Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe velg of nieuw wiel ? - Forum Wereldfietser

nieuwe velg of nieuw wiel ?

De velg van mijn Santos Travelmaster 2.6 is versleten. Nu sta ik voor de keuze om een nieuwe velg te laten monteren of de keuze te maken voor geheel nieuw wiel. (welk ?)
Het spreekt voor zich dat na deze upgrade de fiets weer behoorlijk belast moet kunnen worden zonder dat er problemen ontstaan.
Graag jullie advies.
Gaat het om een voorwiel of om een achterwiel?
het gaat om het achterwiel
Velg.
willem.m schreef:
wo 25 mar, 2020 08:45
Velg.
en wie gaat er een wiel van maken? Met nieuwe spaken?
Wat zit er voor naaf in? Sommige naven hebben een betere reputatie dan andere, en dan zou dit een goed een moment kunnen zijn om over te stappen.

Mocht je bij deze wielmaat willen blijven, ook later bij overstap naar een ander frame, dan zou je kunnen overwegen een om een naaf met schijfrem opname te kiezen. Ondanks dat het Travelmaster 2.6 frame achter niet over een schijfrem mogelijkheid beschikt, zou je zo op een later moment het wiel mee kunnen nemen naar een frame waarbij dat wel het geval is.
Eric op de Fiets schreef:
wo 25 mar, 2020 08:56
willem.m schreef:
wo 25 mar, 2020 08:45
Velg.
en wie gaat er een wiel van maken? Met nieuwe spaken?
Precies. Een goed wiel krijg je alleen met een goede wielbouwer.
Spaken hergebruiken is geen goed idee voor een zwaarbelast wiel. Alleen al het spaakproces zelf geeft spaken een aardige knauw. Het is het beperkte bedrag niet waard.
De naaf kun je het best eens uit elkaar halen. Als er nul slijtage is op de loopbanen van de kogels kun je de naaf hergebruiken. Veel spaar je daar meestal niet mee. Of conussen los te krijgen zijn kun je bekijken, de cups zijn meestal nog goed (dwz bij mij).
Zoek eens op of vraag eens na wat een nieuw wiel zou kosten, ook bij bijvoorbeeld bike4travel of m-gineering. Dan weet je ook meteen zeker dat het een sterk wiel is.
Voordeel van een nieuw wiel is dat je meteen een noodwiel hebt, met een freewheel... :D (laatst was er iemand die er een stuk had).
Hoe weet je dat de velg echt versleten is?

Ps ik neem aan dat het om een derailleurfiets gaat.
Edit: tikfouten.
Pessoa schreef:
wo 25 mar, 2020 08:41
het gaat om het achterwiel
P.b. gestuurd.
Niet de voordeligste optie, maar via een santos dealer zou je een 2.6 wiel kunnen bestellen.
Bij Kurbelix koop je voor ongeveer €80 een compleet niet achterwiel.

Ik kocht een wiel met:
Ryde andra 30 velg, lx naaf, sapim strong spaken 2.43x1.8x2.0, voor €90 met verzenden.

Kost €13

Mario
Tja en gewoon een nieuwe velg er om vlechten is natuurlijk lastig... :shock:

supermario schreef:
wo 25 mar, 2020 16:10
Bij Kurbelix koop je voor ongeveer €80 een compleet niet achterwiel.

Ik kocht een wiel met:
Ryde andra 30 velg, lx naaf, sapim strong spaken 2.43x1.8x2.0, voor €90 met verzenden.

Kost €13

Mario
Het Santos wiel is hopelijk uitgerust met een Santos naaf, die is een stukje sterker als een Deore of Deore LX, maar als er een gewone Shimano naaf in zit is dat een prima tip Mario, wel opletten want er zit veel XT tussen, de aluminium as is ongeschikt voor vakantiefietsers.