Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CB: "Webwinkels buiten de EU leveren gevaarlijk spul" - Forum Wereldfietser

CB: "Webwinkels buiten de EU leveren gevaarlijk spul"

Webwinkels buiten de EU leveren gevaarlijk spul

Een beschrijving van een artikel in de consumentengids van deze maand wil ik jullie niet onthouden.
Samen met een aantal buitenlandse consumentenorganisaties is namelijk een steekproefonderzoek gedaan naar spullen van webshops buiten de EU. Men noemt met name Aliexpress, wish.com, Amazon, Light in the box en Ebay. Er zijn 250 artikelen gekocht die vervolgens zijn onderzocht op EU-veiligheidseisen, dus of deze spullen in de EU in de winkel of webshop hadden mogen liggen.

De resulaten vind ik dramatisch. 66% voldeed niet en een aantal voldeden niet een klein beetje niet, maar heel erg. Het artikel staat vol van voorbeelden, van bijvoorbeeld iets waar 344 keer te veel nikkel in zit en een armband die voor 38% uit cadmium bestaat, wat - long shot van mij - er op lijkt dat we ons eigen chemisch afval teruggestuurd krijgen.
Ik zou het artikel het liefste scannen en hier neerzetten, maar dat mag helaas niet. Omschrijven mag wel.
Ietwat relevante voorbeelden voor reizende fietsers:
* Van de 12 powerbanks voldeden er 7 niet aan de eisen.
* Reisadapters: 11 van de 12 fout.
* USB-laders: 8 van de 12.
* Motorhelmen: alle 3 niet goed. - wie weet is het een indicatie voor fietshelmen en andere fietsspullen.

Een heel belangrijke deel van het artikel is de uitleg op een mogelijke tegenwerping: "Maar ja, bij winkels als Action liggen toch dezelfde spotgoedkope producten, ook uit China?"
Dat is namelijk niet waar. In Europese winkels aangeboden spullen, ook online, moeten voldoen aan de EU-eisen. Als daar iets niet aan klopt kan er ingegrepen worden. Tegen artikelen van buiten de EU kan niet met deze veiligheidseisen in de hand ingegrepen worden.

Mijn advies: het mag dan spotgoedkoop zijn maar er worden wel erg veel spullen aangeboden die je niet eens in huis wilt hebben, laat staan gebruiken.
Ik denk dat het artikel nog wel in het nieuws komt.
Leon schreef:
za 22 feb, 2020 10:48
Webwinkels buiten de EU leveren gevaarlijk spul
(...)
Ik denk dat het artikel nog wel in het nieuws komt.
Goed om er nog eens op te wijzen, maar je wekt de indruk dat dit groot nieuws is. Dit is allemaal toch al jarenlang alom bekend? TV-programma's als Kassa en Radar en ook de Consumentenbond zelf besteden er regelmatig aandacht aan (in mei 2019 nog) Tik maar eens "veiligheid aliexpress" of soortgelijke termen op Google in.
Als ikincidenteel iets in China bestel, is het niet elektrisch, en niet veiligheid-gerelateerd. (dus zeker geen wielen of een helm bijvoorbeeld).

Los hiervan is de productie van goederen in lage lonenlanden en het vervoer naar het Westen in alle opzichten slecht.
En eigenlijk gun ik de originele fabrikanten/bedenkers de inkomsten, ipv de dieven/copy-cats.
peter de rijk schreef:Goed om er nog eens op te wijzen, maar je wekt de indruk dat dit groot nieuws is. Dit is allemaal toch al jarenlang alom bekend? TV-programma's als Kassa en Radar en ook de Consumentenbond zelf besteden er regelmatig aandacht aan (in mei 2019 nog) Tik maar eens "veiligheid aliexpress" of soortgelijke termen op Google in.
Misschien is dit het eerste daadwerkelijke fysiek onderzoek vinden waar produkten gekocht zijn en geanalyseerd? Ik lees vak dat de kans groot is dat het geen goed produkt is, maar de kans is dus eerder klein dat het wel zo is. Dat lijkt me wel nieuws.
Belle schreef:Zondag met Lubach heeft hier in december aandacht aan besteed: YouTube.
Hij refereert inderdaad aan hetzelfde onderzoek. In de Consumentengids staat dat de Denen speelgoed hadden geanayseerd.
Georg schreef:Als ikincidenteel iets in China bestel, is het niet elektrisch, en niet veiligheid-gerelateerd.
Hoe moet je dat weten? Er kunnen toch overal gevaarlijke of op zijn minst onwenselijke stoffen zitten die in een later statium alsnog heel schadelijk zijn? Als er in kinderspeelgoed al veel rotzooi zit en juwelen soms gemaakt zijn van een groot deel cadmium verwacht ik echt alles. Ik kan nauwelijks iets bedenken dat niet veiligheidsgerelateerd is.
Georg schreef:
za 22 feb, 2020 11:57
Als ikincidenteel iets in China bestel, is het niet elektrisch, en niet veiligheid-gerelateerd. (dus zeker geen wielen of een helm bijvoorbeeld).

Los hiervan is de productie van goederen in lage lonenlanden en het vervoer naar het Westen in alle opzichten slecht.
En eigenlijk gun ik de originele fabrikanten/bedenkers de inkomsten, ipv de dieven/copy-cats.
De productie in lagelonenlanden is juist goed, want die landen worden daar op den duur welvarend van. Voorbeelden? China, Vietnam, Polen, Taiwan, India, de lijst is eindeloos. Iedere wereldfietser die na een jaar of twintig in dergelijke landen terugkomt, kan dit met eigen ogen aanschouwen. Vietnamezen zijn de afgelopen decennia decimeters gegroeid en kilo's aangekomen doordat ze iPhones en tv's in elkaar zijn gaan zetten.
Vervoer over grote afstand is sinds de uitvinding van de zeecontainer juist waanzinnig efficiënt in plaats van in alle opzichten slecht,. Wel is het zaak dat containerschepen minder milieuvervuilend worden.
De fabrikanten en bedenkers de inkomsten gunnen gebeurt natuurlijk allang via patenten en octrooien, die overigens een enorm prijsopdrijvend effect kunnen hebben, zie de farmaceutische industrie. Wat jij feitelijk bepleit zijn monopolies, die economisch schadelijk zijn en innovatie juist beperken in plaats van stimuleren. Fietsen in Nederland zijn duur doordat Gazelle en Batavus de fietsenmakers allerlei beperkingen opleggen.
Ik beperk me bij het bestellen bij Ali tot producten waarvan ik van anderen weet dat ze goed (genoeg) zijn of het risico wil nemen omdat ze bv niet via een europese shop verkijgbaar zijn. In mijn geval zijn dat bv bepaalde Li-ion laders en accu-packs.

Verontrustend vind ik ook dat veel Nederlandse retailers tegenwoordig slechte dump-producten die rechtstreeks van Ali lijken te komen, gewoon doorverkopen/rebranden alsof het goede producten zijn. LED-lampen van de Albert-Heijn is een voorbeeld. Super slechte kwaliteit, binnen half jaar kapot. Ik begreep dat ook veel van die elektrische stepjes verkocht in nederlandse speelgoedwinkels bijvoorbeeld geen degelijke elektrische installatie hebben en brandgevaarlijk zijn.
Peter: Ik wilde de discussie hier graag bij de veiligheidsaspecten voor de gebruiker en diens naasten houden.
Het zou natuurlijk fijn zijn als alle producten die je als inwoner van de EU koopt, voldoen aan de EU-eisen. Maar ik geloof er niets van dat dat bij de Action wel zo is. Wat heb ik eraan dat wanneer mijn kind een cadmium-vergiftiging heb, ik dit kan claimen bij de leverancier? (Verder ben ik het gruwelijk met Peter eens en moeten we vooral de vrije handel niet beperken maar wel de misstanden (speelgoed met cadmium) bestrijden.)
Laten we stoppen. Als het goedkoop is is er niets aan de hand.
Ga lekker winkelen en gooi alleen die producten in je mandje waarvan je het vermoeden hebt dat de bedrijven in die keten een fatsoenlijke boterham kunnen verdienenen.
Bert van Sprang schreef:
za 22 feb, 2020 13:52
Het zou natuurlijk fijn zijn als alle producten die je als inwoner van de EU koopt, voldoen aan de EU-eisen. Maar ik geloof er niets van dat dat bij de Action wel zo is. Wat heb ik eraan dat wanneer mijn kind een cadmium-vergiftiging heb, ik dit kan claimen bij de leverancier? (Verder ben ik het gruwelijk met Peter eens en moeten we vooral de vrije handel niet beperken maar wel de misstanden (speelgoed met cadmium) bestrijden.)
Volgens mij mis jij een paar dingen.

Het onderzoek zegt nu juist dat het verschil heel erg groot is. Ik denk echt wel dat de spullen bij de Action heel wat beter gecontroleerd zijn.

Het artikel zegt ook dat nu juist hét grote probleem is dat je misstanden via niet-EU webwinkels niet kúnt bestrijden omdat men vanuit Europa niet in fabrieken en bij distributeurs in China kunt gaan controleren én er geen winkel in Europa is om te gaan controleren én omdat er hier in europa niemand is die je verantwoordelijk kunt houden én je iemand in China niet verantwoordelijk kunt houden.

Het systeem van moeten voldoen aan de EU-normen m.b.v. het CE-keurmerksysteem is dé manier van Europa om misstanden te bestrijden waar we als Europeanen niet bood op moeten zijn maar IMHO juist heel blij mee moeten zijn.

WimB schreef:
za 22 feb, 2020 14:25
Laten we stoppen. Als het goedkoop is is er niets aan de hand.
Je bedoelt toch hoop ik IETS aan de hand?
Het onderzoek zegt nu juist dat het verschil heel erg groot is. Ik denk echt wel dat de spullen bij de Action heel wat beter gecontroleerd zijn.
Dat zegt het onderzoek juist niet, ze hebben alleen spullen die rechtstreeks geleverd worden getest. En er wordt gesteld dat spullen die in een Europese winkel liggen aan Europese regels moeten voldoen. Of ze daaraan voldoen heeft de consumentenbond niet getest en dat was in het kader van zorgvuldigheid wel logisch geweest.
Ik denk dat de Consumentenbond samen met zusterverenigingen in buurlanden de Europese produkten voor het grootste deel al regelmatig test. Maar ik zal het ze vragen hoe de score zou zijn binnen dezelfde producten met CE-keurmerk die hier in de winkels liggen.
Leon schreef:
za 22 feb, 2020 12:53
Peter: Ik wilde de discussie hier graag bij de veiligheidsaspecten voor de gebruiker en diens naasten houden.
Sorry, ik liet me even provoceren :oops:
Leon schreef:
za 22 feb, 2020 15:19
Maar ik zal het ze vragen hoe de score zou zijn binnen dezelfde producten met CE-keurmerk die hier in de winkels liggen.
 
Er zijn ook mensen die denken dat CE voor China Engineering oid staat, soms betekent het echt niets anders.
Het CE keurmerk z'n dubbelganger(s), als het CE merkje niet volgens de voorgeschreven vormgeving is afgebeeld dan ziet niemand het verschil en die dubbelganger betekent niks.
Bridgestone SM schreef:
za 22 feb, 2020 19:19
Er zijn ook mensen die denken dat CE voor China Engineering oid staat, soms betekent het echt niets anders.
Het CE keurmerk z'n dubbelganger(s), als het CE merkje niet volgens de voorgeschreven vormgeving is afgebeeld dan ziet niemand het verschil en die dubbelganger betekent niks.
Je bedoelt wellicht dit subtiele verschil.
Aniphys schreef:
za 22 feb, 2020 20:12
Bridgestone SM schreef:
za 22 feb, 2020 19:19
Er zijn ook mensen die denken dat CE voor China Engineering oid staat, soms betekent het echt niets anders.
Het CE keurmerk z'n dubbelganger(s), als het CE merkje niet volgens de voorgeschreven vormgeving is afgebeeld dan ziet niemand het verschil en die dubbelganger betekent niks.
Je bedoelt wellicht dit subtiele verschil.
Exact, en of het China Export of China Engineering is, zolang het niet precies de aan de eisen voor het CE merk voldoet hoeft het ook niet aan de CE-eisen te voldoen ... wat overigens niet per se zegt dat het niet deugt.   Er zijn ook Chinese producten die precies doen wat je ervan verwacht (en dan bedoel in niet het corona-virus). :oops:
Bridgestone SM schreef:
za 22 feb, 2020 20:47
Exact, en of het China Export of China Engineering is, zolang het niet precies de aan de eisen voor het CE merk voldoet hoeft het ook niet aan de CE-eisen te voldoen ...
Met dien verstande dat dan wel het verschil geldt dat je het niet binnen de EER* op de markt mag brengen, wel daarbuiten. Om dat laatste gaat het artikel van de Consumentenbond en heeft Lübach het.
Ik meen in een aantal reacties hierboven te lezen dat we een produkt als deugdelijk kunnen beschouwen als het een genuine CE-keurmerk draagt.
Dat is niet zo.
Want dan zouden de produkttesten van de CB geen bestaansrecht hebben.

Op deze lijst van Europa.eu staat vermeld welke produkten van een CE-keurmerk moeten zijn voorzien.
Ik zie fietsen en fietsonderdelen er even niet bij staan.
Maar: Een ondernemer mag geen CE-markering plaatsen op een product waarvoor dat niet verplicht is. Doet hij dit toch, dan maakt hij zich schuldig aan misleiding.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanbrengen

Als fietsen wel in de lijst staan, blijft de vraag: wie controleert, en waar wordt op gecontroleerd.
Van een bedrijfstak waar ik wat beter ben ingevoerd, weet ik dat alle produkten een CEkeurmerk dragen, maar dat CE helemaal niets, maar dan ook helemaal niets zegt over de kwaliteit.
Het CE-keurmerk betekent dat het produkt aan bepaalde eisen voldoet.
Maar welke?
CE is GEEN prestatiekeurmerk

Het CE-keurmekt krijgt voor mij pas meer waarde als duidelijk wordt vermeld waar ik met vragen of klachten over het produkt terecht kan.
Ik ken absoluut geen Contactpunt Fietsprodukten dat is ingericht op dit soort vragen.
Als er wel zo'n kontaktpunt bestaat, heb ik wel enige vragen voor hen.
@Leon; ik bedoel veiligheidsgerelateerd in enge zin; dus bijvoorbeeld een helm, of een deel van je fiets dat niet mag falen, of een oplader die brand veroorzaakt. Wat voor een stoffen ergens inzitten, tja dat gaat me als zeer incidentele China-koper te ver, maar het is uiteraard wel relevant.
Vooralsnog heb ik meer te lijden van uitlaatgassen van verkeer & industrie rond mijn woonplaats dan van eventuele gedachte stoffen in Chinese producten.
tndmbkr schreef:
zo 23 feb, 2020 09:36
.....
Het CE-keurmerk betekent dat het produkt aan bepaalde eisen voldoet.
Maar welke?
CE is GEEN prestatiekeurmerk
In heel veel gevallen betekent het CE-keurmerk nog minder, nl dat de partij die het product oorspronkelijk op de markt brengt terecht of onterecht meent dat het product aan de eisen voldoet, slechts bij een beperkt aantal producten moet een derde keuringsinstantie een keuring doen (en dat iha slechts op enkele deelaspecten).

En zelfs bij die keuringsinstanties kan je vraagtekens zetten (vergelijk hier het trieste verhaal bij de medisch geteste bekkenbodem-matjes ... en de limiet waarbij het bleek dat je zelfs een mandarijnen-netje goedgekeurd kon krijgen).
Ander triest (of schandalig) verhaal zijn de verschillende sjoemel-resultaten bij de Euro-genormeerde automobielen.
Of het feit dat er inmiddels al 3 kilometer-prestaties zijn voor electrische auto's zijn, twee vlgs een norm en een derde: de harde praktijk, en dat die harde praktijk gewoonlijk ruim onder de genormeerde prestaties ligt.

Het is dus meer zo dat je overal rommel kan kopen. En verder dat als je zonder voorkennis buiten de EU bestelt de kans op rommel groter is, en dat daarbij de kans op succes bij reclameren erg klein is.