Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor Vango Omega 350 - Forum Wereldfietser

Alternatief voor Vango Omega 350

Op dit moment ben ik in het bezit van een Vango Omega 350, een 3 persoons tent met een gewicht van 5.15kg en een max stahoogte van 1.35 mtr (1,25 in het slaapgedeelte).

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe tent waarbij de stahoogte minimaal 1.35 is en het gewicht gelijk of lager is dan 5.15kg

Ik heb ooit gekeken naar de Nigor Oriole 3, maar die is (helaas) niet leverbaar.

Hebben/kennen jullie een alternatief voor mij

Afbeelding?
Er gaan geruchten (verkopers in buitensportzaken) dat Nigor een doorstart maakt en de Oriole weer leverbaar wordt.

Op de site van Nigor is het oorverdovend stil.

Jaap
Tipi tent is geen optie? Flinke stahoogte en meestal voor drie personen.
Een Tentipi heb ik ook. Het zijn erg mooie tenten, maar best veel gewicht en zo ook de prijs.
Voor basecamping heb ik de safir 7 tent, fijne en zeer duurzame tipi (eigenlijk een Lavvu) maar niet voor fietsen.
Luxe outdoor heeft Hexpeak 6a en 8 als ruime tipi's, betaalbaar en lichtgewicht. Kwaliteit is minder dan tentipi
De Hexpeak 4 heb ik gehad maar ik vind deze te krap voor iemand langer dan 1.88 m.
Dan neem ik liever een tarp die je zelf tot een tentje kan vouwen. Eventueel met een los gaas tentje erin als ik veel muggen verwacht. Nadeel je hebt stokken of bomen nodig.
Tarp en tipi moet je altijd via de grond af spannen en dat gaat niet overal.
Voor mijn volgende tocht zoek ik daarom een zelfstandig staand tentje, met het idee dat ik deze overal kan opzetten.
Ook op rotsen of keiharde grond etc.
Ik weet niet waarom je die 1m25/1m35 stahoogte wenst ? Ik vind het een rugbrekende hoogte, ik prefereer een niet te grote luifel waar je (op de grond) zittend veel (of alles) binnen armlengte hebt, en dan heb je genoeg aan zit-hoogte.
Als een lagere "stahoogte" geen afkeur is dan heeft Hilleberg ook een paar lichte (en dure) alternatieven.

Een Nallo GT komt het dichtst bij de schets.

Een Kaitum (daar zou ik niet voor een GT-versie gaan, die zijn erg lang, dat is denk ik niet handig opzetten).

Voor op de fiets hadden we een ErdmannSchmidt Hilleberg-achtige tunneltent, en we hebben nu een Kaitum 2 (een enkele keer zou ik me wel een Kaitum 3 wensen) ... de Hilleberg is mijns inziens duidelijk beter afgewerkt, en zet erg prettig op (mag ook wel voor die prijs) ... maar goed, een Kaitum GT lijkt mij gewoon te lang om makkelijk en netjes strak op te zetten.

Ter vervanging van een mooie maar oude Slee tweestoks-tent kocht ik vorig jaar een van de laatste Eureka Bighorn 3 tenten. Dit is de zwaardere poormans-versie van de Nigor Oriole, mijns inziens te zwaar voor op de fiets, maar prima als kleinere tent voor een iets langer verblijf op één plek (en dus voor mij met de auto) -- het afwerkingsniveau van deze Eureka verbaasde mij in positieve zin. Aangezien Nigor de betere broer van Eureka was zou die Oriole ook al is ie best prijzig toch hoog op de value-for-money ladder kunnen scoren.

Je kan natuurlijk nog eens goed zoeken ... wellicht ligt er nog ergens een Nigor als winkeldochter voor een leuk prijsje op je te wachten, je kan ook geduldig uitzien een marktplaats exemplaar (er is bijna niks dat niet op marktplaats te koop komt).

PS   Een tunnel-tent-model heeft mijns inziens veel voordelen. 1º Je bent zelf ook langgerekt (het argument dat een dome-model een gunstiger inhoud-oppervlak ratio heeft treft dus geen doel), 2º een langere, smallere tent past makkelijk nog ergens op een randje, de berm van een karrespoor oid, 3º desnoods staat een "tunnel" met slechts 4 haringen of 4 stenen al heel acceptabel, en 4º tijdens het opzetten is het tot het laatste moment van neer-prikken gewoon een bundeltje met een paar halve hoepels (je kan dus de hele tent voorbereiden onder een regencape - been there done that - )
Bridgestone: niet iedereen hoeft in een laag tentje, en er zal een reden zijn waarom voor die stahoogte is gekozen.
Toevallig ben ik een bezitter van die Oriole, een prima tent, en ik vind die hoogte echt heerlijk.
Je kan er in een stoeltje gewoon rechtop zitten, ook een iets hoger stoeltje.
Een tipi tent lijkt het meest in de richting te komen, maar daar zie ik een nadeel dat het inwatert als je naar buiten wilt en het regent.
Maar misschien zie ik dat verkeerd?
De Vaude Chapel is ook een optie maar dan moet je voor lief nemen dat het niet de mooiste tent is.
En ook dit is een zwaardere tent.

Gr Anja
Wij hebben ook een Vango Omega 350 gehad en met veel plezier gebruikt. Het is voor twee personen en fijne ruime tent en onze zoon (van zijn 9e tot zijn 11e) kon er als het zo uitkwam ook nog bij.

Het nadeel vond ik het gewicht van 5,15 kg.

Wij zijn overgestapt naar een Nordisk Oppland 3 SI
(Zie https://nordisk.co.uk/oppland-3-si/forest-green/p/79)

De tent is iets minder hoog, namelijk 120 cm hoog, maar weegt maar 3,3 kg

Ook dit is een fijne relatief ruime tent. Hij bevalt ons tot nu toe prima en we zijn blij met de keuze.
Gerards schreef:
vr 17 jan, 2020 19:05
Op dit moment ben ik in het bezit van een Vango Omega 350, een 3 persoons tent met een gewicht van 5.15kg en een max stahoogte van 1.35 mtr (1,25 in het slaapgedeelte).

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe tent waarbij de stahoogte minimaal 1.35 is en het gewicht gelijk of lager is dan 5.15kg

Ik heb ooit gekeken naar de Nigor Oriole 3, maar die is (helaas) niet leverbaar.

Hebben/kennen jullie een alternatief voor mij

Afbeelding?
Beste Gerards,

Het merk Nigor was al vrij snel overgenomen door een bekende speler in de buitensportbranche. Binnenkort zullen vrijwel alle modellen van Nigor weer op voorraad zijn. Denk daarbij aan de Guam, Wickiups, Great Auk, Laughing Owl en uiteraard ook de Oriole. En daarnaast de opvolgers van de Didis/Dodo (2/3 persoons tunnels).

Heb zelf erg goede ervaring met de Oriole, heerlijk ruim. Hoge instap en zittend in de tent op stoeltjes is geen enkel probleem.

Ook de Great Auk is een aanrader, twee ingangen, meer stabiliteit door gekruiste stokken. Veel mesh/ventilatie, en een opstaande rand/kuip op het grondzeil. 140 cm hoog.
Bridgestone SM schreef:
za 18 jan, 2020 18:33
Ik weet niet waarom je die 1m25/1m35 stahoogte wenst ? Ik vind het een rugbrekende hoogte, ik prefereer een niet te grote luifel waar je (op de grond) zittend veel (of alles) binnen armlengte hebt, en dan heb je genoeg aan zit-hoogte.
Mijn vrouw heeft artrose en kan dus lastig zitten. In de Vango Omega 350 is mogelijk om met Helinox stoeltjes binnen te kunnen zitten, wanneer dat nodig is.
dijken63 schreef: Bridgestone: niet iedereen hoeft in een laag tentje, en er zal een reden zijn waarom voor die stahoogte is gekozen.
Toevallig ben ik een bezitter van die Oriole, een prima tent, en ik vind die hoogte echt heerlijk.
Je kan er in een stoeltje gewoon rechtop zitten, ook een iets hoger stoeltje.
Een tipi tent lijkt het meest in de richting te komen, maar daar zie ik een nadeel dat het inwatert als je naar buiten wilt en het regent.
Maar misschien zie ik dat verkeerd?
De Vaude Chapel is ook een optie maar dan moet je voor lief nemen dat het niet de mooiste tent is.
En ook dit is een zwaardere tent.

Gr Anja
Ha Anja, ben nog op zoek gegaan naar de Vaude Chapel L XT 3P https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... xt-3p.html, bijzondere tent maar is lichter dan onze huidige tent (4,2 kg),en ziet er op de tekening ruim uit.

Heeft iemand ervaring met deze tent?
Gerards schreef:
zo 19 jan, 2020 10:56
Bridgestone SM schreef:
za 18 jan, 2020 18:33
Ik weet niet waarom je die 1m25/1m35 stahoogte wenst ? Ik vind het een rugbrekende hoogte, ik prefereer een niet te grote luifel waar je (op de grond) zittend veel (of alles) binnen armlengte hebt, en dan heb je genoeg aan zit-hoogte.
Mijn vrouw heeft artrose en kan dus lastig zitten. In de Vango Omega 350 is mogelijk om met Helinox stoeltjes binnen te kunnen zitten, wanneer dat nodig is.
Dat is een heel valide reden.
Artrose kan zich op allerlei manieren manifesteren (mijn wederhelft heeft er ook last van, zodanig dat een nieuwe heup in het verschiet ligt, opvallend is dat zij tot nog toe van laag-bij-de-gronds kamperen vaak weer wat soepelheid terug wint).

Misschien kan je een "winkeldochter" Nigor Oriole vinden, die is nog weer wat lichter en Nigor belooft een goed overdachte constructie.

PS Vergeef mij mijn ongenuanceerdhied: De Vaude Chapel L XT 3P ziet er in mijn ogen op z'n best uit als een schitterend ongeluk. Het lijkt mij niet de makkelijkste tent qua opzetten, en zeker niet als je 'm bij slechter weer moet opzetten. En als je kijkt naar de "specs" dan lijkt de Nigor een klasse beter (dat is die ook qua prijs).
Iets meer verticale ruimte In een tent heeft zo zijn voordelen. Niet alleen wanneer je fysieke beperkingen hebt.
Bij veel condens wil je namelijk niet in aanraking komen met het buitenste tentdoek om een regenbui in de tent te voorkomen.
Bij het aantrekken van een trui of in een tunnel tent jezelf omdraaien om naar buiten te kunnen, raak je bij een lage tent al snel het doek.
Er zijn methodes om veel condens te voorkomen maar helemaal lukt dat nooit.
Ik kampeer lichtgewicht en vaak enkeldaks.
Bij een gedwongen tent-dag bijv. omdat het weer erg slecht is , dan is meer verticale ruimte ook erg praktisch voor enige lebensraum
Terra schreef:
zo 19 jan, 2020 11:55
Er zijn methodes om veel condens te voorkomen maar helemaal lukt dat nooit.

Klopt, helemaal voorkomen is bijna ondoenlijk (een katoenen tent is dan misschien de beste strategie, maar dat heeft weer andere bezwaren ... mijn eerste "wereld-fietstocht" was met een fraaie enkeldaks katoenen Slee-tent).
Wat heel veel helpt is een tent waarbij je een deur, of luifel open kan laten staan zonder dat het inregent, eventueel onder een tarpje oid (dat condens-natte tarpje kan je makkelijk buiten afschudden op opzij spannen). Dit is de reden waarom ik veel waarde hecht aan een of meer deuren die zonder (of met minimaal) inregenen open kunnen.

Om die natte rug te voorkomen kies ik dan liever een tent met weinig luifel - maar wel groot en droog (genoeg) voor de keuken-uitrusting - en een klein los tarpje. De stap naar buiten is dan makkelijker en ook droger in geval van condens.
Bij beestenweer is dat dan wel weer behelpen ... maar je broek en trui in de binnentent aantrekken helpt weer tegen die ongewenste contacten met een koud en nat condens-dak. Dit alles onder het voorbehoud dat de tent in ieder geval zo hoog is dat je gewoon overeind kan zitten ... kan dat niet dan wordt het sokken aan of uittrekken al een Houdini-act *.

*  Een goede vriendin had zo'n Houdini-tentje, ze noemde het de broodzak (en dacht daarbij aan stokbrood) ... gelukkig hadden we vaak goed weer, en bij ons onder de luifel was desnoods nog een plekje om overeind te zitten (dat eet prettiger als liggend, en is ook nog eens gezelliger)
Die Vaude Chapel heeft flinke stahoogte, dat is een voordeel.
Ik heb hem alleen bekeken bij Bever in Houten, maar we vonden hem zo bijzonder (lelijk).

4 jaar geleden de Oriole aangeschaft op de wandelbeurs, als beurs aanbieding( voor de helft van de prijs :lol: ). Ik weet niet of ik het volle pond er voor over heb.
De footprint (nu aanbieding bij Outdoor XL) is wel een must. De tent staat dan veel sneller en minder vocht in de tent.

Ik vond die Great Auk ook wel een aardige tent.

Je kan het beste ze allemaal in het echt zien en er in gaan zitten met stoeltje.

Succes.
Anja
dijken63 schreef:
zo 19 jan, 2020 16:34
Die Vaude Chapel heeft flinke stahoogte, dat is een voordeel.
Ik heb hem alleen bekeken bij Bever in Houten, maar we vonden hem zo bijzonder (lelijk).
Tja, ik ken 'm alleen van het plaatje maar ... het is geen plaatje.
En zo zonder hands-on ervaring lijkt hij me bewerkelijk met het opzetten:
Twee normale boogstokken in een sleuf, da's makkelijk (mits de stokken glad en sleuven goed gemaakt zijn).
Het staketsel van de voortent lijkt mij een worsteling, zeker als je de tent in wind of regen moet opzetten.

Een Nigor Oriole voor half geld ... had ik zo gekocht ipv de Eureka Bighorn die ik voor 75% van de nieuwprijs kocht.
Als ik het goed begreep was Nigor het luxe merk onder de Eureka-paraplu.
WickiUp 4. (Met footprint): Licht, ruim, gemakkelijk op te zetten. Wij hebben er een voor de echte trekvakanties, en een Vango Galaxy 300 (5 kg incl footprint) voor wat langer staan en slechter weer-gebieden. Bij de WickiUp hebben we ook een lichtgewicht tarp om inregenen te voorkomen, maar dan wordt het totaalgewicht (met stok) ook al aardig tegen de 4 kg.
Ik ontving vandaag een bericht van de Nigor servicedesk

Allereerst dank voor uw reactie, en ja u bent correct geinformeerd. Wij zijn de nieuwe firma achter het merk Nigor, dat inderdaad - en helaas uiteraard - ongeveer 1 jaar geleden een faillissement heeft doorgemaakt.
Tevens goede nieuws is dat de Oriole 3 in het programma blijft en gelukkig ook al weer uit voorraad leverbaar is via iedere Nigor dealer.


Groet Jaap
Heeft er iemand ervaring met het merk Lightwave?

https://www.lightwave.uk.com/products/t ... wave-tents

Schijnen kwaliteit tentjes te zijn en lichtgewicht.
Ik zag dat op Marktplaats een Nigor Oriole 3 wordt aangeboden evenals een Nigor Great Auk. Als je jouw keuze hebt gemaakt is het een mogelijkheid om een weinig gebruikte tent aan te schaffen.
Ik heb geen relatie met de aanbieders.

Ik heb zelf de Terra Nova Laser Space 2, engels merk van top tenten. Een riante 2 persoons boog tent op stahoogte en licht (ca. 3.5 kg) en heel snel op te zetten. Helaas wordt hij niet meer gemaakt.
Ik zag wel dat Terra Nova de opvolger die zij onder het merk Wild Country Zephyros 3 living in de sale hebben. 4.2 kg 180 cm hoog en toch goed tegen wind bestand voor 330 pond.