Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd! - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd!

Hoi!

Ik ben van plan om aankomende lente naar Portugal te fietsen. Hiervoor heb ik een geschikte fiets nodig. Ik heb echter weinig ervaring met het kopen van fietsen. Ik weet dus niet zo goed waarop ik moet letten bij de aankoop van mijn fiets.
Ik moet comfortabel langere afstanden op de fiets kunnen fietsen en ik zal het grootste deel van het bagage op de fiets kwijt moeten kunnen. Weten jullie waar ik het beste op zoek kan gaan naar een nieuwe fiets? En weten jullie waar ik bij de aankoop het meeste op moet letten?

Bedankt voor de hulp!

Michel Otte
Er zijn misschien wel 1000 fietsen geschikt. Handig is om alvast een budget te bepalen.
Beste Michel,

Welkom op dit forum!

http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies

Zou je deze checklist willen invullen? Aan de hand van jouw antwoorden kun je een gericht advies krijgen.
MichelOtte schreef:
do 02 jan, 2020 13:13
Hoi!

Ik ben van plan om aankomende lente naar Portugal te fietsen. Hiervoor heb ik een geschikte fiets nodig. Ik heb echter weinig ervaring met het kopen van fietsen. Ik weet dus niet zo goed waarop ik moet letten bij de aankoop van mijn fiets.
Ik moet comfortabel langere afstanden op de fiets kunnen fietsen en ik zal het grootste deel van het bagage op de fiets kwijt moeten kunnen. Weten jullie waar ik het beste op zoek kan gaan naar een nieuwe fiets? En weten jullie waar ik bij de aankoop het meeste op moet letten?

Bedankt voor de hulp!

Michel Otte
De WF sponsers hebben veel aankoop tips op hun website staan, bijvoorbeeld;
http://www.bike4travel.nl/blog/vakantie ... ke4travel/
https://www.vakantiefietser.nl/praktische-tips/
https://www.vanherwerden.nl/
Leuk informatief leesvoer.
Dit is ook een fijne site: https://fietsvakantie.home.blog/
De schrijver ervan is niet verbonden aan sponsors of fabrikanten.

De informatie van mensen die hun boterham verdienen in de fietsbranche is vaak prima, maar ze verkopen je graag erg fijne spullen, die niet toevallig en ook begrijpelijk, soms behoorlijk aan de prijs zijn.
@Michel Otte
Allereerst welkom en veel fietsplezier gewenst.

Is het niet handiger om de onderwerptitel aan te passen. opdat meteen duidelijk is waarover je advies wilt hebben.

MVG

Jan
Michel - welkom op de site.

Misschien ook handig om te laten weten of je de fiets na de reis ook nog gaat gebruiken, op welke manier je naar Portugal wilt gaan kamperen, B&B etc.. en de omgeving waarin je woonachtig bent i.v.m. met advies voor welke winkel al je nieuw wilt kopen.
Leuke plannen hoor!
De tip om de vragenlijst in te vullen zal je zeker verder helpen. Daarnaast is er op 26 januari de Wereldfietserbeurs in Ede. En toevallig houd ik daar een praatje over 'Je eerste fietsvakantie'. De nadruk ligt in dit praatje op fietsen met spullen die je al hebt of kunt lenen. Enkele zaken zijn verstandig wel aan te schaffen en je fiets moet ook zeker aan wat zaken voldoen. Dus kom gezellig langs in Ede en leg je oor te luister ...
Inge1 schreef:
vr 03 jan, 2020 08:51
Misschien ook handig om te laten weten of je de fiets na de reis ook nog gaat gebruiken,
Dat stond nog niet duidelijk in de checklist; ik heb het aangepast. Dank!
Bericht verwijderd. Hoort bij een andere vraag
gios schreef:
do 02 jan, 2020 14:20
Er zijn misschien wel 1000 fietsen geschikt. Handig is om alvast een budget te bepalen.
Het budget is €1000
Inge1 schreef:
vr 03 jan, 2020 08:51
Michel - welkom op de site.

Misschien ook handig om te laten weten of je de fiets na de reis ook nog gaat gebruiken, op welke manier je naar Portugal wilt gaan kamperen, B&B etc.. en de omgeving waarin je woonachtig bent i.v.m. met advies voor welke winkel al je nieuw wilt kopen.
Hoi Inge!

Ik twijfel nog of ik de fiets na de reis nog ga gebruiken. Ik wilde in B&B's overnachten en ik woon in Almere.
Loes van den Bergen schreef:
vr 03 jan, 2020 10:02
Leuke plannen hoor!
De tip om de vragenlijst in te vullen zal je zeker verder helpen. Daarnaast is er op 26 januari de Wereldfietserbeurs in Ede. En toevallig houd ik daar een praatje over 'Je eerste fietsvakantie'. De nadruk ligt in dit praatje op fietsen met spullen die je al hebt of kunt lenen. Enkele zaken zijn verstandig wel aan te schaffen en je fiets moet ook zeker aan wat zaken voldoen. Dus kom gezellig langs in Ede en leg je oor te luister ...
Hoi Loes!

Klinkt interessant. Ik zal proberen langs te komen!
MichelOtte schreef:
vr 03 jan, 2020 12:15

Het budget is €1000
Dan zou ik een gebruikte Koga World Traveller zoeken o.i.d. Nieuw wordt het hem niet...
willem.m schreef:
do 02 jan, 2020 14:34
Beste Michel,

Welkom op dit forum!

http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies

Zou je deze checklist willen invullen? Aan de hand van jouw antwoorden kun je een gericht advies krijgen.
Hoi Willem!

Hier zijn mijn antwoorden op de checklist:

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Ik wil de fiets gebruiken voor de fietsvakantie naar Portugal. Ik weet nog niet zeker wat ik daarna met de fiets ga doen, maar ik denk dat ik de fiets ga verkopen.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

Ik hou er wel van om wat steviger door te fietsen.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden, omdat ik vrijwel altijd op stadsfietsen heb gefietst en dus weinig ervaring heb met fietsen met een sportieve zit.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

De fiets zal weinig in het donker gebruikt gaan worden

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Ik wil zo veel mogelijk over asfaltwegen rijden, maar ik denk dat dit niet de hele reis zal lukken.

Waar gaan de vakanties naar toe?

Naar Portugal. De eindbestemming ligt in de buurt bij Lissabon.

Wat voor vakanties worden dat?

Ik ben van plan om in B&B's te overnachten, omdat ik alleen reis en al mijn bagage zelf mee moet nemen. Hierdoor zou ik dus geen tent mee moeten nemen.

Je lichaamslengte

Ik ben 195 cm

Je gewicht

Ik weeg 65 kg

Je lichaamsbouw

Ik heb relatief lange armen en benen

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

Ik heb nog geen paklijst gemaakt, dus ik kan deze vraag niet precies beantwoorden. Volgens het overzicht op de checklist zou ik bij de 8-14 kg uitkomen

Waar woon je?

Ik woon in Almere, maar ik ben ook bereid om verder te reizen om de fiets te kopen.

Wat is je budget?

Het budget is €1000

Welke fietservaring heb je?

Ik fiets op dit moment niet regelmatig. Vorig jaar fietste ik elke dag 14 km (naar school). Dit heb 6 jaar lang gedaan. Ook maak ik soms fietstochten met mijn broer. Deze fietstochten zijn tussen de 30 en 50km.

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

Op mijn huidige fiets, een tweedehands stadsfiets van €130, zou ik niet meer dan 50km per dag voor mijn plezier fietsen.

Welke fietsen heb je (gehad)?

Ik heb de afgelopen 5 jaar op een aluminium stadsfiets gefietst. Ik vind deze fietst erg fijn fietsen, vooral omdat deze 7 versnellingen heeft en omdat de fiets een goede vering heeft. Hier is een link naar een foto van het model: https://www.zoekertjes.net/fietsen/over ... 50655.html

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Ik kan niet veel van fietsonderhoud. Ik kan een band plakken en mijn remmen afstellen, daar houdt wel zo'n beetje op. Ik heb niet de tijd om regelmatig mijn fietst te onderhouden en ik heb daar ook weinig zin in. Ik wil dan ook geen cursus fietsonderhoud volgen. Ik heb budget om voor goedkopere reparaties naar de fietsenmaker te gaan.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Ik zou het niet erg vinden om op een tweedehands fiets te rijden. Ik denk dat dit zelfs beter voor mij zou zijn aangezien ik erover nadenk om mijn fiets na de reis weer te verkopen.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Ik heb weinig ervaring met trekking en vakantiefietsen, dus ik heb geen bepaalde fiets op het oog.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Ik neem een powerbank mee om elektronica te kunnen opladen.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

Ik wil de fiets het liefste in maart hebben, maar eerder zou ook leuk zijn natuurlijk.
195 cm en 65 kg? Dan ben je broodmager. Ga wat eten gast :lol: :wink:

Serieus: Een 2e hands ligt voor de hand. En met jouw gewicht heeft een fiets niet veel te verduren, dat is mooi meegenomen. Snelle scan op mp geeft me de volgende 3 kandidaten:
https://link.marktplaats.nl/m1496787071
https://link.marktplaats.nl/m1496433318
https://link.marktplaats.nl/m1495816470
Met welke maat wielen ben je van plan te gaan rijden, of heb ik dat even over het hoofd gezien?

26" zijn altijd het sterkst. Domweg omdat de diameter kleiner is 8)

Budget € 1000,00 en dan voor nieuw gaan.. Het is te doen maar persoonlijk zou ik voor 'gebruikt' gaan mits je weet waar je op moet letten..

anyways: voorbeeldje nieuw:

Afbeelding


Meeste nieuwe fietsen zijn tegenwoordig helaas vaak uitgerust met 3 x 10 en een holle trapas.
Frame is ook los te koop en dan heb je meer vrijheid. :idea:

Succes
quote=MichelOtte

Een reactie van mijn kant: (Met old skool >>> quotemarks)

>>Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
>.... daarna .... denk dat ik de fiets ga verkopen.

Dat kan erg aantrekkelijk zijn. Met wat geluk krijg je volgend jaar nog vrijwel hetzelfde voor de tweedehands fiets als je er dit jaar voor betaalt.
Let er dan op dat het een goed verkoopbare fiets is: een merk met een goede naam, een courant model (niet de goedkoopste, niet de duurste in de rij), zo min mogelijk bijzondere opties, een normale kleur etc.

>>Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
>Ik hou er wel van om wat steviger door te fietsen.
>>Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
>Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden, omdat ik vrijwel altijd op stadsfietsen heb gefietst
>en dus weinig ervaring heb met fietsen met een sportieve zit.
Dat maakt het vinden van de perfecte fiets lastig, want de maat is de belangrijkste eigenschap van een fiets. Maar oké, voor één vakantie gaat het wel lukken. Verder meer over de maat.

>>Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
>De fiets zal weinig in het donker gebruikt gaan worden
Dan kun je alles over verlichting schrappen. Dat geeft meer keuze en scheelt geld. Op een zomervakantie fiets je sowieso in de praktijk zelden in het donker en derver heb je meeneemverlichting natuurlijk.


>Ik wil zo veel mogelijk over asfaltwegen rijden, maar ik denk dat dit niet de hele reis zal lukken.
>Ik ben van plan om in B&B's te overnachten,
>Ik weeg 65 kg
> ... bagage ...8-14 kg

Kortom: lichtgewicht. Tenzij een echte baggerfiets hoef je je echt geen zorgen te maken over de sterkte van de fiets en wielen.

>>Je lichaamsbouw
>Ik ben 195 cm
>Ik heb relatief lange armen en benen
Je moet dus grofweg een XL maat fiets hebben. Dat betekent iets langer zoeken. Let er op dat de fietsen waar je naar gaat kijken ook echt XL zijn en niet alleen door middel van heel ver vooruitstekende stuurpennen XL zijn gemaakt.

>>Wat is je budget?
>Het budget is €1000
Naast de genoemde Intec fietsen heb je Fahrradmanufaktur. De T100 daarvan is zeker geschikt voor je.
Fietsen van dit merk zijn vrij lang van frame, ofwel vrij laag, wat op hetzelfde neerkomt. Voor jou met jou lengte kan dit gundtig uitpakken. Wel krijg je dan een tamelijk lange zadelpen, maar dat is niet erg. Ze zijn goed tweedehands verkoopbaar, maar je verliest het eerste jaar toch meer waarde dan bij een goede tweedehands. Wel heb je met een nieuwe fiets garantie.

>>Welke fietservaring heb je?
>Ik fiets op dit moment niet regelmatig. Vorig jaar fietste ik elke dag 14 km (naar school). Dit heb 6 jaar lang gedaan.
8) :D

>>fietsonderhoud?
> Ik kan niet veel van fietsonderhoud. Ik kan een band plakken en mijn remmen
> afstellen, daar houdt wel zo'n beetje op. Ik heb niet de tijd om regelmatig
> mijn fietst te onderhouden en ik heb daar ook weinig zin in.
> Ik wil dan ook geen cursus fietsonderhoud volgen. Ik heb budget om
> voor goedkopere reparaties naar de fietsenmaker te gaan.
In Nederland kan dit, maar als je naar Portugal fiets kom je door gebieden waar je op tientallen kilometers van de dichtstbijzijnde fietsenmaker bent. Bovendien gaan fietsen altijd stuk op vrijdag tegen de middag. Dat is te laat om die dag nog een fietsenmaker te bereiken. Op zaterdag en zondag zijn ze dicht. Op maandag is het rustdag en op dinsdag is het toevallig feestdag in dat dorp.... het is immers zomer.
Dingen als remmen en versnellingen bijstellen en dergelijke zul je zelf moeten kunnen, ook met een nieuwe fiets.

FE-Rider schreef:
vr 03 jan, 2020 23:55
Met welke maat wielen ben je van plan te gaan rijden, of heb ik dat even over het hoofd gezien?
26" zijn altijd het sterkst. Domweg omdat de diameter kleiner is 8)
Dat is misschien wel waar maar voor 65 kg + 15 kg + verhard totaal onbelangrijk. Bovendien zijn goede 28" vakantiewielen al decennia sterk genoeg om met 85 kg + 30 kg + onverhard te gaan fietsen. Zelf getest.

Met 26" (velgmaat 559) is wel iets aan de hand voor als je tweedehands gaat. Voordeel: ze worden nu vrij massal aantrekkelijk aangeboden. Nadeel: ze zijn moeilijker weer te verkopen. Dat komt omdat de (MTB-) fietswereld aan het omschakelen is naar 29" (wat feitelijk 28" (velgmaat 622) is met dikke banden). Voor 26" komt er langzaamaan minder keuze in banden, wat voor de veeleisende moutainbiker die elk jaar 1000 euro aan onderhoud uitgeeft een groot probleem is. De gewone fietser hoeft zich daar niet echt zorgen om te maken. Normale banden zullen nog vele tientallen jaren verkrijgbaar zijn. Ook voor 27" kun je immers nu nog banden krijgen, terwijl die fietsen in de jaren 80 van de vorige eeuw - 40 jaar geleden - al uit de mode raakten.
Voor iemand van 195 cm ligt 26" ook niet echt voor de hand.
Dat is misschien wel waar maar voor 65 kg + 15 kg + verhard totaal onbelangrijk.
Je hebt helemaal gelijk 8)
Welke breedte maat banden kunnen er max in deze fiets.

Vindt het wel een interessante optie.

Gr, Marcel

FE-Rider schreef:
vr 03 jan, 2020 23:55
Met welke maat wielen ben je van plan te gaan rijden, of heb ik dat even over het hoofd gezien?

26" zijn altijd het sterkst. Domweg omdat de diameter kleiner is 8)

Budget € 1000,00 en dan voor nieuw gaan.. Het is te doen maar persoonlijk zou ik voor 'gebruikt' gaan mits je weet waar je op moet letten..

anyways: voorbeeldje nieuw:

Afbeelding


Meeste nieuwe fietsen zijn tegenwoordig helaas vaak uitgerust met 3 x 10 en een holle trapas.
Frame is ook los te koop en dan heb je meer vrijheid. :idea:

Succes