Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ophangen aan de wand - Forum Wereldfietser

Fiets ophangen aan de wand

Ik wil graag twee fietsen met rohloff naaf ophangen aan de muur.

Wat is het beste ? Verticaal of horizontaal?l qua schuur indeling heeft horizontaal mijn voorkeur. Maar vertikaal is ook geen probleem.

één frame heeft een horizontale bovenbuis, de ander is een mixed frame. En die laatste wordt dan denk ik lastig om horizontaal op te hangen.
Ophijsen is geen optie

Tips en ideeën zijn welkom
Ooit door plaatsgebrek twee mountainbikes dakpansgewijs in gootjes aan de muur gestald. In dit draadje zie je voorbeelden van anderen https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=135360
Je hebt er wel een lege muur voor nodig.
Welgemikte standaard schapdragers van de bouwmarkt, of van zolder, zijn denk ik de meest budgetvriendelijke optie. Door er een latje op te schroeven met evt een lapje stof of zo worden ze langer en lakvriendelijker.
Toen de kinders allemaal nog thuis woonden en we ook nog behept waren met een standaard schuurtje van 1,8m-2,5m en we toch tien fietsen en een skelter kwijt wilden kon ik dat oplossen door vijf fietsen (mountainbikes en racefiets) tegen de achterwand te hangen.. Ik had een vijftal beugels die hier een beetje op leken. Ging prima. Zeker als ze er niet iedere dag af hoeven. Mountainbikes en racefiets gingen prima. Een Rohloff zal wel een stukje zwaarder zijn.

Afbeelding

https://www.bol.com/nl/p/bbb-btl-126-pa ... 089742195/
@Jasmon: Is er voldoende ruimte om de fietsen naast elkaar op te hangen? Of moeten ze allebei aan dezelfde haken hangen?
Aan de wand hangen, met deze beugel. Bevalt mij een stuk beter dan de destijds duurbetaalde BBB beugel. Verspringende in hoogte ophangen dan kun je compact meerdere fietsen kwijt.
willem.m schreef:
za 08 feb, 2020 17:12
@Jasmon: Is er voldoende ruimte om de fietsen naast elkaar op te hangen? Of moeten ze allebei aan dezelfde haken hangen?
Ja voldoende ruimte, hoeven niet aan dezelfde haken. maar om praktische reden komen ze ieder op een eigen muur.

De fiets met horizontale buis kan ik horizontaal zo ophangen dat een derde (ebike) fiets onder kan staan.
Wat is eigenlijk de reden om een fiets op te hangen? Gaat het dan om ruimte-besparing, of zijn er nog andere redenen?

Groet,
Tom
Je kan eventueel nog overwegen om de sturen een kwartslag te draaien. Ik deed dat liever niet vanwege slijtage boutjes/schroefdraad dat op den duur zou kunnen ontstaan maar het werkt wel.
Tom vds schreef:
za 08 feb, 2020 19:23
Wat is eigenlijk de reden om een fiets op te hangen? Gaat het dan om ruimte-besparing, of zijn er nog andere redenen?

Groet,
Tom
Ruimte besparing ik moet vier fietsen kwijt, twee ervan liever niet opgehangen omdat ze dagelijks gebruikt worden.
jasmon schreef:
za 08 feb, 2020 13:19
Ophijsen is geen optie
Nog even een vraag mbt de randvoorwaarden.

Waarom is ophijsen geen optie ?

Mocht het plafond/dak een knelpunt zijn dan kan je nog steeds hijsen, met een paar solide muurbeugels en eventueel balkjes waaraan je de hijs-voorzieningen vastschroeft vermijd je plafond-problemen. Wil je nog meer dan kan je ook nog een rolsysteem toepassen waarmee je de balk met het hijssysteem na het ophijsen ook nog opzij kan wegrollen - soms hoeft rollen niet eens, soms is draaien genoeg.
Het is even goed kijken bij de betere bouwmarkt, en ook even buiten de "kaders" kijken, zo zijn er bijv. heel degelijke rol-goten die bedoeld zijn om deuren voor een kastenwand te dragen.

Ophijsen heeft als voordeel dat je niet hoeft te tillen, zeker als je moet tillen "buiten je macht" is tillen iets waar je snel genoeg van hebt. Ophijsen kan nog als extra bonus opleveren dat je de fiets even op ooghoogte kan nakijken*.

* Ik leg een karton op de grond en ga naast de fiets zitten, maar dat blijft een gymnastische oefening, je moet toch altijd - en vaker als je denkt - ook weer aan de andere kant van de fiets zijn.
Of topic;
Zijn jullie fietsen klaar voor gebruik??
Heb de foto’s gemist dan.
Ben even nieuwsgierig :P

Anja
dijken63 schreef:
ma 10 feb, 2020 17:13
Of topic;
Zijn jullie fietsen klaar voor gebruik??
Heb de foto’s gemist dan.
Ben even nieuwsgierig :P

Anja
als het goed is nu in de spuiterij

fiets hij.jpg
fietszij.jpg
Je moet wel geduld hebben......
dijken63 schreef:
ma 10 feb, 2020 18:56
Je moet wel geduld hebben......
zeker 6 maanden
als je nog even moet wachten (en aan de foto's te zien is het het wachten waard: mooi mooi mooi!) dan zou ik de haken zelf maken. stuk multiplex, tekeningetje maken, zagen, schroeven en lijmen. én extra voldoening :D

waar is op het frame de (extra) draadbus linksachter voor, net boven de pat/pad?
hoogframe schreef:
di 11 feb, 2020 09:47
als je nog even moet wachten (en aan de foto's te zien is het het wachten waard: mooi mooi mooi!) dan zou ik de haken zelf maken. stuk multiplex, tekeningetje maken, zagen, schroeven en lijmen. én extra voldoening :D

waar is op het frame de (extra) draadbus linksachter voor, net boven de pat/pad?
Gezien jouw forumnaam heb je daar ervaring mee. 8)
hoogframe schreef:
di 11 feb, 2020 09:47
waar is op het frame de (extra) draadbus linksachter voor, net boven de pat/pad?
om de sleepkabel vast te maken zodat mijn vrouw mij omhoog kan slepen :D :D

zonder gekheid, geen idee. Zou ik moeten navragen.
beste Jan, nou, er geen haast mee :lol:
groet, hoogframe
hoogframe schreef:
di 11 feb, 2020 09:47

waar is op het frame de (extra) draadbus linksachter voor, net boven de pat/pad?
Daar valt de asplaat van de Rohloff naaf in.