Additionally, paste this code immediately after the opening tag: we kunnen echt weg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

we kunnen echt weg

Bert van Sprang schreef:
vr 01 mei, 2020 22:22
Wel fijn als die mondkapjes eerst gaan naar landen waar afstand houden onmogelijk is. Vervolgens zie ook ik wel een mogelijkheid om met mondkapjes dingen te doen (openbaar vervoer, theater) waar afstand houden niet gaat lukken.
Het nut van mondkapjes is allerminst bewezen. Wetenschappers verschillen hierover van mening.

In landen waar afstand houden geen optie is, zijn vaak ook landen waar een "wij-cultuur" geldt.
Dit i.t.t. de westerse landen waar een "ik-cultuur" geldt.
Het verschil is dus dat "wij" graag samen is.
In die landen is het vaak slechter gesteld met de gezondheidszorg. Ook dat leidt tot andere keuzes maken.
En in onze "ik-cultuur" draait het vooral om individuele vrijheid met bijhorende risico's in tijden van crisis waarin ineens geldt dat er gesproken wordt over "wij" "samen" "solidariteit".
Corona crisis, economische crisis, klimaatcrisis, vluchtelingencrisis, bankencrisis.....

In Trouw staat vandaag hierover een mooi ingezonden stukje van een 82-jarige man met onderliggend lijden.
Het is een hoge prijs die betaald wordt voor beheersbaarheid van de gezondheidszorg. Hierdoor ontstaat veel ellende zoals faillissementen, werkloosheid, armoede, ziekte, vermindering van uitkeringen. Veel menselijk leed.
Dat is een hoge prijs.
Wij komen er in elk geval beter vanaf dan een geit, koe, varken of kip als sprake is van een besmettelijke ziekte. Die keuze heeft dan vooral te maken met onze zuivel- en vleesbehoefte. Het is niet de keuze van het dier.
Wellicht loont het om hier later nog eens op terug te komen en die keuzes onder de loep te nemen. Te bediscussiëren in de samenleving. Nu dreigt de rekening voor een groot deel terecht te komen bij de millenniums generatie en zal de babyboom generatie er nog het minst onder te lijden hebben.

En als een vaccin gevonden is zoals met griep vaccin sterven nog steeds elk jaar enkele duizenden mensen aan onderliggend lijden.
joukon schreef:
za 02 mei, 2020 10:57
zal de babyboom generatie er nog het minst onder te lijden hebben.
Babyboomers zijn nu tussen de 65 en 75 jaar. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Babyboom_(demografie)
Toch niet echt een fijne leeftijd om te hebben op dit moment.
Je bedoelt misschien de kinderen van de babyboomers, die zijn grofweg tussen de 35 en de 50.
Joukon, je misbruikt mijn opmerking over mondkapjes voor een wij - zij verhaal wat ik niet kan volgen.
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 11:05
joukon schreef:
za 02 mei, 2020 10:57
zal de babyboom generatie er nog het minst onder te lijden hebben.
Babyboomers zijn nu tussen de 65 en 75 jaar. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Babyboom_(demografie)
Toch niet echt een fijne leeftijd om te hebben op dit moment.
Je bedoelt misschien de kinderen van de babyboomers, die zijn grofweg tussen de 35 en de 50.
Misschien bedoelt Joukon met zijn opmerking dat de babyboom generatie er op financiëel gebied het minst onder te lijden heeft. Dat de economische schade hersteld moet gaan worden door de mensen die jonger zijn.
Maar de kans bestaat dat ook de pensioenen na de crisis niet meer hetzelfde zullen zijn. De bedragen én wat je met het geld kunt.

Joukon kan het eventueel nog verduidelijken, want aangezien het virus vrijwel ongevaarlijk is voor kinderen en het statistisch overduidelijk is dat hoe ouder je bent hoe gevaarlijker het is, kan de opmerking niet over het gezondheidsaspect gaan.

Het is me ook niet duidelijk of een deel van Joukon zijn bericht geciteerd is uit de door hem genoemde brief in Trouw, of niet.

Hans
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 11:05
Babyboomers zijn nu tussen de 65 en 75 jaar. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Babyboom_(demografie)
Toch niet echt een fijne leeftijd om te hebben op dit moment.
Blijkbaar denken ze er zelf anders over (althans velen van hen):

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/01/ne ... o-a3998543

"Vooral inwoners van steden en 65-plussers trekken er weer meer op uit, blijkt uit mobiliteitsdata van het Nederlands Verplaatsingspanel."

"65-plussers stappen met name op de fiets, soms zelfs meer dan in de week voor de coronamaatregelen."
Ik ben toch blij iets jonger te zijn.
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 11:54
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/01/ne ... o-a3998543

"Vooral inwoners van steden en 65-plussers trekken er weer meer op uit, blijkt uit mobiliteitsdata van het Nederlands Verplaatsingspanel."

"65-plussers stappen met name op de fiets, soms zelfs meer dan in de week voor de coronamaatregelen."
Om uit de grotere hoeveelheid verplaatsingen de conclusie te trekken dat de veiligheid daar evenredig minder van wordt, zou me te kort door de bocht gaan. Het gaat ook om het "hoe" van de verplaatsing. Als mensen slimmere bestemmingen en route's kiezen en er gemiddeld steeds handiger en geroutineerder in worden om gevaarlijke situaties onderweg te vermijden, is er ook meer mogelijk.

hans
javb2812 schreef:
za 02 mei, 2020 12:32
Het gaat ook om het "hoe" van de verplaatsing. Als mensen slimmere bestemmingen en route's kiezen en er gemiddeld steeds handiger en geroutineerder in worden om gevaarlijke situaties onderweg te vermijden, is er ook meer mogelijk.
Uit mijn eigen observaties blijkt wat anders ;)

Mensen bleven massaal het smalle fietspad op de dijk gebruiken (en de eerste weken ook stug naast elkaar fietsen... dat laatste gaat nu wel beter) terwijl ik als enige de brede saaie weg onderaan de dijk koos.
Al die pensionadas die zich lekker kunnen verplaatsen daarvan is de uitkering van hun pensioen dik in orde. Om even populair te zijn.
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 11:54
"65-plussers stappen met name op de fiets, soms zelfs meer dan in de week voor de coronamaatregelen."
Die hebben natuurlijk meegelezen op dit forum. 8)
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 11:54
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 11:05
Babyboomers zijn nu tussen de 65 en 75 jaar. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Babyboom_(demografie)
Toch niet echt een fijne leeftijd om te hebben op dit moment.
Blijkbaar denken ze er zelf anders over (althans velen van hen):

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/01/ne ... o-a3998543

"Vooral inwoners van steden en 65-plussers trekken er weer meer op uit, blijkt uit mobiliteitsdata van het Nederlands Verplaatsingspanel."

"65-plussers stappen met name op de fiets, soms zelfs meer dan in de week voor de coronamaatregelen."
Dat is dan ook iets waar ik me enorm aan stoor. De keren dat ik naar buiten ga is het om de noodzakelijke boodschappen te doen, de hond uit te laten of naar het werk te gaan en dan heb je het zo’n beetje wel gehad. Naar buiten is dan op de fiets boodschappen doen, lopend de hond uitlaten of met de auto naar het werk te gaan (35 km heen en 35 km terug vind ik net te ver om te fietsen en vooral om dit te combineren met werken).

De keren dat ik buiten ben zie ik opvallend veel bejaarden op hun (vaak electrische) fiets er op uit trekken. Met name als ik naar en van het werk rijd en de hond uitlaat op het pad door het bos achter ons huis, wat tevens een fietsroute is.

De bejaarden/65 plussers behoren veelal tot de risicogroep. Dat zijn de mensen voor wie anderen thuis blijven. Ik vind het gedrag van de ouderen soms echt gewoon stuitend.
Ook als je door de supermarkt loopt lopen ze dicht langs je heen alsof er niks aan de hand is.

Onderstaande grafiek uit het artikel van het NRC maakt pijnlijk duidelijk dat er een dringende en gerichte oproep moet komen aan de bejaarden/65 plussers om zoveel mogelijk thuis te blijven.
Dat geldt ook voor wereldfietsers in diezelfde leeftijdscategorie die zich herkennen in dit gedrag.

6946827E-B690-4F56-A689-BA1FF1E3211A.jpeg
Waarom steeds wij-zij? Mijn vader ging na 40 jaar hard gewerkt te hebben met 57 met pensioen, ik moet/mag tot 67 doorwerken. En voor mijn zoon ziet het er weer anders uit. Het is wat het is. Om hier te stellen dat het de "strenge" maatregelen in het voordeel van de ouderen en in het nadeel van de jongeren zijn, vind ik verwerpelijk. Volgens mij is het vooral om het in de zorg onder controle te houden en dat is gelukt. Nu stapsgewijs versoepelen lijkt me heel wijs, maar lastig.
Edwin, waarom zo scherp? Soms gaat het brein van een oudere weer lijken op dat van een kleuter en is de ratio ver te zoeken. Toen ik tegen mijn 80-jarige, veel te dikke fietsvriend zei dat hij tot de risicogroep behoort, was hij diep beledigd.
Bij die cijfers van de gereden afstanden hoort wel de toelichting dat het voor de crisis heel lang nat was buiten. Juist recreatieve ritjes zullen toen weinig hebben plaatsgevonden. Een stijging van 80% valt dan nog mee.
Leon schreef:
za 02 mei, 2020 13:16
Bij die cijfers van de gereden afstanden hoort wel de toelichting dat het voor de crisis heel lang nat was buiten. Juist recreatieve ritjes zullen toen weinig hebben plaatsgevonden. Een stijging van 80% valt dan nog mee.
Da's waar, maar andere leeftijdsgroepen (voor onder 50 jaar) laten in dezelfde tijd een veel minder sterke stijging zien. Of zullen dal vnl. woonwerk-fietsers zijn die niet recreatief fietsen? Maar dan zou het aanlal km's in de eerste weken niet af zijn genomen waar het bij de twee oudste groepen in week 12 al een duidelijke verhoging laat zien..
Bert van Sprang schreef:
za 02 mei, 2020 13:08
Waarom steeds wij-zij? Mijn vader ging na 40 jaar hard gewerkt te hebben met 57 met pensioen, ik moet/mag tot 67 doorwerken. En voor mijn zoon ziet het er weer anders uit. Het is wat het is. Om hier te stellen dat het de "strenge" maatregelen in het voordeel van de ouderen en in het nadeel van de jongeren zijn, vind ik verwerpelijk. Volgens mij is het vooral om het in de zorg onder controle te houden en dat is gelukt. Nu stapsgewijs versoepelen lijkt me heel wijs, maar lastig.
De onderstaande grafiek van het RIVM laat zien dat het wellicht toch niet zo verwerpelijk is als jij stelt dat het is. Mijn mening is dat het de harde werkelijkheid laat zien.
5D5387AB-0149-48B4-8A7C-EE3D3ED6B36A.jpeg

Een grafiek van 26 maart 2020 van het RIVM is hier eveneens vrij duidelijk over


D6A1C0FB-9687-4AD0-A5C8-E7250625B0F5.jpeg
WimB schreef:
za 02 mei, 2020 12:54
Al die pensionadas die zich lekker kunnen verplaatsen daarvan is de uitkering van hun pensioen dik in orde. Om even populair te zijn.
Voor de crisis zal ik al veel oudere fiets-stellen met een broodtrommeltje en een thermoskan op een bankje zitten. Voor hun verandert er weinig ;)
De kwetsbare oudere is diegene die onderliggend lijden heeft. Dat is in de regel ook de groep die tot risicogroep behoort en waarvoor griep vaccinatie aangeraden wordt. Dat zijn niet alleen ouderen overigens.
1 miljoen Nederlanders lijden aan een of andere vorm van longaandoening.
Daar zitten ook kinderen bij.
Het is aangetoond dat mensen die langs snelwegen wonen en intensieve veehouderij meer risico lopen op longziekten dan mensen die daar ver vandaan wonen. Of er een verband is met Corona in die situaties staat ter discussie en wordt onderzocht.

Om Leon te "citeren"; ik ben boven de 65 en gezond. Al vind ik gezondheid relatief want morgen kan je aangereden worden door iemand die niet oplette: gebeurde vanmorgen nog door een jongere op de fiets met smartphone in de hand aan het bellen, in voetgangersgebied fietsend. Daar kon ik op participeren. Dat dan weer wel.
Dat geldt niet voor iedereen. Ik ken schrijnende gevallen van mensen die buiten eigen schuld hersenbeschadiging opgelopen hebben t.g.v. andermans roekeloosheid.

Financieel verschilt het per individu hoe de persoonlijke situatie is.
De oudere is in de regel al wel met AOW al of niet aangevuld met pensioen en/of spaargeld/aandelen.
Dat geld in waarde fluctueert is van alle tijden.
Persoonlijk heb ik een en ander van de wereld gezien en vind dat wij het hier goed hebben.
Al ken ik persoonlijk ook het leven van de bijstand en dat is geen vetpot!

Financieel wordt nu al een deel getroffen die 0-uren/tijdelijk contract/zzp-er (1 miljoen mensen) is. Verlies van baan/inkomen en onzekerheid over beschikbaarheid van werk. Over de toekomst voor hun kinderen. De rekening komt vooral terecht wie nu jong is.

Voor Bert met zijn mondkapjes: ik ben geen voorstander van dat Nederland die naar elders stuurt terwijl in eigen land nu nog steeds zorgmedewerkers het zonder moeten doen. De eerste gezondheidsmedewerkers die in harnas gestorven zijn helaas ook al te betreuren. Enige empathie naar hen is ook op zijn plaats. Nog steeds is er een groot gebrek aan mondkapjes. Kappers mogen mede daardoor mogelijk nog niet aan werk. Ook die kant zit aan het mondkapjes verhaal.

Ik zal citaten voortaan omlijsten met " " .
Verder hoop ik erop dat iedereen gezond is en in beweging blijft.

* In Spanje heeft men gefaseerd naar leeftijd en uren waarop men buiten mag 'spelen'. Misschien een idee voor Nederland om ook in te voeren. Voor de duur van 2 uur. Dat wordt dan wel plannen hoe je naar je vakantie adres komt :wink:
edit: het gaat snel in het draadje. Mijn onderstaande reactie is op Edwin zijn eerste grafiek. Inmiddels heeft hij een tweede (al wat relevantere) grafiek erbij gezet.
-------------------------
Ik zie een grafiek met aantal overlijden uitgezet tegen leeftijdsgroepen.
Het lijkt me dat de verhoudingen in dezelfde grafiek zonder corona ook ongeveer zo zouden zijn.

Daarmee beweer ik niet dat je geen goed punt hebt, maar wel dat deze grafiek er niet bij helpt om je punt te maken.

Hans
Fedor schreef:
za 02 mei, 2020 13:25
WimB schreef:
za 02 mei, 2020 12:54
Al die pensionadas die zich lekker kunnen verplaatsen daarvan is de uitkering van hun pensioen dik in orde. Om even populair te zijn.
Voor de crisis zal ik al veel oudere fiets-stellen met een broodtrommeltje en een thermoskan op een bankje zitten. Voor hun verandert er weinig ;)
Ook die mensen moeten nu zoveel mogelijk thuis blijven, zoals de oproep van de overheid luidt.

Voor hun is er dus net zoveel veranderd als voor ieder ander.

Zij kunnen namelijk niet doen alsof deze regel niet voor hen geldt en gewoon lekker blijven fietsen en met een broodtrommeltje en een thermoskan op een bankje gaan zitten.

Ook de topic met de verhalen en de foto’s van de fietstochten die sommigen maken begrijp ik in veel gevallen nog steeds niet. Ik zie daarbij heel weinig rondjes om het dorp...