Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke derailleur - Forum Wereldfietser

welke derailleur

Na mijn cranckstel perikelen, wat inmiddels is opgelost, heb ik een ander vraag.
Momenteel zit er op de achterwiel een 5 speed Freewheel tandkrans met een passende derailleur.
a. Is het mogelijk om voor een 5 speed freewheel tandkrans een 6/7 korte derailleur te plaatsen?.
b. kan ik indien er ruimte voor is de 5 speed freewheel tandkrans vervangen door een 6 speed freewheel tandkrans.
De bestaande shift levers is traploos en word middels frictie op z'n plaats gehouden.
Ja, tot en met 8-speed is de dikte van tandwielen hetzelfde gebleven is alles dus in principe compatibel. Schroefpions bestonden oorspronkelijk niet verder dan 7 speed, maar doordat sommige naafmotoren er gebruik van maken, kan je inmiddels ook 9-speed pions kopen. De beperking zit dan ook in de lengte van de as en de ruimte die het frame geeft. Met een frictie shifter kan je alle derailleurs bedienen (op exotische hydraulische, elektrische of dubbelkabel types na).
De lengte van de kooi wordt bepaald door het aantal tanden dat derailleur moet kunnen opvangen (max-min voor + max-min achter = nodige capaciteit).

Alle afmetingen en kabelratios vind je hier: https://www.cyclinguk.org/cyclists-libr ... s/shimergo
Wim, als ik het zo lees heb je een nogal traditionele set-up en zoiets heeft (ook) voordelen.
Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden is de hoeveelheid kabel-slaglengte die de frictie-shifters maximaal verzetten en de hoeveelheid kabelslag die de (achter)derailleur nodig heeft.
Sommige derailleurs hebben meer slaglengte nodig en niet iedere shifter levert genoeg slag (is het omgekeerd, dan moet je de shifter mogelijk over heel korte afstanden bewegen om te schakelen, dat werkt wel maar is niet handig.

Overigens schroefde ik in het verleden een 6 of 7 speed freewheel-blok op een fiets die nog stamde uit de tijd dat 5-speed normaal was en de oude Suntour-derailleur die ook uit die 5 speed tijd dateerde schakelde dit prima.
Let op: 8 en 9v schroefpignons veroorzaken vroeger of later, door de ongunstig verdeelde belasting, dat de assen breken.
In tegenstelling tot wat boven beweerd wordt waren 8 en 9v schroefpignons ook in de late jaren '80 te koop, maar waren geen succes, niet vreemd gezien bovenstaande gevolgen.
sjefke schreef:
vr 17 jan, 2020 00:25
Let op: 8 en 9v schroefpignons veroorzaken vroeger of later, door de ongunstig verdeelde belasting, dat de assen breken.
In tegenstelling tot wat boven beweerd wordt waren 8 en 9v schroefpignons ook in de late jaren '80 te koop, maar waren geen succes, niet vreemd gezien bovenstaande gevolgen.
Ook een 5 of 6-speed pignon is geen garantie dat de assen niet breken ... een beetje heavy-use en een as die je niet steeds op precies dezelfde manier monteert is genoeg <don't ask me how I know ... been there done that ... ik herinner me nog als de dag van gister - het is langer geleden - dat ik in de binnenlanden van Normandië langs de weg een achteras wisselde >

Het probleem met de achteras-constructie is dat door het opschroef-pignon de lagers dicht op een in het midden van het wiel zitten, dat is op allerlei manieren een ongunstige constructie: bij dwarse krachten op het wiel geeft dat een grotere hefboom, en de as wordt daarbij ook nog eens minder goed gesteund door het frame.
ik vul aan want de antwoorden lijken vooral over pignons/opschroefcassette te gaan:
voor jouw 5 6 7 -speed is iedere gewone achterderailleur van shimano die 7 8 speed aan kan in principe geschikt.
bijvoorbeeld een nieuwe: https://www.bikester.nl/solden/fietsond ... v_chn=shop
of een andere oudere derailleur en dan met frictie bedienen.
Wim Tjan schreef:
wo 15 jan, 2020 17:12
De bestaande shift levers is traploos en word middels frictie op z'n plaats gehouden.
Maakt dus niet uit :wink:
Shadow schreef:
vr 17 jan, 2020 19:35
Wim Tjan schreef:
wo 15 jan, 2020 17:12
De bestaande shift levers is traploos en word middels frictie op z'n plaats gehouden.
Maakt dus niet uit :wink:
Ja en Nee.

Niet iedere traditionele frictie-shifter verplaatst evenveel kabel.
Niet iedere derailleur heeft dezelfde kabel-verplaatsing nodig.

Dat kan dus uitmaken !
De shifter moet minimaal de door de derailleur gevraagde kabelverplaatsing hebben.
En de shifter moet ook niet zoveel kabel verplaatsen dat je de derailleur maar moeilijk fijn genoeg bedienen kan.
Bridgestone SM schreef:
vr 17 jan, 2020 20:11

Ja en Nee.

Niet iedere traditionele frictie-shifter verplaatst evenveel kabel.
Niet iedere derailleur heeft dezelfde kabel-verplaatsing nodig.

Dat kan dus uitmaken !
De shifter moet minimaal de door de derailleur gevraagde kabelverplaatsing hebben.
En de shifter moet ook niet zoveel kabel verplaatsen dat je de derailleur maar moeilijk fijn genoeg bedienen kan.
Goed punt! Ik was er vanuit gegaan dat een shifter altijd al genoeg kabel kon trekken t/m 8 speed.
Tot dusver hartelijk dank voor jullie response en mede daardoor weet ik wat te doen. Omdat ik bovendien ook een gebroken spaak heb aan de kant van de 5v pignon, ben ik genoodzaakt om de pignon eraf te schroeven. Eenmaal eraf kan ik naast de derailleur ook van een nieuw 6v pignon voorzien.