Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Booking.com, is dat wat? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Booking.com, is dat wat?

Bert Sitters melde dit in het draadje Fietsenwinkel bijna failliet':
Het onderwerp is Fietsenwinkel.nl failliet.
Volgens mij hebben fietsenwinkel.nl en booking.com niets met elkaar te maken. Verder verkoopt booking.com géén fietsen.
Ik heb wel veel ervaring met booking.com en wil die graag delen, maar dan wel in een draadje dat over dit onderwerp gaat. Anders wordt het erg verwarrend.

En daar heeft ie natuurlijk gelijk in.

Omdat Booking.com blijkbaar wel wat los maakt, en voor fietsers denk ik best een belangrijke ondersteuning kan zijn, zal ik een nieuw draadje aanmaken.
Even alle reacties uit het andere draadje c/v-en.

(Vreemd overigens dat er geen apart forum-onderdeel over accommodaties is. Dan maar in 'voorbereiding'.)
Oef, dat waren er toch meer dan ik dacht.
Anyway, tot hier alle stukjes als quote uit het andere draadje.
Hier kunnen we verder gaan.

Misschien kan die arme, solitaire mod e.e.a. nog even opschonen, als ie wilt.
Wim schreef:
vr 24 apr, 2020 12:04
Altijd zelf bellen is het devies. Dat scheelt vaak genoeg best veel. Bovendien blijken er dan soms wel degelijk nog kamers te zijn.
Is dat zo? Dat het bedrag lager uitvalt, is niet mijn ervaring.
Dat er o.h.a. meer kamers zijn als degene die Booking.com aanbiedt, is logisch, denk ik. Ze hebben geen claim op alle kamers.
Flix schreef:
vr 24 apr, 2020 13:13
Wim schreef:
vr 24 apr, 2020 12:04
Altijd zelf bellen is het devies. Dat scheelt vaak genoeg best veel. Bovendien blijken er dan soms wel degelijk nog kamers te zijn.
Is dat zo? Dat het bedrag lager uitvalt, is niet mijn ervaring.
Dat er o.h.a. meer kamers zijn als degene die Booking.com aanbiedt, is logisch, denk ik. Ze hebben geen claim op alle kamers.
Dank voor je topic-verplaatsing, het raakte inderdaad nogal off-topic in het fietsenwinkelgedoe.
Zelf heb ik maar een paar keer ontdekt dat rechtstreeks boeken voordeel opleverde. Bij sommige IBIS-hotels kun je een gratis ontbijt krijgen als je rechtstreeks boekt, en soms pakt dat dan iets voordeliger uit. En bij een hotel in Napels kreeg ik bij rechtstreeks boeken een pak pasta op de kamer (zonder kookgelegenheid). En in Marrakesh kwam ik zonder reservering in een hotel aan waarbij me een prijs werd opgegeven die hoger lag dan bij booking.com. Toen ik die lagere prijs liet zien, zei de receptionist: "Nou, dan boek je toch lekker via booking.com..."
Verder kan elk hotel inderdaad zelf beslissen hoeveel kamers het op booking.com beschikbaar stelt. Dat kan naar believen gewijzigd worden. Ook kun je als hotel aan gasten met genius-status (veelboekers) bij booking.com voordelen bieden, maar dat gaat ten koste van de eigen marge. Zoals een Spaanse hotelier me vertelde: "Booking.com geeft niets weg en pakt alles." Maar ondertussen was ik wel bij hem terechtgekomen via booking.com. Zoals gezegd een win-winsituatie voor alle partijen.
Flix schreef:
vr 24 apr, 2020 13:09
Oef, dat waren er toch meer dan ik dacht.
Anyway, tot hier alle stukjes als quote uit het andere draadje.
Hier kunnen we verder gaan.

Misschien kan die arme, solitaire mod e.e.a. nog even opschonen, als ie wilt.
Sorry maar je originele starttopic is helaas naar beneden verplaatst door dat ik de originelen berichten in dit topic heb gezet. Ik kan dat helaas niet voor je wijzigen.
Wim schreef:
vr 24 apr, 2020 12:04
Altijd zelf bellen is het devies. Dat scheelt vaak genoeg best veel. Bovendien blijken er dan soms wel degelijk nog kamers te zijn.
Zelf bellen/mailen heeft ook mijn voorkeur en meestal lukt dit mij ook wel, maar een voordeel van Booking.com is dat je de taal van het land niet machtig hoeft te zijn, alles verloopt via de website in het Nederlands. Je komt bij de balie, noemt Booking.com en je naam en ze snappen het meestal wel, of je moet in Fawlty Towers uitkomen. https://www.youtube.com/watch?v=H-oH-TELcLE
Verder is het zoals Wim aangeeft zo dat dan vaak nog wel kamers vrij zijn of dat het goedkoper is.
Ik heb veel van booking.com gebruikt gebruik gemaakt. Zo veel dat ik de Genius-status heb met soms extra kortingen.
Mijn ervaringen zijn wisselend.
Voordeel is de overzichtelijke website.Het boeken gaat vrij snel en gemakkelijk. Ik kijk op het overzichtskaartje en klik vanaf dit kaartje accommodaties aan, zodat ik mijn keuzes kan maken. De informatie geeft mij een vrij goede indicatie. Nu zoek ik ook vaak op andere sites voor een vergelijking. Nadeel is dat veel hotels zelf moeilijk via Google te vinden zijn. Ook geven hotels geen indicatie van hun prijzen. Je moet eerst hun boekingsformulier invullen en dan komt er een prijs in beeld.

Ik boek voor mijn laatste overnachting na een fietsreis in bijvoorbeeld Frankrijk vaak via booking.com in een Ibis Hotel dichtbij een station, zodat ik gemakkelijk een vroege trein kan pakken. Booking is duidelijk voordeliger dan de walk in-tarieven die bij de receptie staan aangegeven.
Wel geef ik bij de booking aan dat ik mijn fiets binnen wil plaatsen. In de regel krijg ik van het hotel zelf bericht, dat dit geen probleem is.

Ik heb afgelopen winters twee keer een fietstocht door Thailand gemaakt. Mijn ervaring is dat het boeken in plaatsen met meer toeristen het beste via booking.com kan. Dit kan veel geld uitsparen. Buiten de toeristische streken maak ik zelden gebruik van booking.com als ik de indicatie heb dat er ruimschoots kamers vrij zijn. Wel kijk ik op booking naar hun prijzen voor een bepaald hotel. Bij de receptie biedt men mij doorgaans kamers aan voor dezelfde prijs als booking.com
Als hun prijs hoger ligt dan laat ik de aanbieding van booking op mijn telefoon zien. Men geeft mij dan een kamer doorgaans voor dezelfde prijs. Is voor hen voordeliger, dan ik het via booking doe, want dan betaalt het hotel een stevige commissie aan booking.

In de praktijk kom ik het ook wel eens anders tegen. Op de site van booking zag ik op de foto's mooie bungalows naast het zwembad van het Oasis Resort in Chao Samran .Booking gaf aan als prijzen voor kamers 1400 Baht. De dame van de receptie gaf mij aan dat de bungalows 2000 Baht waren. De kamers op de site van booking waren andere kamers op de tweede verdieping van het hoofdgebouw zonder lift. Deze kamers waren duidelijk minder en ook zonder ontbijt. Zo heb ik het vaker ervaren.

Ik had een keer via booking een kamer geboekt voor een nacht in een wat meer populaire plaats. Het beviel me daar en vroeg aan de receptie of ik een nacht extra kon blijven. Het hotel is vol was de reactie. Op booking kon ik echter de kamer zonder moeite boeken en hoefde niet eens van mijn eigen kamer af.

Andere ervaringen zijn dat als booking aangeeft dan via hun site geen kamer vrij is via hun site, er dikwijls wel gewoon kamers vrij zijn bij de receptie. Er zijn ook zat Hotels die slechts een beperkt aantal kamers via booking.com aanbieden.

Het is dus passen en meten en vergelijken. Bovendien "Fingerspitzengevoel".

Ik hoor accomodatie-aanbieders vaak klagen over booking over de forse commissie en speciale aanbiedingen waar de hotels voor opdraaien. Ook zou booking slecht bereikbaar zijn voor hotels. Vaak staan ze uren in wacht en worden vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd. Aan de andere kant hoor van hotels dat booking onmisbaar is om de consument te bereiken. Een aanzienlijk deel van hun boekingen komt via booking en de zusterbedrijven die allemaal onder dezelfde holding vallen.
Zo zullen er ook heel veel goede ervaringen zijn met Google, Amazon, Facebook, Google, Uber etc. De businessmodellen zijn gebaseerd op het aanbieden van heel handige, vaak 'gratis', technologie en het uitschakelen van de concurrentie. Daarna komt het vergaren van zoveel mogelijk data over de gebruikers van de diensten om profielen samen te stellen en die te verkopen. Een andere hobby is het betalen van zo weinig mogelijk belasting om zo weinig mogelijk aan de lokale economie bij te dragen maar de winsten naar een zeer beperkt aantal personen te laten leiden, het liefst via belastingparadijzen.

Datavergaring en monopolisering zou in deze tijd (na corona) onze aller-, allergrootste zorg moeten zijn. We zouden meer moeten nadenken over de wijze waarop de grote dataverzamel bedrijven opereren en hoe we daar als samenleving op zouden moeten reageren en ons minder afhankelijk moeten maken. Maar nog altijd hoor ik "ik heb niks te verbergen, en het is zo makkelijk en gratis!".

Ik heb geen ervaringen met Booking.com, dus in die is het deze reactie off topic. Maar gelet op het feit dat dit bedrijf een zeer stevige positie heeft en met een miljardenwinst de hand durft op te houden voor steun vanwege corona, doet vermoeden dat ze hun plaats in het bovenstaande rijtje verdiend hebben.
Ik vind Booking voor fietsreizigers een enorm waardevol hulpmiddel.

Als fietsreiziger kun je moeilijk je dagetappes lang vooruit plannen. Er zijn te veel variabelen: wind, regen, openingstijden van bezienswaardigheden, etc. Meestal weet ik pas 's morgens wat het eindpunt van de dag is. En dan moet ik sterk rekening houden met of er overnachting beschikbaar is. Als fietser heb je niet de actie-radius om van het ene hotel naar het andere te fietsen met de vraag of ze nog een kamer vrij hebben. Als je al 's morgens of bij de lunch zeker bent dat er wél een kamer gereserveerd is, heb je een zorg minder. Dankzij Booking kan ik 1-2 uren méér op een dag fietsen.

Mijn eerste ervaring met Booking was in San Sebastian, in 2016, aan het eind van een 5-weekse tocht dwars door Spanje. Ik had mijzelf voor de laatste dag in Spanje een 4-sterren hotel beloofd. Maar toen ik daar laat in de middag arriveerde, was er net een bus met Japanners uitgeladen. Toen ik aan de beurt was, zei de receptionist dat er geen kamer meer vrij was. Hij wist ook geen hotel met plek in de buurt. Hij zei : "Waarom kijkt u niet op Booking?" Dat was voor mij nieuw! Ik vond daardoor een mooie en veel goedkopere kamer in de binnenstad, in een klein hotel. Een dag later hoorde ik van de eigenaar dat 70% van hun kamers via Booking verhuurd worden. Dat kost hun ca. 15% van de kamerprijs. Maar dankzij Booking was hun bezettingsgraad aanzienlijk toegenomen en daarvoor hoefde hijzelf weinig te doen.

Zowel micro-economisch als macro-economisch is Booking een heel waardevolle onderneming. Dankzij Booking is veel beter bekend waar er nog kamers vrij zijn in de regio. Daardoor is de bezettingsgraad van de hotels toegenomen. Dat betekent dat de vaste kosten over meer gasten worden omgeslagen. Daar profiteert zowel de hoteleigenaar als de gast van. Mijn kamer in het 4-sterren hotel zou ongeveer €140 kosten. De kamer waarin ik terecht kwam was €80. Het was een 1-persoonskamer, daarom goedkoper, maar bood andere luxe: een arty-inrichting en midden in de stad. Een geweldig en onverwacht voordeel voor mij.

Ik profiteerde er van dat het op die dag niet zo druk was met toeristen. Dan gaan de kamerprijzen op Booking aan het eind van de middag omlaag. Het omgekeerde heb ik ook meegemaakt in Hastings (Engeland) op een mooi weekend. Ik vond via Booking in het begin van de middag nog een kamer voor €95, maar bij het begin van de avond waren de prijzen opgelopen tot meer dan €150. Het is gewoon een markt.

De mogelijkheid om in ca. 10 minuten het aanbod in een regio te overzien en te beslissen wat voor jou de meest geschikte keus is, vind ik heel handig. Je kunt direct boeken zonder contact met de aanbieder. Ik moet er niet aan denken dat ik met 1-3 adressen zou moeten bellen. Lang niet elke hoteleigenaar zit de hele dag bij de telefoon. En dan de wachttijden aan de telefoon. De belkosten! En hoe weet je wat een redelijke prijs is zonder de informatie op Booking?

Ik begrijp best dat Booking zijn best doet om te verhinderen dat de hotelkamers die zij op hun site aanbieden langs andere wegen aangeboden worden voor een lagere prijs. Als ze dat niet zouden doen, zie ik het al voor me : mensen die onderweg even de Booking-prijs opgezocht hebben en dan naar binnen lopen met de vraag: "Ik zie dat u een kamer aanbiedt op Booking voor X en ik weet dat u daarvoor aan Booking 15% commissie betaalt. Kunnen we die 15% niet onder mekaar verdelen? "
Ronduit gezegd: ik vind zulke mensen klaplopers.
Zo zie je maar (als je de laatste twee bijdragen bekijkt) : er zitten twee kanten aan.

Aan de ene kant is het duidelijk dat booking.com in een grote praktische behoefte voorziet voor hotels en toeristen, en ze hebben hun positie verdiend door zelf voor elkaar te krijgen dat tegenwoordig de meeste mensen via hun website de hotels en vakantiehuizen boeken. Aan de andere kant mag je je afschuw uitspreken over de monopolypositie die het bedrijf heeft, en de nadelen die dat met zich meebrengt. De klant die met booking.com werkt is zich er niet van bewust mee te betalen aan de dikke commissie, óf heeft die dikke commissie er voor over wegens de praktische voordelen. Dit kan zich natuurlijk zo ontwikkelen in een vluchtige markt. Voor de hoteleigenaren die met booking.com werken, gaat het echter niet om zulke vluchtige belangen als van de klant.

Rond de 15 % commissie die booking.com vangt voor het relatief weinige werk dat het met al zijn geautomatiseerde systemen er voor hoeft te doen, is aan de forse kant. Waren er geduchte concurrenten van booking.com geweest, dan zou het percentage lager zijn. Stel dat booking.com steeds maar weer een nog hogere commissie zou vragen, dan zou het logisch zijn als klanten en hoteleigenaren er op een gegeven moment niet meer intrappen en het op een akkoordje gaan gooien. Dan zou zelfs booking.com bij zichzelf te rade moeten gaan of ze niet te duur zijn. Booking.com is in de positie om de randen op te zoeken om er voor zichzelf het maximale uit te halen, maar niet zo ver te gaan dat de hotels geen zaken meer met ze willen doen. Maar ze hebben niet snel iets te vrezen, omdat de hotels praktisch geen andere keuze hebben dan zich aan te sluiten.

Niemand verplicht Booking.com om alle informatie gratis op de website te zetten. Dat is een keuze, en dat ze die keuze maken is zakelijk logisch. Het geld valt immers te halen bij de hotels en niet rechtstreeks bij de klanten. Die zouden veel eerder afhaken als booking geld zou vragen voor de informatie. Dan kan booking altijd nog beter gaan klaplopen bij de overheden.

Natuurlijk profiteer je als klant oneigenlijk van booking.com als je eerst op hun website kijkt en met die voorkennis zelf zaken doet met een hotel. Maar in hoeverre dat immoreel is wil ik toch wel even nuanceren. Als je zaken doet (een hotelovernachting betaalt) is het natuurlijk nobel om de belangen van de andere partijen die jou daarbij helpen (booking.com en het hotel zelf) te beschermen. Mijn mening is dat het op een bepaalde manier ook weer van gezonde marktwerking getuigt als het belang van de monopolistische tussenhandelaar die voor een kleine hoeveelheid werk woekerprijzen int, hier en daar gepasseerd wordt ten faveure van hotels die wel volop met elkaar concurreren en veel harder voor hun geld moeten werken.

Als klant heb je daarin een zekere invloed, je mag ervoor kiezen om de te dure tussenhandelaar buiten te sluiten. Je kan besluiten om het hotel dat braaf hetzelfde tarief vraagt als op de booking website, dit gewoon rechtstreeks te betalen. Dan kan je als verwijt krijgen: "als iedereen dat zou doen is er straks geen booking.com meer." Maar dat is dan óók weer marktwerking. Zover zal het niet snel komen natuurlijk, wegens het grote gebruik dat er van gemaakt wordt. Maar ook Corona kan eventueel zand in de bookingmotoren strooien.
De hotelbranche zou zijn weg in een post - booking.com - tijdperk wel vinden. Met meer eigen verantwoordelijkheid voor naamsbekendheid en administratie. Uitbesteden van die taken kan maar is dan een keuze.
Van de consument zou er dan weer meer uitzoekwerk gevraagd worden. En ja, dat zou natuurlijk heel vervelend zijn, want... "daar hadden we toch het gratis booking.com voor???" :idea:

Hans
bert sitters schreef:
vr 24 apr, 2020 20:17
Genius-status
Intrigerend.

Bij Apple hebben ze de betekenis van het woord Genius omgebogen tot "ik werk op de helpdesk en weet net iets meer dan de verkopers hier". Wat betekent Genius bij Booking.com?
javb2812 schreef:
za 25 apr, 2020 02:25
De hotelbranche zou zijn weg in een post - booking.com - tijdperk wel vinden. Met meer eigen verantwoordelijkheid voor naamsbekendheid en administratie. Uitbesteden van die taken kan maar is dan een keuze.
Van de consument zou er dan weer meer uitzoekwerk gevraagd worden. En ja, dat zou natuurlijk heel vervelend zijn, want... "daar hadden we toch het gratis booking.com voor???" :idea:
Inderdaad. Het probleem met het huidige internet is dat het allemaal zo waanzinnig ingewikkeld moet.
Ik weet nog van de eerste NS-reisplanner dat die paste op een floppy en eenvoudiger en sneller werkte dan de huidige versie, en dat terwijl computers toen meer dan 1000x zo traag waren dan nu.

Uiteindelijk zou ik er als fietser genoeg aan hebben als ze bij de balie van een hotel dagelijks een txt-bestandje met kamerbeschikbaarheid zouden bijhouden op hun eigen website.
Hans (javb2812),

dank je voor dit doordachte genuanceerde stuk dat prima de problematiek weergeeft.

Ik vind mezelf dan ook geen klaploper door wel eens op Booking.com te kijken om daarna rechtstreeks de zaken te leveren met de accommodatie-uitbater. (Waarbij ik absoluut niet het onderste uit de kan wil halen.) Moreel vind ik dat een prima te verdedigen houding.

Een van de fundamentele oorzaken dat het huidige economisch systeem vaak helemaal niet tot een eerlijke en betere maatschappij leidt valt hier ook weer op. Namelijk een te groot aantal mensen die in hun keuzes enkel kijken naar antwoorden op vragen als 'wat levert het mij op', 'is het handig voor mij', ... en niet verder kijken en zich dus niet de vraag stellen naar maatschappelijke wenselijkheid en eerlijkheid. (Of die vraag wel stellen maar de verantwoordelijkheid elders leggen of het eigen verantwoordelijkheid weg rationaliseren.) (Dat geldt overigens ook b.v. voor 'fans' van Uber, TakeAway, Primark, ...)

Dat dat dan door sommigen gerationaliseerd wordt valt ook hier op (maar verbaast me niet). Ja, natuurlijk is die commissie van 15-25% bijzonder hoog. Neen, de 'vrije keuze' die accommodatie-eigenaars hebben om met Booking.com in zee te gaan is helemaal niet zo vrij als die op het eerste zicht lijkt. Ja, Booking.com maakt misbruik van haar monopoliepositie, heeft daarbij gigantische winsten afgeroomd maar wil nu wel dat de belastingbetaler via de overheid dat bedrijf uit financiële nood helpt. En neen, als er effectief een probleem is met hun klant nemen ze zelden hun verantwoordelijkheid want die hebben ze 'in de kleine lettertjes' netjes van zich afgeschreven.

In de uitzonderlijke situatie dat ik weer eens een andere accommodatie zoek dan een tentje, warmshowerplekje, ... zal ik ook wel weer eens een blik werpen op Booking.com en daarna zelf het nodige rechtstreeks regelen met de accommodatie.
eindgebruiker schreef:
za 25 apr, 2020 09:21
bert sitters schreef:
vr 24 apr, 2020 20:17
Genius-status
Intrigerend.

Bij Apple hebben ze de betekenis van het woord Genius omgebogen tot "ik werk op de helpdesk en weet net iets meer dan de verkopers hier". Wat betekent Genius bij Booking.com?
https://www.booking.com/genius.nl.html

Waarbij het niet duidelijk is of die extra voordelen betaald worden met een tikkeltje minder winst van Booking of het vooral de accommodatie-eigenaar is die hier meer voor moet afdragen.

Renaat
Misschien offtopic, maar maken de heren (?) critici ook vanuit principieel oogpunt geen gebruik van Google en Whatsapp? Daar zitten ook bedenkelijke bedrijfsstrategieën en verdienmodellen achter. Stel dat Booking over de kop gaat, dan springt Google of Facebook verder in die markt. Als je principieel bent, waar ik respect voor heb, dan go all the way.

Ik kan me trouwens vinden in de bijdrage van Math.
willem.m schreef:
za 25 apr, 2020 09:47
Misschien offtopic, maar maken de heren (?) critici ook vanuit principieel oogpunt geen gebruik van Google en Whatsapp? Daar zitten ook bedenkelijke bedrijfsstrategieën en verdienmodellen achter. Stel dat Booking over de kop gaat, dan springt Google of Facebook verder in die markt. Als je principieel bent, waar ik respect voor heb, dan go all the way.
Als je all the way moet gaan moet je je offgrid en ver weg van de maatschappij in een grot terugtrekken, dus ik vind je argument niet bepaald sterk. Welke fout tegen de logica was dat ook alweer?
Het is als een vleeseter die een flexitariër ervan beschuldigt niet vegetariër te zijn. Het is als een verstokte automobilist die iemand die bewust minder met zijn auto rijdt ervan beschuldigt dat hij toch nog auto rijdt.
willem.m schreef:
za 25 apr, 2020 09:47
Als je principieel bent, waar ik respect voor heb, dan go all the way.
Dat is inderdaad de instelling waar je meer vooruit gaat komen :roll:
Leon schreef:
za 25 apr, 2020 09:53
willem.m schreef:
za 25 apr, 2020 09:47
...
Als je principieel bent, waar ik respect voor heb, dan go all the way.
Als je all the way moet gaan moet je je offgrid en ver weg van de maatschappij in een grot terugtrekken, dus ik vind je argument niet bepaald sterk. Welke fout tegen de logica was dat ook alweer?
Het is als een vleeseter die een flexitariër ervan beschuldigt niet vegetariër te zijn. Het is als een verstokte automobilist die iemand die bewust minder met zijn auto rijdt ervan beschuldigt dat hij toch nog auto rijdt.
Is dat een fout tegen de logica? Ik denk dat het de principiëlen vooral niet goed uitkomt. Iets met boter en een hoofd... 🤔

Bovendien ga jij niet in op een inhoudelijk punt: namelijk dat je je kunt afvragen of het gebruik van Google of WA/FB [lees: om hotels te zoeken en te boeken] niet net zo verwerpelijk is of zal worden.

Succes verder met de verheven stamtafeldiscussie. Ik ga klussen.
Inderdaad. Nogal lange verhalen en grote woorden over een bedrijf als Booking.com. Ik wil niet blind zijn voor de downside van zo'n bedrijf, maar er wordt nu wel erg een frame neergezet als dat Booking.com een grote dikke man man met een zware sigaar in zijn grote mond is, die van die lieve, kleine papa&mama bedrijfjes vermorzelt om nog dikker te worden, en zwaardere sigaren te roken.
Booking.com is een bedrijf uit de nieuwe economie, met alle positieve en negatieve kanten. Dit soort bedrijven zijn er sinds kort, om nooit meer weg te gaan. En ze zijn idd erg groot, maar er is wel degelijk concurrentie, bv door Trivago.

Uiteindelijk betaal je als consument de prijs, want bedrijven (hier: hotels) zullen toch ten lange leste hun kosten moeten afwenden op de klant. En dat is prima, want je krijgt er wat voor terug. Niemand heeft het toch ook meer over het gebruik van een cc, die de ondernemer ook geld kost (en dus de consument)?

Leon: leuk zo'n 'txt-bestandje' voor elke hotel; maar hoe weet jij waar een hotel zit? Vanaf Google Maps bv? Dan ben je dus weer een speelbal van Google, en dat is, zoals Willem.m hier m.i. terecht al opmerkt, een veel groter probleem (en toch gebruiken veel mensen zonder bezwaar Android).

Zoals ik eerder aangaf: het gebruik van Booking.com levert mij echt veel gemak en plezier op. Ik heb er dan ook geen probleem mee om iets meer te betalen voor deze service. Zodat het idd hopelijk een win-win is voor alle partijen.
willem.m schreef:
za 25 apr, 2020 09:47
Misschien offtopic, maar maken de heren (?) critici ook vanuit principieel oogpunt geen gebruik van Google en Whatsapp? Daar zitten ook bedenkelijke bedrijfsstrategieën en verdienmodellen achter. Stel dat Booking over de kop gaat, dan springt Google of Facebook verder in die markt. Als je principieel bent, waar ik respect voor heb, dan go all the way.

Ik kan me trouwens vinden in de bijdrage van Math.
Zowel booking, google als whatsapp gewoon gebruiken als het zo uitkomt, ondanks kritiek.

Booking vult een legitiem gat in de markt, namelijk de markt van toeristen die snel willen boeken.
En het is, zoals oa Math schetst, inderdaad heel fijn dat ze er zijn als je snel een bed nodig hebt.
Zelf heb ik booking.com ook een paar keer gebruikt, en dat werkte natuurlijk prima.
Zo heb ik deze dikke man met sigaar indirect ook betaald, en ik zou het zo weer doen.
Inderdaad zou google of facebook anders in het gat kunnen springen, en is er een zekere onvermijdelijkheid dat deze bedrijven er zijn in de nieuwe economie.

Een principiële houding vind ook ik geen zin hebben.
Als ik een keer een overnachting nodig heb en ik heb bijna geen tijd, dan regel ik die met booking.
Als ik een keer een overnachting nodig heb en ik heb wat meer tijd, dan kan ik kiezen om, jawel, te googelen, kom ik waarschijnlijk oa uit bij de website booking.com, zie een mooi hotel, en neem daar contact mee op, via telefoon, mail, of, jawel, whatsapp.
Als ik een keer een overnachting nodig heb en ik heb nog weer meer tijd, dan neem ik bijvoorbeeld wat reisboeken door. Eventueel even booking.com checken hoe de recente tarieven ongeveer zijn, zodat ik kan zien of het nog te betalen is.

Van de drie bovenstaande mogelijkheden verdient booking.com alleen direct iets bij de eerste. Dat toeristen soms van de tweede of derde mogelijkheid gebruik maken is een bedrijfsrisico dat booking.com neemt door alle info open en bloot neer te zetten. Aangezien booking.com bij gebruik van de eerste mogelijkheid meer dan genoeg verdient, vind ik dat ik dit bedrijf fair behandel als ik de drie mogelijkheden door elkaar heen gebruik.

Zowel de mensen die booking.com in de ban zouden willen doen als degenen die suggereren dat je via hen móet boeken als je de booking-informatie tot je neemt, zijn in mijn ogen aan de principiële kant.

Je kan zeggen dat booking.com hun diensten goedkoper kan leveren als iedereen die de website gebruikt er ook echt op boekt. Maar of ze dat dan ook doen is weer een tweede.

Hans