Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over gps - Forum Wereldfietser

vraag over gps

Als alles meezit, rijden we dit jaar naar Verona (Reitsma).
Om te vermijden dat ik voortdurend naar het routeboekje moest staren, leer ik routes in Frankrijk vanbuiten met Streetview (wat gemakkelijk is dan jullie misschien denken).
Maar dat kan in Duitsland niet. En een blik op het routeboekje suggereert dat je vooral in Duitsland trajecten hebt met om de 400 meter (ik overdrijf wat) een aanwijzing. Dat wordt staren.
Misschien is gps-navigatie de oplossing.

Is een Garmin eTrex 32x geschikt voor deze route?

Om discussies te vermijden: smartphone is uitgesloten om verschillende redenen waarop ik niet wil ingaan.
Het moet bovendien een toestel zijn met vervangbare batterijen.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ze geeft te veel resultaten. Bovendien gaat het vaak over dingen waaraan ik nog niet toe ben.
Om het antwoord op de vraag te geven: ja.
Of het het handigste apparaat is, evt bij Garmin, of onder de Etrexen, dat is een andere vraag.
Wat zijn je volgende vragen? Niemand heeft iets aan ellenlange verhalen in het wilde weg.
Als je nog niet thuis bent in Garmin land dan lijkt een 2e-hands me beter om te kijken of het wat is. De learning-curve is vrij hoog. Als je geen zin hebt om elke keer in je routeboekje te kijken dan is een GPS ook niets voor je want daar zul je ook elke keer op moeten kijken of je niet linksaf of rechtdoor moet bij de volgende afslag. Het volgen van een fietsroute is meestal het volgen van een kruimelspoor (track) en niet de aanwijzingen op het scherm (route) volgen zoals je misschien in de auto gewent bent.
Leon schreef:
di 11 feb, 2020 22:34
Niemand heeft iets aan ellenlange verhalen in het wilde weg.
Inderdaad. En ik nog het minst van al. Ik ben een totale gps-leek, hoewel we er wel eentje hebben voor de auto.
Het hoeft geen Garmin eTrex te zijn.
Zolang het maar geen smartphone is, het werkt op vervangbare batterijen en het betaalbaar is. Een rekbaar begrip, maar meer dan 250 EUR begint al veel te worden.
Een verdere vraag zou deze kunnen zijn: ik lees in een recente review dat "Unfortunately, the eTrex 22x and 32x still have track logs that are limited to 10,000 points, which isn’t always enough for longer trips and large GPX routes."
Reitsma schrijft op zijn site "De track van de hele route omvat bijna 30.000 (trackpunten), maar je kunt hem opknippen in deeltracks". Ik zou wel willen weten hoe ingewikkeld dat is met een Garmin en met andere toestellen.
_Peter_ schreef:
di 11 feb, 2020 22:45
Als je nog niet thuis bent in Garmin land dan lijkt een 2e-hands me beter om te kijken of het wat is. De learning-curve is vrij hoog. Als je geen zin hebt om elke keer in je routeboekje te kijken dan is een GPS ook niets voor je want daar zul je ook elke keer op moeten kijken of je niet linksaf of rechtdoor moet bij de volgende afslag. Het volgen van een fietsroute is meestal het volgen van een kruimelspoor (track) en niet de aanwijzingen op het scherm (route) volgen zoals je misschien in de auto gewent bent.
OK, dat laatste is interessante informatie. Bestaan er ook gps-toestellen waarmee je kunt fietsen en aanwijzingen krijgen zoals in de auto?
Om redenen waar ik best over wil uitweiden geef ik tegenwoordig de voorkeur aan mijn smartphone.
Ik heb nog een eTrex 20 liggen die je best een poosje mag lenen om te ervaren wat het is/doet/kan/niet kan.
Dat helpt je misschien helder te krijgen welke eisen je aan zo'n apparaat stelt.
De eTrex is zuinig met zijn batterijen en is vooral erg geschikt om kruimelsporen te volgen.

In juni ga ik voor een week of drie op pad, en dan wil ik hem graag als reserve-apparaat onderin de tas hebben, maar daarbuiten gebruik ik hem nauwelijks.
Woon je of kom je in de buurt? Stuur gerust een PB.

Peter
derdekeer schreef:
di 11 feb, 2020 22:56
_Peter_ schreef:
di 11 feb, 2020 22:45
Als je nog niet thuis bent in Garmin land dan lijkt een 2e-hands me beter om te kijken of het wat is. De learning-curve is vrij hoog. Als je geen zin hebt om elke keer in je routeboekje te kijken dan is een GPS ook niets voor je want daar zul je ook elke keer op moeten kijken of je niet linksaf of rechtdoor moet bij de volgende afslag. Het volgen van een fietsroute is meestal het volgen van een kruimelspoor (track) en niet de aanwijzingen op het scherm (route) volgen zoals je misschien in de auto gewent bent.
OK, dat laatste is interessante informatie. Bestaan er ook gps-toestellen waarmee je kunt fietsen en aanwijzingen krijgen zoals in de auto?
Ik zelf heb de Etrex Touch 25 en ben er tevreden mee.
Of er fietsnavigatie is die aangeeft "over 100 meter linksaf" weet ik niet. Je volgt gewoon het paarse lijntje op het beeldscherm van de eTrex, bij een kruising/splitsing moet je even opletten, maar dat heb je zo in de gaten, ook omdat je kunt inzoomen.
Er zijn boeken, klassikale cursussen en videocursussen over het navigeren met een fietsGPS, misschien is dat wat voor jouw.
Enkele sites:
https://www.mrgps.nl/fiets-en-wandel-navigatie-top-3/
https://www.gps-wijzer.nl/
https://www.gps.nl/fietsnavigatie/
De laatste heeft 7 fysieke winkels in NL, zij staan niet bekend om de laagste prijzen maar wel om de goede service en kennis van zaken. (Ik heb er geen belang bij, ben geen familie, enz.)
derdekeer schreef:
di 11 feb, 2020 22:56
OK, dat laatste is interessante informatie. Bestaan er ook gps-toestellen waarmee je kunt fietsen en aanwijzingen krijgen zoals in de auto?
Dat ligt eraan hoe letterlijk we 'in de auto' moeten nemen. :) Gesproken aanwijzingen, écht zoals in de auto dus, zijn er in specifieke gps-toestellen voor fiets of 'outdoorgebruik' bij mijn weten niet. Maar bv. mijn Garmin GPSmap 64s kan bij gebruik van routeren een pingeltje geven als er een aanwijzing aankomt, en geeft aanwijzingen in tekst op het beeldscherm. Het rijden van een route in plaats van een track heeft ook weer zijn nadelen, maar in het donker kan het volgen van een route (ivm. dat pingeltje) wat makkelijker zijn. Ik gebruik de routeringsfunctie van mijn toestel vooral als ik van huis uit een ritje doe naar een adres waar ik de weg niet weet, en als ik op reis ben met een track en het is tijd om een camping op te zoeken waar ik een adres van heb. In de GPSmap 64 kun je nl. net als in een autosysteem gewoon een adres ingeven (al is het iets lastiger intoetsen op de GPSmap), dat dan wel op een routerende kaart moet staan - in Nederland werkt dat eigenlijk altijd prima, in Italië bleken de straatnamen nogal karig in de kaart te staan. Rijd je ergens anders (verkeerd, om een wegafzetting of de plaatselijke markt heen) dan het apparaat aangeeft, dan herberekent hij automatisch de route.

Ik moet hierbij wel aantekenen dat de aanwijzingen soms handiger lijken dan ze echt zijn. Het apparaat ziet bv. bij Y-splitsingen 'rechtdoor' weleens anders dan ik... Zaak om niet alleen op het pingeltje te vertrouwen dus.

Ik heb zelf veel gehad aan de adviezen bij een winkel van Waypoint en het boek 'GPS wijzer' (zie voor beide de post van DaVinci hierboven) voor de aanschaf van mijn apparaat. Een aanbod om er eentje te lenen (met hopelijk enige uitleg erbij) zou ik ook zeker niet afslaan, dan heb je al meer een idee van wat je wel en niet handig vindt voor aanschaf.

Succes met de keuze,

Carl
Carl schreef:
wo 12 feb, 2020 00:16
... Gesproken aanwijzingen, écht zoals in de auto dus, zijn er in specifieke gps-toestellen voor fiets of 'outdoorgebruik' bij mijn weten niet. ...
De Montana serie van Garmin kan wel overweg met gesproken aanwijzingen. De Oregon serie zou daar ook wel eens toe in staat kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker.

Groet,
Tom.
Ik heb al weer een aantal jaren een Etrex 30, de sterk vergelijkbare voorloper van de Etrex 32x, en ik ben er erg tevreden over. De relatieve voordelen zijn een lage prijs, een laag gewicht, en de hoogste batterij duur van alle Garmin toestellen. Ik doe 4-6 dagen op een stel hoogwaardige oplaadbare AA batterijen (Ansmann 2850). Op kortere tochten neem ik een paar setjes extra mee en laat ik zelfs de lader thuis. Naar Rome zou ik dat echter niet doen.
Mijn eerste tocht ermee was Reitsma terug uit noord Italie en dat was erg overtuigend. Ik gebruikte de Open Fiets Map als topo kaart en reed op de prima tracks van Reitsma. Dat is heel simpel: je hebt een paarse lijn van de track op de kaart en je volgt met het driehoekje van je huidige positie die lijn. Een kind kan de was doen. Je kunt zover inzoomen op de kaart als past bij de complexiteit van de omgeving. Ik rijd meestal op 80 meter op het maatbalkje. In een oude stad wordt het een enkele keer 50 meter en in leeg land 120 of 200 meter. Dit is alles met een track en het is doodsimpel en niet te vergeljken met een papieren kaart waar je steeds moet bijhouden waar je zelf bent. Het is vooral heel relaxed en dat heeft mij overtuigd: je hebt gewoon veel meer tijd en aandacht voor het landschap. Navigeren zoals met de auto kan in theorie ook maar dat is dan routeren. Hoe goed dat gaat hangt vooral af van de kaart en voor fietsgebruik is dat meestal niet geweldig. Bovendien vreet het stroom omdat de processor veel harder moet werken.
Mijn conclusie is duidelijk lijkt me.
Ik rijd al jaren met de GPS, een Garmin Legend Hxc, Garmin Etrex 30 en Garmin GPSMap 64 zijn bij mij de revu gepasseerd. Gesproken aanwijzingen vind ik niet prettig. Ik heb altijd een "kruimelspoor" aan staan. Zodat ik een dikke streep op de kaart zie welke de route is.
Routeren is ook niet aan te raden want als je even een mooi zijweggetje inrijd om naar iets moois te kijken begint het toestel een nieuwe route te calculeren. Zeker bij de eTrex is dat een operatie die soms meerdere minuten kan duren. Routeren gebruik ik alleen als ik bijvoorbeeld vanaf de camping naar de supermarkt wil rijden.

Ik heb op mijn site wat informatie staan:
https://wijzijnfietsen.wordpress.com/mijn-garmin-tips/

Qua batterijen ben ik niet erg milieu vriendelijk. Ik gebruik normale AA batterijen, deze zijn overal ter wereld te verkrijgen. Ik merk dat het opladen van apparaten mij irriteert tijdens het kamperen. Ik ben al een paar keer een battery-pack kwijt geraak, omdat deze door een ander meegenemomen was uit het toiltetgebouw.

Mijn eTrex 30 is momenteel niet veel in gebruik en asl je hem wil proberen kan dat altijd. Ik kan er uitleg bij geven en je een stuk op weg helpen.
derdekeer schreef:
di 11 feb, 2020 22:50
Een verdere vraag zou deze kunnen zijn: ik lees in een recente review dat "Unfortunately, the eTrex 22x and 32x still have track logs that are limited to 10,000 points, which isn’t always enough for longer trips and large GPX routes."
Reitsma schrijft op zijn site "De track van de hele route omvat bijna 30.000 (trackpunten), maar je kunt hem opknippen in deeltracks". Ik zou wel willen weten hoe ingewikkeld dat is met een Garmin en met andere toestellen.
Dat is geen probleem. Het is sowieso wenselijk om een lange reis niet in één bestandje te willen. Het is ook iets dat je thuis vooraf regelt. Komen de tracks van bekende routes niet bijna altijd in stukjes? Als het vervelend is zijn er hier wel vrijwilligers om het te regelen.
De aanbiedingen om een apparaat te lenen lijkt me super. De verschillen in het werken met de apparaten 20, 30 ed zijn klein.

Een lijntje volgen op de kaart is inderdaad waar de apparaten goed in zijn. Als je een afslag vergeet zie je dat het driehoekje wat je zelf bent van het padje is en moet je terug, of je kunt op de kaart kijken of er een kortere weg is.

Ik heb zelf twee jaar geleden een Ertex 30x aangeschaft en veel hulp gehad van dit forum in dit draadje en mijn ervaringen opgeschreven: viewtopic.php?f=21&t=31521&p=308580
Vooral op pagina 2 begin ik heel veel vragen te stellen over installeren en zo... :D

Nog iets: deze dingen zijn ontworpen voor gebruik met een desktop of laptop. Wat ik allemaal lees over samenwerken met een mobiel apparaat vind ik toch wat huiveringwekkend.
OK, dat laatste is interessante informatie. Bestaan er ook gps-toestellen waarmee je kunt fietsen en aanwijzingen krijgen zoals in de auto?
Dat is een vraag die hier laatst ook speelde. Wij hebben jarenlang tochten van weken- en maandenlang gemaakt, waarvan de laatste 15 jaar met GPS, eerst met een GPSmap 60 en uiteindelijk met een Montana 600 (groot scherm, werkt zowel met accu als met batterijen en doet dat in ons geval in beide gevallen bijna twee fietsdagen).
Door slijtage kan mijn partner niet meer zo lang fietsen zodat nu we een kleine camper met fietsdrager hebben. Toen bleek, ook in overleg met Waypoint, dat de Montana een prima buitentoestel is maar, ook met andere kaarten, niet geschikt voor navigatie in de auto. En de Garmin Camper 780 niet geschikt voor op de fiets.
Een belangrijk advies, en dit basseer ik op ervaringen die ik onderweg heb meegemaakt (van andere mensen) koop je toestel niet in de week voordat je weggaat want het is wel prettig om het toestel goed te kunnen bedienen.
Sporen uit en aanzetten, kaart verwisselen en data bekijken. Allemaal zaken die je toch wel onder de knie moet hebben. Voor mensen die hun eerste toestel kopen is de leercurve aan het begin behoorlijk stijl.

Groot voordeel is dat er online een grote support community is, en als je onderweg vragen hebt dan worden die onder andere hier op het forum snel beantwoord.
Ik was/ben een gps beginneling. maar rijd toch al een jaar of zeven lange en korte tochten op mijn gps. Mijn orientatie was nooit heel goed en wordt als 70-jarige steeds minder. Dan is mijn gps met een goede fietskaart mijn redding. Geen angst meer voor verdwalen in een grote stad, altijd de weg kunnen vinden, een wereld aan routes te downloaden. Ik zweer bij de garmin gps 60/62/64/66 serie, weliswaar een wandel-gps maar ook goed op fiets te monteren. Draait twee fietsdagen op batterijen die ik onder het douchen met een snellader bij/oplaadt. Ben het eens met vorige schrijver dat je voor een vakantie wel even oefenen moet, maar de basisprincipes zijn niet zo moeilijk. Als ik het kan, kan iedereen het. Daarna is het net als met een computer: het apparaat bezit talloze mogelijkheden, die je nooit gebruikt; de handelingen die je wel gebruikt kennen een snelle leercurve.
Leon schreef:
wo 12 feb, 2020 09:47

Ik heb zelf twee jaar geleden een Ertex 30x aangeschaft en veel hulp gehad van dit forum in dit draadje en mijn ervaringen opgeschreven: viewtopic.php?f=21&t=31521&p=308580
Vooral op pagina 2 begin ik heel veel vragen te stellen over installeren en zo... :D
Leon, dank je. Dat draadje had ik niet gevonden met de zoekfunctie.
derdekeer schreef:
di 11 feb, 2020 22:56
Bestaan er ook gps-toestellen waarmee je kunt fietsen en aanwijzingen krijgen zoals in de auto?
Voor de volledigheid, en het helpt als je op internet hierna zoekt: dat heet turn-by-turn navigatie.
arnob schreef:
wo 12 feb, 2020 09:57
.... de Montana een prima buitentoestel is maar, ook met andere kaarten, niet geschikt voor navigatie in de auto. ...
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Montana uitstekend geschikt is voor op de fiets (al is het toestel misschien wat zwaar t.o.v. Etrex en Map 6x modellen). Ook kan ik uit ervaring melden dat dit toestel meer dan prima presteert als navigator op de motor, zowel on- als offroad. Rijden op tracks of met routering gaat beide probleemloos. Waarom dat toestel dan ongeschikt zou zijn voor navigatie in de auto begrijp ik niet.
Zelfs de Waypoint website prijst de Montana aan als prima auto navigatie toestel.....
(Maar goed, ik heb dan ook geen auto).

Groet,
Tom.
Blijkbaar zijn de 22x en 32x versies nauwelijks een stap vooruit tov de oude eTrexen 20x en 30x, er is enkel voorzien in meer interne opslag. De overige specs zijn identiek, maar de nieuwe toestellen zijn wel duurder. Beetje ontgoochelend. Die verdubbelde interne opslag is geen grote verbetering omdat de meeste gebruikers hun kaarten toch op het sd-kaartje zetten, om een eventuele crash wat beheersbaarder te maken.
Het zou dus steek houden om op zoek te gaan naar een goedkopere 20x of 30x, als die nog te krijgen zijn tenminste.

Weet niet of je gebruikt overweegt maar dit lijkt me een interessante aanbieding:
https://www.2dehands.be/a/auto-diversen ... ousPage=lr
CarlW schreef:
do 13 feb, 2020 09:02

Weet niet of je gebruikt overweegt maar dit lijkt me een interessante aanbieding:
https://www.2dehands.be/a/auto-diversen ... ousPage=lr
Dank je voor de tip, maar gebruikt zie ik niet zitten.