Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
Vanaf dinsdag 12 mei mogen er geen fietsen meer mee in de treinen van NS.Dit om meer ruimte te maken. Vouwfietsen blijven wel toegestaan.
Dit heeft de NS vanavond bekend gemaakt.
Het is een begrijpelijk gevolg,dat het niet meteen al ingezet is, ook zonder corona was het vaak al vechten
om een fietsplaats in een overvol en vaak te korte treinen.
Dat is wel balen voor lange afstand overbruggers, :?
Maar ja....ook zonder fiets ga ik het OV de komende tijd mijden
Zo.....ik pak even de popcorn en het bier voor de discussie die nu gaat komen hier
1 april is al even geleden toch?
alstro schreef:
wo 06 mei, 2020 21:56
Zo.....ik pak even de popcorn en het bier voor de discussie die nu gaat komen hier
Proost! 🍻

Maar welke discussie gaat er komen?
Wat niet kan/mag, dat kan/mag niet.
Helaas pindakaas.
Ik geloof niet dat Bert hier grapjes over zou maken.
Verwijderd
Tijd om S&S-koppelingen in mijn frame te laten solderen.
Logisch, fietsen verspreiden Corona (sarcasme)
Verschil tussen arm en rijk weer een stap groter. Auto blijft de norm, schijt aan het milieu gehandhaafd. Ga ik mij daar verder druk om maken? Wel nee tijd om naar bed te gaan, morgen weer fietsen 🚴‍♂️
Ik heb nog nooit een discussie gehad met een conducteur over mijn met S+S koppelingen uitgeruste fiets (zonder fietskaartje), zelfs niet in de spits. Maar ik zou er niet op vertrouwen dat dat in de huidige omstandigheden niet zou gebeuren, ook al is die fiets "opgevouwen" nauwelijks groter dan de Gazelle Kwikstep die ik als "echte" vouwfiets heb.

Voorlopig is het trouwens toch een "moot point", er rijden de komende maand geen treinen van/naar Groningen ivm werkzaamheden...
Ook de fiets mag voorlopig niet meer mee met de trein.

Dit staat in het bericht, met de nadruk op voorlopig !

Mvg
Willem Klein ( ruim 30 jaar NS mw geweest) :D
Ja beste hardwerkende thuiszittende wereldfietsers: het is gewoon een complot van de ANWB, PON Nederland en de Telegraaf!
Het fietsverbod zet totaal geen zoden aan de dijk. Het argument ruimte wordt genoemd.
Ik hoor ook dat uitgegaan wordt van een bezetting van 40%.
De VIRM4 (dubbeldekker met 4 bakken) heeft ongeveer 400 zitplaatsen, maar in deze treinstellen is slechts de ruimte van 6 klapstoeltjes beschikbaar voor het plaatsen van fietsen. Waar praten we over?
Verder vraag ik me af of het wel wenselijk is dat passagiers zo dicht op elkaar opgepropt zitten op die klapstoeltjes.
Bij de test met de coronaproof-treinen tussen Zwolle en Groningen, waren deze klapstoeltjes op fietsplaatsen nu juist afgeplakt. Vanuit dat oogpunt is het geen enkel bezwaar dat daar fietsen geplaatst worden.
Dank Bert, voor je bericht.
En in de Arriva?
Symboolpolitiek zou ik zeggen, want als er minder mensen in de trein mogen creëert de fiets juist afstand op de balkons/in de sprinter, net zoals een winkelwagen dat doet in de supermarkt. Mogelijk is de gedachtengang dat mensen met een niet-opvouwbare fiets de trein puur recreatief nemen.

Maar goed, ik reed dagelijks woon-werk met de trein. Abonnement opgezegd en als ik weer naar mijn werk mag (voorlopig 1 juni), dan denk ik er serieus over de afstand geheel met de fiets te gaan doen (35km enkel). Het is mooi weer, 's avond licht en het is goed voor me.
bert sitters schreef:
do 07 mei, 2020 07:54
Het fietsverbod zet totaal geen zoden aan de dijk. Het argument ruimte wordt genoemd.
Niet-essentiële (recreatieve) verplaatsingen ontmoedigen ten einde ruimte voor noodzakelijke verplaatsingen te creëren lijkt me een nauwkeuriger motivatie, en dat wordt ook zo gesteld door NS. Ook kruidvat-kortingskaartjes etc. en samenreiskorting zijn voorlopig opgeschort op basis van dat argument.
August schreef:
do 07 mei, 2020 09:03
Symboolpolitiek zou ik zeggen, ...
Of signaalpolitiek. En ik geef de NS daar groot gelijk in. Het moet helder zijn dat de treinen voorlopig niet voor recreatief gebruik zijn. Dagjestoeristen die met de fiets op het perron lopen en in de trein stappen: dat geeft het verkeerde signaal af.

Dus blijf lekker vanuit huis fietsen (of wandelen) en geniet van wat je hebt.
August schreef:
do 07 mei, 2020 09:03
Symboolpolitiek zou ik zeggen, want als er minder mensen in de trein mogen creëert de fiets juist afstand op de balkons/in de sprinter, net zoals een winkelwagen dat doet in de supermarkt.
:wink: Zou het niet helpen als de NS instelt dat iedere treinreiziger verplicht een fiets (of niet - ingeklapte vouwfiets) in de trein moet meenemen? :wink:

Hans