Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling trapsas HELP! - Forum Wereldfietser

Speling trapsas HELP!

SPOED!

We fietsen in Vietnam en ontdekken dat de trapas van de Koga Signature speling heeft. De dichtsbijzijnde fietsenmaker zit 150 km verder.
Foto meesturen lukt niet. Rechterpedaal zit een groot gat waardoor je kunt kijken naar de andere zijde en links een inbus. Bij de trapas aan beide zijden een vrij grote mat zilverkleurige ring met inkepingen.

Wat is jullie advies?

Bijlagen

Ik dacht dat Vietnam wel meer fietsenmakers zou hebben...

Trapas zijn standaard Shimano buitenboordlagers (Hollowtech (II)), elke "normale" fietsenmaker heeft die wel liggen.
ik reageer even op wat je aangeeft:

-google eens op 'gxp trapas' en dan zie je wat voor trapas je hebt. in de fietswereld worden dit wel 'buitenboordlagers' genoemd want in de grijze ringen met de inkepingen zitten de lagers. en die zitten buiten je bracket/frame.
- de inkepingen, daar past gereedschap op om deze in en uit je frame te draaien.
zo eentje: Afbeelding
ik neem aan dat deze grijze ringen nog goed vastgedraaid in je frame zitten. dan he je deze tool niet nodig, maar weet je waar die inkepingen voor zijn.

- je crankstel heeft waarschijnlijk een holle trapas (een buis) en de rechtercrank ziet hier op vast. en vanaf de rechterkant kun je 'dus' in je trapas kijken.
- je linkercrank zit op het linker uiteinde van deze holle trapas geklemd met een paar inbusschroefjes en met een pasvorm met inkepingen.
én je draait (eerst, daarna de twee inbusjes vast) links buitenop een soort dopje met schroefdraad (ik denk dat dit is wat jij de inbus noemt) in het uiteinde van de as om de linkercrank een beetje aan te drukken. dat zorgt er voor dat je geen speling hebt.
! dit is wat je nu opnieuw moet afstelllen.
of zoek op youtube een filmpe waar dit wordt behandeld (op de site van fietsenzaak Mantel?)
mijn advies is dus ongeveer: linkercrank beetje loshalen. op buitenkant de dop er weer op en handvast aandraaien. inbusboutjes van je linkercrank aandraaien. (en eerst de betere versie van dit advies op een filmpje bekijken om zo je trapas weer speling-vrij goed te monteren.)

(je hebt wel internet. is er niet iemand met een smartphone die een foto kan maken en plaatsen van de linkerkant van je crankstel?)
Ok maar is het niet een kwestie van "iets" aandraaien.
?
In dat geval kunnen we ook naar een eenvoudige fietsenmaker
inderdaad.
aanvulling: als je inzoomt op je foto zie je tegen de linker grijze ring met de inkepingen (bij de lettertjes gxp) in je frame een soort rechthoekig gaatje. daar zou ik me niet druk om maken en eens bij Koga navragen waarom dat er zit. (dit is mogelijk een uitsparing/inkeing om iets te monteren dat dan met een nokje daarin mooi recht opstaat of zo. lijkt me nu niet relevant.)
succes en goede reis!
hoogframe schreef:
wo 19 feb, 2020 08:26
of zoek op youtube een filmpe waar dit wordt behandeld (op de site van fietsenzaak Mantel?)
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=C94h4zAHKtk
Je moet dus ook opletten de juiste kant op te draaien. Het rechterdeel draait dus 'verkeerd'. Het is me trouwens een raadsel waarom de man in het filmpje alleen het rechterdeel vervangt.
Ik ken Vietnam niet, maar het zou natuurlijk kunnen dat een lokale fietsenmaker het met een waterpomptang doet.
Inmiddels is duidelijk dat er een kogel uit de lager is gebroken en dat de lager vervangen dient te worden.
En die lager is vrij specifiek. Twee etappes verder schijnt een fietsenmaker te zitten die dit zou kunnen.

We willen nu weten of we nog 150 km kunnen fietsen met een gebroken kogeltje. De speling zal i.i.g. toenemen lijkt mij.
Franke schreef:
wo 19 feb, 2020 11:11
We willen nu weten of we nog 150 km kunnen fietsen met een gebroken kogeltje. De speling zal i.i.g. toenemen lijkt mij.
Ik acht de kans klein dat je iets anders dan de lagers beschadigd door verder te fietsen, maar een beschadigd lager kan wel vastslaan waardoor je plots niet meer kan trappen. Geen groot probleem voor een trapas maar wel voor bv. een balhoofdlager.

Dit is trouwens geen Shimano Hollowtexh II Bottom Bracket maar een SRAM GXP BB, maar ik denk dat jullie daar zelf al achter gekomen zijn.
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 11:32
Dit is trouwens geen Shimano Hollowtech II Bottom Bracket maar een SRAM GXP BB, maar ik denk dat jullie daar zelf al achter gekomen zijn.
My Bad... ik ging uit van de grootste aanbieder en Koga maakt meestal gebruik van Shimano . De BB zou evt. wel door een Shimano vervangen kunnen worden (zelfde schroefdraad e.d.)?
Besloten om 2 etappes te skippen. We nemen een taxi naar een grotere plaats waar een aanbevolen fietsenmaker zit.
Onze nederlandse fietsenmaker gevraagd details te mailen van de lagerset. Moeten waarschijnlijk besteld worden maar we hebben wat tijd.
Bedankt voor jullie reacties!
Als de fietsenmaker geen vervangende lagers heeft zou je ook nog naar bijvoorbeeld een cartridge trapas kunnen en bijpassend crankstel, die gaan ook wat langer mee.
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 11:32

Ik acht de kans klein dat je iets anders dan de lagers beschadigd door verder te fietsen, maar een beschadigd lager kan wel vastslaan waardoor je plots niet meer kan trappen. Geen groot probleem voor een trapas maar wel voor bv. een balhoofdlager.
Als je te lang met versleten buitenboord lagers door rijdt dan zal de as van het crankstel ook beschadigen. Zo dacht ik eens simpelweg een fiets te kopen met versleten trapaslagers, maar bleek de as ook beschadigd en mocht ik het crankstel ook vervangen.
Ik verwacht dat hij/zij het onderdeel moet bestellen en we gaan er zeker niet meer mee fietsen. Werd ons ook afgeraden door de fietsenmaker vandaar de taxi bus.
Zet er nou gewoon een nieuwe trapas in.
Kost in nederland 10 / 15 euro
Geen idee wat het daar kost
Dit is zonder montage. Maar monteren is 10 minuten werk.
Bedoel je dan een sram gxp bb?
Of een alternatief..??
In aanvulling op de post van bdr:
Franke schreef:
wo 19 feb, 2020 11:11
Inmiddels is duidelijk dat er een kogel uit de lager is gebroken en dat de lager vervangen dient te worden.
En die lager is vrij specifiek.
Bij mijn weten kun je een GXP-lager gewoon vervangen door zowel Hollowtech II als een trapas met vierkante uiteinden. Het is dus alleen 'vrij specifiek' als je er weer hetzelfde op wilt zetten. Ik ken GXP niet goed, maar bij Hollowtech II kun je, als je even met speling hebt moeten doorrijden, meestal ook de crankset weggooien (vanwege schade aan de as, die vastzit aan de rechtercrank - net als bij GXP). Mocht dat bij jou ook het geval zijn, dan kun je er dus net zo goed een ander systeem in laten zetten, wat de fietsenmaker maar voorhanden heeft dat past. Mocht er zelfs keuze zijn, dan zou ik er persoonlijk een as met vierkante uiteinden in laten zetten (waarvan trapas en cranks wel aparte onderdelen zijn). Dat ziet eruit als het bovenste plaatje op http://www.m-gineering.nl/trapas.htm ; je hebt nu een type dat onderaan die pagina beschreven staat. Er zijn hier al lange discussies gevoerd over de voor- en nadelen van verschillende trapastypen, het is niet mijn bedoeling dat allemaal over te doen.

Let bij eventueel vervangen van de rechtercrank ook even op de grootte van de kettingbladen.

Succes en een goede fietsenmaker toegewenst! :wink:

Carl
Wat ze hebben liggen. Als dat shimano is shimano is dat iets anders ook goed.
Als het maar past toch
M276 schreef:
wo 19 feb, 2020 13:17
Wat ze hebben liggen. Als dat shimano is shimano is dat iets anders ook goed.
Als het maar past toch
Nee inderdaad. Lekker ervan uitgaan van wat er daar op de plank ligt en niet onnodig lang je vakantie laten pauzeren door de levertijd om precies hetzelfde te kunnen monteren wat er nu inzit terwijl er genoeg prima functioneel passend te maken is.
Fedor schreef:
wo 19 feb, 2020 12:41
My Bad... ik ging uit van de grootste aanbieder en Koga maakt meestal gebruik van Shimano . De BB zou evt. wel door een Shimano vervangen kunnen worden (zelfde schroefdraad e.d.)?
Carl schreef:
wo 19 feb, 2020 13:15
Bij mijn weten kun je een GXP-lager gewoon vervangen door zowel Hollowtech II als een trapas met vierkante uiteinden.
SRAM GXP lagers kunnen niet zomaar vervangen worden door een Shimano BB. Bij Shimano wordt de trapas links en rechts geklemd, bij GXP wordt de as op zijn plaats gehouden door de linkerlager (Non Drive Side) die in een verdieping van de as ligt (22mm diameter ipv 24mm). De rechterkant zit vrij, wat je ook kan zien op de foto in het openingsbericht.
gxp vs shimano.jpg
Screenshot van https://youtu.be/dkAxXNYzBGg?t=1052
Je kan natuurlijk het hele crankstel vervangen maar dat is toch overkill om een paar lagers te vervangen? SRAM GXP is nu ook niet zo zeldzaam, het merendeel van de MTB's van de laatste jaren heeft waarschijnlijk GXP.

Wat slijtage betreft, alle assen die in de lagers geschoven worden vertonen speling tussen lager en as, anders kreeg je de as er niet in. Daarom zullen er ook altijd wat slijtagesporen zijn op het contactoppervlak maar daarom is de crank nog niet kapot.
Carl schreef:
wo 19 feb, 2020 13:15
Succes en een goede fietsenmaker toegewenst! :wink:
Inderdaad.
bdr schreef:
wo 19 feb, 2020 13:45
Carl schreef:
wo 19 feb, 2020 13:15
Bij mijn weten kun je een GXP-lager gewoon vervangen door zowel Hollowtech II als een trapas met vierkante uiteinden.
SRAM GXP lagers kunnen niet zomaar vervangen worden door een Shimano BB. [...]
Je kan natuurlijk het hele crankstel vervangen
Dat zeg ik. :) Hoewel misschien een beetje onhandig, pars pro toto werd kennelijk niet helemaal begrepen. (Uiteraard kun je niet één lagerring vervangen door een hele trapas.) Waar het om gaat is; deze dingen draaien allemaal in hetzelfde schroefdraad in het frame, dus GXP, Hollowtech II en vierkant zijn in hun geheel uitwisselbaar.
maar dat is toch overkill om een paar lagers te vervangen?
Dat ligt er dus aan wat er nog meer kapot is, en wat de fietsenmaker in Vietnam beschikbaar heeft. Persoonlijk zou ik het overkill vinden om ergens (een dag? een week?) te moeten wachten tot er een lagerringetje binnen is terwijl er een compleet crankstel met as op de plank ligt waar je in een uurtje mee weg kunt fietsen.

Carl
@Carl: Topic starter moet niet op zoek naar een obscure lager maar naar een nieuw BB. ik schat de kans dat er een nieuw SRAM GXP BB te vinden is even hoog als de kans dat er een passend crankstel met dezelfde kettinglijn te vinden is. Dat is natuurlijk speculatie, wij kunnen alleen maar proberen correcte informatie te geven.