Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koffie of koffie...? - Forum Wereldfietser

Koffie of koffie...?

Hoe drink jij jouw koffie tijdens een meerdaagse toertocht?
Ben je een echte barista en neem ‘smorgens de tijd voor ‘brewing a slow coffee’ met vers gemalen bonen? Of pak je snel een zakje oploskoffie wat lauw water en gaan? Of toch liever onderweg ergens een ‘koffie to go’ scoren?

Ik houd zelf van een grote mok koffie ‘s morgen. Tijdens hiking trektochten met de rugzak heb ik vele manieren van koffie zetten gebruikt. Van cowboykoffie tot percolator, french preses etc. Het moet wel lichtgewicht en compact blijven, dus niet teveel extra potten en thermosflessen mee. Maar voor fietstochten kan er iets meer mee dan tijdens hiken. Oploskoffie vind ik een noodzakelijk kwaad en ik ga liever voor kwaliteit.
Ook neem ik graag een gevulde dampende coffee mug mee in de bidonhouder op de fiets. Lekker wakker worden tijdens het eerste uurtje touren.

Hoe brouwen jullie je koffie en met welk systeem?
Kijk ook eens hier.
viewtopic.php?f=21&t=30297
Terra schreef:
zo 22 sep, 2019 12:24
Hoe drink jij jouw koffie tijdens een meerdaagse toertocht?
Niet. Al jaren koffieloos en bevalt prima ;)
JanH schreef:
zo 22 sep, 2019 12:29
Kijk ook eens hier.
viewtopic.php?f=21&t=30297
Goede suggestie. Omdat mijn reactie daar niet bij staat: ik drink oploskoffie, niet met lauw maar met kokend heet water (mag ook afgietsel van pasta zijn, dat boeit me echt niet, en scheelt brandstof) en uiteraard niet uit een zakje maar uit een plastic potje. Onderweg haal ik soms koffie, maar ik zal dit niet op de fiets in een beker meenemen, want water lijkt me beter om de dorst te lessen.
JanH schreef:
zo 22 sep, 2019 12:29
Kijk ook eens hier.
viewtopic.php?f=21&t=30297
uiteraard had ik ook gezocht op het onderwerp koffie, maar draadje niet gevonden
Jurr schreef:
zo 22 sep, 2019 12:29
Terra schreef:
zo 22 sep, 2019 12:24
Hoe drink jij jouw koffie tijdens een meerdaagse toertocht?
Niet. Al jaren koffieloos en bevalt prima ;)
Je kan ook gewoon zwijgen dan he?

Ik ben wel benieuwd, wat neem je mee en hoe groot mag het zijn...
Op vakantie bij een café - want zoals ik hem thuis kan maken (met echt verse bonen) kan onderweg niet. Thuis a la professionele barista :wink: met machines zoals gebruikt in een goed restaurant.
Willem, hier ook gewoon oploskoffie in inderdaad zo heet mogelijk water. Maar waarom niet uit een zakje, maar uit een plastic potje. heb ik ook gedaan, maar ik zat steeds te emmeren met de juiste dosering. Daarom nu al een tijdje: zakjes. Kan ik ook mooi aftellen voor het aantal dagen dat ik weg ben.
Ik heb een 1-kops espresso percolatortje. Neemt niet heel veel ruimte in beslag, maar ik zet dan 's ochtends soms 2x koffie met dat kleine ding. :roll: Gemalen bonen mee en ik ben klaar.

Op fietsvakantie ben ik om te fietsen en onderweg genieten van het uitzicht, niet om op het terras te zitten voor koffie. En oploskoffie? Bleeeeegh. :x Een klein koffiepotje bevalt dus goed in mijn geval.

Van links naar rechts: 'normaal' koffiekopje, mijn fietsvakantie koffiepotje, gasblik 230gr.
IMG_1681.JPG
Ik gebruik alleen op vakantie oploskoffie. Gevolg: als ik oploskoffie ruik krijg ik al een vakantiegevoel!
Ik gebruik alleen op vakantie oploskoffie. Gevolg: als ik oploskoffie ruik krijg ik al een vakantiegevoel!
:D
Ik heb deze gekocht. French press waarbij het pannetje voor meerdere waterkook doeleinden ingezet kan worden. Van de week gaan we hem testen.
00AB691D-C977-48C8-9E25-B32344D6803C.png
Ik gebruik ook de zakjes oploskoffie bij het ontbijt. Ze zijn goed verkrijgbaar en licht. Echt lekker zijn ze natuurlijk niet. Eerst nam ik nog een potje suiker mee, maar het bijvullen halverwege de reis bleek onhandig en ik vergat het ook. (Hierdoor drink ik nu helemaal geen suiker meer.)

In de loop van de ochtend lekkere koffie bij een bakkertje of restaurantje.

‘s Middags verschilt het. In een nat en koud Duitsland kan Kaffee und Kuchen heerlijk zijn, terwijl een espressootje in een heet Frankrijk heerlijk is als ze je bidonnen vullen met koud water van de tap. Maar meestal blijft het bij de 2 kopjes op een dag en drink ik uiteindelijk minder koffie tijdens het fietsen.

Er zijn zoveel voordelen (contact, ff pauze, warm, goede stoelen, tijd voor oriëntatie/zoeken camping/supermarkt), dat ik geen koffie wil zetten in de berm.
groverr schreef:
ma 23 sep, 2019 10:01
Er zijn zoveel voordelen (contact, ff pauze, warm, goede stoelen, tijd voor oriëntatie/zoeken camping/supermarkt), dat ik geen koffie wil zetten in de berm.
Koffie in de berm klinkt inderdaad niet aantrekkelijk.
Maar met mijn pruttel potje of vooraf gevulde thermos lekkere onthaasten in een mooi natuurgebied met uitzicht over het dal... vind ik toch van een andere orde.
Uiteraard zijn meerdere combi’s van hoe je aan je koffie komt inzetbaar. Het mooiste vind ik koffie maken op een houtvuurtje...
jwkeij schreef:
ma 23 sep, 2019 09:31
Ik heb een 1-kops espresso percolatortje. Neemt niet heel veel ruimte in beslag, maar ik zet dan 's ochtends soms 2x koffie met dat kleine ding. :roll: Gemalen bonen mee en ik ben klaar.
Precies zo doe ik het ook. Al is mijn percolatortje één maat groter. Dan kan ik in één keer een hele kop maken. :D
Overdag stop ik gewoon bij een terrasje. Blijkbaar ben ik een enorme koffie-addict
Afbeelding

voor de lichtgewicht-en-ik-wil-toch-echte-koffie-fietser
avic schreef:
ma 23 sep, 2019 18:27
Afbeelding

voor de lichtgewicht-en-ik-wil-toch-echte-koffie-fietser
dit is ook een espresso apparaatje toch?
Juist, ipv het bovenstuk alleen een buisje. Koffiekopje erop en stoken maar…

maar geen grote mok dus….kwaliteit boven kwantiteit
Ik heb 10 maanden lang koffieloos gereisd (afgezien van horeca), tot ik in Patagonië de oploskoffie ontdekte, toen heb ik 2 maanden lang enorme hoeveelheden oploskoffie gedronken.

Bij mijn volgende reis ga ik zeker weer aan de oploskoffie!

Als het maar cafeine bevat, enigzins naar koffie ruikt en bovenal warm is vind ik het al prima.

En inderdaad, alleen al de associatie oploskoffie = vakantie maakt oploskoffie lekker!
Wij hebben een percolator, die bevalt prima. Lekker verse koffie, daar kan geen oploskoffie tegenop, vinden wij.
Een nadeel is dat een percolator en een blikje gemalen koffie best wat ruimte in beslag neemt.

Dit jaar waren in Italië op fietsvakantie. Espresso, cappuccino, latte macchiato, ristretto, caffè americano, caffè latte, etc. Overal verkrijgbaar, heerlijk vers gezet met prijzen vanaf € 1,20. Dat maakte onze percolator overbodig, die we dan ook thuis gelaten hebben.

Één tot drie kopjes per dag, heerlijk!