Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 147 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3705 berichten
Daar kan ik mee leven. De almotion hoor je ook enigszins.

Wat zijn jouw ervaringen qua duurzaamheid?
Corano met bagagedrager 1.jpg
Voor weekendtochtejes met weinig beagage heb ik deze fiets samengesteld.
De fiets is eigenlijk helemaal nieuw met gedeeltelijk "oude" onderdelen die nog niet eerder gebruikt zijn zoals frame en de Blackburn-achterdrager.
Bert, je fiets verdient een mooie koperen ping, dat maakt het wat mij betreft af. En als je echt echt over hebt misschien een tubus fly achterdrager, al is deze blackburn wel lekker retro.
ik heb voor een zilveren belletje gekozen, maar wel op de "vintage' plaats aan de stuurpen.
Afbeelding

Raptobike lowracer met zelfgemaakte waterdichte banaan-tas (blauw)
Vrijdag heb ik een Challenge Furai fiets (tweedehands) gekocht. Hij is uitgevoerd met een carbon neuspijp en is voor deze fiets zeer licht. 15 km met forse tegenwind gefietst en ik haalde zonder overmatige inspanning 26 tot 28 km/uur. Volgens mij heb ik nu een uitstekende, comfortabele vakantiefiets!

Bij thuiskomst heb ik er eerst maar eens een paar klikpedalen opgezet, want dat fietst toch wel een stuk prettiger. De kettingbladen zijn redelijk versleten, dus voordat ik op vakantie ga zal ik die nog vervangen. De cassette achter ziet er nieuw uit.

Afbeelding

Afbeelding
De plaat waar de standaard aan zit vastgemaakt kan het extra gewicht van de vakantieuitrusting jammer genoeg niet aan kwam ik achter. (Dat is overigens niet aan alleen de Furai voorbehouden)
Mooie fiets! Veel plezier ermee!
Prachtige fiets, heb zelf ook een furai (24 inch). De standaard begaf het bij mij zo wie zo vrij snel en klapte uit zichzelf uit. Ik gebruik het als lichtgewicht 'racefiets', maar ga er ook wel mee op fietsvakantie en heb daarom standaard + metalen houder maar verwijderd. Het ketting geleidewiel boven de voorvork begaf het bij mij ook vrij snel, heb dat vervangen door een degelijker nazca oplossing. Naar mijn ervaring een echt snelle heerlijke fiets voor de lange afstanden met vooral enorm voordeel bij tegenwind.

Heb ook een nazca gaucho 26 inch, die toch een stuk hoger ligt, meer wind vangt, veel zwaarder is en ook veel degelijker gebouwd. Die gebruik ik voor het dagelijkse praktische werk, met kinderzitje en/of fietskar en ook wel voor fietsvakanties met kinderen. Belangrijkste voordeel is dan niet de snelheid, maar dat je aan het eind van de dag, als je je tentje e.d. moet organiseren veel minder vermoeid bent. Met name als er kinderen mee zijn is dat erg prettig.
_Peter_ schreef:
zo 27 okt, 2019 13:30
De plaat waar de standaard aan zit vastgemaakt kan het extra gewicht van de vakantieuitrusting jammer genoeg niet aan kwam ik achter. (Dat is overigens niet aan alleen de Furai voorbehouden)
Dank je voor de waarschuwing. Daar zal ik rekening mee houden. Weet je nog hoeveel kg jouw vakantieuitrusting woog?
The mighty Ogre!

Eerste 20 km al afgelegd. Heel blij mee!

Moet nog even de juiste positie van stuur en zadel vinden, maar heb wat meer km' voor nodig. Ik laat hem voorlopig zonder spaatborden.

Prettig weekend iedereen!

Bijlagen

Mooi, heel mooi.
En heel veel bevestiging mogelijkheden op de voorvork.
Wat voor stuur zit erop?
Terra schreef:
za 09 nov, 2019 17:13
Mooi, heel mooi.
En heel veel bevestiging mogelijkheden op de voorvork.
Wat voor stuur zit erop?
Denham stuur
Idd veel bevestiging mogelijkheden.. een bidonhouder gaat weg om plaats te maken voor een framebag..
Ik had dit jaar alle bidonhouders-opties erbij gebruikt: Dat hield in dat ik de bidonhouders onder aan bovenbuis en liggende voorbuis nu ook heb gebruikt.
Is goed bevallen. Onderste bidonhouder voor twee binnenbanden en canvaslint en bovenbuis isostar voor verfrissing of douche iig van wildkamperen.

En ik heb een stuurtasje ook gebruikt dit keer, bevestigd met extra (aan repen geknipte dikke) binnenbanden (werkt heel goed als zeer stevig elastiek) waarin reparatietasje en binnenbanden en vouwband kwijt kon en onder de elastieken bovenop kon ik sokken laten drogen of handdoekje.
SUNP0044 (2).JPG
Gideon schreef:
ma 21 okt, 2019 12:37
Afbeelding

Raptobike lowracer met zelfgemaakte waterdichte banaan-tas (blauw)
Mooi en handig die tas onderaan het frame :)
keesm54 schreef:
zo 18 aug, 2019 19:09
Even een plaatje van een andersoortig "vakantiefietsje".
Batavus voor witte muur.JPG
Mijn dochter vertrekt morgen naar Parijs met een, door mij opgeknapte, Batavus Criterium (zit nog sticker Rennershuis Leeuwarden op) . Heeft ze paar jaar geleden gescoord in Leeuwarden via marktplaats voor 20,- van een oud baasje die aangaf dat de fiets merendeel in de schuur gestaan heeft en al jarenlang niet meer gebruikt was en opgeruimd moest worden.

Zit nog een werkende IKU Cyclotronics, zelf opladende, fietscomputer op. Deze gaf een kilometerstand aan van rond de 1.500 km bij aankoop. Toen ik de fiets zag geloofde ik ook wel dat die fiets deze km's gereden had en niet veel meer ondanks zijn leeftijd (30-35 jaar oud schat ik in).
Alles leek origineel en zonder gebruikssporen, alleen alle alu-delen waren behoorlijk geoxideerd, veel poetsen.
Het leuke ervan is dat er nog die werkende IKU fietscomputer op zit. Later is dat AXA geworden en via die partij heb ik nog een gebruiksaanwijzing kunnen scoren.
Laatste grote tocht die ze heeft gemaakt is de Elfstedentocht en nu dus Parijs.

Modificaties tov origineel: banden (25-622 ipc 23-622), remblokken, stuurlint, slot, andere zadelpen met zadel.
Bovenbuis tasje aangebracht en van Decathlon een zadelrek (aan zadelbuis bevestigd). Ze neemt achterop 2 Ortlieb voortasje van me mee.
Het is wel een echt racefietsje met zwaar verzet: voor 52/42 en achter 24-14. Dus dat wordt lekker toeren met 30 km/h op het vlakke :lol:
Fiets is gezien haar lengte wat te klein vind ik, maar ze is er helemaal "verliefd" op. Ze moest op deze fiets naar Parijs, andere optie was niet bespreekbaar.
Vandaag demontage uitleg gegeven (terug met Thalys, fiets moet in kleine transporttas) en wat gereedschap en plakmateriaal meegegeven.
We houden de smartphone maar in de gaten de komende week 8)
Op die 'oudjes' kun je vaak het liefst met lichte bepakking, dat wel, zo fijn en eeuwig fietsen zonder problemen! Ik vind het een heel mooie fiets, dat konden ze in die tijd. Mooi, simpel en degelijk! Wauw super!
Grum schreef: The mighty Ogre!

Eerste 20 km al afgelegd. Heel blij mee!

Sehr schön! Ik ben heel benieuwd wat je er op te langre termijn van vindt. Zeker tov de Santos 3+ en de Toutterrain die je hebt gehad. Kijk zelf met interesse naar Surly en dan met name de Karate Monkey.
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 18:01
Ik had dit jaar alle bidonhouders-opties erbij gebruikt: Dat hield in dat ik de bidonhouders onder aan bovenbuis en liggende voorbuis nu ook heb gebruikt.
Ik ben van plan om 2 cargo cages op de voorvork te monteren.. voor petfles, Slaapmatje, erc.. ben nog niet helemaal uit welke... Blackburn Outpost spreekt me aan..
Grum schreef:
za 09 nov, 2019 20:37
fud0 schreef:
za 09 nov, 2019 18:01
Ik had dit jaar alle bidonhouders-opties erbij gebruikt: Dat hield in dat ik de bidonhouders onder aan bovenbuis en liggende voorbuis nu ook heb gebruikt.
Ik ben van plan om 2 cargo cages op de voorvork te monteren.. voor petfles, Slaapmatje, erc.. ben nog niet helemaal uit welke... Blackburn Outpost spreekt me aan..
Dat kan evt .ook nog, maar hoeveel water je daarin kunt meenemen, ik weet niet wat handig is. Het lijkt wel stevig bevestigd, maar bij veel trillen beschadigen de bandjes wellicht het stuur ed, dus extra bescherming/tape zou ik dan wel gebruiken. Het merk Black burn heb ik eens een voorrekje van gehad, was super sterk en ook duur 100 gulden destijds, maar geen spijt van gehad, oerdegelijk. Ik houd altijd van niet super beladen stuur, anders gaat het gewicht tegen staan, maar wat water zou ik in nood ook daar nog kunnen plaatsen, succes met je keuze!
Die Blackburn cages is een prima, stevig metalen rekje. Ik gebruik hem ook.
Hij is niet zo groot, wat fijn is i.v.m smalle doorgangen, paden etc.
Een grote petfles past er makkelijk op, een klein waterdicht zakje ook maar niet te groot.
Maar omdat mijn fiets maar een bevestigingspunt heeft op de voorvork (dom), had ik hem aanvankelijk met tyraps vastgezet. Dit heeft de lak van mijn voorvork beschadigd. Metaal op metaal is geen goed idee.
Ik zit daarom nu te kijken naar de Toppeak Versacage, deze is van kunststof.