Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is Bikepacken echt zo leuk? - Forum Wereldfietser

Is Bikepacken echt zo leuk?

Iedereen lijkt het te doen en diegene die het niet doet lijkt het te willen doen.
Bikepacking.
Met je vakantiefiets lekker door de bossen knallen over onverharde paadjes. Genieten van de natuur. Heerlijk de wind door je haren. Vrijheid voelen. Zorgeloos rijden. Alles zit mee. Op menig website lijkt alles bergaf te gaan, nooit tegenwind, geen fiets die kapot gaat, laat staan je relatie. Dit het DE manier om op fietsvakantie te gaan. Weg met het fietsen langs snelwegen en door drukke steden. Met grote balen bagage. Fiets behangen met fietstassen, Weg met alle uitlaatgassen. Off the beaten track is de weg vooruit.

En bij het eerste tochtje lijkt niets op wat je op alle websites hebt gelezen. Het is loodzwaar. Niets is recht. Overal zijn stenen. Nergens is wat te eten. Het is bloedje heet en al die mooie natuur kriebelt en jeukt er lustig op los. Alles lijkt ingesteld te zijn om alleen jou van je natuurlijke enthousiasme te verlossen.

Browsend door wat oud materiaal een hele kleine compilatie. Natuurlijk in de wetenschap dat als het echt slecht gaat, het vaak niet het beste moment is om een camera op je partner te richten. Helaas dus niet de momenten dat het echt mis gaat. Bekijk dit filmpje eerst voordat je je vakantiefiets ombouwt tot off road racemonster. En oh ja, laat het ook aan je vrouw, man, vriend of vriendin zien. Heel benieuwd of jullie nog steeds enthousiast zijn :D

https://www.lismarq.com/post/is-bikepac ... ht-zo-leuk

PS: wij wel overigens....ondanks....
Jammer dat het filmpje niet wil laden, maar met een paar weken binnen blijven in het vooruitzicht ben ik benieuwd wat er allemaal nog uit de hoeken van menig harde schijf gaat verschijnen...
Marco Meijerink schreef:
zo 15 mar, 2020 20:00
Iedereen lijkt het te doen en diegene die het niet doet lijkt het te willen doen.
Bikepacking.
Met je vakantiefiets lekker door de bossen knallen over onverharde paadjes.
Bikepacking kan ook gewoon over de weg, vind ik. Ik heb het een keer of drie gedaan en het was heerlijk. Of heet het dan "ultralight" en niet bikepacking?
Voor de rest vermoed ik dat bikepacking stilaan in de fase zit die je ook had in de jaren na de ultralight-revolutie in het backpacken van het einde van de jaren 1990. Mensen hoorden de hele tijd over ultralight, trokken er ook eens op uit met een tarp in plaats van een tent etc. - en kwamen tot de ontdekking dat een tarp ook niet alles is; dat een rugzak met een frame weliswaar zwaarder is dan een vormeloze zak maar ook veel lekkerder draagt etc.
Voor mij is bikepacken - of noem het ultralight, zo je wilt - heel fijn. Maar niet voor alle trips en niet in alle omstandigheden.
En dan hebben we het nog niet over omvallende fietsen, afbrekende dingetjes en zeer snel slijtende laklagen en klikpedalen. Je kan ook heerlijk fietsen met een standaard, 2 tassen en een tentje op de drager. Bikepacken is een doorgeslagen reactie op 5 bomvolle rode tassen + stuurtas binnen Europa. Ik heb dit eerste mooie lenteweekend weer met verbazing zitten kijken waarom er opeens allerlei tassen aangehangen moesten worden, terwijl er overduidelijk nog geen nachtje gekampeerd werd.
groverr schreef:
zo 15 mar, 2020 20:39
Bikepacken is een doorgeslagen reactie op 5 bomvolle rode tassen + stuurtas binnen Europa.
Voor mij niet, hoor. Bikepacking-spullen maken het mogelijk om het plezier van lange afstanden op de racefiets te combineren met de flexibiliteit (en de lagere kosten) die je krijgt van je eigen tentje etc.

Ik weet niet hoe bikepacken zal uitdraaien voor fietsvakanties, maar de ultralight-revolutie in het backpacken was een schop in de kont van een ingeslapen backpacking-industrie, met zijn rugzakken van 3,5 kg waarmee je "probleemloos" 25 kilogram en meer kon dragen.
In de backpacking-wereld is er een soort convergentie opgetreden. De grote namen maken nu ook lichte spullen, de revolutionairen maken nu ook spullen die niet alleen bedoeld zijn voor hardcore liefhebbers van Spartaanse avonturen.
Hoi Shadow, laadt het nog steeds niet? Volgens mij bij anderen wel. Kun je het nog eens proberen?
Was ook weer niet een heel belangrijke video. Het is gewoon aan paar plaatjes van paadjes waar het lastig fietsen was. Gewoon een klein lolletje.
Marco Meijerink schreef:
zo 15 mar, 2020 22:14
Hoi Shadow, laadt het nog steeds niet? Volgens mij bij anderen wel. Kun je het nog eens proberen?
Was ook weer niet een heel belangrijke video. Het is gewoon aan paar plaatjes van paadjes waar het lastig fietsen was. Gewoon een klein lolletje.
Marco hier lukt het ook niet.
nicolevelo schreef:
zo 15 mar, 2020 22:32
Marco Meijerink schreef:
zo 15 mar, 2020 22:14
Hoi Shadow, laadt het nog steeds niet? Volgens mij bij anderen wel. Kun je het nog eens proberen?
Was ook weer niet een heel belangrijke video. Het is gewoon aan paar plaatjes van paadjes waar het lastig fietsen was. Gewoon een klein lolletje.
Marco hier lukt het ook niet.
Hier wel, zie mensen met grote achtertassen. Dat is geen bikepacking 😂😂
Marco Meijerink schreef:
zo 15 mar, 2020 22:14
Volgens mij bij anderen wel.
Hier wel ja.

Herkenbaar ook, leuk! (-:
Minder bepakking op de fiets is altijd leuk (tot op zekere hoogte ;))... en daarna zie ik wel of ik op asfalt, gravel of stenen terecht kom :)
Fedor schreef:
ma 16 mar, 2020 06:56
Minder bepakking op de fiets is altijd leuk (tot op zekere hoogte ;))... en daarna zie ik wel of ik op asfalt, gravel of stenen terecht kom :)
Lijkt me pijnlijk :D
alstro schreef:
zo 15 mar, 2020 22:48

Hier wel, zie mensen met grote achtertassen. Dat is geen bikepacking 😂😂
Inderdaad, dat is geen bikepacking! Zou de volgende keer echte bikepacking tassen gebruiken Marco! :lol:
Heel leuk en avontuurlijk, ik heb het ook best gedaan met mijn toerfiets met tassen eraan over rotsweggetjes ed. Nu denk ik het, het wordt? gelukkig nog gedoogd..
In NL zie je al, als je in de Drunense Duinen van het ATB afwijkt, krijg je een boete.. Ik voorzie dat dit ook elders in Europa gaat gebeuren als je overduidelijk op een wandelweg rijdt, maar wandelen of 'klimmen' met je fiets mag wellicht nog wel. Jammer dat het vaak al zo is. Hopelijk hoeft het in het buitenland niet zo te gaan.
De catch zit hem zoals zo vaak in de titel, en wel in het eerste woord: of bikepacken leuk IS. Onzin natuurlijk. De een vind het leuk, de ander wat minder en een derde niet. Daar lijkt me in alle drie de gevallen niks mis mee.
derdekeer schreef:
zo 15 mar, 2020 21:04
groverr schreef:
zo 15 mar, 2020 20:39
Bikepacken is een doorgeslagen reactie op 5 bomvolle rode tassen + stuurtas binnen Europa.
Voor mij niet, hoor. Bikepacking-spullen maken het mogelijk om het plezier van lange afstanden op de racefiets te combineren met de flexibiliteit (en de lagere kosten) die je krijgt van je eigen tentje etc.
Dat doe ik nou juist ook, maar dan met 2 zijtassen en een tentje op de drager. Lekker snel, lekker ver en lekker goedkoop.
Soms zoeken we de grenzen op van wat wij met onze fietsen nog aankunnen. Zo hebben we een aantal onverharde Alpenpassen gedaan. We genoten er van de stilte, maar vonden het ook erg fijn wanneer er later weer asfalt voor ons lag. Op paden waar je met een fiets amper nog vooruitkomt, gaan we veel liever wandelen met een lichte rugzak dan dat we een complete fiets mee moeten zeulen. Daar hopen we dan wel dat we niet opzij hoeven te springen voor fanatieke mtb-ers en bikepackers ;-)

Fietsen (en wandelen) doe ik vooral om de omgeving goed in me op te nemen. Aan prestatiegericht sporten heb ik altijd een hekel gehad. Zodra factoren als snelheid, behendigheid, hartslag, competitie etc. een grotere rol gaan spelen dan lekker van de omgeving genieten, haak ik af.

Met interesse zie ik wat er de laatste jaren aan bikepackingspullen op de markt is gekomen, al blijf ik tot nu toe trouw aan mijn 12 jaar oude Ortliebs en stuurtas. Die stuurtas is voor mij onmisbaar: groot genoeg voor een spiegelreflexcamera en andere spullen die ik snel moet kunnen pakken en ook makkelijk mee te nemen naar een winkel, terras of fotostandpunt 50 m naast de weg. Wel ben ik gaan zoeken naar alternatieven voor low riders met voortassen, met als resultaat dat ik mijn slaapmatje sinds een paar jaar met een paar riempjes onder mijn stuur bevestig, zonder dat het de stuurtas in de weg gaat zitten.

Afbeelding

Zo hou ik in de achtertassen voldoende ruimte voor een redelijke voorraad proviand, zelfs nu ik daar de kleren en de toilettas opberg die vroeger in de voortassen zaten. Alleen al het thuislaten van voortassen en lowriders scheelt een paar kilo. Zonder voortassen rij ik bij tegenwind ook merkbaar sneller (voor mij in ieder geval merkbaarder dan de verschillen in rolweerstand tussen banden).
Ook bij sneeuwvelden, zoals hier op de Rallarvegen, bleken de voortassen in de weg te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo’n 30 jaar terug reed ik nog met vier uitpuilende achtertassen op een relatief dunbandige randonneurfiets regelmatig op erbarmelijk slechte wegen.

Afbeelding

Inmiddels weten we ook hoe lekker je op een (gehuurde) fat bike over het rulle duinzand kunt zoeven, dat we 20 jaar terug op de Hanzeroute nog vervloekten. Diezelfde fatbikes zijn echter niet meer vooruit te branden zodra je op een wat normalere weg rijdt.

Afbeelding

Verder hebben we vier jaar lang al onze fietsvakanties op ligfietsen gereden. Ook dat leek even het fietswalhalla, zoals wielrennen, mtb-en, bikepacken of fatbiken dat voor anderen kan zijn ;-).
Ik rij met Bob Yak en vind dat praktisch, die zakken hangen maar te hangen.
De kar kan je eraf nemen en kan nog dienen als tafeltje.
Een 1wieler is veel gemakkelijker dan fietskar met 2 wielen.
Wat ik fijn vind aan bikepacking op een snelle asfaltfiets is dat de fiets gewoon heerlijk soepel en snel blijft, en je makkelijk lange afstanden kan afleggen. Zeker in je eentje of met iemand die ook snel fietst is dat zoveel fijner dan een zware breed bepakte langzame fiets. Zeker bij slecht weer (tegenwind) of in de bergen is een smalle licht bepakte fiets veel fijner.

Maar alles heeft zijn charme. Zeker in een wat langzamere groep maakt het niet zoveel uit, als je toch maar 100km per dag fietst in rustig tempo. En toegegeven, dan zie je wel meer van je omgeving.

Met bikepacking op een MTB geen ervaring. Ik neem aan dat je met MTB'en gewoon altijd zo licht mogelijk wil om makkelijk wendbaar te blijven voor obstakels.