Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 29 dagen zonder handleiding - Forum Wereldfietser

29 dagen zonder handleiding

Bij leven en welzijn vertrek ik maandag 9 september richting Middellandse Zee en terug. De route is een verkapte vorm van de 'Benjaminse route naar Barcelona' op de heenweg (via Puy-En-Velay) en de 'Groene weg naar de Middellandse Zee' op de terugweg.
Min 2.650km en voorzien worden 29 fietsdagen. Afhankelijk van beschikbaarheid en weersomstandigheden wordt de voorkeur gegeven aan campings.
Muilezel met dienst is een e-bike met fietskar.
In de mate van het mogelijke wordt, voor de geïnteresseerden, een Blog bijgehouden:
https://middellandsezee.blogspot.com/
Veel plezier gewenst! Ik heb de Barcelona route gefietst afgelopen juli en heb er enorm van genoten!
Veel plezier. Een fietstas exclusief voor water is volgens mij wat overdreven. Bij cafeetjes vullen ze graag je bidons met koud water uit de tap. In nood kan je ook nog altijd kraanwater pakken op het kerkhof (normaal voor de bloemetjes). Als laatste kan je natuurlijk ook nog bij een huis aanbellen. Hoe zuidelijker je komt, hoe vaker het water in de fonteintje potalbe (drinkbaar) is. Ik heb er heel wat hoogtemeters gemaakt in de brandende zon en tot wel 12 liter per dag gedronken. Ik koop er haast nooit flessen. Heel soms kom je een bakker tegen die naar zijn koelvitrine wijst met flessen koud water. Water is eigenlijk nooit een probleem. Ik gebruik 2 bidons van 950 ml.
groverr schreef:
vr 06 sep, 2019 20:00
potalbe (drinkbaar)
Potable.
De tas is een kleine Campingaz Tropic koeltas die perfect achteraan gehangen kan worden en waar je vlotjes een liter of 3 à 4 in kwijt kan, dus echt geen joekel... :-)
Mijn waterfobie heb ik overgehouden aan een minder leuk verhaal (van wel 15j geleden) waar ik echt zonder was gevallen. Sindsdien neem ik altijd het nodige mee
Veel plezier. Wij hebben twee jaar geleden een flink stuk van de Barcelona route gefietst en het was mooi. Zelf was ik van plan geweest dit najaar de groene weg te doen maar ik heb het gewoon te druk met werk.
Een beetje minder water en bagage moet ook wel lukken denk ik.
Veel plezier.
Rokon schreef:
vr 06 sep, 2019 21:05
De tas is een kleine Campingaz Tropic koeltas die perfect achteraan gehangen kan worden en waar je vlotjes een liter of 3 à 4 in kwijt kan, dus echt geen joekel... :-)
Mijn waterfobie heb ik overgehouden aan een minder leuk verhaal (van wel 15j geleden) waar ik echt zonder was gevallen. Sindsdien neem ik altijd het nodige mee
Ik heb in de hele reis 1 uur met dorst gefietst en zonder toegang tot water.
De daarop volgende dagen reed ik met 1 liter extra verdeeld over twee voortassen.
Ik ben hier ook gauw weet vanaf gestapt want het was toch weer een extra kilo welke ik meesleepte.

Wat hierboven geschreven word door Groverr klopt wel. Een cafe mag je geen water weigeren in Frankrijk en in de kleine dorpjes zijn de mensen ook niet te beroerd om je petfles even te vullen.

Zo mag een campingbaas ook geen klanten weigeren vanwege een hond in Frankrijk en dat is een hele goede reden om goede oordopjes voor aan te schaffen.
.
Rokon - veel plezier.
Voilà, het avontuur is ten einde, veilig en wel terug thuis
Van de 29 geplande dagen hebben we er noodgedwongen 22 van moeten maken.
De laatste 2 weken van Sep sloten de campings in Frankrijk met bosjes en van plannen kwam nog weinig in huis. Meestal vind je op de websites van de Municipals ook niet echt een openings- of sluitingsdatum. Als er staat: Open van Apr tot Sep, opent die ergens in Apr tot ergens in Sep, waarschijnlijk afhangend van het aantal gasten (sluiting)
De laatste week van Sep was het weer van die aard dat de tent geen optie meer was. Regen en wind mogen dan af en toe wel te verwachten zijn in die periode, maar dagen aan een stuk? Dan wordt het een lijdenstocht ipv een plezierige tocht.
Het avontuur, vertrekkende van België tot Puy-en-Velay (Benjaminse route Eindhoven-Barcelona) en terug langs de Jura en Luxemburg (Groene weg Middellandse zee)
Een dikke 2.000km met e-bike en fietskar.
Prachtige momenten beleefd, vooral in de Bourgogne en het Centraal Massief. Vele schitterende mensen tegengekomen, met vooral de 'Fransen' die zich tijdens deze reis als zeer betrokken, hulpvaardig en super vriendelijk opstelden. Het zal wel geholpen hebben dat ik een aardig mondje Frans sprak, daar niet van, maar van de stuurse, meestal gesloten kant van de zuiderburen heb ik weinig gemerkt.
De fiets (e-bike) heeft het voortreffelijk gedaan. Met het span (30kg) er achter aan is een tweede batterij een absolute must. Ik heb elke dag tussen de 80 en 130km gefietst, met een gemiddelde v 900 htm en had op het einde van de dag nog genoeg reserve. De gemiddelde snelheid over het traject zal ergens ts 18,5 en 19km/u liggen. (voor de statistici)
De heenweg, geholpen door het mooie weer, is de absolute winnaar geworden als het gaat over de keuze van de weg.
De blog is een laatste maal bijgewerkt, ik heb er van genoten, mss komt er volgend jaar wel een vervolg...