Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met bepakte tourfiets treinen in Spanje richting Lissabon - Forum Wereldfietser

Met bepakte tourfiets treinen in Spanje richting Lissabon

Binnenkort ga ik richting Portugal, weer met treintransport voor mij en mijn Koga. Mijn vraag betreft niet de (on)mogelijkheden in Frankrijk, hier al uitbundig en vaak besproken.
Ik onderzoek Spanje-Portugal.
Vraag1: heeft iemand recent treinmetfiets ervaring vanaf Segovia of Madrid richting Lissabon? Gaat dat redelijk?
Vraag 2: heeft iemand recent ervaring (in vroeg voorjaar) met de overgang Latour de Carrol vanaf Toulouse naar Barcelona en vervolgens naar Zaragoza-Madrid.
Ik heb geen echte haast, kijk wel naar optimale reisdagen (interrail/europas), wil niet onnodig overstappen, mooi, rustig rijden en demonteer geen fiets.
Alvast dank voor relevante reacties hierop!.
Ik vond het stuk langs de Douro richting Porto erg mooi treinen.

Fietsen in Portugal heb ik gedaan vanaf Vila Real de Santo Antonio via Cabo de São Vicente naar Lissabon, ook erg fraai!
BikerCH schreef:
zo 23 feb, 2020 09:37
Binnenkort ga ik richting Portugal, weer met treintransport voor mij en mijn Koga. Mijn vraag betreft niet de (on)mogelijkheden in Frankrijk, hier al uitbundig en vaak besproken.
Ik onderzoek Spanje-Portugal.
Vraag1: heeft iemand recent treinmetfiets ervaring vanaf Segovia of Madrid richting Lissabon? Gaat dat redelijk?
Vraag 2: heeft iemand recent ervaring (in vroeg voorjaar) met de overgang Latour de Carrol vanaf Toulouse naar Barcelona en vervolgens naar Zaragoza-Madrid.
Ik heb geen echte haast, kijk wel naar optimale reisdagen (interrail/europas), wil niet onnodig overstappen, mooi, rustig rijden en demonteer geen fiets.
Alvast dank voor relevante reacties hierop!.
Fietsen meenemen kan in SPanje op alle lokale/regionale treinen. Je kan heel makkelijk online een ticketje kopen voor jezelf én ook voor je fiets. (ik denk dat de prijs afhangt van de afstand)
Elke treinstel heeft een paar plaatsen voor fietsen.
Dat klopt deels. Dit is per district geregeld en per district zijn er andere regels. Binnen een district gaat het over het algemeen vrij makkelijk.
alle info staat op https://www.renfe.com/EN/viajeros/info/bicicletas.html

Bicycles not folded or disassembled
There is a limit of one bike per passenger and only on Media Distancia Convencional (Conventional Mid-Distance), Cercanías (Commuter) and Feve services in the following conditions:

On services without reserved seating:
The number of bicycles per train may be limited.
On those services where no maximum number of bicycles per train is set, the sole limitation is that they do not inconvenience other passengers. The onboard staff will have the authority to limit bicycle access based on train occupancy.
Bicycle transport costs 3 euro for journeys over 100 kilometres on Media Distancia Convencional (Conventional Mid-Distance) and Feve-Media Distance (Mid-Distance) services. Transport is free on journeys under 100 kilometres €.

On Media Distancia Convencional (Conventional Mid-Distance) services with reserved seating
The number of bicycles per train will be limited. Bicycles will only be allowed on those trains that have a designated area or enough space to carry them. Therefore, the number of bicycles per train is limited.
Bicycle transport costs 3 euro for journeys over 100 kilometres.

Cercanías
The passenger carrying the bicycle must have a valid ticket and will not pay extra for the service.
If train occupancy is high and passengers carrying a bike are unable to take their journey or where the bike may inconvenience others, they may select another train or a full refund of their ticket.
Bicycles will be transported in designated areas. If there are no signs, the designated areas for transport and storage will be the entry areas on authorised trains, without this in any way blocking passageways or non-tip-up seating areas.
The maximum number of bicycles per access platform will depend on the available space at all times, with Customer Service criteria prevailing.
ysn schreef:
wo 26 feb, 2020 11:02
There is a limit of one bike per passenger and only on Media Distancia Convencional (Conventional Mid-Distance), Cercanías (Commuter) and Feve services in the following conditions:
Het probleem in Spanje is vooral ook dat er op veel trajecten maar heel weinig "Media Distancia"-treinen rijden, en dan ook nog op de gekste tijdstippen (alleen om tien over zes 's ochtends bijvoorbeeld). Cercanias vormen geen probleem, maar dat zijn vooral treinen naar voorsteden en andere nabije plaatsen.
Kennelijk zijn er weinig ervaringen met trein en fiets richting Portugal?
Vliegen naar Faro wordt regelmatig aanbevolen en besproken hier. Is dat beter dan voor Wereldfietsers? (oeps, ik wil nog steeds concrete tips/ervaringen horen op mijn titel hierboven!, geen woorden, maar daden!)
Het is niet eenvoudig en een hoop gedoe om voor lange afstandstreinvervoer te kiezen binnen Europa, maar als de/onze vraag niet toeneemt zal het aanbod op het schrale niveau van tegenwoordig blijven.
BikerCH schreef:
do 27 feb, 2020 08:37
Kennelijk zijn er weinig ervaringen met trein en fiets richting Portugal?
Als je het zo stelt, toch wel:

Bert van Sprang schreef: ↑
wo 21 aug, 2019 18:43

Fietsvervoer naar / van Lissabon is niet mogelijk met de trein.

Ja en nee. Ik had een ticket geboekt op de nachttrein van Hendaye/Irun naar Lissabon, fiets mee in tas volgens de normen van de Spaanse AVE-treinen. Op de betreffende trein blijken de toegestane afmetingen voor speciale bagage echter veel krapper (in de praktijk mag net een vouwfietsje mee) en ik kreeg het aan de stok met de conducteur. De fiets kon enkel mee als ik mijn ticket upgradede naar een 2 persoonscouchette, opleg van 123 euro direct te betalen (of hij zou me van de trein gooien). Het kan dus, maar het is niet goedkoop.

Als je met z'n tweeën bent kan je dus twee 2-persoonscouchettes boeken! De website van Renfe is niet erg gebruiksvriendelijk vind ik en in dit geval zelfs misleidend.
Niet dus binnenkort!
Corona verhindert zeer veel, kost veel en veroorzaakt veel ellende. Daarbij is het niet kunnen fietsen in Spanje-Portugal in het vroege voorjaar peanuts. Ook in Nederland kan wel gefietst worden, dagjes vanuit huis. als dat nog mag tenminste. VoF gesloten, campings kunnen ook dicht blijven, hotels zijn dicht, dus meerdaagse tochten kunnen eigenlijk ook niet.

Ik ben wel benieuwd hoe anderen die concrete plannen hadden om vanaf 1 april zuidwaarts te gaan, per fiets of met de trein, over eventuele alternatieven incl uitstellen denken.
Ik was van plan in mei in mijn eentje naar zuid Frankrijk te fietsen (mijn vrouw moet dan werken) en had er al een nieuwe lichte solotent voor gekocht. Dat gaat dus niet door. Ik ga morgen de nieuwe tent maar eens in de tuin opzetten. Dat geeft in elk geval een soort kampeer gevoel.
Ik ben al even gaan zoeken naar kampeertereinen maar de natuurkampeerterreinen zijn allemaal dicht. Ik zit nog te hopen dat er ergens in Drenthe op een dag fietsen van Groningen nog een half verlaten camping is. Anders worden het inderdaad dagtochtjes.
Zuid Frankrijk kan dan hopelijk in september.
Dank voor je reactie Wim,
Ik las de 20 pagina's met corono-communicatie en werd zo er zo treurig van dat ik gelijk een rondje ben gaan fietsen op een stil stuk.
We moeten creatief worden en innovatief net als zovelen nu.

Ik hoorde inderdaad dat campings mogelijk vanaf 1 april dichtblijven. Per gemeente wordt dat dan besloten, maar als met alles zal men elkaar wel volgen.
Als je gezonde kennissen hebt met een grote tuin is dat wellicht een mogelijkheid voor een solotentje waarbij je dan wel selfsupporting mbt water en voedsel zou moeten zijn voor 1 nacht. Dan kan je al 2 dagen fietsen! De gelukkigen die meer kennissen hebben met een grote tuin kunnen langer, maar dan wordt selfsupporting een probleem.
ntkc terreinen zijn open.
jony schreef:
wo 25 mar, 2020 12:00
ntkc terreinen zijn open.
Maar alleen voor leden en met beperkingen (zie hier). In de laatste NTKC nieuwsbrief staat: 'Je bent op de terreinen nog steeds welkom, maar NIET in groepsverband en NIET met introducees. De richtlijn is: alleen kamperen met maximaal twee personen en de tot het gezin behorende kinderen.'
En alleen zolang het NTKC-bestuur en/of de burgemeester van de gemeente waarin een NTKC-terrein ligt, het verantwoord vinden.
SBB terreinen zijn dicht tot 1 mei. Deze datum is net aangepast.