Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
bert sitters schreef:
do 07 mei, 2020 07:54
Vanuit dat oogpunt is het geen enkel bezwaar dat daar fietsen geplaatst worden.
Bert heeft geen bezwaar. Ik geef het even door aan Roger.

:wink:
En toch worden er vreemde keuzes gemaakt: Openbaar vervoer alleen voor essentiële verplaatsingen en de kapper mag onbeperkt open. (Naar de kapper is toch niet essentiëler als funshoppen in Amsterdam oid?)
Bert van Sprang schreef:
do 07 mei, 2020 10:22
En toch worden er vreemde keuzes gemaakt: Openbaar vervoer alleen voor essentiële verplaatsingen en de kapper mag onbeperkt open. (Naar de kapper is toch niet essentiëler als funshoppen in Amsterdam oid?)
Door met het OV te gaan beteken je ook een risico voor anderen, waarvan er veel een essentiële verplaatsing maken. Door naar de kapper te gaan beteken je in de eerste plaats een risico voor jezelf en de kapper, daarna voor de huisgenoten.
Ik vind het prima als anderen bijdragen aan de groepsimmuniteit. Laat het dan vooral degenen zijn die steeds het maximale uit de beschikbare bewegingsvrijheid willen halen. Mijn vriendin zetten de speech van Rutte op een gegeven moment stil en sprak verbaasd uit dat hij het alleen over risico's voor ouderen en kwetsbaren had en niet over risico's voor mensen van tussen de ±30 en de 50, terwijl die ook risico lopen; meerdere verder gezonde kennissen van ons hebben weliswaar goed corona overleefd maar waren toch echt niet blij te ervaren hoe drommels ziek je daarvan kunt zijn. De conclusie die we samen trokken was dat de overheid het kennelijk qua overheidsbemoeienis niet uitmaakt dat mensen ziek worden; alleen de sterfgevallen en de zorg-overbelasting tellen. Ik ben benieuwd op welk moment van terugval de overheid ingrijpt en weer loslaat. Het is m.i. puur een afweging tussen economie, bevolkingspsychologie (of mensen nog meedoen) en het aantal doden.
Ik vind deze maatregel halfslachtig en niet efficiënt. NS sluit slechts een zeer kleine groep recreatieve reizigers uit. Onder de veel en veel omvangrijkere groep overige reiziger valt moeilijk te onderscheiden wat "essentieel" of "recreatief" is.
Dat de NS in tijden van verlies het niet kan veroorloven om kaartjes met stuntkorting te verkopen kan ik inkomen.

Het devies is niet langer "blijf thuis!"
Terrassen mogen binnenkort open. Campings volgen.
Omdat vakantie naar diverse populaire landen nog lang moeilijk kan blijven komt er een toenemende run op recreatie en vakantie in eigen land.
Er gaat behoefte aan vervoer ontstaan. Is dit alleen weggelegd voor mensen met een automobiel?
Wat voor verkeerscongrsties kunnen er ontstaan als er geen alternatieven zijn?

Ik ben van mening dat NS best ruimte kan bieden voor recreatieve reizigers binnen de 40%.
Webinar is ontdekt en neemt een vlucht wordt een trend. Is veel goedkoper dan een fysieke vergadering of het huren van een accommodatie met alle bijkomende kosten. Scheelt reiskosten en vooral veel tijd.
Thuis werken komt steeds meer in. Zal voor een niet onaanzienlijk deel blijven hangen.
Er zijn voorlopig geen fysieke colleges.
Tot 1 september zijn er geen grote evenementen.

In normale omstandigheden heeft NS in juli en augustus op de meeste lijnen aanzienlijk minder reizigers. Veel treinen worden dan ingekort. NS zou in deze maanden treinen normale lengte kunnen rijden.
De trein moet er voor iedereen zijn
bert sitters schreef:
do 07 mei, 2020 10:46
Er gaat behoefte aan vervoer ontstaan.
fiet·sen (fietste, heeft, is gefietst)
1 zich op een fiets voortbewegen
bert sitters schreef:
do 07 mei, 2020 10:46
Het devies is niet langer "blijf thuis!"
...
De trein moet er voor iedereen zijn
Ik was al bang dat het veranderen van het devies geïnterpreteerd zou worden middels het traditionele nationale Nederlandse credo 'alles moet kunnen, toch?'. Hoera Bert, je bent de eerste. :cry:
Ik moet toch hartelijk lachen om Wereldfietsers die een stukje met de trein mee willen liften voor toerisme in eigen land !
Leon schreef:
do 07 mei, 2020 10:40
De conclusie die we samen trokken was dat de overheid het kennelijk qua overheidsbemoeienis niet uitmaakt dat mensen ziek worden; alleen de sterfgevallen en de zorg-overbelasting tellen.
Stel je voor dat de overheid zich daar wél mee bemoeide, dan zaten we allemaal ons hele leven met een mondmasker of spatscherm op anderhalve meter afstand van elkaar op de fiets, in de trein en op straat. Overigens doet de overheid al sinds het begin van deze crisis helemaal niet geheimzinnig over de conclusie die jij trekt.
math schreef:
do 07 mei, 2020 11:23
Ik moet toch hartelijk lachen om Wereldfietsers die een stukje met de trein mee willen liften voor toerisme in eigen land !
Als dit forum er enkel is voor mensen die al 2000km gereden hebben in een ander continent, dan wordt het een eenzame boel, en moet ik ook oprotten.

Is het niet zo dat de meeste fietscarriëres in stapjes gaan:
- dagelijks naar school of werk
- steeds langer wordende dagritjes rond het huis
- met de auto of trein ergens naar toe en daar een dag of weekendtrip doen
- tripjes van een paar dagen met CC of tent
- vliegtuig op met fiets naar verweggistan en daar gaan trekken
-..

Misschien vergeet ik iets, maar als hier echt enkel wereldfietsers toegelaten zijn, dan rot ik wel op.
Ik denk dat je de opmerking van math verkeerd begrepen hebt.
eindgebruiker schreef:
do 07 mei, 2020 12:03
Ik denk dat je de opmerking van math verkeerd begrepen hebt.
Dat vermoed ik ook. Sterker, ik vind 'm zo goed dat ik Math een plusje geef!
peter de rijk schreef:
do 07 mei, 2020 11:33
Leon schreef:
do 07 mei, 2020 10:40
De conclusie die we samen trokken was dat de overheid het kennelijk qua overheidsbemoeienis niet uitmaakt dat mensen ziek worden; alleen de sterfgevallen en de zorg-overbelasting tellen.
Overigens doet de overheid al sinds het begin van deze crisis helemaal niet geheimzinnig over de conclusie die jij trekt.
Dat klopt. Maar ik zou de mensen de kost niet willen geven die zich dat niet realiseren en denken dat ze 100% veilig zijn als ze zich binnen de door de overheid aangegeven marges bewegen. Het valt in die zin onder het idee dat de interessantste dingen vaak de dingen zijn die niet gezegd zijn.

Overigens bemoeit de overheid zich op talloze vlakken met zaken van veiligheid die niet (direct) leiden tot sterfgevallen en zorg-overbelasting.
Leon schreef:
do 07 mei, 2020 10:40
De conclusie die we samen trokken was dat de overheid het kennelijk qua overheidsbemoeienis niet uitmaakt dat mensen ziek worden; alleen de sterfgevallen en de zorg-overbelasting tellen. Ik ben benieuwd op welk moment van terugval de overheid ingrijpt en weer loslaat. Het is m.i. puur een afweging tussen economie, bevolkingspsychologie (of mensen nog meedoen) en het aantal doden.
Precies, een dooie kip kun je maar 1 keer plukken, en van de kosten van een IC-bed kun je ook een vliegtuig laten vliegen (gechargeerd). Het gaat ze (DE REGERING) om de bottom-line.

Overigens zijn er genoeg mensen die de fiets wel nodig hebben om thuis of op het werk te komen omdat tegen de tijd dat ze weer naar huis gaan er geen bussen meer rijden en taxi's niet vergoed worden. Om je fiets in een onbewaakte stalling neer te zetten (of 2 fietsen te hebben) is niet aan iedereen besteed. Je zou bijna willen dat je gehandicapt zou zijn, want dan mag je je fiets (mits voorzien van sticker en jij van een gehandicapten paspoort o.i.d) nog wel meenemen en is dat nog gratis ook.
Leon schreef:
do 07 mei, 2020 11:01
bert sitters schreef:
do 07 mei, 2020 10:46
Het devies is niet langer "blijf thuis!"
...
De trein moet er voor iedereen zijn
Ik was al bang dat het veranderen van het devies geïnterpreteerd zou worden middels het traditionele nationale Nederlandse credo 'alles moet kunnen, toch?'. Hoera Bert, je bent de eerste. :cry:
Leon, lees goed mijn totale inbreng. Ik heb het helemaal niet over "Alles moet kunnen"
Ik heb het over binnen de gestelde marge van 40%.
bert sitters schreef:
do 07 mei, 2020 13:42
Leon schreef:
do 07 mei, 2020 11:01
bert sitters schreef:
do 07 mei, 2020 10:46
Het devies is niet langer "blijf thuis!"
...
De trein moet er voor iedereen zijn
Ik was al bang dat het veranderen van het devies geïnterpreteerd zou worden middels het traditionele nationale Nederlandse credo 'alles moet kunnen, toch?'. Hoera Bert, je bent de eerste. :cry:
Leon, lees goed mijn totale inbreng. Ik heb het helemaal niet over "Alles moet kunnen"
Ik heb het over binnen de gestelde marge van 40%.
Bert, ben bang dat die 40% al ruimschoots gevuld gaat worden met werkenden, scholieren/studenten en andere mensen die met OV moeten/willen. Ik verwacht dat voor het OV in zijn algemeenheid geldt dat je dat de komende tijd beter kan mijden als het kan. Dus gewoon een rondje fietsen.
De maatregel past wel goed in het anti-fiets beleid dat NS al jaren voert, ondanks de uitdrukkelijke wensen van de 2e kamer.
Leon schreef:
do 07 mei, 2020 12:09
Maar ik zou de mensen de kost niet willen geven die zich dat niet realiseren en denken dat ze 100% veilig zijn als ze zich binnen de door de overheid aangegeven marges bewegen.
Geldt dat niet voor alles in het leven? Straat oversteken, je kind laten klimmen in het klimrek, een bergwandelpad lopen enz. enz. Als de overheid nul vertrouwen zou hebben in de eigen inschatting van mensen en daarbij de veiligheid 100 % zou willen garanderen, dan zou dat allemaal verboden zijn. Dat is gelukkig niet zo, met de risico's van besmettelijke virussen (bijv. HIV en Corona) moeten we ook leren omgaan.

Ik heb me als sterveling die af en toe ziek was en zal worden, nog nooit ergens objectief 100 % veilig gewaand. Laat staan het geloof gehad dat de overheid mij die mate van garantie zou (kunnen of moeten) bieden.

Aangezien we voorlopig niet verder dan onze eigen streek / land gaan komen met fietstochten, vind ik een tijdelijk fietsverbod in de trein niet heel erg en ook prima te billijken. Dit lijkt me echt wel ten dienste van het nieuwe (goede) motto "drukke plekken vermijden".

Hans
math schreef:
do 07 mei, 2020 11:23
Ik moet toch hartelijk lachen om Wereldfietsers die een stukje met de trein mee willen liften voor toerisme in eigen land !
Door math als grappig bedoeld of niet: bij bijna alle Wereldfietser-weekenden die ik gereden heb, ben ik per trein naar het beginpunt gegaan en per trein weer vanuit het eindpunt naar huis. Dat soort van A naar B tochten zijn dus voorlopig niet meer mogelijk. Dat is echt jammer hoor!
WillemT schreef:
do 07 mei, 2020 16:24
math schreef:
do 07 mei, 2020 11:23
Ik moet toch hartelijk lachen om Wereldfietsers die een stukje met de trein mee willen liften voor toerisme in eigen land !
Door math als grappig bedoeld of niet: bij bijna alle Wereldfietser-weekenden die ik gereden heb, ben ik per trein naar het beginpunt gegaan en per trein weer vanuit het eindpunt naar huis. Dat soort van A naar B tochten zijn dus voorlopig niet meer mogelijk. Dat is echt jammer hoor!
Dan hoeft er bij de organisatie van de komende Wereldfietser-weekenden niet gekeken te worden of er een station in de buurt is maar of er een parkeerplaats is waar je een paar dagen kunt staan.
En dan een route waar start en eindpunt hetzelfde is.
Ik ga er vooralsnog vanuit dat zodra we weer "gewoon" kunnen kamperen, we ook weer "gewoon" in de trein kunnen. Waar bij ik op dit moment het openbaar vervoer liever mijd.
DaVinci schreef:
do 07 mei, 2020 16:39
WillemT schreef:
do 07 mei, 2020 16:24
math schreef:
do 07 mei, 2020 11:23
Ik moet toch hartelijk lachen om Wereldfietsers die een stukje met de trein mee willen liften voor toerisme in eigen land !
Door math als grappig bedoeld of niet: bij bijna alle Wereldfietser-weekenden die ik gereden heb, ben ik per trein naar het beginpunt gegaan en per trein weer vanuit het eindpunt naar huis. Dat soort van A naar B tochten zijn dus voorlopig niet meer mogelijk. Dat is echt jammer hoor!
Dan hoeft er bij de organisatie van de komende Wereldfietser-weekenden niet gekeken te worden of er een station in de buurt is maar of er een parkeerplaats is waar je een paar dagen kunt staan.
En dan een route waar start en eindpunt hetzelfde is.
Parkeerplaats, dat suggereert een auto in het bezit hebbende of tot de beschikking hebbende van. Naast het vereiste van een rijbewijs. Mijn inziens onnodig uitsluiten van potentiële deelnemers.