Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop roeitrainer - (tijdelijke) vervanging buiten fietsen - Forum Wereldfietser

Aankoop roeitrainer - (tijdelijke) vervanging buiten fietsen

Met de huidige beperkte bewegings- en fietsvrijheid overweeg ik zoals eerder besproken op dit forum om een roeitrainer te kopen en te gebruiken als vervanging van fietstochten buiten.
Ik hoop dat de forum moderatoren deze vraag niet van dit forum verwijderen: Idee is dit roeitoestel binnen te gebruiken als tijdelijke vervanging van fietstochten in deze tijden van corona maatregelen.

Mijn wensen:
1. Roeitoestel voor een occasionele gebruiker die niet elke dag aan dit apparaat gaat zitten & misschien er over een tijdje mee stopt. Ik verkies aankoop van een nieuw toestel (indien roeitrainers nog ergens voorradig zijn).
2. Prijs (nieuw) : max. 500 €
3. Liever een niet te groot model dat nog enigszins makkelijk op te bergen is (bij minder gebruik).
4. Geluidsarm indien mogelijk
5. Ergometer en borstband is niet echt nodig
6. Optioneel: een scherm met uitlezing en zo mogelijk enkele programma’s

Graag GEEN adviezen geven over:
1. De voordelen van toch maar buiten fietsen t.o.v. roeitoestel voor binnengebruik.
2. Keuze voor andere toestellen voor binnen sporten, zoals hometrainer, fiets op rollen, andere fitness-apparaten,.. Een roeitoestel is ongeveer het enige apparaat uit een fitnessclub waar ik enigszins op wil oefenen.

Mijn vragen nu voor forum leden:
1. Wat zijn jullie ervaringen met de Virtufit Row 450 (zie hieronder), die aan mijn wensen lijkt te voldoen ?
2. Kunnen jullie andere roeitoestellen aanraden die aan mijn wensen voldoen ?

Kandidaat voor aankoop: Virtufit Row 450
• Spreekt me aan door prijs (449 €). Forumbericht hier.
• Is niet te groot (175 cm), ook inklapbaar tot helft en makkelijk verplaatsbaar op wieltjes.

De Concept 2 - Model D overweeg ik niet:
• Vooral wegens de prijs (nieuw vanaf 1.050 €) en is ook vrij groot (244 cm).
• Ook al wordt deze door meerdere mensen op dit forum aangeraden wegens kwaliteit, 2e hands doorverkoopprijs en o.a. gebruik van een vliegwiel. Is ook wel inklapbaar.
Kan je ergens testroeien op de Virtufit?

Specs zijn veelbelovend (o.a. andere roeitrainers kunnen flink herrie maken), maar het moet wel lekker roeien.
De concept2 bestaat uit 2 delen en is daardoor compact op te ruimen.
9ABD701D-4997-484E-8FFA-F84F3522AD50.png
Fedor schreef:
wo 25 mar, 2020 07:40
Kan je ergens testroeien op de Virtufit?
Virtufit verkooppunten zijn de Fitwinkels. Daar kan je wellicht testroeien, als ze tenminste nog dit VirtuFit roeitoestel in huis hebben. Ik zag gisteren dat dit model uitverkocht is bij de meeste webshops (op 23 maart meldde een forumlid nog een aankoop).
Update 25-maart: Ik kreeg net bericht van VirtuFit Sales support dat de row 450 uitverkocht is, maar ze verwachten die volgende week weer binnen te krijgen. Ondertussen kijk ik ook naar de VirtuFit Ergometer Roeitrainer Semi-Pro, die soms met grote korting wordt aangeboden.

Eric op de Fiets schreef:
wo 25 mar, 2020 09:02
De concept2 bestaat uit 2 delen en is daardoor compact op te ruimen.
Ik had in de specificaties gelezen dat de Concept2 ook uit 2 delen bestaat en plooibaar is. Echter is hij vrij lang (244 cm) en ook opgeplooid blijft hij langer dan een VitruFit Row 450 (175 cm) in opgeruimde toestand. Ook is de prijs me dus iets te duur.
frank12 schreef:
wo 25 mar, 2020 09:35
Ik had in de specificaties gelezen dat de Concept2 ook uit 2 delen bestaat en plooibaar is. Echter is hij vrij lang (244 cm) en ook opgeplooid blijft hij langer dan een VitruFit Row 450 (175 cm) in opgeruimde toestand. Ook is de prijs me dus iets te duur.
Ik heb wel de concept2 maar vouw hem nooit op. Ik schuif hem na gebruik altijd tegen de muur met het vliegviel naar de hoek. Zo staat hij niet in de weg. Ik zag dat op marktplaats de concept2 zonder monitor voor rond 400 verkrijgbaar is. Misschien te overwegen als je al een hartslagmonitor hebt? Dit merk is echt stevig namelijk, in 14 jaar geen onderhoud gehad.
Eric op de Fiets schreef:
wo 25 mar, 2020 09:02
De concept2 bestaat uit 2 delen en is daardoor compact op te ruimen.9ABD701D-4997-484E-8FFA-F84F3522AD50.png
In elkaar zetten en uit elkaar halen is wel wat meer werk dan "ff opklappen".
Hi,

Ik heb een tijdje geleden dus ook een roeitrainer gekocht. Het doel is om mijn bovenlijf sterker te maken, zodat ik minder 'leun' op mijn stuur en (vooral bij mountainbiken en lange fietsritten) hopelijk minder polsklachten krijg. En ook is het een alternatieve fysieke activiteit in deze coronatijd.

Eerst had ik de Virtufit Row 450 besteld, maar die bleek niet op voorraad. Toen heb ik de Virtufit Row 800 gekocht (https://www.virtufit.nl/product/virtufi ... eitrainer/). Deze is duurder (ik betaalde 545 euro) dan de Row 450, maar heeft een groot voordeel: namelijk de compactheid, waardoor ik 'm in de garage kan zetten zonder de indeling aan te passen. En de Tacx fietstrainer past er ook nog naast.

Het roeien met het geluid van waterweerstand vind ik prettig (ik word er zen van😀), maar ik kan het niet vergelijken met alternatieve opties. Het nadeel van het vullen van zo'n tank is dat je niet makkelijk de weerstand kunt aanpassen, bijvoorbeeld als je er met meerdere personen met afwijkende weerstandwensen gebruik van wil maken. Het display is eenvoudig: tijd, slagen, hartslag, afstand, calorieën. De zitting is prima.

Ik heb 'm nog maar 6x gebruikt, ca. 1x per 3 dagen. Het is wel even wennen om de juiste beweging onder de knie en in mijn systeem te krijgen, én te houden als ik moe word. Ik durf er ook nog niet zo lang op. Ik merk namelijk dat ik opeens spieren gebruik (met name in de onderrug) die behoorlijk vast zaten. Overbelasting leidt dan tot pijn. Dus ik moet mijn slappe lijf langzaam laten wennen.

Zo, ik ga er weer op zitten! 🚣

20200427_170815-01.jpeg
20200427_170857-01.jpeg
20200427_170829-01.jpeg
willem.m schreef:
do 30 apr, 2020 09:16
Ik merk namelijk dat ik opeens spieren gebruik (met name in de onderrug) die behoorlijk vast zaten. Overbelasting leidt dan tot pijn.
Tip: rugspieren (statisch) stretchen (na het roeien en op andere momenten is het ook niet slecht), dan komt de zaak wat meer tot rust.
- Vingers richting tenen met "knieën op slot"
- Schouders naar links en recht roteren en naar achteren kijken.

Helpt trouwens ook als je rugspieren wel getraind zijn.
Door het vele roeien (vooral vroeger) zijn mijn grote rugspieren zo sterk geworden dat ze de kleine stabilisatiespieren overvleugelen, mede omdat ze strakker staan. Hierdoor kreeg ik rugklachten bij liggen e.d.. Veel stretchen hielp daartegen.

Mooie aankoop trouwens :)
Dank je wel Fedor voor de tips! 👍
Voor de snelle beslisser : https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 7002?pid=0
De prijs is nu nog schappelijk, maar kan in de resterende 5 uur nog flink oplopen. Houd rekening met 29% toeslag voor veilingkosten.

https://www.youtube.com/watch?v=0veMZkSQTKY