Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MTB of nieuwe fiets? - Forum Wereldfietser

MTB of nieuwe fiets?

Hoi mede wereldfietsers,

Een aantal jaar geleden heb ik met mijn specialized rockhopper 29" een tocht van bijna 4000 km door europa gemaakt met bepakking (alleen achter) en dat was mijn goed bevallen.

Toen ik afgelopen week bij een vakantiefietser speciaalzaak was met de vraag welke bagagedrager ik het best kon kopen voor een nieuwe tocht van een half jaar richting China werd mij echter afgeraden om deze tocht met een MTB te maken. En al zeker een MTB met een verende voorvork zoals ik heb.

Zijn advies: één nieuwe fiets kopen. (ik heb niet echt een groot budget en het liefts zou ik weer met mijn vertrouwde rockhopper gaan)
òf een vaste voorvork kopen (maar ook dit zou hij zelf niet doen).

Nu vraag ik me af. Is het echt af te raden om de tocht met mijn MTB te maken?

Groeten Theon
Plaats eens een foto. Spcecialized heeft nogal wat verschillende Rockhoppers gemaakt...
Op een MTBtrail kan ik uitstekend uit de voeten met een MTB.
Maar op een geasfalteerde vlakke weg wordt ik aan alle kanten voorbij gereden door fietsen die zijn bedoeldvoor vlakke geasfallteerde wegen.
Los van profielbanden en geveerde vorken, ben ik geneigd om dat te wijten aan de flauwe zithoek van een MTB.
Ik heb mijn theorie nooit getoetst door mijn MTB te voorzien van een zgn triathlon zadelpen ( een zadelpen met offset naar voren ).
Baggage drager is denk eenvoudig.
Tubus en dan ff zoeken wat er past.

Afhankelijk van je balhoofd is t makkelijk of minder makkelijk om en een vaste cork op te zetten.

Plaatje helpt. Telkens t idee dat veel nlse fm graag mensen met nieuwe en dure fietsen op pad willen sturen. Maar Al's je liever he geld steekt in meer dagen weg. Dan wordt t lastiger. 4000 km over mooi asfalt is natuurlijk minder representatief voor een ris naar China als die 4000 op achteraswegen in t oostblok

Veel plezier met de voorbereiding en de reis.
lennart schreef:
zo 15 mar, 2020 15:16
Telkens t idee dat veel nlse fm graag mensen met nieuwe en dure fietsen op pad willen sturen.
Ik kan ze geen ongelijk geven. Maar je hoeft er toch niet in mee te gaan? Het probleem van veel klanten is dat als ze in een winkel komen en ze zien fietsen van 2000 euro, 3000 euro, 4000 euro, 5000 euro en 6599 euro dat ze dan niet zo gauw de allergoedkoopste van dit rijtje zullen nemen, ook al is die twee keer zo duur als waar ze eigenlijk al best gelukkig mee zouden zijn.
Verende voorvork met een goede lockout is natuurlijk ook een optie
Ja deze is zwaarder dan een vaste vork. Maar soms heb je een beetje vering nodig.
Kan je aangeven wat de motivatie van het negatieve advies was?
de vraag lijkt me: "wat is er voor/bij jóu anders?"
ik zie niet in waarom de fiets die je zo goed bevallen is en voldoet, nu niet meer zou bevallen of niet meer zou voldoen.
Sommigen spelen ook gewoon een bandje af omdat ze 1x een kapotte vork op een budgetfietsje gezien hebben, een Fox of Rockshox die goed is onderhouden (!) kan wel wat hebben...
Theon schreef:
zo 15 mar, 2020 13:15

Een aantal jaar geleden heb ik met mijn specialized rockhopper 29" een tocht van bijna 4000 km door europa gemaakt met bepakking (alleen achter) en dat was mijn goed bevallen.

Toen ik afgelopen week bij een vakantiefietser speciaalzaak was met de vraag welke bagagedrager ik het best kon kopen voor een nieuwe tocht van een half jaar richting China werd mij echter afgeraden om deze tocht met een MTB te maken. En al zeker een MTB met een verende voorvork zoals ik heb.

Zijn advies: één nieuwe fiets kopen.
Mijn advies: gewoon gaan met die MTB. En geen vaste voorvork laten inbouwen.

Ik heb lange fietstochten gemaakt met een MTB met verende voorvork, met dezelfde MTB met een vaste voorvork, en met een echte trekkingfiets.

Een echte trekkingfiets rijdt een beetje lekkerder op asfalt. Dat heeft met de geometrie te maken, denk ik. Mijn MTB (met verende voorvork) was op de weg een rare combinatie van nerveus vooraan met sloom achteraan. Ik had wat meer aandacht nodig om hem in de juiste richting te houden, maar een probleem is dat niet.

Een goed vaste voorvork vinden is niet zo eenvoudig voor een fiets die ontworpen is voor vering. Een foute voorvork maakt je MTB vooraan te laag, waardoor je in een bocht het risico loopt dat je pedalen het wegdek raken. Een zeer onaangename ervaring die zich steevast voordoet wanneer je het niet wilt, in een snelle afdaling of zo.

Dit advies is niet van toepassing als je grote gewichten wilt meeslepen. Dan lijkt me een echte trekkingfiets geschikter.
Enkele reis Thailand-Nederland met kampeerspullen aan boord;
img_1038.jpg
Idem ervaring met vakantiefiets (vaste vork) en MTB met geveerde vork. Lock out aan op de weg en rijden maar. Een ding zou ik anders doen, ligstuur erop!
Advies in die winkel klinkt erg naar eigen handel bevorderen.
Jou bevalt die fiets, dus waarom dan een andere fiets? Jij hebt er al eerder meegereden en was daar tevreden over. Lijkt mij dat je gewoon weer gaat op je huidige fiets. Vaste vork met voldoende lengte vinden kan inderdaad een uitdaging zijn. Kijk eens online om je te oriënteren.
Theon schreef:
zo 15 mar, 2020 13:15
Toen ik afgelopen week bij een vakantiefietser speciaalzaak was met de vraag welke bagagedrager ik het best kon kopen voor een nieuwe tocht van een half jaar richting China werd mij echter afgeraden om deze tocht met een MTB te maken. En al zeker een MTB met een verende voorvork zoals ik heb.
Ging je vraag over een voordrager of over een achterdrager? Heeft je MTB schroef-bevestigingspunten voor een achterdrager?

Wegen in Europa zijn vermoedelijk wat beter dan in Azie. Ik raad je daar wel dragers aan die je kunt vastschroeven.
Ik heb geen eigen ervaring met de Thule Pack'n Pedal. Misschien dat anderen daar iets zinnigs over kunnen zeggen.
andere optie: - bidons achter je zadel aan zo'n beugeltje zoals op triathlonfietsen
- op plek van onderste bidon een oude bidon voor je zwaarste spulletjes (bestek? gereedschap?)
- frametas op maat laten maken (TimTas ,even goegelen) en zo heb je ruimte om je bagage centraal in je fiets te plaatsen (massa-centralisatie) ((massa-centralisatie... dat hebben sommige mensen ook... een soort 'zwemband' maar dan op je fiets :D ))

tip: mocht je last hebben van een nerveus stuurkarakter, probeer je fiets eens met voor (nog) een maat dikkere band dan achter. ik zeg niet dat het persé werkt of goed is, maar mij bevalt het.
Bedankt voor alle reacties!

De rede dat mij werd afgeraden om met mijn MTB te gaan is omdat deze niet gemaakt is om veel spullen mee te nemen. "Mij niet bellen als je voorvork kapot gaat op de pamir highway" werd me verteld. En de lock aanzetten was niet voldoende, dit is dan nog steeds een zwak punt werd mij verteld.

Misschien komt het ook doordat ik graag ook tassen bij mijn voorwielen wilde hebben. Maarmoet ik dan toch kiezen voor tassen alleen achter!

Het feit dat een toerfiets misschien meer comfortabel is vind ik geen punt. Ik vind het een fijne fiets.

Op de foto staan banden met profiel. Heb ook nog wegbanden.

Bijlagen

Theon schreef:
wo 18 mar, 2020 12:24

Misschien komt het ook doordat ik graag ook tassen bij mijn voorwielen wilde hebben. Maarmoet ik dan toch kiezen voor tassen alleen achter!
Prima fiets lijkt me. Of deze geschikt is voor een dergelijke reis, is vooral afhankelijk van wat je mee wil nemen. Kijk wel kritisch naar het volume en gewicht daarvan. Het blijft natuurlijk een mountainbike.

Ik zie montagepunten voor een bagagedrager bovenaan, heb je die onderop ook? Let wel op dat je daar de schijfrem niet in de weg zit. Zonder achterdrager en met zadeltas kan natuurlijk ook, al geeft je wel een beperking in het pakvolume.

Voorop zou je een roltas aan je stuur kunnen overwegen, vast aan je stuur of een losse roltas met harnass.

Qua voorvork kun je een vaste overwegen, of de huidige met een verse service. Vervangen voor een betere verende is de duurste optie.

De wielen zou ik kritisch naar kijken, eventueel overwegen om het achterwiel en wellicht ook voorwiel te vervangen door een sterkere.
je noemt
dit is dan nog steeds een zwak punt werd mij verteld
qua commentaar op je verende voorvork...
tja, een flink gewicht is een flinke continue belasting, maar bedenk eens wat zo'n voorvork tijdens het mountainbike te verduren krijgt. die belasting is anders, ja, inderdaad, maar/en dezelfde vork zit ook in deze fiets met de grootste framemaat met zwaardere berijder enzovoort... en het is een stuk overgedimensioneerd.. om... ja, om heel te blijven! :D
je kan het commentaar op twee manieren opvatten:
- het kan/zal kapot gaan want het is niet gemaakt om gewicht aan te hangen of
- je kunt er onderweg in Verweghisthan zo weinig mee als 'ie kapot gaat (maar de kans daarop is niet zo groot)
het tweede argument vind ik zwaarwegender dan het eerst, maar zoals met zo veel 'problemen' in het leven is de kans groter dat het goed gaat dan dat deze voorvork sneuvelt.

hoe dan ook... je kunt naast achter weer je drager bevestigen, denken aan:
- een frametas brengt je weinig volume gezien de framemaat/-vorm
- een rol voor je stuur (zoals nu in het bike-packen gebruikt wordt) kan
- een drager aan je voorvork(benen) kan en daar dan niet te veel gewicht aan hangen (slaapzak)
- ik zou aan de onderkant van de schuine onderbuis één of twee bidonhouders bevestigen en daar in oude bidons wat zware dingen doen (gereedschap, bestek, etc.)
- ik zou van hout een framekist maken voor onder (of rond) de schuine onderbuis (en geen bidonhouder(s)). zo kun je tot onder de trapas pakruimte maken.

mocht je (toch) een vaste voorvork zoeken: let erg op met de diameters van buizen en voor je voorvorklager-delen. misschien wordt het dan toch op maat laten maken en kijk dan of dat qua kosten en levertijd voor jou werkt.

succes! hoogframe (en ik overlap flink met de bijna gelijktijdige bovenstaande reactie :D )
Wat betreft de belasting van de voorvork, moet je scherp onderscheid maken tussen de afgeveerde en onafgeveerde massa. De definitie hiervan is dat de onafgeveerde massa de oneffenheden van het wegdek volgt en dat de afgeveerde massa dat is wat óp de vering drukt. Wielen zijn dus onafgeveerd en alles wat op de vorkkroon drukt is afgeveerd.

Een voorvork is berekend op een flink hoge afgeveerde massa, bv. een zware berijder, maar níet op een veel hogere onafgeveerde massa anders dan een normaal voorwiel. De functie van de vork is juist dat het voorwiel snel op-en-neer moet kunnen bewegen bij oneffenheden zonder dat de rijder dat merkt. Als je de onafgeveerde massa sterk vergroot, ga je tegen het ontwerp in. Het zou kunnen zijn dat daar schade van ontstaat, bv. de lockout. Vorken met stalen veren zijn robuuster dan vorken met luchtvering. Ik meen dat de Suntour XCN op de Rockhopper zo'n stalen vering heeft.

Als je toch voortassen monteert op de vorkpoten, mag je er alleen lichte spullen in doen, bv. kleding.
Ook worden spullen die je op de onafgeveerde vorkpoten van een geveerde vork bevestigd harder door elkaar geschud dan bij een ongeveerde vork het geval zou zijn. En omdat het gerammel van de spullen aan de voorvork toch al soms de limiterende faktor is bij onverhard fietsen met bagage voorop span je dan het paard achter de wagen met een geveerde vork.
math schreef:
wo 18 mar, 2020 16:55
Wat betreft de belasting van de voorvork, moet je scherp onderscheid maken tussen de afgeveerde en onafgeveerde massa.
@Theon zal niet willen investeren in een nieuwe vork.
Maar inverted forks (USD Forks) zijn beter tegen mishandeling bestand dan de doorsnee vork.