Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverbindingen internationaal Dienstregeling 2020 - Forum Wereldfietser

Fietsverbindingen internationaal Dienstregeling 2020

Beste wereldfietsers

Hier weer een topic voor nieuwe of vervallen fietsverbindingen in de nieuwe dienstregeling.

Ik trap af:

De mogelijkheden vanuit Arnhem /Venlo naar München vanaf Düsseldorf met de nieuwe ICE 4 worden uitgebreid naar een twee uur cyclus over de dag. Per trein 8 fietsplaatsen. In Düsseldorf 17 minuten overstaptijd, en dat is voor de liften die je nodig hebt voldoende..
vertrektijden:

v Venlo v Düsseldorf a München

08.05 09.27 14.28
10.05 11.27 16.27
12.05 13.27 18.27
14.05 15.27 20.28
16.05 17.27 22.27
18.05 19.27 00.27

De ICE trein rijdt vanaf Düsseldorf en via Mannheim en Stuttgart.
In Frankfurt Flughafen aansluiting op ICE naar Dresden met fietsplaatsen
In Stuttgart aansluiting op EC naar Schaffhausen en Zurich met fietsplaatsen
In München ruime aansluitingen naar Wenen, Verona en Graz. (alleen bij de 9.27 trein ;-)
In München ruime aansluitingen naar Wenen, Innsbruck en Klagenfurt. (alleen bij de 11.27 trein ;-)

Is nog niet helemaal zeker, maar ik houd het in de gaten.
(bron: fernbahn.de)
yeshouse schreef:
vr 01 nov, 2019 20:17
v Venlo v Düsseldorf a München
08.05 09.27 14.28
10.05 11.27 16.27
12.05 13.27 18.27
14.05 15.27 20.28
16.05 17.27 22.27
18.05 19.27 00.27
Hij doet dus bijna anderhalf uur over de eerste 45 km. Daar zullen ze in Venlo voor in de rij gaan staan... Daarna gaat het wel lekker, maar de grens blijft kennelijk een fors probleem.
Leon schreef:
vr 01 nov, 2019 20:42
yeshouse schreef:
vr 01 nov, 2019 20:17
v Venlo v Düsseldorf a München
08.05 09.27 14.28
10.05 11.27 16.27
12.05 13.27 18.27
14.05 15.27 20.28
16.05 17.27 22.27
18.05 19.27 00.27
Hij doet dus bijna anderhalf uur over de eerste 45 km. Daar zullen ze in Venlo voor in de rij gaan staan... Daarna gaat het wel lekker, maar de grens blijft kennelijk een fors probleem.
Het zijn toch twee treinen? De grens is geen probleem, maar de eerste trein is een boemeltrein, doet er een uur over en stopt zeven keer of zo, dan overstappen in Düsseldorf op de ICE4.
De boemel van Venlo naar Dusseldorp doet er 1:05 over. Vooral tussen Kaldenkerken en Viersen stopt deze trein overal. Je hebt dus in Dusseldorp 17 minuten de tijd om over te stappen. Komt wel goed uit, want de liften zijn erg krap.

Er komen in Duitsland steeds meer nieuwe ICE 4's met fietsplaatsen in dienst. Iedere zes weken verschijnt er weer een nieuw exemplaar op de rails. Ook in het type ICE T zijn nu drie fietsplaatsen per stel. Bij twee gekoppelde stellen zijn dat zes fietsplaatsen.

Helaas komen er geen fietsplaatsen in de ICE's die tussen Amsterdam en Frankfurt rijden. Dit zijn speciale treinen die ook op Nederlandse stroomspanning kunnen rijden. Een paar van deze treinen zijn eigendom van NS.

Verder wordt het enkelspoor tussen Kaldenkerken en Viersen verdubbeld. Er wordt gesproken over weer een Intercity van Eindhoven naar Keulen of Dusseldorp.
Ooit ging er een Intercity van Den Haag via Rotterdam, Breda, Eindhoven en Venlo naar Keulen.
Met de komst van de ICE van Amsterdam naar Frankfurt is gestopt met deze trein. Reizigers uit Den Haag en Rotterdam zouden kunnen overstappen in Utrecht op de ICE. Reizigers uit Brabant en Limburg leken niet zo interessant. Deze zouden voldoende hebben aan het boemeltje.
Inmiddels in Eindhoven booming als internationale High Tech-stad.
maar de grens blijft kennelijk een fors probleem.
Als ik van Arnhem naar Winterswijk wil, duurt dat ook een uur. Je bent in relatief korte tijd in München. Het is al bijzonder dat een externe vervoerder je in zo'n snelle tijd over zo'n afstand weet te vervoeren. Het is de stoptrein naar de grote intercity, zoals je dat ook in NL hebt als je in een dorp opstapt.
Let ook op de volgende verbinding met comfortabele IC en ICE 4 met Bordbistro en slechts één overstap in Hannover
07:00 vertrek Amsterdam Centraal
07:34 stop in Amersfoort
08:12 stop in Deventer
08:56 stop in Hengelo
11:18 aankomst Hannover Hbf
overstappen in Hannover. Dit station heeft liften
11:26 vertrek Hannover Hbf
15:34 aankomst München Hbf
Je hebt in München tal van interessante overstapmogelijkheden.

Je kunt ook een latere trein nemen
09:00 vertrek Amsterdam Centraal
09:34 stop Amersfoort
10:12 stop Deventer
10:58 stop Hengelo
13:18 Aankomst Hannover Hbf
Overstappen in Hannover. Je hebt ruim een uur de tijd. Kun je koffie en een broodje pakken.
14:26 vertrek Hannover Hbf
18:42 aankomst München Hbf
Je heb dan nog alle tijd om naar de camping van München te fietsen. Deze is aan de zuidkant van de stad bij de rivier Isar.
Let op reserveren voor de fiets. Hoe eerder je de treintickets boekt, des te meer kans heb je op een voordelige aanbieding.
www.treinreiswinkel.nl
Er zijn in NL nog wel meer halteplaatsen Bert, net als in Duitsland. Misschien wel handig om volledig te zijn.

Amsterdam Centraal
Hilversum
Amersfoort Centraal
Apeldoorn
Deventer
Almelo
Hengelo
Bad Bentheim
Rheine
Osnabrück Hbf
Bad Oeynhausen
Minden(Westf)
Hannover Hbf
Umsteigezeit 8 Min.

Hannover Hbf
Göttingen
Kassel-Wilhelmshöhe
Fulda
Würzburg Hbf
Nürnberg Hbf
Ingolstadt Hbf
München Hbf

Voor het beste resultaat laat je de treinreiswinkel dit voor je uitzoeken.
Bert, .....



Excuses aan Bert, de tekst hierboven was onjuist en heb ik hierbij verwijderd.
_Peter_ schreef:
za 02 nov, 2019 10:03
Voor het beste resultaat laat je de treinreiswinkel dit voor je uitzoeken.
Controleer bij bestellingen via de Treinreiswinkel goed je ticket(s). Onlangs was mijn TGV-ticket geleverd met verkeerde voornaam ("Helmut", geen grap) en verkeerde reisdatum. Het zal meestal wél goed gaan, maar toch.
Bij onze reserveringnaar Porto (zonder feits) zat ook een stapel kaartjes en een interraill. Maar beide kaartjes voor de rit A’dam-Parijs vv misten. Bleken digitaal geleverde kaartjes, die niet waren uitgeprint... was snel opgelost, maar dus: goed conroleren!
Met dank aan HFvdS in zijn topic 5 december :

Het lijkt er inderdaad op dat de nachtintercity 208/209 van Basel naar Düsseldorf en verder door naar Kiel vanaf volgend jaar met een ICE zonder fietsplaatsen gereden gaat worden. Niet al mijn bronnen zijn eenduidig , maar op Bahn.de staat de trein als ICE.

Dit is weer een dompertje na de uitbreidingen richting München.....

grt Hans
Beste wereldfietsers.

Na een beetje speurwerk weer een mogelijke nieuwe fietsverbinding gevonden.

Het gaat om een nieuwe fietswagon met 8 fietsplaatsen die in jawel: Roemenie in dienst is gesteld.
De volgende treinen worden heen en terug gereden:

IC 367 "Hargita" Budapest (H) vertrek 7.40 Cluj (R) 16.08 Brasov (R) 23.58

Volgens mij is dit de enige verbinding naar Roemenie met een fietswagon, duurt een hele dag, je krijgt drie keer een andere locomotief voor de trein, maar dan ben je ook ver weg....

Binnenlandse verbindingen:
IR 1631 Boekerest- (R) vertrek 7.00 Brasov 9.37
IR 1633 Boekarest vetrek 15.10 Brasov 17.39
IR 1667 Boekarest vertrek 22.50 Lasi 5.24

Allemaal diep in het oosten, maar Budapest is prima per trein en fiets te bereiken.

grt Hans

bron: vagonweb.cz.
Deze heb ik al eens genomen ook al stond die niet als zodanig in de dienstregeling. Dat was 3 jaar geleden. De fietswagon ging de grens over maar er mochten geen fietsen in staan. Maar, over die 10km deed de trein iets van anderhalf uur. Ruim voldoende dus om aan de Roemeense kant uit te stappen, de grens over te fietsen en aan de Hongaarse kant weer in te stappen.
Ivo Miesen schreef:
vr 24 jan, 2020 07:15
Deze heb ik al eens genomen ook al stond die niet als zodanig in de dienstregeling. Dat was 3 jaar geleden. De fietswagon ging de grens over maar er mochten geen fietsen in staan. Maar, over die 10km deed de trein iets van anderhalf uur. Ruim voldoende dus om aan de Roemeense kant uit te stappen, de grens over te fietsen en aan de Hongaarse kant weer in te stappen.
Benieuwd of zo langzamerhand de fietsen mogen blijven staan...is wel erg koddig. Maar inderdaad, 10 km in 1,5 uur, dat is ruim te doen natuurlijk!
captain_fabulous schreef:
Ivo Miesen schreef:
vr 24 jan, 2020 07:15
Deze heb ik al eens genomen ook al stond die niet als zodanig in de dienstregeling. Dat was 3 jaar geleden. De fietswagon ging de grens over maar er mochten geen fietsen in staan. Maar, over die 10km deed de trein iets van anderhalf uur. Ruim voldoende dus om aan de Roemeense kant uit te stappen, de grens over te fietsen en aan de Hongaarse kant weer in te stappen.
Benieuwd of zo langzamerhand de fietsen mogen blijven staan...is wel erg koddig. Maar inderdaad, 10 km in 1,5 uur, dat is ruim te doen natuurlijk!
Volgens Bahn.de staat de trein in ieder geval met fietstransport aangeduid...:-)
yeshouse schreef:
vr 24 jan, 2020 15:47
Volgens Bahn.de staat de trein in ieder geval met fietstransport aangeduid...:-)
Bij welke zoekopdracht precies? Ik krijg die mogelijkheid nog niet gereproduceerd.
Hmm,
Waarschijnlijk klopt het verhaal van Ivo dat er geen regeling is om fietsen over de grens mee te nemen. De fietsaanduiding staat in Bahn van Budapest tot aan de Roemeense grens. Verder niet. Nou kom ik die mededeling wel vaker tegen, maar de status daarvan weet ik niet. Feit is dat de wagon gewoon van Budapest tot Brasov rijdt, en, als Ivo''s verhaal klopt , je met een stukje fietsen over d egrens, dezelfde trein een station verder weer kunt ingaan. (!) bizar....
Hou bij het uitzoeken er wel rekening mee dat er een tijdsverschil van 1 uur is tussen Hongarije en Roemenië.
De functie fiets mee op de treinplanner van de DB werkt prima voor een aantal landen, maar dit geldt niet voor alle landen. In België kan de Fiets mee in alle binnenlandse treinen, maar niet volgens deze planner. In Spanje kan de fiets mee in veel regionale treinen, maar deze treinen vind je niet op de planner. Ook In Frankrijk mis ik veel treinen met ruimte voor de Fiets.
bert sitters schreef:
do 30 jan, 2020 00:34
De functie fiets mee op de treinplanner van de DB werkt prima voor een aantal landen, maar dit geldt niet voor alle landen.
Het best bekijk je een treinreis in stukken, en dan "zonder fiets" vanwege de onbetrouwbaarheid van de fiets-info.

Je kan dan trein voor trein het aanbod bekijken. En bekijk dan ook de trein-info per trein ... daar staat veel extra info.

NS-Internationaal gebruikt ook de "Duitse reisplanner" en wij zijn al eens met een enorme omweg onderweg geweest omdat de lokettiste meende dat de trein die ik had uitgezocht geen fietsen meenam.
Onze "wenstrein" bleek een soort voorbehoud te kennen opdat de regionale fietser (op papier) niet in deze trein mag stappen ... bahn.de weet het verschil niet tussen onder voorwaarden en misschien etc ... en dan staat er steeds "geen verbinding" ... een soort van het zekere voor het onzekere.