Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips tav geplande fietsreis naar Rome (2021) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips tav geplande fietsreis naar Rome (2021)

Leon schreef:
vr 24 jan, 2020 14:31
N.b. de genoemde 65%-regel heeft wel betrekking op dezelfde type fiets. Als je lekker 100 km op een lichte racefiets rijdt dan wordt dezelfde afstand op een fatbike wel flink wat zwaarder. In de praktijk zoeven racefietsters me vaak voorbij, maar het geluid van vervormend rubber van dikke banden wordt bijna altijd voorzien van een fiets die voorzien is van een flink accupakket. :D
Ik had hem zo ook begrepen :)
Leon schreef:
vr 24 jan, 2020 14:31
Als je lekker 100 km op een lichte racefiets rijdt dan wordt dezelfde afstand op een fatbike wel flink wat zwaarder.
Klopt ja, maar een plusbike zit dan weer tussen de 'reguliere' mountainbike en de fatbike in.

Waarbij de mountainbike rond de 2 inch brede banden zit, de plusbike rond de 3 inch, en de fatbike rond een breedte van
4 inch en zelfs nog meer.
@Jurr
Bikepacking bijvoorbeeld
je hebt gelijk.
Zeker als je kiest voor B&B en hotels.

Ik kies op mijn leeftijd (68) voor comfort.
Twee backrollers en een stuurtas, tent onder een bagagenetje achterop, samen met een pak jus en een grote fles water. Steeds voldoende ruimte om de fruit-, yoghurt en broodvoorraad in de tassen mee te nemen.
Bikepacking lijkt me zo'n gepruts...
Maar dat zal de onbekendheid zijn.
Poppink schreef:
za 25 jan, 2020 00:01

Ik kies op mijn leeftijd (68) voor comfort.
Twee backrollers en een stuurtas, tent onder een bagagenetje achterop, samen met een pak jus en een grote fles water.
Klinkt als een keurige setup, zeker met kampeerbagage.

Maar als dat niet mee hoeft scheelt dat best wel een hoop spullen en kun je sowieso veel compacter op pad :)
Poppink schreef:
za 25 jan, 2020 00:01

Bikepacking lijkt me zo'n gepruts...
Maar dat zal de onbekendheid zijn.
Het vergt zeker wat meer creativiteit dan twee back rollers vol kunnen gooien ja. Twee front rollers achterop kunnen wel een mooie tussenstap zijn ;)
Jurr schreef:
za 25 jan, 2020 00:13
Het vergt zeker wat meer creativiteit dan twee back rollers vol kunnen gooien ja. Twee front rollers achterop kunnen wel een mooie tussenstap zijn ;)
Creativiteit en besparen kunnen mooi zijn, er zit een charme in een zekere uitgekiendheid.
Soms zit er ook charme in comfort, of autonomie of ...

Ik wil echter als tip meegeven dat er soms heel creatief teveel gewicht wordt toegekend aan dat gewicht.

Een niet te zware fietser + fiets + bescheiden bagage gaat gauw richting de 100 kilo, je zal er zelfs makkelijk overheen gaan (de graat-magere en/of opvallend kleine fietsers uitgezonderd). Op die ± 100 kilo maken 1-2 kilo's echt niet veel uit op de rit-tijd naar Rome (dit is ook degelijk doorgerekend en de uitkomsten zijn aan de praktijk getoetst).
Ikzelf ben verre van graatmager en kampeer graag wild en wil ook verder een wat grotere autonomie dus mijn totaalgewicht ligt nog ruim hoger ... die 1-2 kilo's maken dan dus nog minder uit. Toch is het wegen en uitzoeken van de bagage een sport, een licht nachthemd dat ook bij wijze van T-shirt kan dienen is een leuk voorbeeld van afgewogen comfort en creativiteit.

Wat me ook altijd opvalt - waarschijnlijk train ik te weinig vooraf - maar niet alleen worden de hellingen "minder steil", ook lijkt de fiets steeds "lichter" te worden -- eventueel nadat het de eerste dagen alleen maar meer en steiler lijkt.
Het valt me altijd op hoe weinig moeite "de berg" alhier kost na twee weken "Tour de France" ... die "berg" is niks lager geworden (ook al lachen ze erom als je in het buitenland vertelt hoe hoog hij is), maar na 2 weken kilometers en hoogten wegtrappen lijkt die "berg" een stuk lager.

Of te wel: zolang je niet op pad gaat met zoveel zooi, of ongemak, dat je na 4 a 5 dagen er helemaal doorzit ... dan haal je het einddoel met om het even welke uitrusting (waarbij aangetekend dat een licht genoeg verzet bergen verzet).
Bridgestone SM schreef:
za 25 jan, 2020 01:18
Jurr schreef:
za 25 jan, 2020 00:13
Het vergt zeker wat meer creativiteit dan twee back rollers vol kunnen gooien ja. Twee front rollers achterop kunnen wel een mooie tussenstap zijn ;)
Creativiteit en besparen kunnen mooi zijn, er zit een charme in een zekere uitgekiendheid.
Soms zit er ook charme in comfort, of autonomie of ...

Ik wil echter als tip meegeven dat er soms heel creatief teveel gewicht wordt toegekend aan dat gewicht.

Een niet te zware fietser + fiets + bescheiden bagage gaat gauw richting de 100 kilo, je zal er zelfs makkelijk overheen gaan (de graat-magere en/of opvallend kleine fietsers uitgezonderd). Op die ± 100 kilo maken 1-2 kilo's echt niet veel uit op de rit-tijd naar Rome (dit is ook degelijk doorgerekend en de uitkomsten zijn aan de praktijk getoetst).
Ikzelf ben verre van graatmager en kampeer graag wild en wil ook verder een wat grotere autonomie dus mijn totaalgewicht ligt nog ruim hoger ... die 1-2 kilo's maken dan dus nog minder uit. Toch is het wegen en uitzoeken van de bagage een sport, een licht nachthemd dat ook bij wijze van T-shirt kan dienen is een leuk voorbeeld van afgewogen comfort en creativiteit.

Wat me ook altijd opvalt - waarschijnlijk train ik te weinig vooraf - maar niet alleen worden de hellingen "minder steil", ook lijkt de fiets steeds "lichter" te worden -- eventueel nadat het de eerste dagen alleen maar meer en steiler lijkt.
Het valt me altijd op hoe weinig moeite "de berg" alhier kost na twee weken "Tour de France" ... die "berg" is niks lager geworden (ook al lachen ze erom als je in het buitenland vertelt hoe hoog hij is), maar na 2 weken kilometers en hoogten wegtrappen lijkt die "berg" een stuk lager.

Of te wel: zolang je niet op pad gaat met zoveel zooi, of ongemak, dat je na 4 a 5 dagen er helemaal doorzit ... dan haal je het einddoel met om het even welke uitrusting (waarbij aangetekend dat een licht genoeg verzet bergen verzet).
Ik zit met mijn 88 kilo + (nog aan te schaffen) fiets al boven die 100 kilo 😉 Mijn ervaring is dat je dit op het vlakke vooral merkt bij het aanzetten. Als het eenmaal rolt dan gaat het wel. Bergop gaan de kilo’s icm de zwaartekracht pas echt effect hebben. Het scheelt dat ik van plan ben om niet te gaan kamperen.
Fietsert7 schreef:
za 25 jan, 2020 08:17
Mijn ervaring is dat je dit op het vlakke vooral merkt bij het aanzetten. Als het eenmaal rolt dan gaat het wel. Bergop gaan de kilo’s icm de zwaartekracht pas echt effect hebben. Het scheelt dat ik van plan ben om niet te gaan kamperen.
Op het vlakke merk je het vooral bij de eerste meter, daarna rol je al ... je moet geen sprintje willen winnen, maar verder is het gewoon pedalen wegduwen.
Op de helling merk je de kilo's natuurlijk meer ... maar je moet het effect van die laatste kilo's niet overdrijven, het is echt slechts een procenten-kwestie (dat is het sowieso zuiver theoretisch, maar ook als je het serieus doorrekent, en zelfs als je een praktijk-test doet).

Probeer het maar eens als je eenmaal wat oefening in de benen hebt, en je in bijv. de Vogezen bent, en je daar dan denkt: even zonder bagage beneden in het dal een boodschapje doen (ik ben wel eens ijs gaan halen). Die weg omhoog die zwaar was met bagage is zonder bagage ook zwaar, en dat niet alleen, voor je het weet begin je in een te hoog tempo, een tempo waarbij je de top (ook) niet haalt -- en dan moet je, net als met bagage, halverwege weer even op adem komen.
(O ja, het ijs was nog wel ijs, maar ook echt "schepklaar" toen ik boven was.)
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
Ik wil over een paar maanden een tourfiets aanschaffen, die tevens als woon-werkfiets zal fungeren.
Om even op de kernvraag terug te komen: je wilt een mooie ww-fiets aanschaffen, dus het ligt inderdaad voor de hand dat die ook als toerfiets voor hoteltochten gebruikt zou kunnen worden zodra de route iets ruiger wordt en je racefiets, evt met iets stevigere banden en een dragertje, hiervoor te fragiel zou zijn.

Een paar overwegingen:

* Op een ww-fiets die je ook in regen en winter wilt gebruiken is derailleuraandrijving meestal niet alles omdat er dan toch vrij veel onderhoud nodig is. Een naafversnelling ligt dan meer voor de hand. Als je op regendagen de auto neemt en alleen bij droog weer fietst is het uiteraard anders.
* Als je niet met zware bepakking (tent etc.) gaat fietsen dan is een zware vakantiefiets misschien overkill. Fietsen die geschikt zijn voor zware bepakking hebben namelijk speciaal voor dat doel een extra stijf frame. Dan fietsen ze prima met bepakking, maar zonder bepakking rijdt het dan bonkiger zodra het wegdek niet helemaal glad is. Omdat je er veel woonwerkkilometers mee wilt maken is dat op dat moment een nadeel.
Leon schreef:
za 25 jan, 2020 10:53
Als je niet met zware bepakking (tent etc.) gaat fietsen dan is een zware vakantiefiets misschien overkill. Fietsen die geschikt zijn voor zware bepakking hebben namelijk speciaal voor dat doel een extra stijf frame. Dan fietsen ze prima met bepakking, maar zonder bepakking rijdt het dan bonkiger zodra het wegdek niet helemaal glad is.
Het fiets-comfort met en zonder bagage is zeker iets waar je op moet letten.
Toch hoeft een randonneur-achtig frame zonder bagage niet overdreven "hoekig/bonkig" te rollen.
Een niet op bagage gebouwde rappe ranke lichte racefiets kan hoekiger uitpakken.
Omgekeerd kan een braaf ogende comfortabele herenfiets vaak heel veel bagage dragen.
Geometrie en vooral ook de gebruikte materialen maken veel uit in het comfort.
@fietsert7
Je maakt het verlangen naar voorjaar en zomer helemaal los.
Vandaag komt er een lichter zadel (Charge Spoon) dat mijn Brooks uit 1978 waarschijnlijk gaat opvolgen.
Eerst maar afwachten hoe het nieuwe zadel zit, de verwachtingen zijn hooggespannen.

Even verder filosoferen over spullen.
Afgelopen week hoorde ik een tip over de handdoek.
Je kunt van die sneldrogende handdoeken kopen, dat vind ik vervelende doeken. (zie ook de reviews bij Bever)
De tip:
Hou het bij je gewone handdoek, maar droog je na het douchen eerst af met een washandje en nadrogen met de handdoek.
Zo hou je de spullen als geheel droger.

De reddingsdeken
Mijn slaapzak is niet te dik, ik slaap op een Exped 7MW matje en lig dus warm. Als het 's nachts koud is doe ik zo'n hele dunne gouden reddingsdeken over de slaapzak. Dat houdt de uitstraling tegen. Weegt niks, heerlijk warm.

Waarom ik dit opschrijf?
Och @fietsert7, bedenk je voordat je B&B en hotel neemt. Ga lekker kamperen!
Het geeft je veel meer vrijheid.
En als het met het weer eens tegen zit of er is geen camping in de buurt, dan kan je altijd nog een hotel nemen.
Kijk voor mijn handdoektip even elders (voor je het weet raken we erg OT).
Bridgestone SM schreef:
za 25 jan, 2020 10:38
Fietsert7 schreef:
za 25 jan, 2020 08:17
Mijn ervaring is dat je dit op het vlakke vooral merkt bij het aanzetten. Als het eenmaal rolt dan gaat het wel. Bergop gaan de kilo’s icm de zwaartekracht pas echt effect hebben. Het scheelt dat ik van plan ben om niet te gaan kamperen.
Op het vlakke merk je het vooral bij de eerste meter, daarna rol je al ... je moet geen sprintje willen winnen, maar verder is het gewoon pedalen wegduwen.
Op de helling merk je de kilo's natuurlijk meer ... maar je moet het effect van die laatste kilo's niet overdrijven, het is echt slechts een procenten-kwestie (dat is het sowieso zuiver theoretisch, maar ook als je het serieus doorrekent, en zelfs als je een praktijk-test doet).

Probeer het maar eens als je eenmaal wat oefening in de benen hebt, en je in bijv. de Vogezen bent, en je daar dan denkt: even zonder bagage beneden in het dal een boodschapje doen (ik ben wel eens ijs gaan halen). Die weg omhoog die zwaar was met bagage is zonder bagage ook zwaar, en dat niet alleen, voor je het weet begin je in een te hoog tempo, een tempo waarbij je de top (ook) niet haalt -- en dan moet je, net als met bagage, halverwege weer even op adem komen.
(O ja, het ijs was nog wel ijs, maar ook echt "schepklaar" toen ik boven was.)
Ga ik zeker proberen, en ik ga mezelf zeker tegenkomen ;)
Leon schreef:
za 25 jan, 2020 10:53
Fietsert7 schreef:
do 23 jan, 2020 11:50
Ik wil over een paar maanden een tourfiets aanschaffen, die tevens als woon-werkfiets zal fungeren.
Om even op de kernvraag terug te komen: je wilt een mooie ww-fiets aanschaffen, dus het ligt inderdaad voor de hand dat die ook als toerfiets voor hoteltochten gebruikt zou kunnen worden zodra de route iets ruiger wordt en je racefiets, evt met iets stevigere banden en een dragertje, hiervoor te fragiel zou zijn.

Een paar overwegingen:

* Op een ww-fiets die je ook in regen en winter wilt gebruiken is derailleuraandrijving meestal niet alles omdat er dan toch vrij veel onderhoud nodig is. Een naafversnelling ligt dan meer voor de hand. Als je op regendagen de auto neemt en alleen bij droog weer fietst is het uiteraard anders.
* Als je niet met zware bepakking (tent etc.) gaat fietsen dan is een zware vakantiefiets misschien overkill. Fietsen die geschikt zijn voor zware bepakking hebben namelijk speciaal voor dat doel een extra stijf frame. Dan fietsen ze prima met bepakking, maar zonder bepakking rijdt het dan bonkiger zodra het wegdek niet helemaal glad is. Omdat je er veel woonwerkkilometers mee wilt maken is dat op dat moment een nadeel.
Ik snap je punt. Het plan was sowieso om te kiezen voor Rohloff of Pinion en ik neig naar het laatste (geen gedoe met verwisselen van banden, kleinere stappen schakelen, zwaartepunt centraal).

Ik kan nog niet helemaal uitsluiten dat ik ooit nog wel met een tent weg zou gaan, dus daar moet ik de komende maanden nog even over nadenken voordat ik een definitieve keuze maak voor de fiets. Ik neem jouw tips zeker mee in de overweging, dus wederom bedankt.
Poppink schreef:
za 25 jan, 2020 12:44
@fietsert7
Je maakt het verlangen naar voorjaar en zomer helemaal los.
Vandaag komt er een lichter zadel (Charge Spoon) dat mijn Brooks uit 1978 waarschijnlijk gaat opvolgen.
Eerst maar afwachten hoe het nieuwe zadel zit, de verwachtingen zijn hooggespannen.

Even verder filosoferen over spullen.
Afgelopen week hoorde ik een tip over de handdoek.
Je kunt van die sneldrogende handdoeken kopen, dat vind ik vervelende doeken. (zie ook de reviews bij Bever)
De tip:
Hou het bij je gewone handdoek, maar droog je na het douchen eerst af met een washandje en nadrogen met de handdoek.
Zo hou je de spullen als geheel droger.

De reddingsdeken
Mijn slaapzak is niet te dik, ik slaap op een Exped 7MW matje en lig dus warm. Als het 's nachts koud is doe ik zo'n hele dunne gouden reddingsdeken over de slaapzak. Dat houdt de uitstraling tegen. Weegt niks, heerlijk warm.

Waarom ik dit opschrijf?
Och @fietsert7, bedenk je voordat je B&B en hotel neemt. Ga lekker kamperen!
Het geeft je veel meer vrijheid.
En als het met het weer eens tegen zit of er is geen camping in de buurt, dan kan je altijd nog een hotel nemen.
Die sneldrogende handdoeken zijn inderdaad niet super, maar deden voor mij hun taak prima tijdens reizen door Thailand en Nieuw-Zeeland :)

Ik verwacht niet dat ik de eerste keer ga kamperen, maar zeg nooit nooit.... ;)
Mooi vooruitzicht heb je, 2020 lekker dingen uitproberen. Vergeet zeker het mentale deel niet. Die 75 km per dag trap je zo weg.
Maar mijn 1e keer viel het alleen zijn niet mee. 6 weken zonder mijn kleinkinderen.... oeps 😂😂
alstro schreef:
ma 27 jan, 2020 23:09
Mooi vooruitzicht heb je, 2020 lekker dingen uitproberen. Vergeet zeker het mentale deel niet. Die 75 km per dag trap je zo weg.
Maar mijn 1e keer viel het alleen zijn niet mee. 6 weken zonder mijn kleinkinderen.... oeps 😂😂
Dat deel vergeet ik zeker niet, maar het scheelt dat ik ongebonden ben 😉
Even op een van de eerste vragen terugkomen. De tijd van het jaar. Ik ben ooit in augustus naar Rome gefietst. Tot de Povlakte ging dat prima, maar vanaf daar was het toch wel erg heet. We hebben dat toen opgelost door 's ochtends van acht tot twaalf te fietsen, dan een parkje in een stadje te zoeken en daar te lunchen, wat rondhangen tot een uur of vier, en dan fietsen tot een uur of acht. Dat werkte redelijk qua hitte. Overigens hadden we in Prato (bij Florence) een hagelbui die zo zwaar was dat de hele stad onder een laag ijs bedekt raakte die later smolt tot water op kniehoogte. Dat kan dus ook.
Leon schreef:
za 25 jan, 2020 10:53

* Als je niet met zware bepakking (tent etc.) gaat fietsen dan is een zware vakantiefiets misschien overkill.
Daar ben ik het mee eens, vooral vanwege dat woord "zwaar".
Leon schreef:
za 25 jan, 2020 10:53

* Fietsen die geschikt zijn voor zware bepakking hebben namelijk speciaal voor dat doel een extra stijf frame. Dan fietsen ze prima met bepakking, maar zonder bepakking rijdt het dan bonkiger
Je bent niet de eerste die ik dat hoor zeggen, maar het valt in de praktijk nogal mee, vind ik. Ik rij tegenwoordig op een stalen vsf Fahrradmanufaktur en van bonkigheid merk ik niets, ook niet op minder goed wegdek. Misschien omdat mijn vergelijkingspunt een racefiets is? Hij is veel minder wendbaar, maar voor de rest is die vsf best wel smooth. Omdat het staal is? Het kan vanzelfsprekend ook dat hij niet echt telt als fiets die geschikt is voor zware bepakking, hoewel hij volgens de fabrikant goed zou zijn voor 140 kilogram.
alois schreef:
do 30 jan, 2020 11:41
Even op een van de eerste vragen terugkomen. De tijd van het jaar. Ik ben ooit in augustus naar Rome gefietst. Tot de Povlakte ging dat prima, maar vanaf daar was het toch wel erg heet. We hebben dat toen opgelost door 's ochtends van acht tot twaalf te fietsen, dan een parkje in een stadje te zoeken en daar te lunchen, wat rondhangen tot een uur of vier, en dan fietsen tot een uur of acht. Dat werkte redelijk qua hitte. Overigens hadden we in Prato (bij Florence) een hagelbui die zo zwaar was dat de hele stad onder een laag ijs bedekt raakte die later smolt tot water op kniehoogte. Dat kan dus ook.
Ik ben zelf in 2014 tegen het einde van September een week in Rome geweest, en herinner me dat het toen inderdaad ook nog goed warm was, zo rond de 28-30 graden. De afgelopen week heb ik een aantal blogs gelezen van fietsers (met uiteenlopende leeftijden en conditie) die rond dezelfde periode als mijn geplande periode richting Rome zijn gefietst. Het is sterk wisselend hoe iemand die temperaturen ervaart. Ik vraag me echter af of de kans op meer regenachtig weer niet al aanzienlijk toeneemt als ik een maand later zou gaan (dus van eind september t/m begin november). Het blijft toch altijd een beetje een gok.
September kan in Italië nog goed warm zijn maar de zon staat lang zo hoog niet meer (21 september = 21 maart qua hoogste zonnestand). Dat scheelt enorm. Naar november toe worden de dagen wel erg kort, op 25 oktober begint de wintertijd, zonsondergang 17.13 in Rome.