Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw? - Forum Wereldfietser

Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw?

151 berichten
Ik zit erover te denken een nieuwe (mag ook 2e hands) elektrische reisfiets te kopen met alles erop en eraan. De nieuwprijs hiervan is flink hoog en ik vroeg mij daarom af of iemand in kan schatten wat het verschil is tussen nieuwprijs en "zelfbouw" prijs.

Wellicht kan het op de volgende manier aangegeven worden:
  • Als de volledig afgemonteerde nieuwprijs 100 % is dan is:
    Zelfbouw met meeste onderdelen zelf nieuw ingekocht ongeveer: xx % (dit is dus mijn vraag)
    Zelfbouw met de meeste onderdelen zelf 2e hands ingekocht (zelf revisie doen): xx % (ook mijn vraag)
Valt dit grof in te schatten of is mijn vraag te vaag?
Ik zal zelf intussen ook op zoek gaan en bevindingen zo mogelijk hier plaatsen.

Waar ik in dit geval naar kijk is het beste van het beste, met degelijkheid voorop. Gewicht is voor mij niet zo van belang (dus exotisch carbon en titanium e.d. niet nodig). Voorbeeld voor het idee van waar ik ongeveer naar zoek: elektrische idworx met motor/generator in achterwiel, aandrijfriem, goede kwaliteit schijfremmen/riemen/banden, pinion P1.18, stekkerloze dynamo in voorwiel en ga zo maar verder. Nieuw zou de fiets zo'n 9000 EUR kosten volgens de idworx website. Dat is me net "iets" te veel, maar als ik hem voor de helft of minder zelf kan bouwen zou ik het overwegen. En ja, ik denk dat ik technisch genoeg ben aangelegd. Zelfs een versnellingsbak openhalen en reviseren zou moeten lukken (maar liever niet natuurlijk).
asdfsagsg schreef:
ma 09 mar, 2020 19:53
Als de volledig afgemonteerde nieuwprijs 100 % is dan is:
  1. Zelfbouw met meeste onderdelen zelf nieuw ingekocht ongeveer: xx % (dit is dus mijn vraag)
  2. Zelfbouw met de meeste onderdelen zelf 2e hands ingekocht (zelf revisie doen): xx % (ook mijn vraag)
Geval A: 120 à 150%
Geval B: 90 à 120%

Volgens mij heb je voor het installeren van electrische motors dealer-software nodig. Vooral Bosch doet daar blijkbaar heel lastig over...

(Gebaseerd op mijn eigen zelfbouwprojecten)
Pinion frames voor de zelfbouw liggen ook niet voor het oprapen...
Laat ik het zo zeggen;
- een kant en klare Surly Big Dummy kost 2899 euro, de mijne heeft bijna 4k gekost.
- een kant en klare Salsa Fargo kost je 1999 euro met Tiagra groep, de mijne heeft bijna 3k gekost.

Het is absoluut niet goedkoper, maar je hebt wel een fiets naar je zin straks :D
is wel degelijk goedkoper, want je betaald geen arbeidsloon.

Mijn zelfbouw fiets:

avaghon: frame 26 inch 400 euro
bike components: Shimano deore groepset 3x10 met trapas en verzendkosten 243 euro
kurbelix: compleet achterwiel met ryde andra 30 velg, sapim strong spaken en LX naaf en compleet voorwiel met andra 30 velg sapim spaken en Shimano XT naafdynamo, 244 euro
tubus achterdrager rvs 92 euro
SKS spatborden 25 euro

ik las op de site van 12gobiking dat zij 200 euro rekenen, om een groep set te monteren en 240 euro, voor als de kabels door het frame lopen

totaal: 924 euro. De rest had ik van andere fiets overgezet
Uiteindelijk kom je op hetzelfde bedrag uit alleen dan over een langere tijd uitgesmeerd. Hoe goed of beter een nieuwe fiets ook is, je zal er in de loop van de tijd toch allemaal weer dingen aan aanpassen of aan verbeteren. En bij de volgende nieuwe fiets weer.
supermario schreef:
ma 09 mar, 2020 22:03
is wel degelijk goedkoper, want je betaald geen arbeidsloon.

[snip]

totaal: 924 euro. De rest had ik van andere fiets overgezet
Dat is dus geval B. Die andere onderdelen (stuur, stuurpen, zadel, grepen,...) heb je ook ooit gekocht.

Ik heb eens de correcte optelsom gemaakt van mijn vorige fiets, d.w.z letterlijk elke boutje geteld. Ondanks de aanschafprijs van 90€ (frame) en zoveel mogelijk tweedehands (naven, derailleurs, pedalen,...) kwam ik toch op een totaal tegen 700€ aan. En dat was die fiets dus niet waard...
zelf bouw is leuk, of t er goedkoop van wordt is altijd maar weer de vraag.

t kan goedkoop als je goede oude technologie kan combineren met tijd en handigheid.
voorbeeldje (ik heb als laatste een cube reaction opgebouwd 2e hands frame 300 400 voor lossen onderdelen de rohloff had ik al 200 of zo voor de ombouw van naafremmen naar schijfremmen. dus rond de 1000 heb ik een dikke atb met rohloff . met als voornaamste nadeel 26 inch velgen waardoor ik minder banden keuze heb. maar in vergelijk met een nieuwe santos of idworks een koopje. ook met een 2e hands rohloff (zeg 500 /750 ) nog steeds goedkoper.

Pinion en elektrische hulp is behoorlijk verse technologie en niet eenvoudig om goedkoop. Ook heeft de pinion t nadeel dat je t niet in een 'normaal frame' kan hangen .
Of je al pinion frames los kan krijgen geen idee ,. 2e hands pinions lijkt me ook lastig. gezien de verwachte levensduur van een pinion en de tijd dat deze technologie op de markt is zou ik er neit aan gaan schroeven de 1e x jaar.

Beetje warrig verhaal misschien . in t kort leuk idee , maar haalbaar bij deze wensen denk t niet.

voor een goede vakantie fiets gaat t best , maar wil je alles t modernste van t modernste dan denk ik dat t heel lang duurt voor je alles bij elkaar hebt.

Voor tussen de 2 en 3 1000 eur heb je een prachtige zgan rohloff vakantiefiets van mp als je een paar maanden geduld hebt. Even zorgen dat t bracket geschikt is voor een pendix motor, dan ben je voor de helft van de 9000 makkelijk klaar
Shadow schreef: - een kant en klare Salsa Fargo kost je 1999 euro met Tiagra groep, de mijne heeft bijna 3k gekost.
Maar stel:
Ik koop een Salsa frameset in de aanbieding of 2e hands voor €500 en bouw hem vervolgens op met dezelfde nieuwe onderdelen als wanneer ik hem compleet had gekocht. Ben ik dan voordeliger uit? En hoeveel voordeliger?

Ga ik even uit van deze Fargo compleet, kost 2299. Zie hier de specs:
https://www.justpedal.nl/nl/off-road-gr ... esults=118
Fietsfabrikanten kopen hun onderdelen voor een fractie van wat je er als consument voor betaalt.
Bovendien: als je als monteur dagelijks dezelfde onderdelen (uit het lijstje met door de ontwerpafdeling goedgekeurde onderdelen, aan te kruisen op de website) monteert op dezselfde soorten frames en een beetje bijhoudt waar je in specifieke uitvoeringsgevallen op moet letten, dan gaat het ineens heel snel met monteren.
Bovendien weet je bij een fiets uit de folder, bij een goed merk tenminste, dat alle onderdelen ook echt goed samenwerken. In mijn ervaring met prutsen met onderdelen die volgens het boekje wel bij elkaar zouden moeten kunnen werken, is dat bij zelfbouw zeker niet altijd het geval.
Wim schreef:
di 10 mar, 2020 09:23
Fietsfabrikanten kopen hun onderdelen voor een fractie van wat je er als consument voor betaalt.
Daar zit het belangrijkste probleem. Als individuele koper betaal je voor het origani doosje, de folder, het voorraad-beheer, de distributie etc etc.
De grootschaliger inkoper krijgt zijn spul eventueel gewoon in zakken in een bruine doos.

Als je geen haast hebt, en tijd genoeg voor het monteren en pasmaken etc. dan kan je natuurlijk zoeken naar faillissementen, afgeprijsd spul, etc. En het makkelijkst kijk je of je een verongelukte fiets voor weinig kan overnemen om daar dan een goed frame mee op te tuigen.

Anyway, bij fietsen, auto's en nog veel meer geldt dus niet dat het geheel meer is als de som der delen, qua prijs geldt in ieder geval veeleer het omgekeerde.
Of het nog steeds gebruikelijk is weet ik niet, maar in het verleden kocht defensie materiaal in, en bestelde daarbij dan direct spare-parts in één deal (zoiets drukt de prijs)... en daarenboven was het niet ongewoon dat een bescheiden deel van de normale bestelling apart gehouden werd als spare-parts (een complete auto was ruim goedkoper als de som van de delen).
Nu kopen ze auto's in incl onderhoud en smeergeld (er waren ambtenaren die smeergeld met onderhoud verwarden).

O ja, terug bij de vraag:  Een paar jaar geleden suggereerde mijn broertje me eens te kijken naar een "aliexpress" e-midden-motor.
Die zou zelfs beter als de toenmalige Bosch motortjes zijn ... ik mis evenwel de 220 aansluitingen bij het wildkamperen.
Wat de ali-kwaliteiten werkelijk zijn weet ik niet, maar ik heb wel het gevoel dat de fietsfabrikanten alhier vooralsnog naast de fietsen ook de prijzen stevig "door-ontwikkelen".
Voor de prijs is zelfbouw niet het meest aantrekkelijk , voor het plezier en het gevoel wel. Veel onderdelen zijn in de bulk nu eenmaal veel goedkoper dan per stuk. Voorbeeld je koopt pedalen met industrie lagers voor 39,95 in de winkel, online mogelijk voor ca. 32 a 33 euri , inkoop kosten ze de helft, zeg maar 20 euro, echter bestel je er een paar duizend (pallet vol) dan mogelijk nog maar een 7 a 8 euro en dat doen fabrikanten. Tel je je eigen uurloon x b.v. 20 euro dan behaal je ook geen voordeel.
Echter je eigen gebouwde fiets, plezier, trots, gevoel etc. Etc. Is een geweldige ervaring.
In de loop van de jaren heb ik al een aantal fietsen zelf samengesteld en opgebouwd. Voor de prijs hoef je dat beslist niet te doen; je bent steevast een stuk duurder uit dan wanneer je een vergelijkbare complete fiets koopt. Alleen door slim gebruikte spullen te hergebruiken kun je op het prijsniveau van een "kant en klare" fiets uitkomen. Denk aan je favoriete zadel, pedalen of een crankstel.

Je grote voordeel zit in het feit dat je je fiets kunt opbouwen precies zoals jij het zelf wilt. Dat bepaal je tot op het laatste schroefje zelf.
Ik had zelf nog een oud XT crankstel in een hoekje liggen. Met een "verse" trapas en een nieuw blad doet dat bij mij naar volle tevredenheid zijn werk op mijn huidige fiets. Voor een fractie van de kosten van een nieuw crankstel
Velotraumer schreef:
di 10 mar, 2020 09:15
Shadow schreef: - een kant en klare Salsa Fargo kost je 1999 euro met Tiagra groep, de mijne heeft bijna 3k gekost.
Maar stel:
Ik koop een Salsa frameset in de aanbieding of 2e hands voor €500 en bouw hem vervolgens op met dezelfde nieuwe onderdelen als wanneer ik hem compleet had gekocht. Ben ik dan voordeliger uit? En hoeveel voordeliger?

Ga ik even uit van deze Fargo compleet, kost 2299. Zie hier de specs:
https://www.justpedal.nl/nl/off-road-gr ... esults=118
Ik heb dat gedaan omdat ik specifieke wensen heb en bereid ben daar meer voor te betalen.
Je link is van een Fargo met 1x Sram groepset, zou ik afraden als je er veel mee wil gaan rijden, Sram cassettes zijn niet de goedkoopste en met de kettinglijnen die op een 1x systeem rijd gaat die ook niet al te lang mee. Plus je bereik is minder, de stappen tussen versnellingen groter etc.
Bridgestone SM schreef:
di 10 mar, 2020 10:52
Wim schreef:
di 10 mar, 2020 09:23
Fietsfabrikanten kopen hun onderdelen voor een fractie van wat je er als consument voor betaalt.
Daar zit het belangrijkste probleem. Als individuele koper betaal je voor het origani doosje, de folder, het voorraad-beheer, de distributie etc etc.
De grootschaliger inkoper krijgt zijn spul eventueel gewoon in zakken in een bruine doos.
Dat dus ^^
asdfsagsg schreef:
ma 09 mar, 2020 19:53
Ik zit erover te denken een nieuwe (mag ook 2e hands) elektrische reisfiets te kopen met alles erop en eraan.
Zelf heb ik geen ervaring met e-bikes, maar bij zelfbouw lijkt het me wel een uitdaging om de elektrische aandrijving optimaal samen te laten werken met het schakelsysteem. Rohloff heeft tegenwoordig een elektrisch schakelsysteem voor e-bikes, ik weet niet hoe dat met Pinion zit?

Losse Pinion frames zijn er genoeg te krijgen, kijk maar eens in Duitsland bij Maxx, Müsing, Mi-tech, etc... Maar ook bijvoorbeeld Santos of Avaghon kan je vast ook wel een los Pinion frame leveren. Of idworx en bijvoorbeeld ToutTerrain dat ook doen weet ik niet, maar misschien wel een mailtje waard.

Staal maatbouw kan natuurlijk ook nog, meerdere adressen in Nederland die je daar vast prima mee kunnen helpen. Zoals Avaghon in Rotterdam, M-Gineering in Kiel-Windeweer, Project12 Cycleworks in Berkel, Snel in Utrecht, Vittorio in Heerhugowaard of Wind Cycles in Goes. Of titanium, bij bijvoorbeeld 11ants, Pilot of Van Nicholas... en iedereen die ik vergeten ben ;)

Maar als het prijs het enige is waar je je in wil onderscheiden dan zou je natuurlijk ook naar een gebruikt exemplaar kunnen kijken. Of een gebruikte niet e-bike en die zelf electrificeren?

Ik ben benieuwd wat het wordt, succes!
Ruud-H schreef:
di 10 mar, 2020 12:03
In de loop van de jaren heb ik al een aantal fietsen zelf samengesteld en opgebouwd. Voor de prijs hoef je dat beslist niet te doen; je bent steevast een stuk duurder uit dan wanneer je een vergelijkbare complete fiets koopt. Alleen door slim gebruikte spullen te hergebruiken kun je op het prijsniveau van een "kant en klare" fiets uitkomen. Denk aan je favoriete zadel, pedalen of een crankstel.

Je grote voordeel zit in het feit dat je je fiets kunt opbouwen precies zoals jij het zelf wilt. Dat bepaal je tot op het laatste schroefje zelf.
Ik had zelf nog een oud XT crankstel in een hoekje liggen. Met een "verse" trapas en een nieuw blad doet dat bij mij naar volle tevredenheid zijn werk op mijn huidige fiets. Voor een fractie van de kosten van een nieuw crankstel
Tja, ik weet dat niemand hier nog op een Bridgestone rijdt (behalve dan de schrijver van dit stukje hier).

Bridgestone frame (die krijg je tegenwoordig bijna cadeau bij de aankoop van een set spatborden ... omdat die spatborden nog aan het frame zitten)
Vittorio-tandem-wielen de prijs ben ik inmiddels al ruimschoots vergeten, en de wielen zijn nog steeds goed
Suntour XC-pro derailleurs een soort winkeldochter gekocht bij een fietsen-constructeur die ze zelf ook toepaste
Suntour PowerShifter stuurpen commandeur gemodificeerd en grotendeels gerecupereerd van andere fietsen
Campagnolo triple crankstel de goedkoopste serie, en inmiddels dus nieuwe TA tandwielen
Shitmano vierkant trapas net als de Campagnolo, gewoon bij de fietsenmaker besteld, zijn advies en service is ook wat waard
Shimano 8-speed cassette de Vittorio wielen kwamen met 7 speed, de 8 speed "body" komt weer van de fietsenmaker
De derde rem ook weer recuperatie, de derde remhandel van een MTB en pasgemaakt
Bagagerekken en klein spul diverse bronnen: soms recuperatie soms Halfords, soms de fietsenmaker

Overigens waren de tweedehands Bridgestones waarmee ik het experiment begon indertijd nog wat duurder: variërend tussen de 0 en 300 gulden, en de allereerste nieuwe kostten zelfs 600 en 750 gulden.  Als ik nu zie wat sommigen voor een Bridgestone wiel denken te kunnen vragen heb dan ik inmiddels goud in de schuur.

Bedenk dat door de tijd heen er toch zo nu en dan wat vervangen moet worden, gewone slijtage, ongewone slijtage of breuk etc, en/of omdat je eens wat anders wilt.  Zoals al een paar maal is opgemerkt: je bent zo tamelijk eigen baas, en is het niet goed dan is het je eigen schuld. Koop je kant-en-klaar dan is het ook een kant-en-klaar product met z'n eigen (on)hebbelijkheden.
O ja, het helpt wel enorm als je een fietsenmaker hebt die blij is met een klant die iets eigenzinnigs wil (meestal is hij dan ook blij dat er niet veel zijn met zulke eigen wensen).

Er zit vooral heel veel werk en proberen in, want een Bridgestone is op zich al eigenzinnig, de onderdelen moeten ook nog samenwerken etc etc ... maar het werkt en dat al vele jaren.
Een vierde mogelijkheid na het kopen van een nieuwe fiets, het zelf bouwen van de hele fiets en het opknappen van tweedehands fiets is om een niewe fiets te kopen en die direct aan te passen aan je wensen.
Zo heb ik mijn VSF T400 destijds in de opruiming gekocht terwijl hij op een boel punten niet aan mijn wensen voldeed, maar de basis wel: frame, achterwiel, schakelgroep en remmen. Ik heb er een hoop andere onderdelen afgehaald en vervangen, gekochte en deels onderdelen die ik al had. Wat er af kwam heb ik verkocht; het waren nieuwe dingen, dus dat lukte best aardig. Uiteindelijk bestond mijn nieuwe fiets voor 40% van het financiële geheel uit zelf gemonteerde onderdelen.

Alle tussenvormen bestaan natuurlijk ook.
Wow, wat een hoop interessante gedachtes hier!! Goed om deze reality check te zien dat zelf bouwen voor het geld wellicht niet echt de moeite waard is.

Even een snelle rekensom van wat 2e hands en nieuwe onderdelen die ik online vond:

Nogmaals ter referentie een nieuwe idworx, Santos of Rennstahl zou helemaal afgemonteerd met alle wensen erop gebouwd ergens tussen de 7500 en 9500 EUR zitten (afhankelijk van merk).

Als ik snel wat zoek op internet voor ongeveer hetzelfde (2e hands en nieuw):
  1. Pinion P1.18 versnelling inclusief toebehoren (tandriem, Gates CDX drive, handvat schakel ding e.d.) 2e hands als nieuw: 950 EUR. Nieuwprijs van dat alles bij aanschaf frame op maxx.de > 2000 EUR
  2. Batterij 600 Wh ~ 700 EUR (nieuw, 2e hands geen optie door slijtage)
  3. Pinion frame 500 - 1000 EUR. Laten we zeggen 1000 EUR 2e hands.
  4. Achterwiel met 250 W SwissDrive motor gemonteerd: 650 EUR 2e hands.
  5. Voorvork, wiel/naaf, schijfremmen set, zadel, stuur, bagage drager zo veel mogelijk 2e hands: 2000 EUR (grove gok)
Dan kom ik al met al op zo'n 5300 EUR. Toch een flink stuk goedkoper dan nieuw?

Deze had ik inderdaad nog niet aan gedacht:
Leon schreef:
di 10 mar, 2020 13:27
Een vierde mogelijkheid na het kopen van een nieuwe fiets, het zelf bouwen van de hele fiets en het opknappen van tweedehands fiets is om een niewe fiets te kopen en die direct aan te passen aan je wensen.
Zo heb ik mijn VSF T400 destijds in de opruiming gekocht terwijl hij op een boel punten niet aan mijn wensen voldeed, maar de basis wel: frame, achterwiel, schakelgroep en remmen. Ik heb er een hoop andere onderdelen afgehaald en vervangen, gekochte en deels onderdelen die ik al had. Wat er af kwam heb ik verkocht; het waren nieuwe dingen, dus dat lukte best aardig. Uiteindelijk bestond mijn nieuwe fiets voor 40% van het financiële geheel uit zelf gemonteerde onderdelen.

Alle tussenvormen bestaan natuurlijk ook.
Alhoewel ik even gekeken heb naar Pinion e-bikes die "niet helemaal voldoen" en dan ben je alsnog ruim 7000 EUR kwijt. Schiet niet echt op...

Een niet e-bike ombouwen naar e-bike ben ik geen fan van: de frames van de meeste fietsen zijn niet gebouwd voor het gewicht en het koppel van e-bikes heb ik het idee. Als je zelfs het frame niet kan gebruiken...
Ik weet het niet, maar Pinion frames waar je nog wat mee kan liggen niet echt voor het oprapen geloof ik...je kan de rekensom maken zoals je wilt, als je hem zo invult heb je altijd gelijk, als het niet te koop is...wat ik zou doen is een gebruikte Pinion fiets zoeken die naar je zin is en die ombouwen, of laten bouwen, naar elektrisch.
asdfsagsg schreef:
di 10 mar, 2020 20:55
Een niet e-bike ombouwen naar e-bike ben ik geen fan van: de frames van de meeste fietsen zijn niet gebouwd voor het gewicht en het koppel van e-bikes heb ik het idee. Als je zelfs het frame niet kan gebruiken...
Denk dat de meeste Pinion frames die door de bouwers aangeboden worden als elektrisch (Santos en Idworx dus) niet aangepast zijn... zijn standaard sterk genoeg voor 25km/u. Speed Pedelec is een ander verhaal...