Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht naar het zuiden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstocht naar het zuiden

Leon schreef:
za 18 apr, 2020 14:56
javb2812 schreef:
za 18 apr, 2020 00:29
keesswart schreef:
vr 17 apr, 2020 16:51
... In Sanary-sur-Mer in het zuidelijke departement Var kun je een boete krijgen als je één baguette koopt ...
Ik ben bang dat onder de agenten die zo te werk gaan niet alleen klootzakken zijn, maar ook overijverigen die werkelijk de illusie hebben dat ze op deze manier levensreddend bezig zijn
Aan de andere kant gaan België en Nederland het schip in omdat we - netjes gezegd - zo'n losse manier van omgaan met de regelgeving hebben.
Ik keek net richting huis van de buren. Staat buuf met een onbekende vrouw te kletsen, geen gezinslid dus. Géén anderhalve meter. Overbuurman help mijn vriendin met boodschappentassen: geen anderhalve meter.
Pas bleek dat de burgemeester van Lanaken op facebook iemand een tip heeft gegeven om de grenscontroles te omzeilen in zijn eigen gemeente. (Bron)
Daarnet lees ik in een krant dat er een dodelijk ongeval is gebeurd hier vlakbij. Foto uit de krant:
Afbeelding
Daar staan dus minstens zeven officiële mannen die kennelijk geen van allen weten wat anderhalve meter is. En ze staan duidelijk niet meer levensreddend bezig te zijn.
Ik weet dat de overlijdenscijfers van België aan kritiek onderhevig zijn, maar België is qua aantal doden betrokken op het inwoneraantal op dit moment wel land nummer 1 in de wereld, dus ook voorbij Italië en Spanje. Nederland is niet echt veel beter, helemaal als je de niet als coronadode geregistreerde doden meetelt.

Dus voordat je een agent belachelijk maakt: ja voor alleen maar één baguette naar de winkel vind ik nu een stom idee.
Dat van die baguette vond ik verreweg de minst erge van de vier voorbeelden van Kees Swart. Ik doelde met mijn opmerking over de betreffende agenten meer op de andere drie voorbeelden die je hier niet citeert. In het algemeen heb ik respect voor, en goede ervaringen met politiemensen, zeker ook in deze tijd.

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat de situatie in zuid Nederland en België heel ernstig is. Als ik om me heen kijk op straat merk ik dat vrijwel iedereen die ik zie zich aan de afstand houdt. En er zijn zeker uitzonderingen, maar, los of streng gehandhaafd, er zal altijd een stuk eigen verantwoordelijkheidsgevoel nodig zijn om je er aan te houden, en de (zo lang als nodig) blijvende bereidheid van volwassen burgers om te gehoorzamen. Of een losse of strenge aanpak op de lange termijn in zijn totaliteit effectiever is: daar kan verschillend tegen aan gekeken worden. Sterftecijfers per hoofd van de bevolking in een land zullen daar niet het hele verhaal in vertellen.

Hans
Het gaat niet om het belachelijk maken van oom agent, maar om het aankaarten van de onwenselijkheid van het toenemen van machtsmisbruik. En inderdaad: het zou erg fijn zijn als officiële instanties het goede voorbeeld nemen. Ook ik heb deze week tijdens mijn werk gemerkt dat het nog niet meevalt de 1,5 m regel consequent toe te passen. Als dadelijk de regels versoepelen, wordt dat alleen maar moeilijker. Ik leen weleens een auto van mijn collega, afgezien van het feit dat hij dat nu niet zo prettig vindt: wat moet ik doen om het besmettingsgevaar te minimaliseren? En de auto niet uitlenen is voor de toekomst echt geen optie.
Besmettingsgevaar in een auto kun verkleinen met desinfectiedoekjes /spray zoals ook in de OV - bussen gebeurt.
Besmettingsgevaar in een auto kun verkleinen met desinfectiedoekjes /spray zoals ook in de OV - bussen gebeurt.
Ik kom net terug van vrijwilligerswerk in het hospice.
Maar eigenlijk zou ik nu op de fiets in Spanje zitten. Sevilla-Santiago met een hoekje Portugal. Tja, het leven is niet planbaar....
Ik las al deze berichten en dacht: ga ik nu lachen of huilen.
Lachen dan maar. Serieus, waar gaat dit over.
Bloem53 schreef:Serieus, waar gaat dit over.
Fietsers die proberen elkaar zo goed en zo kwaad als het kan te informeren om te voorkomen dat het op in de hospices nog drukker wordt?
Bloem53 schreef:
zo 19 apr, 2020 14:59
Ik kom net terug van vrijwilligerswerk in het hospice.
Maar eigenlijk zou ik nu op de fiets in Spanje zitten. Sevilla-Santiago met een hoekje Portugal. Tja, het leven is niet planbaar....
Ik las al deze berichten en dacht: ga ik nu lachen of huilen.
Lachen dan maar. Serieus, waar gaat dit over.
Goed bedoelende fietsers die iemands overwegingen bespreekbaar durven te maken? Voorkomen is beter dan genezen zou hier het motto kunnen zijn (zodat er nu weliswaar gelachen kan worden en naderhand niet gehuild hoeft te worden :wink: ).
Ik weet niet wat je met het zuiden bedoelt maar noch frankrijk, noch italie noch spanje kom je op een legale manier binnen. De grenzen zijn gewoon dicht. In frankrijk zijn de regels heel duidelijk : je mag 1 keer per dag buiten voor 1 uur en tot maximum 1 km van je deur. Je moet daarvoor een formuliertje downloaden en ingevuld voorleggen bij controle. Ik vraag me af welke uitleg je als nederlander kan geven op je fiets een eind in frankrijk. Reken er ook op dat je nogal zal opvallen : er is anders helemaal niemand op straat..
madyns schreef:
ma 20 apr, 2020 16:56
Ik weet niet wat je met het zuiden bedoelt maar noch frankrijk, noch italie noch spanje kom je op een legale manier binnen. De grenzen zijn gewoon dicht. In frankrijk zijn de regels heel duidelijk : je mag 1 keer per dag buiten voor 1 uur en tot maximum 1 km van je deur. Je moet daarvoor een formuliertje downloaden en ingevuld voorleggen bij controle. Ik vraag me af welke uitleg je als nederlander kan geven op je fiets een eind in frankrijk. Reken er ook op dat je nogal zal opvallen : er is anders helemaal niemand op straat..
Inderdaad, laten we hopen dat Sven niet inmiddels onderweg is en wel het advies opvolgt om nu niet te gaan, zoals iedereen in dit draadje ook adviseert.

België mag je al niet in. En (nog verder in het zuiden) Marokko mag je weer niet uit. In Spanje mag er geen fiets op straat, in Frankrijk zijn de frisse neuzen op de bon, ga zo maar even door. Naast dat het niet zal mogen, is het nu gewoon niks aan om er te reizen. Over een tijd zullen die landen hopelijk weer blij zijn dat er dan toeristen komen.

Hans
Dat we over boetes over stokbroden en maandverband een mening hebben is niet zo relevant, evenals de stijl van de verschillende overheden. In de Franse cultuur wordt er nou eenmaal wat anders met macht omgegaan dan in Nederland. Daar pakken ze corona niet 'samen' aan.

Ik hoop dat TS bij Maastricht is gestopt.
Hopelijk kan het in september .
Ik zelf wil dan naar Barcelona.
Wat denken jullie. Zou dat lukken?
Anders juni volgend jaar :lol:
henkioo schreef:
di 28 apr, 2020 14:47
Hopelijk kan het in september .
Ik zelf wil dan naar Barcelona.
Wat denken jullie. Zou dat lukken?
Anders juni volgend jaar :lol:
Denk je nou echt dat we daar een antwoord op hebben? 😖

dommevraag.jpg
Even in mijn kogel gekeken.
Horeca openen is zowat het laatste verwacht ik.
Wil je dan onderweg zijn als je nergens eens iets kan drinken of iets eten?

Vandaag is het simple, het mag niet, en ik zou die trip ook niet starten. Wat ga je doen als je 300km van huis tegen gehouden wordt en ze vragen je om direct terug te keren? Kan best zijn dat je droppen in een hotel en dat je niet uit je kamer mag... Onderschat Frankrijk niet in handhaving.



En het gezeik over de politie...
Besef eens dat die de instructies krijgen van "hogerhand". Als de overheid beslist dat je niet op een bank mag gaan zitten, en ze geven de opdracht aan de politie om dat te handhaven, dan doen die dat.

Ik heb zelf iemand in de familie die politieman is.
Je wil de domheid niet geloven waar ze mee te maken krijgen. De eerste weken moesten ze soms gewoon uitleggen wat de lockdown betekende. Er schijnen een pak mensen onder een steen te leven.
Maar geloof aub niet dat ze elke 70-jarige die 3 minuten alleen op een bankje gaat zitten direct om de oren slaan met een boete, en al zeker niet als die direct sorry zegt en verklaart dat hij/zij moe was.
Bij veel boetes gaat er vooraf nog wat gescheld en wat respectloos gedrag aan vooraf zodat er dan toch maar een bonnetje geschreven wordt. Ik kan me best voorstellen dat dat ook het geval was bij die baguette en die cake... maar dat lees je niet in de krant.
willem.m schreef:
di 28 apr, 2020 15:02
henkioo schreef:
di 28 apr, 2020 14:47
Hopelijk kan het in september .
Ik zelf wil dan naar Barcelona.
Wat denken jullie. Zou dat lukken?
Anders juni volgend jaar :lol:
Denk je nou echt dat we daar een antwoord op hebben? 😖


dommevraag.jpg
Er bestaan geen domme vragen.
Het is geen vraag trouwens.....
Ik wil alleen weten wat de mensen denken.
henkioo schreef:
di 28 apr, 2020 14:47
...
Wat denken jullie. Zou dat lukken?
...
henkioo schreef:
di 28 apr, 2020 19:09
...
Het is geen vraag trouwens.....
Ik wil alleen weten wat de mensen denken.
🤔
henkioo schreef:
di 28 apr, 2020 14:47
Hopelijk kan het in september .
Ik zelf wil dan naar Barcelona.
Wat denken jullie. Zou dat lukken?
Dat weet niemand.

henkioo schreef: Anders juni volgend jaar :lol:
Dat weet niemand.

Hans
De kern van sommige bijdragen hier, maar nog veel meer de stemmen uit bedreigde sectoren lijkt te zijn dat de mensen niet wensen te accepteren dat iets er niet is of iets niet kan, of minder of later enz. Hetgeen goed beschouwd de dagelijkse prakijk is in een groot deel van de wereld en dat al eeuwen en niet gedurende de twee maanden dat wij ermee tot nu toe geconfronteerd worden. Het is te verwachten dat wanneer de "bui eenmaal over is gewaaid", onze sociale economie in het "westen" weer terugvalt in het "meer, nog meer en sneller" produceren en consumeren. Dit soort groei drijft ons naar een afgrond.
De best inschatting die je nu kunt maken, en de meest reële, is dat deze situatie niet wezenlijk gaat veranderen totdat iedereen z'n prik bij de huisarts te pakken heeft. Ergens in 2021 wordt dat. (wellicht)
Er is 1 reden dat er op alle mogelijke manieren aan de bestaande regels gaat worden gesleuteld (dezelfde reden waarom er in het begin veel te laat is ingegrepen) en dat is de economie en het trachten te beperken van de economische schade, die zoals bekend ongekend groot gaat worden.
Maar vrij (en dus tegenwoordig automatisch massaal) toerisme; ik zou er zelf niet vanuit gaan, om in vrije bewoordingen onze premier te parafraseren.
Vergeet het, kortom.
Ik heb mijn fietsen al maanden niet meer aangeraakt, en ben overgegaan op de benenwagen. (geen zin in de toch drukke lokale wegen vol wielrenners, en langere afstanden zijn, ook in eigen regio, zoals bekend niet de bedoeling)
Tja. Kan ik door rood rijden zonder aangereden te worden? Waarschijnlijk zal mij dat best een aantal keer lukken zonder ongelukken. Omdat de rest zich netjes aan de regels houdt.

Verkeersregels zijn afspraken die werken omdat vrijwel iedereen zich er bijna altijd aan houdt. Gaan er te veel mensen hun eigen dingetje doen dan werkt het niet meer.

Zelfde met het bestrijden van Corona en het draaglijk houden voor de zorg die zich een slag in de rondte werkt. Als te veel mensen denken "amehoela, ik ga lekker m'n eigen ding doen, kan best", duurt het "gestribbel" met die maatregelen alleen maar langer. Nu even doorzetten betekent straks weer sneller vrijheid om mooie reizen te maken.

Blijf thuis, droom van die mooie reis, ga op ontdekking in je eigen regio en volg de richtlijnen op, is mijn advies.
Ik wil me bij de vorige schrijvers aansluiten. Als iedereen zou vinden dat hij / zij er op uit zou kunnen (want ik ben toch maar alleen), dan wordt het uiteindelijk een grote chaos.
Besef dat personeel in de ziekenhuizen nog steeds moet overwerken, ondanks dagenlang dalende trends.

Als je wilt gaan fietsen, doe dan verstandig en blijf in de buurt van je huis. Kijk op een kaart en zoek wegen en paden waar je nog nooit bent geweest. Mij lukt het om zo regelmatig een vakantiegevoel te krijgen bij een ritje door de "achtertuin".