Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 47 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Het noorden gaat de hoge golf infecties nog krijgen, ben ik bang...
Polling schreef:
do 16 apr, 2020 22:59
Het noorden gaat de hoge golf infecties nog krijgen, ben ik bang...
Waar baseer je dat op?
Boerenverstand. Voor zover nu duidelijk, zijn daar tnt minder mensen besmet dan elders. Ooit komt de infectie ook die kant op, dat kan toch niet anders? Als de maatregelen daar sneller worden versoepeld, houd ik mijn hart vast...
Dat daar minder mensen besmet zijn betekent alleen dat er minder kans is om besmet te worden, in ieder geval niet meer, want ook in het zuiden is nergens een begin van groepsimmuniteit. Ook daar kan het virus gewoon opnieuw toeslaan.
Ja, als de maatregelen daar eerder, en te ver, worden versoepeld, dan krijg je daar inderdaad meer infecties. Men heeft daar op zijn minst het voordeel van de tijd tot uitvinding van remedies, ervaring met indammen van de epidemie, en een inmiddels betere aanvoer van beschermingsmiddelen.
math schreef:
do 16 apr, 2020 22:16
Leon schreef:
wo 15 apr, 2020 23:10
In dat kader zou het wel raar zijn als hun r-waarde rondom de 1 blijft want dan zou hun epidemie nooit afnemen, want dat is de betekenis van die r. Ik denk dus dat hier een genuanceerde uitleg bij hoort die er niet bij staat.
Wat denk je dat Merkel c.s. besloten zouden hebben als ze zeker wisten dat het reproductiegetal R "diep onder 1" (Marc Bonten) zou zijn ? Merkel is geen spreekpop die teksten als "muur van groepsimmuniteit" in de mond zal nemen, zoals Rutte medio maart even deed, omdat Merkel zich eerst consciëntieus verdiept in wat ze gaat zeggen totdat ze begrijpt waar het over gaat.

Over die genuanceerde uitleg over de R van nu, zie de discussie hier en hier.
Dat is het geluk van een land waar de discussie niet platgeslagen wordt door een RIVM, die ook alle nationale deskundigen aan een leiband heeft. Gelukkig heeft Duitsland verschillende regionale virologische instituten, o.a. in Bonn, Tübingen en Saale, die het Robert Koch Instituut scherp houden en voor kritische discussie in de media zorgen. In tegenstelling tot bij onze nationale media.

Voor al die forumlezers die sterftegrafieken hier overbodig vinden of "brakke getallen" : negeer het, of ga naar sites die die informatie beter aanbieden. Ik hoor het graag als dat laatste het geval is. Weet wel dat de beslissingen meer internationaal dan nationaal genomen worden.

Luister eens naar onze discussie over mondkapjes. Drie weken geleden waren ze nog gevaarlijk vanwege het "valse gevoel van veiligheid". Tien dagen geleden was het dat "het zou een beetje kunnen bijdragen als de voordelen groter zijn dan de nadelen." Vandaag moeten de risico-beroepen voorrang krijgen omdat de mondkapjes zo schaars zijn. Over een week, als Auping ze voldoende kan leveren, zullen ze wel dringend aanbevolen worden.
Dat soort informatie bedoel ik.
Mondkapjes kunnen, mits goed gebruikt, misschien een groot verschil ten goede maken, maar het is ook weer geen wondermiddel. Geen medicijn, eerder een "lapmiddel". De discussie hierover doet mij denken aan die over de fietshelm. Net als met de fietshelm moeten we er ook bij het mondkapje voor waken dat we onze veiligheid er te positief mee inschatten. De zin "het zou een beetje kunnen bijdragen als de voordelen groter zijn dan de nadelen" lijkt mij redelijk reëel.

Zolang er voor de nederlandse bevolking nog niet genoeg mondkapjes zijn kan ik me voorstellen dat het nog niet aangeraden wordt van overheidswege. Er zou een onmiddelijke run op mondkapjes kunnen komen, waar hamstergedrag, woekerprijzen, tekorten in de zorg, verkeerd gebruik, en toch ook een vals gevoel van veiligheid allemaal een gevolg van kunnen zijn. Ook de voorlichting moet goed geregeld zijn voor we er massaal aan beginnen. Eerst is het nog roeien met de riemen die we hebben. En misschien hebben sommige andere landen wel meer riemen om mee te roeien, dan zou je kunnen zeggen dat ze meer geluk hebben en/of het beter doen.

Als Auping (en anderen) er tenslotte in geslaagd is om genoeg goede mondkapjes te produceren, dan worden ze misschien aanbevolen. Als dat zo gaat ben ik er niet zo cynisch over, en vind ik dat je kan zeggen dat de overheid op het gebied van mondkapjes zorgvuldig is en geen gekke dingen doet.

Hans
Ik zou het fijn vinden als wij verschoond blijven van de mondkapjesplicht en we de opgeschaalde productie gebruiken om de mensen in die landen te beschermen waar 1,5 meter afstand of thuisblijven onmogelijk is.
In Noord-Nederland heeft men een ander beleid dan landelijk en misschien daardoor minder besmettingen volgens het artikel van Éënvandaag:https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het ... DcltPdvL1Y
Het noorden heeft waarschijnlijk ook geluk gehad dat de voorjaarsvakantie daar een week eerder was dan in het zuiden en midden, net voordat het virus de wintersportgebieden in Italië en Tirol bereikte. Misschien gaan er vanwege de grotere afstand ook wel wat minder mensen uit het noorden naar die gebieden dan uit het zuiden. Vervolgens werd in het noorden nauwelijks carnaval gevierd en ligt het ook net buiten de Bible Belt, waar kerkdiensten - met name in verpleeghuizen - het virus nog een handje hebben geholpen (kijk o.a. naar Tholen, Goeree-Overflakkee, Oudewater, het noorden van de Veluwe en rond Kampen; in Barneveld en Putten heeft men blijkbaar geluk gehad). Ook in andere landen zie je grote verschillen tussen regio's, die tot nu toe niet zijn afgevlakt - integendeel.

Afbeelding

Overigens zie je in het zuiden ook gebieden waar het tot nu toe wel meevalt. Zoals het midden van Zeeland (geen carnaval en blijkbaar geen besmette kerkgangers?), het westen van Brabant: rond Bergen op Zoom en Roosendaal, plus Baarle Nassau. Kan iemand verklaren waarom West-Brabant zo gunstig afsteekt t.o.v. Oost-Brabant en Limburg?
keesswart schreef:
vr 17 apr, 2020 11:58
... Kan iemand verklaren waarom West-Brabant zo gunstig afsteekt t.o.v. Oost-Brabant en Limburg?
Werkend in Tilburg waren we vroeg alert op dit soort informatie. In de eerste weken stond deze gemeente aan kop in de nationale tellingen, op korte afstand gevolgd door Breda. Hoe die tellingen precies verliepen weet ik even niet - misschien ging het niet om inwoners per gemeente, maar cases in ziekenhuizen met een regionale functie (ETZ resp. Amphia).

Daarna ging men anders publiceren, met aantallen per deel van de gemeentelijke populatie. Toen zag je dat er relatief veel gevallen waren in Oost-Brabant en Midden-Limburg, in plaatsen als Uden en Boekel. Dat het menens was zag je in Oost-Brabant op de vele pagina's met overlijdensadvertenties in lokale kranten.

Ik hoop wel dat Brabant straks 1 week eerder dan de rest van NL versoepeling van de maatregelen krijgt. 😉 Al is dat niet logisch: overal kan het virus weer de kop opsteken als je de teugels flink laat vieren.
Ik denk dat je er van uit moet gaan dat het eerste begin voor een groot deel door een heel klein aantal gevallen in gang is gezet, lokale verschillen kunnen hierdoorbontstaan zijn; carnaval en kerk hebben daarna een slechte uitwerking gehad.
Daarbij betekent een à anderhalve week eerder een epidemie meteen ruwweg een factor 10 meer gevallen en doden; zie alle groeicurves in de vele media. Daar kom je vervolgens niet meer vanaf! Dat is nu eenmaal een kenmerk van een exponentieel verlopende curve. Ook nadat de lockdown is ingezet blijf je met die factor tien zitten.
Gisteren langs mijn oude moedertje (85j) geweest, om haar even uit haar isolement te halen. Lekker buiten op het gras gezeten, ≥1,5m. Plus boodschapjes gedaan.

Maar dit viel me op: in deze randgemeente van Den Bosch was het praktisch even druk met autoverkeer (en ze reden ook al even lomp) als altijd. Vreemd, want hier in A'dam is het ook op de hoofdwegen erg rustig.
Blijkbaar vinden de Brabanders, of iig de Bosschenaren (waar corona juist hard toeslaat), het en masse allemaal minder nodig, dat thuisblijven. Wat weer overeenkomt met wat je hier op het forum tegenkomt.
Opvallend is het wel.
Flix schreef:
vr 17 apr, 2020 13:06
...
Maar dit viel me op: in deze randgemeente van Den Bosch was het praktisch even druk met autoverkeer (en ze reden ook al even lomp en asociaal) als altijd. Vreemd, want hier in A'dam is het ook op de hoofdwegen erg rustig.
Blijkbaar vinden de Brabanders, of iig de Bosschenaren (waar corona juist hard toeslaat), het en masse allemaal minder nodig, dat thuisblijven. Wat weer overeenkomt met wat je hier op het forum tegenkomt.
Opvallend is het wel.
Dank Flix voor je hartverwarmende complimenten aan de stad waar ik woon. 👍

Volgens de cijfers van het verfoeide RIVM hebben we in het asociale Den Bosch 71,6 in het ziekenhuis opgenomen COVID-19 patiënten, tegenover 50,3 in de gemeente Amsterdam, dat bekend staat om haar vriendelijke inwoners, zoals jij. Dat is misschien meer, maar vergeleken met sommige andere gemeenten in NL een relatief klein verschil. En dit verschil is mogelijk te verklaren uit de vroege uitbraak in - jawel - Brabant. Zie ook de uitleg van Leon zojuist. Ik vind het dan ook opvallend dat je op basis van jouw anekdotische waarnemingen zulke grote conclusies trekt.
Flix schreef:
vr 17 apr, 2020 13:06
Maar dit viel me op: in deze randgemeente van Den Bosch was het praktisch even druk met autoverkeer (en ze reden ook al even lomp en asociaal) als altijd. Vreemd, want hier in A'dam is het ook op de hoofdwegen erg rustig.
Amsterdam bestaat voor een groter deel uit toerisme en dienstverlening (zuidas e.d.). Dat ligt plat resp. werkt veel thuis. Schiphol ligt ook plat.
@willem.m: ach, ik ben er opgegroeid, en ken mijn pappenheimers.
Geen conclusie, helemaal niet. Het was een observatie in verwondering.

@Leon: zou idd een plausibele verklaring kunnen zijn.


Had inmiddels het woordje asociaal weggehaald, maar ik blijf me nog steeds verwonderen waarom mensen me daar dood lijken te willen rijden als ik een weg oversteek, terwijl men hier in A'dam dan wel gas terug neemt...
Flix schreef:
vr 17 apr, 2020 13:21
...maar ik blijf me nog steeds verwonderen waarom mensen me daar dood lijken te willen rijden als ik een weg oversteek, terwijl men hier in A'dam dan wel gas terug neemt...
Dan neem ik ook gas terug. Als wij vroeger van zomervakantie terugkwamen en vanaf de A59 de gemeente in en de Hambakenweg/Maaspoortweg op reden, dan reed er opvallend vaak iemand met hoge snelheid door rood. "He he, we zijn weer in Den Bosch", zeiden we dan.

Mij valt momenteel op dat hoe rustiger het op de weg is, hoe asocialer er lijkt te worden gereden. Het zijn misschien vooral de aso's die blijven rijden, en met meer ruimte gebruiken ze die ruimte. (Zou ik ook doen als ik aso was.) Ik kan me echter niet voorstellen dat dit een typisch Bosch fenomeen is.
Ik weet niet over welke randgemeente jij het hebt, maar in mijn randgemeente is het toch echt een stuk rustiger. Ik kan nu met de fiets op zijn Amsterdams de N65 oversteken (gewoon door rood rijden :lol: ). Wellicht heb jij dat ook geprobeerd en was je te duidelijk als Amsterdammer te herkennen :D :D :D .
keesswart schreef:
vr 17 apr, 2020 11:58
...
Afbeelding

.... Kan iemand verklaren waarom West-Brabant zo gunstig afsteekt t.o.v. Oost-Brabant en Limburg?
Naast de al eerder genoemde verspreidingskatalysatoren als carnaval en hechte dorpsgemeenschappen met veel verenigingsaktiviteiten, zou ook de naoorlogse gezinsgrootte wel een rol kunnen spelen. Veel verjaardagen die in familiekring worden gevierd. Dat is vast nog wel even doorgegaan in corona-tijd, minstens zo lang als de eredivisie voetbal (8 maart). Hieronder een kaart van de huwelijksvruchtbaarheid in 1960 uit de Bevolkingsatlas van Nederland.
Afbeelding
Wellicht????? mag je hier ook uit afleiden dat het Virus toch niet zo besmettelijk is? En dat het zich vooral snel verspreidt daar waar veel mensen op elkaar ook nog veel geluid produceren. En nu in de zorg waar de verzorger/verpleger van patiënt naar patiënt gaat en lichamelijk contact niet te vermijden is.
(ps Ik zing in een mannenkoor waar ik de jongste ben, laatste keer was midden maart, tot nu toe is iedereen gezond.)
Bert van Sprang schreef:
vr 17 apr, 2020 15:20
Wellicht????? mag je hier ook uit afleiden dat het Virus toch niet zo besmettelijk is? En dat het zich vooral snel verspreidt daar waar veel mensen op elkaar ook nog veel geluid produceren. En nu in de zorg waar de verzorger/verpleger van patiënt naar patiënt gaat en lichamelijk contact niet te vermijden is.
(ps Ik zing in een mannenkoor waar ik de jongste ben, laatste keer was midden maart, tot nu toe is iedereen gezond.)
Wellicht ben je toen al voor het zingen de kerk uit gegaan, zoals hieronder aangeraden wordt door Kees Swart.
Of hebben jullie niet in de kerk gezongen, maar niet zoveel geluid geproduceerd.

keesswart schreef:
wo 15 apr, 2020 18:10
Het interessante van het verhaal van Maurice de Hond is dat hij een aantal dingen nog eens op een rij zet en de verspreiding van het virus niet analyseert vanuit een medische invalshoek (dat is ook niet zijn vak), maar met een geografische blik.
Hij noemt de 'superspread events', waar in één klap veel mensen zijn besmet. Dat lijken vooral bijeenkomsten te zijn geweest waar veel mensen hebben geschreeuwd of gezongen, zoals kerkdiensten, carnaval, après-ski feesten en voetbalwedstrijden.
Hij concludeert dat de verspreiding van het virus vooral plaatsvindt in min of meer gesloten ruimtes.
Grote massa's mensen in de open lucht, zoals op 21 maart op Australische stranden te zien waren, lijken tot nu toe niet tot grote corona-uitbraken te hebben geleid.

Als dit zou kloppen, dan had het advies voor het Paasweekeinde kunnen zijn: ga voor het zingen de kerk uit en blijf zoveel mogelijk buiten ;-).
De ongelijke verspreiding en het persisteren daarvan zijn inderdaad opmerkelijk. Ook in andere landen zie je wel zoiets. Dat lijkt erop te wijzen dat je in het normale leven niet zoveel risico loopt maar wel als grote groepen bij elkaar komen.
Hopelijk is een consequentie daarvan dat fietvakanties spoedig weer mogelijk worden, al zullen campings wel wat moeten doen. Dat zou kunnen betekenen dat deze zomer alleen caravans en campers met eigen sanitair worden toegelaten.😥