Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pasta afgieter - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pasta afgieter

Hallo Hans,
Ik heb een plastic geval https://www.mepal.com/nl/ ... bEALw_wcB gekocht bij Warenhuis Vanderveen, waar ook een kookwinkel in zit. Ik gebruik 'm thuis altijd, heerlijk ding. Op fietsvakantie heb ik die niet nodig. Het geval is plat, dus past makkelijk in een tas.
Groet, Petra.
Werkende link: https://www.mepal.com/nl/afgietdeksel-wit-104001030600

Hans, ik weet niet hoeveel ik eraf heb gehaald, want dat is eraf :-) Ik herinner me wel dat ik wel even bezig was. Zie de foto hierboven.

Ben nu trouwens onderweg, en heb spijt dat de koekenpan deze keer niet mee is. In de andere pan kun je inderdaad ook bakken, maar af en toe heb ik zin in uitgebreid koken (en eten).
Ik heb ook zo'n Trangia Multi-disc (180 mm), een ideaal ding. Snijplankje, afgieter en het beschermt de anti-aanbaklaag van de koekenpan tijdens transport.
Bij de frietboer een lege emmer frietsaus halen, en de bodem eruit knippen/zagen/boren? Leren koordje als hengsel, even roeren, klaar is Klara.. toch?
Fietsertje71 schreef:
wo 18 sep, 2019 15:06
Bij de frietboer een lege emmer frietsaus halen, en de bodem eruit knippen/zagen/boren? Leren koordje als hengsel, even roeren, klaar is Klara.. toch?
Precies: zoiets dacht ik ook. Of een paar gaatjes in je lichtgewicht bord boren. Of er geen gebruiken (ik gebruik er zelf nooit een, ook niet thuis).
Ja idd, ik ook niet. Koken is geen wedstrijd, gewoon langzaam afgieten. Een leeg (appel)sappak openknippen en opmaat, naar wens maken et voilà...
Ik hou mijn bord op de pan, laat een klein gleufje vrij en giet dan voorzichtig af.
Japio schreef:
wo 18 sep, 2019 19:54
Ik hou mijn bord op de pan, laat een klein gleufje vrij en giet dan voorzichtig af.
Oh, nu heb je het verklapt... zo eenvoudig zal toch niet de bedoeling zijn geweest... ;) :D
Oh, jij neemt een bord mee? :wink:
eindgebruiker schreef:
wo 18 sep, 2019 21:22
Oh, jij neemt een bord mee? :wink:
Ha ha, echt stom ja. Ik warm altijd een blik bonen in de slaapzak op, en ontbijt dan rechtstreeks uit het blik. (Avondeten is onzin, leerde ik van PietV: 80-10-10 is het devies.) Bord, brander en pan zijn niet nodig; een lepel is voldoende.
Oh, jij neemt een bord mee?
Met een deksel = bord = koekenpan gaat het ook prima.
Het dilemma van langzaam voorzichtig afgieten is dat je je vingers snel brandt. Ondertussen hard blazen is mijn remedie. Snel afgieten is dan weer het recept voor een hoopje pasta of rijst in het gras, als het geen zand is waar he het in kwakt. Een afgietdeksel of -ding is dan geen raar ide, als je geen lauwe bonen lust uiteraard.
Andere oplossing; eerst je saus maken in de grotere pan (eenpits-brander), dan de pasta in de andere pan, de eerste pan als 'deksel' en om de saus warm te houden.
Afgieten; juist niet! Doe een zakje gedroogde soep bij de pasta, en het geheel in de sauspan. Geen zout nodig wat die droge soep is toch met te veel zout. Nog even roeren en een prima grote pan pasta met saus klaar om te eten.

Kan met tonijn uit blik en tomatensaus, met gebakken salami in blokjes met knoflook en ui en paprika, kan met een kaassaus (maar dan afwassend de kaas eruit moeten bikken, geen aanrader) kan met ansjovis en peper, kan met gamba's en een beetje gember. Eet ze!
Dat komt denk ik neer op pasta koken met afgepast water? (Je vermeldt niet dat je er water bij doet, naar dat vind ik wat al te knapperig)
Ja, pastasoeppie ook een goede oplossing, al t vocht gebruiken. Kun je ook goed hebben na al dat gezweet. Ook handige éénpans op houtvuurtje.
De deksel van Eindgebruiker is de Triangia multidisk 25 o.a. te koop bij Bever €9,25.
Ik gebruik hem al jaren, ideaal.