Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oriëntatie nieuwe fiets / update huidige - Forum Wereldfietser

Oriëntatie nieuwe fiets / update huidige

Dag allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Ik gebruik momenteel een VSF T300 voor onze fietsvakanties in Europa. Kort na aanschaf recht stuur opgezet met ergon bar-ends (+ iets kortere stuurpen) en voordrager. Hier staan momenteel een 22.000 - tal fietsvakantiekilometers op. Fiets zit en rijdt goed. Soms het idee dat bovenbuis een tikkeltje te lang is, maar dat went na dag of 2 fietsen wel.

Ik ben nu aan het zoeken naar een nieuwe fiets. Voornamelijk omdat de T300 sinds kort ook wordt ingezet voor woon werkverkeer. Ik wil ook een grotere bereik van versnellingen; 48-36-26 icm 11-32 casette was tot nu toe voldoende voor schotland, alpen etc, maar door recente knieproblemen (chondromalacie - veroorzaakt door overbelasting) wil ik kleiner kunnen schakelen. Casette upgraden naar 11-36 is natuurlijk een optie. Wil ook iets bredere banden, huidige 700x40 was soms wat onaangenaam off road.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Voor hetzelfde als nu. Fietsvakanties en weekendjes met de tent binnen Europa. 2 tassen voor en 2 achter. Hoe meer heuvels hoe beter en geregeld off - road (zonder echt single track of mtb-routes).

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Voornamelijk relax. Stevig klimmen mag zeker. Dag afstand ligt meestal tussen de 50 en de 100 km max.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Mag redelijk sportief zijn. Huidige T300 heeft ook behoorlijk sportieve zit (grootste maat, ik ben 1m88)

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Niet vaak, maar wel geregeld. Dynamo verlichting is een must.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, gravel mag zeker. geen singletrack / mountainbiking.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Over heel Europa, mag best avontuurlijk zijn.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kampeertochten met tent en kookgerei. Soms ook korte / snellere tochten met hotels / hostels.

JE LICHAAMSLENGTE
1m88

JE GEWICHT
75

JE LICHAAMSBOUW
Binnenbeenlengte 90 cm dus vrij normaal gebouwd. Iets langere torso tegenover beenlengte dacht ik.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Best veel. We zijn geen grammenjagers. Zal rond de 20 kg liggen. Fietskar / fietszitjes zullen er de komende jaar ook bijkomen vermoed ik.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Rand rond Antwerpen. Paar goede winkels in de buurt (bv de geus in Antwerpen heeft koga, idworx, santos, vsf, ...)

WAT IS JE BUDGET?
Liefst rond de € 2000. Kan gerekt worden tot rond € 3000

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Basis onderhoud noodzakelijk voor fietsreis (remmen afstellen, band plakken, derailleur afstellen, nieuwe kettingschakel) lukt wel. Ga voor onderhoud meestal wel naar de fietsenmaker.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Liever niet. Geen al te beste ervaringen met 2e hands kopen. maar is eventueel wel een optie.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
VSF TX800 (wegens overwegend goede ervaring met T300) - bredere banden en grotere bereik van versnellingen. De versie van 2020 ziet er op het eerste zicht wel interessant uit: https://www.fahrradmanufaktur.de/en/kat ... c-836-2020

Koga worldtraveller: https://www.koga.com/en/bikes/trekking/ ... tm?frame=H
lijkt me, qua onderdelen, financieel iets minder interessant dan de tx800. Maar ik vind het wel een mooiere fiets.

Proefrijden staat zeker op de planning de komende weken. Bezoekje aan de fiets -en wandelbeurs in Gent in februari staat ook (zoals elk jaar) op de planning

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Zou handig zijn, maar is gezien het budget waarschijnlijk geen optie.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Goh, we gaan eind april de via de la plata fietsen. Zou leuk zijn als dat met een nieuwe fiets kan :-).

Ben dus grosso modo op zoek naar een gelijkaardige fiets met wat bredere banden en meer versnellingen. Alternatief is T300 upgraden , maar ik heb liever een aparte fiets voor woon-werk en fietsvakantie. + het kriebelt gewoon voor een nieuwe fiets :lol:

Als jullie tips of meningen hebben; shoot. Ik vind op het forum niet superveel ervaringen terug mbt worldtraveller (enkel de signature, is wat buiten budget) en de tx 800 (voornamelijk de tx400)
En waarover wil je precies advies, je lijkt al aardig te wegen wat je wilt en de laatste keuzes komen meer op smaak (dus heel persoonlijk) aan en budget (wat erg breed is bij jou)
Ik zou als tip geven om langs de fiets en wandelbeurs te gaan, er komt er een in Utrecht en een in Gent, dus je hebt de keuze tussen twee weekenden. Niet alleen zie je daar andere wereldfietsers met bepakking, maar ook zijn de meeste grote merken aanwezig met modellen.
Als alternatief kies je een winkel bij je in de buurt uit en kijk even welke merken ze voeren en welke modellen je daarbij aanspreken. Ik snap overigens wel dat je graag twee fietsen hebt, en ook dat je één voor woon-werk wilt gebruiken, maar in essentie is een vakantiefiets meer "vrachtwagen" en zou ik voor woon-werk een wat lichtere versie nemen, maar wederom persoonlijke smaak. (maw ik zou de oude upgraden/aanpassen of verkopen en een nieuwe aanschaffen voor de reizen, en een aparte die wat meer op woon/werk is georiënteerd (lichter,sneller,goedkoper)
{net een verhaal geschreven, klik ik op het verkeerde knopje :evil: :evil: :evil: :evil: , wordt nu korter... excuus als het wat kortaf is)

quote=mcavlerb
> T300 ...Soms het idee dat bovenbuis een tikkeltje te lang is
Dat is ook zo. VSF's zijn lang; we hebben er hier 2. Volgende keer op letten?

> Alternatief is T300 upgraden
Klopt. Cranck 22-32-42 en 47mm-banden zonder spatborden. Maar een extra fiets in huis is nooit erg. :D

> WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
> Ja, gravel mag zeker. geen singletrack / mountainbiking.
Niks aan de hand. Eeen keer andere banden monteren doen we toch wel.

> Zal rond de 20 kg liggen. Fietskar / fietszitjes zullen er de komende jaar ook bijkomen vermoed ik.
Als je ver over de 20 kilo komt heb je een iets stijver frame nodig, ook omdat je lang bent.

> Ga voor onderhoud meestal wel naar de fietsenmaker.
Als je een goede fietsenmaker hebt waar je tevreden over bent zou ik daar niet snel weggaan. Zeker als het in de buurt is. Dat is best een extra bedrag waard.

>VSF TX800
Wil je wel schijfremmen? Die hebben voor- en nadelen. http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... hijfremmen

> Proefrijden staat zeker op de planning de komende weken. Bezoekje aan de fiets -en
> wandelbeurs in Gent in februari staat ook (zoals elk jaar) op de planning
Ik heb wel eens in 10 minuten op 4 verschillende bekende merken vakantiefietsen gereden op een beurs. Dat kon omdat ik een lezing gaf en een half uur voor openingstijd naar binnen kon. Conclusie: ze rijden allemaal goed op de beurs. Belangrijkste is maat en afstelling.

>WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN
> Goh, we gaan eind april de via de la plata fietsen.
> Zou leuk zijn als dat met een nieuwe fiets kan :-).
Dat is dus korte termijn! Met wat pech en het kopen van een eigenwijze fiets duurt het twee maanden levertijd. Ook als de fiets eerder komt is het altijd beter om er thuis al een aantal tochtjes mee te maken.
mcavlerb schreef:
di 21 jan, 2020 13:37
Soms het idee dat bovenbuis een tikkeltje te lang is, maar dat went na dag of 2 fietsen wel.
De Koga WT heeft ook een behoorlijk lang frame. Ik zou de framematen ff naast elkaar leggen (al zegt dat ook niet alles).
Lichter verzet is heel simpel: cranks met 44-32-22t bladen (voor JIS vierkant of Octalink V2 trapas-Acera of Alivio), kan ook nog met 36t cassette gecombineerd. Zonodig gebruik je Roadlink. Schakelt nog tot 40t.
Hoeveel kilometer rij je woon/werk? Met alle weersomstandigheden? Iets simpels met een naafversnelling daarvoor nemen en dan met de huidige fiets verder?
Ik gooi maar eens een balletje op:

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 5-217-1125

hoewel ik zeker even na zou vragen wat met 'hervorragende undichte reifen' bedoeld wordt - in mijn Duits staat daar 'uitstekende lekke banden' ?
Vanwege knieproblemen heb ik destijds bij aankoop van mijn VSF meteen het 48t blad vervangen door een 44t.
Nog steeds fiets ik ermee, zonder problemen.
Bedankt voor alle reacties!

Woon - werkverkeer is 10 km enkel. Dus gaat in principe met elke fiets (deed het tot recent met een brompton , deze is nu wel op verdiend pensioen).

Ik ga eens bij de fietsenmaker informeren wat een nieuwe crank + casette zou kosten, vermoed dat dit wel zal meevallen. Dan ben ik waarschijnlijk met nieuwe crank + casette + basisfiets met naaf nog altijd een stuk goedkoper af dan met de aanschaf van een nieuwe, degelijke vakantiefiets.

Wordt wel moeilijk om de zin in een nieuwe fiets wat te negeren :D

@ leon: heeft de T300 zelfde clearance als jou T400 ? Andere frame denk ik. Upgraden naar 47mm zou wel interessant kunnen zijn. Zou spatborden wel missen denk ik.
Of de ruimte in een T300 even groot is als in onze T100 weet ik niet. Een T400 is flink anders, 26 inch ook. Daar konden 55-mm banden in.
Als je een gokje wilt wagen dan kun je het altijd proberen. Let niet alleen op de ruimte links en rechts, maar ook aan de bovenkant bij de vork en achteraan.
Je moet wel altijd minimaal 5 mm ruimte aan alle kanten overhouden.