Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over gps - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

vraag over gps

De standaard meegeleverde topo active kaart van Garmin wordt te groot voor het intern geheugen van de 20x en 30x.

De ETrex kam zelf een route berekenen. Dit gaat erg langzaam en als je onderweg een andere straat in fietst heeft hij veel tijd nodig. Hij doet dit prima in een gemiddelde stad of naar de supermarkt, maar daarna loopt hij vast. Zijn lage rekensnelheid maakt hem daarom niet zo geschikt voor bijv. in de auto.
Het zoeken van een adres of zoeken op de kaart gaat moeizaam. Het zoeken van een supermarkt of camping, inclusief routering, doe ik daarom met mijn telefoon.

Je kan ook in Basecamp de track omzetten naar een route en deze op de Etrex zetten. Je moet de route dan wel nalopen, omdat hij opnieuw berekend wordt door Basecamp. Dan kan het gebeuren dat in het kaartmateriaal staat dat er geen doorgang is en dan wordt er een route omheen geplant. Dit is het moment dat je er achter komt of de track is nagefietst of alleen op de computer is gemaakt. Het voordeel van het volgen van zo een reeds berekende route is dat je een piepje krijgt ruim voor het kruispunt en dat de Garmin inzoomt en je een dikke pijl ziet. Als je verkeerd fietst berekent hij zelf een route dat je weer op de oorspronkelijke route komt. Het nadeel is dat de weergave traag is, dus als het ingewikkeld is in een stad heb je niet op tijd je volgende instructie. Qua batterij verbruik is dit haast even zuinig als het volgen van een track.

Tenslotte kan je er een gedownloade track opzetten en volgen. Als je de kaartweergave laat draaien met je rijrichting (dus niet noord boven) heb je altijd een duidelijke instructie op je scherm als je een situatie nadert. Als je genoeg inzoomt zie je bijvoorbeeld meteen aan welke kant het fietspad ligt en waar de oversteek is. Zo krijg je het ontspannen gevoel dat je ook hebt als je in bekend gebied fietst. Nog een tip: Nadat je hebt ingesteld dat de track wordt weergegeven kan je het beste ook nog instellen dat je de ETrex wil laten navigeren naar de betreffende track die je gaat volgen. Als je er nog niet opzit maakt hij er een route naar Het beginpunt toe en als je er wel opzit geeft hij de lijn dikker weer, waardoor je hem beter ziet.

Ik gebruik de ETrex eigenlijk alleen om (zelf gemaakte) tracks te volgen. Het oriënteren of bekijken van mijn voortgang, een supermarkt of het zoeken van een camping doe ik op mijn telefoon. Boekjes zijn ook goed geschikt voor deze informatie.

Wil je ooit optimaal plezier van je ETrex, koop dan een micro Sd kaartje en zet er de Open Fietsmap kaarten op. Die zijn nog een stukje beter dan de Garmin kaart. Download ze gelijk ook in Basecamp, zodat je routes op hetzelfde kaart materiaal maakt of bekijkt. Verdiep je dan nog in de instellingen om optimaal over deze kaarten routes te gaan maken. De instructies zitten bij de kaarten.
Garmin 1030 heeft wel de navigatie zoals die in een auto. Heb hem deze winter goedkoop als vervangend toestel kunnen kopen na defect van mijn 1000.

Verder best wel veel handige functies erin moet ik zeggen. Navigeren gaat echt super.

Maar goed, normaal is ie wel flink aan de prijs. Per gereden km valt het weer mee, tenminste zo vertel ik altijd tegen mijn vrouw
alstro schreef:
do 13 feb, 2020 22:23
Garmin 1030 heeft wel de navigatie zoals die in een auto. Heb hem deze winter goedkoop als vervangend toestel kunnen kopen na defect van mijn 1000.

Verder best wel veel handige functies erin moet ik zeggen. Navigeren gaat echt super.

Maar goed, normaal is ie wel flink aan de prijs. Per gereden km valt het weer mee, tenminste zo vertel ik altijd tegen mijn vrouw
Daar krijg je alleen oplaadbare batterijen in met een hamer en dat maar 1 keer, werken doet het ding daarna ook niet meer TS had aangegeven graag oplaadbare batterijen te willen gebruiken, een accupack dat je misschien kan vervangen valt daar dus niet onder. Ook is dit ding behoorlijk aan de prijs vergeleken met een Etrex.

Voor wat betreft een SD-kaartje let even op de maximaal ondersteunde grootte dat verscilt per type in een Etrex 30 wordt een 8GB kaartje geslikt en dat is ruim voldoende richting Rome of Santiago (Spanje)
Let vooral op de maximale grootte die een Etrex slikt. Staat geloof ik in de handleiding.
Leon schreef:
do 13 feb, 2020 23:24
Let vooral op de maximale grootte die een Etrex slikt. Staat geloof ik in de handleiding.
Alleen heb ik de ervaring dat dit niet klopt. 16GB en 32GB passen er gewoon in (en werken ook)
egopro schreef:
vr 14 feb, 2020 07:43
Leon schreef:
do 13 feb, 2020 23:24
Let vooral op de maximale grootte die een Etrex slikt. Staat geloof ik in de handleiding.
Alleen heb ik de ervaring dat dit niet klopt. 16GB en 32GB passen er gewoon in (en werken ook)
Bij de oudere Garmins (ik denk dan aan +10 jaar) werd in ieder geval ook gewaarschuwd voor te snelle geheugenkaartjes.
@Leon, dat staat helaas niet in de handleiding van de diverse modellen.

Op de site van Garmin heb ik het volgende gevonden:
https://support.garmin.com/nl-NL/?faq=U ... ImFS8HFIxA

Mijn Etrex 30 werkt inderdaad met een 32GB-kaartje van 10MB/s. De informatie op die supportpagina van Garmin staat is niet helemaal juist, want mij Colorado 300 kan wel 8GB-kaartjes lezen. Hier moet ik oppassen welke snelheid het kaartje heeft, een 8GB-kaartje van 2 MB/s doet het wel, maar één van 4 MB/s niet.
Frank schreef:
za 15 feb, 2020 10:41
@Leon, dat staat helaas niet in de handleiding van de diverse modellen.
Oké, dan had ik het daar kennelijk gelezen.

Heeft derdekeer inmiddels een keuze kunnen maken?
Leon schreef:
za 15 feb, 2020 10:51
Frank schreef:
za 15 feb, 2020 10:41
@Leon, dat staat helaas niet in de handleiding van de diverse modellen.
Oké, dan had ik het daar kennelijk gelezen.

Heeft derdekeer inmiddels een keuze kunnen maken?
Nee nog geen keuze. Ik moet er toch nog even over nadenken.
Wanneer er een beslissing/aankoop is, laat ik het weten.
derdekeer schreef:
za 15 feb, 2020 17:33
Leon schreef:
za 15 feb, 2020 10:51
Frank schreef:
za 15 feb, 2020 10:41
@Leon, dat staat helaas niet in de handleiding van de diverse modellen.
Oké, dan had ik het daar kennelijk gelezen.

Heeft derdekeer inmiddels een keuze kunnen maken?
Nee nog geen keuze. Ik moet er nog even over nadenken.
Wanneer er een beslissing/aankoop is, laat ik het weten.
Kijk ook eens naar de garmin gpsmap 64s. Is iets groter van formaat en het heeft enkele voordelen ten opzichte van de etrex
- de ontvangst is merkelijk beter ( door een grotere antenne)
- iets groter scherm
- werkt met oplaadbare batterijen (accupak) die in het toestel kunnen opgeladen worden
- het is momenteel goed geprijsd omdat er een nieuw model uit is
Wim schreef:
wo 12 feb, 2020 08:33
Ik heb al weer een aantal jaren een Etrex 30, de sterk vergelijkbare voorloper van de Etrex 32x, en ik ben er erg tevreden over. De relatieve voordelen zijn een lage prijs, een laag gewicht, en de hoogste batterij duur van alle Garmin toestellen. Ik doe 4-6 dagen op een stel hoogwaardige oplaadbare AA batterijen (Ansmann 2850). Op kortere tochten neem ik een paar setjes extra mee en laat ik zelfs de lader thuis. Naar Rome zou ik dat echter niet doen.
Mijn eerste tocht ermee was Reitsma terug uit noord Italie en dat was erg overtuigend. Ik gebruikte de Open Fiets Map als topo kaart en reed op de prima tracks van Reitsma. Dat is heel simpel: je hebt een paarse lijn van de track op de kaart en je volgt met het driehoekje van je huidige positie die lijn. Een kind kan de was doen. Je kunt zover inzoomen op de kaart als past bij de complexiteit van de omgeving. Ik rijd meestal op 80 meter op het maatbalkje. In een oude stad wordt het een enkele keer 50 meter en in leeg land 120 of 200 meter. Dit is alles met een track en het is doodsimpel en niet te vergeljken met een papieren kaart waar je steeds moet bijhouden waar je zelf bent. Het is vooral heel relaxed en dat heeft mij overtuigd: je hebt gewoon veel meer tijd en aandacht voor het landschap. Navigeren zoals met de auto kan in theorie ook maar dat is dan routeren. Hoe goed dat gaat hangt vooral af van de kaart en voor fietsgebruik is dat meestal niet geweldig. Bovendien vreet het stroom omdat de processor veel harder moet werken.
Mijn conclusie is duidelijk lijkt me.
Hier sluit ik mij bij aan. Gebruik ook al een aantal jaar de Etrex 30.

De leercurve is loodrecht omhoog, thuis oefenen is aan te raden. Vanwege de steile leercurve dit boek aangeschaft op Marktplaats. Boek is ‘net’ iets zwaar voor mee op vakantie.
Afbeelding

Ik heb begrepen dat de Mio gps’en een stuk gebruiksvriendelijker zijn.
DeFiets schreef:
za 15 feb, 2020 22:47
...
De leercurve is loodrecht omhoog, thuis oefenen is aan te raden. Vanwege de stijle leercurve
...
Steil :idea:
https://www.schrijfwijzer.nl/verwarwoor ... teil-stijl
willem.m schreef:
za 15 feb, 2020 23:12
DeFiets schreef:
za 15 feb, 2020 22:47
...
De leercurve is loodrecht omhoog, thuis oefenen is aan te raden. Vanwege de stijle leercurve
...
Steil :idea:
https://www.schrijfwijzer.nl/verwarwoor ... teil-stijl
Krijg het mij zelf niet verkocht steil als omhoog en stijl als kleding. Toch iets dyslexies denk ik. Heb er op de basisschool bijles voor gehad maar beklijven doet het niet.
Verwijderd omdat het kennelijk als onfatsoenlijk wordt ervaren om tips over taal te geven.
Leon schreef:
zo 16 feb, 2020 09:49
DeFiets schreef:stijl als kleding.
Vergelijk kledingstijl met het Engelsde woord style, dan weet je die alvast, en weet je de andere ook.
Tja, een onhandig ezelsbruggetje is dat steil van steil-omhoog minder hoog en laag heeft als stijl.
Steil omhoog gaat stijf omhoog :shock:

Iemand kan dus in stijl steil omhoog fietsen. :wink:

Ik hoop dat niemand dit voorgaande leest als een boodschap van de spellingspolitie, er is spot en zelfspot bedoeld.
Ik schreef ooit in de schoolkrant al een stuk over de onzinnige en onnodige ballast die de spelling aan ons oplegt.
Het is een valse manier om je te onderscheiden, de spelling zit vol met onhandige, onlogische, onnodige kunstmatige regels.
Slechts een heel enkele keer is een "verbetering" handig, namelijk daar waar er zonder een aanscherping echte verwarring kan optreden (maar zo vaak is dat niet).
DeFiets schreef:
za 15 feb, 2020 22:47

Hier sluit ik mij bij aan. Gebruik ook al een aantal jaar de Etrex 30.

De leercurve is loodrecht omhoog, thuis oefenen is aan te raden. Vanwege de steile leercurve dit boek aangeschaft op Marktplaats. Boek is ‘net’ iets zwaar voor mee op vakantie.


Ik heb begrepen dat de Mio gps’en een stuk gebruiksvriendelijker zijn.
DeFiets, dank je voor de ervaringen. Sla geen acht op de onderweizers onder de forumleden :(

Nicole, ik denk dat ik wel kan leven met het kleinere scherm van de 32x. Bovendien wil ik geen oplaadbare batterij maar AA's of iets dergelijks die gewoon vervangbaar zijn.
Ik heb onder de vrienden iemand ontdekt met een simpele Garmin, ik denk dat ik eerst het boek Gps Wijzer koop en dan met dat ding ga experimenteren.
@derdekeer
Even los van de keuze voor een GPS; koop een WakaWaka
Lamp en accu in één.
Altijd stroom bij de hand.
Van het opladen met het paneeltje moet je je overigens niet te veel voorstellen.

Op een camping vraag ik altijd de buren met een caravan om de accu of m'n telefoon op te laden.
In de toiletten is het risico van diefstal veel te groot.
Ik mis ook de streetview in Duitsland, die ik vooral fijn vind als ik twijfels heb over fietsvriendelijkheid van bepaalde trajecten.

Ik heb vele jaren door Duitsland gefietst met een oude Garmin GPSMap 60 met de standaard oude Garmin propietary kaarten die op straatniveau zijn. Werkte voor mij uitstekend. Nu is zowel apparaat als kaart verouderd. Vandaag de dag zou ik er iets van een openstreetmap afgeleide kaart in zetten, en als je een vaste route rijdt zou ik die als track/route in het apparaat zetten.
Streetview zullen we meer gaan missen. Zover ik heb begrepen hebben is de prijs om het te mogen gebruiken meer dan flink verhoogd. Ook op mijn favoriete software waarmee ik tot nu toe routes kon controleren met Streetview is deze optie niet meer beschikbaar.
€ 30.= oh nee 29,99 om een jaar Steetview, met de onderstaande opties als bonus, te kunnen gebruiken.
Basisfunctionaliteiten Ja
Advertentievrij gebruik Ja
Routes van anderen personaliseren Ja
Routes samenvoegen Ja
Referentieroutes weergeven Ja
Geen idee wat dit € waard is. Voorlopig kijk naar de vingers van mijn hand.