Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Offroad-tocht Veluwe Vuelta, 13 september - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Offroad-tocht Veluwe Vuelta, 13 september

Er gebeuren steeds meer leuke activiteiten bij de Wereldfietser. Houd de agenda in de gaten en meld je tijdig aan om teleurstellingen te voorkomen.
Bel schreef:
ma 16 sep, 2019 12:29

Ik vroeg me trouwens nog af of degenen die met een vaste voorvork reden voorvering hebben gemist in dit terrein?
Totaal niet. En toch komt er een verende in ;) Daarna maar eens kijken wat het meest bevalt.
Met 4” banden heb je al genoeg vering, alleen geen demping; dikkere en zachtere banden kan dus ook in plaats van vering
Aan Veluwe Vuelta deden 38% dames mee; een hoge girl power factor😊😊😊
firde schreef:
za 20 jul, 2019 11:12
Ik zie allemaal mooie off-road routes voorbij komen. Is het mogelijk om de gps routes te verkrijgen daar ik graag op eigen tempo fiets en off-road ervaring op wil doen en wanneer het mij het beste uitkomt.
Mvg Fred
+1! Vooral na het zien van de foto's!
Tja, nu krijg je een dubbel antwoord. Natuurlijk wil ik het delen maar ga het toch niet doen. In de groep kwam min of meer naar voren dat het een hele gave route is maar dat het niet een route is om met grote groepen te delen. reden is simpel, de Veluwe is een druk bezocht gebied waar iedereen prima kan fietsen maar niet als iedereen dezelfde route fietst. Ik weet het, ik weet het, het is heel dubbel om juist bij de WF geen reisinformatie te delen. Maar het goede nieuws is: ga met je fietsje in het midden van de Veluwe staan, kijk een uurtje niet op je GPS en je komt de mooiste paden tegen :D
Geen probleem, toch? :D Ik snap de redenering helemaal! Het is daar druk genoeg, vooral in het weekend met mooi weer. Kan ik nog geen wolven spotten. :wink:
Marco Meijerink schreef:
ma 16 sep, 2019 15:06
Tja, nu krijg je een dubbel antwoord. Natuurlijk wil ik het delen maar ga het toch niet doen. In de groep kwam min of meer naar voren dat het een hele gave route is maar dat het niet een route is om met grote groepen te delen. reden is simpel, de Veluwe is een druk bezocht gebied waar iedereen prima kan fietsen maar niet als iedereen dezelfde route fietst. Ik weet het, ik weet het, het is heel dubbel om juist bij de WF geen reisinformatie te delen. Maar het goede nieuws is: ga met je fietsje in het midden van de Veluwe staan, kijk een uurtje niet op je GPS en je komt de mooiste paden tegen :D
Inderdaad, je moet alleen wel een beetje de weg weten, en nu is een groot deel van het Kroondomein weer afgesloten tot 26 december (jachttijd voor ZKH) en de mooiste offroad-paadjes dus ook. Al blijft er nog genoeg over, de truuk is om het allemaal aan elkaar te weten te knopen.
En voor een gedeelte van de bike packing paden in bepaalde regio's moet je een MTB vergunning kopen. Dat schijnen een hoop mensen nog steeds niet te weten.

https://www.12gobiking.nl/blog/waar-heb ... tten-nodig
Dan heb ik als Veluwe-n00b wel een vraag: màg je overal dan zomaar komen/fietsen ? En hoe weet je waar je wel en niet mag komen? (Behalve ter plekke dan natuurlijk)
Klopt. Brabant is daar bekend om. Gaat om de MTB routes. Gewoon doen zou ik zeggen.
roosterveld schreef:
ma 16 sep, 2019 15:49
Dan heb ik als Veluwe-n00b wel een vraag: màg je overal dan zomaar komen/fietsen ? En hoe weet je waar je wel en niet mag komen? (Behalve ter plekke dan natuurlijk)
Bij de meeste paden staat een bordje (de algemeen bekende groene) in het kroondomein natuurlijk een afwijkende of en zo ja wanneer het opengesteld is, je hebt ook rustgebieden voor het grof wild waar je hele jaar niet in mag.
Op een kaart (ook de topografische) is het vaak moeilijk te zien waar je wel en niet mag komen, al is er van het kroondomein wel een goede kaart https://www.kroondomeinhetloo.nl/media/ ... t-2018.pdf Op de grote open plekken op de kaart lopen wel paden/wegen maar daar mag je dus niet komen.
roosterveld schreef:
ma 16 sep, 2019 15:49
Dan heb ik als Veluwe-n00b wel een vraag: màg je overal dan zomaar komen/fietsen ? En hoe weet je waar je wel en niet mag komen? (Behalve ter plekke dan natuurlijk)
Er zijn de Rustgebeiden voor het Wild, daar mag je nooit in een zou ik ook niet doen. Dan heb je gebieden die tijdens de bronsttijd nogo zijn zoals de Kroondomeinen. Op internet is daar wel een kaart van te vinden. Maar meestal staan er ook duidelijk bordjes dat het een beschermd gebied is.

Op de Veluwe heb je verder een aantal grootgrond beheerders: SBB, Gelders Landschap, gemeentes en Natuur Monumenten. Voor de eerste drie is het mijn ervaring dat, waar je mag wandelen, je ook mag fietsen. Let wel fietsen, niet raggen met een MTB.

Bij NM is het heel ontransparant en verschillend per gebied. Ik heb het proberen te achterhalen maar het komt er op neer dat je overal mag wandelen maar alleen op de daarvoor aangegeven routes mag fietsen. Dus je moet telkens kijken of er een bordje met een fietsje staat, beetje lastig.

Bij MTB routes is dat natuurlijk wel duidelijk maar ja, daar wil je waarschijnlijk niet atijd maar op fietsen.

En dan moet je ook nog weten op wiens terrein je bent. Op internet heb ik geen kaart kunnen vinden waar het duidelijk op te vinden is wie welk gebied beheert.
Zolang je niet met hele groepen gaat bikepacken zal het wel loslopen.
Smitty schreef:
ma 16 sep, 2019 16:58
Op de Veluwe heb je verder een aantal grootgrond beheerders: SBB, Gelders Landschap, gemeentes en Natuur Monumenten. Voor de eerste drie is het mijn ervaring dat, waar je mag wandelen, je ook mag fietsen. Let wel fietsen, niet raggen met een MTB.
Je hebt nog het enorne Nationaal Park Hoge Veluwe, twee vliegvelden en talloze militaire terreinen. Op deze terreinen kom je niet snel toevallig terecht, al zouden sommige youtubers dat vast kunnen. :wink:
Leon schreef:
ma 16 sep, 2019 17:13
Smitty schreef:
ma 16 sep, 2019 16:58
Op de Veluwe heb je verder een aantal grootgrond beheerders: SBB, Gelders Landschap, gemeentes en Natuur Monumenten. Voor de eerste drie is het mijn ervaring dat, waar je mag wandelen, je ook mag fietsen. Let wel fietsen, niet raggen met een MTB.
Je hebt nog het enorne Nationaal Park Hoge Veluwe, twee vliegvelden en talloze militaire terreinen. Op deze terreinen kom je niet snel toevallig terecht, al zouden sommige youtubers dat vast kunnen. :wink:
Klopt, die was is vergeten. Sommige militaire oefenterreinen mag je wel op zaterdag of zondag op want dan is het leger vrij, andere terreinen mag je op zolang je de oefeningen niet verstoort.

Dan zijn er nog gebieden in privé bezit, die zijn soms opgesteld voor wandelaars en fietsers; uit verhalen weet ik dat de eigenars niet op MTB-ers zitten te wachten; maar ze zullen niet het verschil tussen het spoor van een MTB-er of offroad WF-er kunnen zien; dus ook daar moet je met beleid (niet te vaak) doorheen rijden