk te maken maar vooral met die winkel. Er zijn ook winkels waar ze meerdere merken verkopen bijvoorbeeld.
Het merk fiets is irrelevant voor de twee vragen die TS heeft. Die vragen gaan over bandbreedte en aandrijving. Jammer dat het lastig blijkt om on-topic te blijven.
Edwin* schreef:
di 03 sep, 2019 22:27
Het gevoel van zwaarder fietsen met bredere banden komt mij bekend voor. D.w.z. mijn eerste ervaring met 62mm banden gaven mij het gevoel dat het iets zwaarder fietst dan ik gewend was (37 mm).
Dit. Ik ging van 28 naar 62 mm ;)

Maar na verloop van tijd merk ik er weinig meer van. Verder veel plezier van de dikke banden, lekker overal doorheen boenderen.

Overigens zou ik bij een hernia ook zeker een verende zadelpen overwegen. Bij bepalen van een fiets dus kijken of daar wel ruimte voor is.
Terug on topic:
- Als je veel demping wilt, moet je volgens mij kiezen voor zo breed mogelijke banden en dan ook nog eens op een zo laag mogelijke spanning. Het nadeel van hele brede banden (vind ik!) is dat ze bij hogere snelheden meer wind vangen en vooral een stuk zwaarder zijn, dit merk je ook in ons vlakke land iedere keer als je versneld, bovendien willen zware banden graag rechtuit. Lage spanning geeft veel demping, echter te lage spanning fietst zwaarder, stuurt minder prettig en vergroot de kans op lekke banden.
- Als ik op zoek zou zijn naar een universele fiets, zou ik altijd kiezen voor een naafversnelling, het gebruiksgemak is ongekend. Voor Nederland voldoet een Nexusnaaf prima, maar een rohlofnaaf vind ik de extra kosten meer dan waard.

Offtopic: Maak een verlanglijstje, bepaal het budget en overleg met de fietsenmaker waar je zo tevreden over bent wat hij kan leveren dat je het meest past.
Bert van Sprang schreef:
wo 04 sep, 2019 10:31
Het nadeel van hele brede banden (vind ik!) is dat ze bij hogere snelheden meer wind vangen en vooral een stuk zwaarder zijn
Je hoeft feiten volgens mij niet als meningen te verkondigen hoor.
Bij brede banden horen ook bredere velgen, en die zijn ook niet lichter.
Ook hoort bij brede banden een frame waar die banden in passen. Zo'n frame wordt daar ook weer niet lichter van.

Al met al valt het aantal fatbikes dat me op het asfalt voorbijzoeft nogal mee, en dat komt niet door mijn grandioze snelheid.

Elk voordeel heeft zijn nadeel.
Ik heb een niet heel goede rug en mag me dus een beetje een ervaringsdeskundige noemen, al is ieder probleem natuurlijk ook weer anders. Cruciaal is dat de fiets echt goed past. Dat kan met een goede confectiefiets als een Santos of Avaghon, mits verkocht door een winkel waar men weet wat daarvoor nodig is en niets verkoopt dat niet perfect past (zulke winkels zijn best zeldzaam). Ik heb om deze en nog een paar andere redenen gekozen voor een m-gineering maatframe (dat is niet duurder dan een Santos of Idworx). Ik heb daarbij vanwege het comfort gekozen voor een (niet te laag) racestuur. Mijn rug is daar erg blij mee omdat de rug bij deze houding scharniert en geen klappen recht van onderen krijgt. Een nekhernia kan echter best weer anders zijn.
Verder wil je weinig trillingen en dat bereik je met een combinatie van brede banden, wat mij betreft een soepele stalen voorvork en misschien ook liever een stalen frame, en vooral brede en soepele banden. Ik heb 26 inch banden van meestal rond de 52 mm, meer past niet in mijn frame, maar vind ik ook overkill. Bedenk ook dat met nog bredere banden de cranks ook weer verder uit elkaar moeten (de Q factor) en dat vinden sommigen zoals ik vervelend. Die banden moeten echter niet alleen breed maar ook soepel zijn. De laatste tijd rijd ik op Compass Rat Trap Pass banden van 52 mm, en die zijn behalve duur ook licht en fabuleus soepel en snel. Helaas zijn ze ook wat kwetsbaar. De afgelopen jaren heb ik daar nog geen probleem mee gehad, maar deze zomer in Italië wel. Het robuustere alternatief is dan de Schwalbe Almotion in nominaal 55mm (in werkelijkheid 52). Tot slot heb ik tegenwoordig een Thudbuster ST zadelpen. Het is een lelijk ding, maar het werkt wel. Er is ook een Long Travel, maar die veert denk ik wat al te veel, alsof je op een pogo stick zit. Dat is prima voor een mountainbike, maar ik denk teveel van het goede voor een tourfiets.
Hoeveel ervaring hebben jullie al?
Sgteraser schreef:
di 03 sep, 2019 20:16
All,

We zijn bezig om voor mijn vrouw een fiets aan te schaffen van SANTOS. Momenteel test zij met name de Travelmaster 2.8 42mm derailleur en de travelmaster 3+ 55mm met rohloff naaf.

De vraag die wij hebben: met hoeveel mm band wordt er gemiddeld gefietst en wat zijn de pro’s and con’s?

Wat heeft gemiddeld de voorkeur derailleur of Rolloff ? Kosten zijn nl best aanzienlijk

Voor de beeldvorming: mijn vrouw heeft ook een nekhernia dus demping is wel nodig. We zijn we wel al over uit dat het in ieder geval een SANTOS dient te worden.

Ik hoor graag van jullie en ik ben benieuwd naar jullie tips.

Mvg Bas
Hoi Bas,
Hoe breder de band, hoe breder de velg en hoe zwaarder de fiets. Bij een smalle band geldt juist het omgekeerde.
Brede banden geven je twee eigenschappen: te weten: mogelijkheid tot iets meer comfort als je ze iets minder hard oppompt. En de mogelijkheid dat je bij zanderig wegdek iets verder door kunt rijden. Maar verwacht geen enorme verschillen als je met veel bagage fietst.
Belangrijk daarbij wel is dat je een band kiest die flexibele zijkanten heeft want bij een stugge band heb je nog steeds geen comfort.
Hoe maak je nu de keuze? Naast alle subjectieve zaken als gevoel, schoonheid, enz is de meest belangrijke vraag wat je gaat doen met je fiets. Als je meestal verhard fietst (schelpenpaadjes op de Veluwe mee gerekend) dan maakt de breedte niet verschrikkelijk veel uit. Dan kan je dat prima doen met 42mm.

Derailleur of Rohloff? Ook daar zijn hele posts over geschreven. Beiden zijn goed. Met beiden zul je plezier beleven. Mocht je een broertje dood hebben aan onderhoud dat kies je waarschijnlijk iets eerder voor een Rohloff. Grote voordeel van een fiets met derailleur met 42mm banden op een niet te zware velg is dat je dan een relatief lichte fiets hebt. En gewicht voel je uiteraard bij het klimmen.

Sorry, ik kan niet vertellen wat je eigen keuze zou moeten zijn. Wellicht helpt dit je een beetje op weg? Bepaal vooral wat voor soort fietstochten je leuk vindt om te maken en pas daar de fiets op aan.
Weer on topic:

Ter aanvulling rondom je vraag over de bandbreedte: Ik heb ettelijke on- en off road trajecten gereden door modder, gravel, graslanden en door super zware zand- en rots-stukken in the middle of nowhere Pamir Tajikistan, Marokko, Oman, Tibet, Cuba, Mongolie, Europa enzovoorts. Met soms wel een week eten op de fiets en water voor enkele dagen. De eerste jaren op een zwabber Gazelle Medeo derailleur met 28 inch wielen met dito 38 inch flutbandjes . Daarna jaren op een santos derailleur 50 mm brede band en 26 inch grootte. En nu bijna een jaar met een Avaghon roloff met riem met 50 mm breed op 29 inch diameter groot. De laatste fietsen beiden met banden die een midden hebben voor on- en off road zoals een mundial band gaat dat prima! Vind de discussies over techniek soms wat ver gaan hier op de WF. Trappen moet je toch wel, slepen soms ook en zwaar is het ook soms. Gewoon gaan fietsen! Ettelijke andere fietsers gezien die mooie zware reizen maakten op fietsen van stukken minder kwaliteit en zelf ook gedaan. In dit forum en op sommige blogs van al dan of niet onafhankelijke fietsers lijkt het wel of dat enkel kan met de allerduurste fiets met de allernieuwste snufjes. Das complete onzin. Fijn als je een dure goede fiets kan veroorloven en vooral doen, maar het is ook leuk en kan met stukken minder. :wink:

Nogmaals veel plezier met jullie keuze en de toekomstige reizen!
Diverse berichten verwijderd, TS wil graag info over bandbreedte en aandrijving.