Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Doe het zelvers: kosten verschil tussen nieuw of zelfbouw?

151 berichten
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 10:00
Heeft wel 2 weken wachttijd!
Gezien de tijd dat je nu al over dit topic doet lijkt me dat niet zo'n probleem. Sommige mensen hebben het liefst gisteren een fiets gekocht, hier word nu al de tijd voor genomen :)
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 10:00

SON fiets dynamo in wiel gemonteerd (450 EUR voor gerekend, is wellicht minder of kan 2e hands).
Steekas modellen zijn duurder dan QR modellen. Als je altijd met dezelfde vork wil blijven rijden kun je ook nog een SL versie overwegen, maar die combineren met een verende voorvork gaat dan weer niet.

asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 10:00

-- Al dan niet geveerde voorvork
Zorg dat je frame dan ook een geometrie heeft die het plaatsen van een verende voorvork toe laat.
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 10:00

-- Bagagedrager voor en achter
-- SON voor en achterlicht
-- Spatborden
-- Ballhead set
-- Thudbuster zadelpen
-- Schroefjes e.d.
-- Stuur + alle benodigdheden
-- Zadel
-- banden
Allemaal dingen die je later nog aan kunt passen. Als je een frame laat bouwen zou ik gelijk voor tapered voorvork met bijbehorend balhoofd kiezen, en bij de zadelpen voor een courante diameter.
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 10:00

-- Hope V4 schijfrem set
Niet elke frame-/vorkbouwer wordt blij van het pizza formaat schijven wat daarbij hoort. Controleer of je de 203mm schijven waarmee deze remmen vaak gecombineerd worden ook wel daadwerkelijk mag monteren.
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 10:00

Zie ik iets over het hoofd?
Onderdelen prijzen kunnen nog best wat omlaag als je daar ook net als bij de Pinion versnellingsbak ook bij bepaalde dingen voor gebruikte onderdelen kiest.

Vraag je ook af in hoeverre er in de framebouw rekening gehouden wordt met het gebruiksdoel. Elke dag met de fiets 10km naar kantoor op en neer rijden met een laptoptasje is weer heel wat anders dan er met 6 tassen mee op wereldreis te gaan, en ook weer wat anders dan er met bikepacking tassen offroad mee een berg af denderen met af en toe een vluchtelement. Vooral de landing is dan belangrijk.
(offtopic)
Berger schreef:
willem.m schreef: Laat je nog weten hoeveel tijd het je extra gaat kosten? Druk dat dan uit in gederfde inkomsten (ook al is het een hobby).
Dit vind ik echt totale onzin.
Rustig jongens. Het is gewoon een keuze of je het meetelt of niet. Als het een hobby is of je hebt tijd genoeg en je hebt er geen hekel aan dan tel je het niet mee. Als je een drukke baan hebt en je baalt dat je niet lekker kunt gaan fietsen omdat je je fiets moet maken/repareren/onderhouden dan tel je het wel mee. Als het iets er tussenin is dan is het iets er tussenin.
Leon schreef:
zo 10 mei, 2020 10:25
Berger schreef:
willem.m schreef: Laat je nog weten hoeveel tijd het je extra gaat kosten? Druk dat dan uit in gederfde inkomsten (ook al is het een hobby).
Dit vind ik echt totale onzin.
Rustig jongens. Het is gewoon een keuze of je het meetelt of niet. Als het een hobby is of je hebt tijd genoeg en je hebt er geen hekel aan dan tel je het niet mee. Als je een drukke baan hebt en je baalt dat je niet lekker kunt gaan fietsen omdat je je fiets moet maken/repareren/onderhouden dan tel je het wel mee. Als het iets er tussenin is dan is het iets er tussenin.
Leon verwoordt wat ik erbij dacht. Misschien had ik het handiger moeten verwoorden. Ik heb juist respect voor mensen die het zelf gaan doen. Al was het maar omdat ze zich dan echt iets eigen maken, vaardigheden ontwikkelen. En het is beter dan op de bank hangen en tv kijken (wat ik nog teveel doe). Dat laat onverlet dat ik gewoon benieuwd ben.

Sorry voor dit intermezzo, en weer terug naar de tekentafel.
Het is het niet zeker dat die Gates riem zal passen. Verder reken je te weinig voor de wielen, voor 450€ ga je geen set hebben met Son naafdynamo en Pinion geschikte achternaaf. 150€ voor een voorvork die de vergelijking met de andere onderdelen kan doorstaan lijkt mij ook heel optimistisch.

Ik snap de aantrekkingskracht van zelfbouw, ik heb het ook gedaan, maar ik vind deze bedragen hallucinant: een fiets van 6000€ fietst geen 3 keer beter dan een fiets van 2000€.
bdr schreef:
zo 10 mei, 2020 10:39
Pinion geschikte achternaaf.
Kijk eens naar bijvoorbeeld Onyx. idworx biedt 'm aan als optie, maar is helaas niet goedkoop.

Op een derailleur fiets merkt men het verschil in vrijloop meestal niet zo snel. Maar omdat er in de Pinion ook nog eens een vrijloop zit is die combinatie wel merkbaar.
bdr schreef:
zo 10 mei, 2020 10:39
150€ voor een voorvork die de vergelijking met de andere onderdelen kan doorstaan lijkt mij ook heel optimistisch.
Voor een gebruikte verende in een fatsoenlijke kwaliteit kan dat best wel eens lastig worden. Voor een nieuwe verende voorvork kijk je eerder in een categorie van 500 tot 1000 euro.

Al wil in restpartijen wel eens wat leuks zitten voor minder. Kijk dan bijvoorbeeld eens bij de webshop van RCZ. Let wel op de naafbreedte. Veelal zullen de nieuwe voorvorken gebruik maken van een 110mm Boost steekas.

Bespaar bij een verende voorvork niet op kwaliteit. Dan kun je beter een suspension corrected vaste voorvork monteren en doorsparen voor een fatsoenlijke.

Een vaste carbon vork kan natuurlijk ook nog iets zijn om te overwegen.
Allemaal goede tips hier! Leuk!
bdr schreef:
zo 10 mei, 2020 10:39
Het is het niet zeker dat die Gates riem zal passen.
Jawel hoor, dat is wel zeker, want ik ontwerp zelf het frame. En als deze gates riem niet past in het ontwerp dan koop ik een andere en zet ik deze op marktplaats ;)

Wel ben ik het er mee eens dat de kans op een foutje in een berekening of fabricage aanwezig is natuurlijk.
Verder reken je te weinig voor de wielen, voor 450€ ga je geen set hebben met Son naafdynamo en Pinion geschikte achternaaf.
Die 450 was alleen voor het voorwiel met SON dynamo. Voor het achterwiel met Gates hub heb ik nog eens 550 gerekend. Staat niet in mijn post, maar wel in mijn Excel. Is meegerekend in de totaalprijs.
150€ voor een voorvork die de vergelijking met de andere onderdelen kan doorstaan lijkt mij ook heel optimistisch.
Dat zou kunnen. Dat was de prijs die ik bij snel zoeken op bike-components tegenkwam. Gerekend exclusief handlebar e.d. Alleen de vork zelf.

Ik snap de aantrekkingskracht van zelfbouw, ik heb het ook gedaan, maar ik vind deze bedragen hallucinant: een fiets van 6000€ fietst geen 3 keer beter dan een fiets van 2000€.
Het doel is dan ook niet een fiets die beter fietst. Het doel is een fiets die gedurende z'n levensduur (bijna) geen onderhoud nodig heeft. Ik investeer liever 1x enorm veel tijd (en geld) in het ontwerpen en bouwen van de fiets dan dat ik een "goedkope" kant en klare fiets heb die elke keer exact op het verkeerde moment stuk gaat een paar keer per jaar.
Ik ben helemaal klaar met haperende versnellingen, batterijen van lampjes die op zijn, smeren van ketting, lekke banden, kromme velgen, kapotte rem kabels, ketting spannen, olie aan handen, wankelend instabiel beladen frame, onder gedimensioneerde snel slijtende achter remmen (zoals gok ik > 50 % van de stadsfietsen die in NL verkocht worden), elektrische kabels die "mooi" door frames heen lopen en lastig te vervangen zijn, spotborden vastgemaakt met ijzerdraadjes die bij het eerste tikje krom zijn en tegen je band aan schuren en ga zo maar verder.

Laat ik nu net een fiets bezitten van ongeveer 2000 EUR. 2 jaar geleden gekocht. Nu al helemaal klaar mee. Dat dus nooit meer.


Van mij hoeft het overigens niet perse een zelfbouwfiets te zijn. Als er eentje kant en klaar te krijgen is (zelfs 2e hands) die een beetje in de richting komt van wat ik wil dan koop ik hem gewoon). Ik vind de nieuwprijs van 7000 EUR gewoon net iets aan de hoge kant als het met zelfbouw goedkoper kan...
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 12:55

Het doel is een fiets die gedurende z'n levensduur (bijna) geen onderhoud nodig heeft.
Een verende vork, hoe duur ook, heeft gewoon onderhoud nodig. Je zou met bovenstaande eis op dat gebied eens naar bijvoorbeeld naar Lauf kunnen kijken, maar daar passen dan weer geen voordragers op als je die zou willen. Wat wil je mee gaan nemen, waar wil je ermee naartoe? Verhard, onverhard?

Dagelijks op en neer naar kantoor kunnen veel mensen met een goede singlespeed ook. En daar zit dan ook weer een hoop onderdelen niet op. Die kunnen dan ook weer niet stuk en hebben ook geen onderhoud nodig.
Ik heb net een berekening gemaakt, van mijn zelf opgebouwde fiets.

Ik kocht een avaghon frame, bij bike4travel voor 300 euro men bouwde deze zelf op.

Ik was alles bij elkaar 1560 euro kwijt.

voor een zelfde fiets bij bike4travel betaal je nu iets van 2300 euro.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik 400 euro korting op het frame kreeg, omdat bike stopt met de verkoop van 26 inch fietsen.

Volgens Marco, de eigenaar, gaat de fiets wereld veranderen naar 28/29 inch en van v-brakes naar schijfrem.
Nou dat laatste is al even aan de gang :D
Maar ik zie bij racefietsen nu ook meer schijven, maar door de koppigheid van de UCI* is dat lang tegen gehouden.

* UCI = Utter and Complete Idiots
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 12:55
Het doel is een fiets die gedurende z'n levensduur (bijna) geen onderhoud nodig heeft. Ik investeer liever 1x enorm veel tijd (en geld) in het ontwerpen en bouwen van de fiets dan dat ik een "goedkope" kant en klare fiets heb die elke keer exact op het verkeerde moment stuk gaat een paar keer per jaar.
Je hoeft je voor mij niet te verantwoorden maar ik zie voornamelijk gear-lust: Pinion, Gates, SON, Titanium, ... Wat ga je doen als binnen 2 jaar alle fietsen ongelooflijk veel stijvere wielen (+200%) hebben dankzij boost spacing en de lichtgewicht electrische fietsen met hun piepkleine geïntegreerde waterstofbatterijen rond je oren vliegen?

Mij doet dit verhaal denken aan de autofreak die naar een Porsche 911 kijkt en zegt: "Maar 400 pk en toch 120.000€? Dat bouw ik voor de helft met wat stalen buizen en een Chevy V8". Vijf jaar later staat er een slecht afgewerkte Ultima kit car met 700pk getunede motor die op een goede dag als er geen vals contact in de bedrading zit 300 km/u rijd maar dan kan je je hand door de kieren van de deuren die opliften steken. Nog eens vijf jaar later blijkt dit project dat uiteindelijk toch 110.000€ kostte niet veel meer waard dan de getunede Chevy V8 die erin zit.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ongelooflijk cool om zelf dingen te bouwen maar mijn hart gaat dan uit de liefhebber die graag trackdays doet en daarom zelf een lichte Lotus Seven-cloon bouwt van centen die gemist kunnen worden. Hij weet waarom hij dat bouwt en hij beseft ook dat hij het warm water niet moet uitvinden.
Zo blijft het geld rollen :wink:
asdfsagsg schreef:
zo 10 mei, 2020 12:55
Laat ik nu net een fiets bezitten van ongeveer 2000 EUR. 2 jaar geleden gekocht. Nu al helemaal klaar mee. Dat dus nooit meer.
Dan vraag ik me af wat voor fiets dat is en vooral: wat je er mee gedaan hebt om hem zo te slopen ;)
Misschien niet gesloopt, maar gewoon veel ergernis aan bepaalde zaken?
Ik heb eerst gewoon oude mtb's gereden, opgelapt met goede wielen en groepset heb ik een paar jaar rond gereden en heel veel ontdekt wat ik wel en vooral niet wil aan een fiets.
bdr schreef:
zo 10 mei, 2020 23:55
{verhaal}
Als je gewoon een betrouwbare auto of fiets wilt, zorgeloos wilt karren en service en reparaties eenvoudig wilt houden kun je beter een niet duur en vooral mainstream vehikel kopen. Iets dergelijks geldt voor veel dingen die je koopt.
Je snapt toch dat je met die eisen echt in een microsegment zit, en ik betwijfel of "onderhoudsvrij" an-sich realistisch is.

90% van de fietsen doet geen 2000km per jaar. Dus als een fiets het 20.000 km uit houdt, dan is het voor de overgrote meerderheid al lang ok. Met wat geluk vervang je op die tijd niet eens de banden en remblokjes.
Misschien heb je de ketting dan 1 keer laten vervangen en mat wat pech ook de tandwielen.
Een naafversnelling houd dat wel uit, zelfs een gewone Nexus 5 of 7 gaat dan niet kapot.

Wat is onderhoudsvrij?
Geen enkele fiets doet eeuwig met banden, remblokken en de ketting/tandwielen. Ook een Gates riem moet ooit vervangen worden.
Rohloff: elk jaar nieuwe olie, zelfs bij Pinion moet er af en toe nieuwe olie in.

En gaan we er een probleem van maken om eens een stel remblokken te vervangen?

Een goedkoop frame zal zonder schade ook wel 10 jaar mee gaan. Dus denk ik dat je schade en onderhoud wat verwart.

Als een gewone fietsfabrikant (Batavus, Gazelle, Sparta, TREK,...) met die eisen rekening moet houden, dan verkopen ze gewoon niks meer, en wees maar zeker dat de gemiddelde student, huisvrouw/man, die in de stad af en toe naar de kroeg of winkel rijdt helemaal geen boodschap heeft aan een fiets die >1000€ kost, en als zeker als je die thuis niet eens binnen kan vast zetten.

Er worden nogal manke vergelijkingen gemaakt.
Blackbelt schreef:
ma 11 mei, 2020 09:28
Je snapt toch dat je met die eisen echt in een microsegment zit, en ik betwijfel of "onderhoudsvrij" an-sich realistisch is.
Nou onderhouds-arm is meer het woord denk ik.

Blackbelt schreef:
ma 11 mei, 2020 09:28
Er worden nogal manke vergelijkingen gemaakt.
Naja als je een fiets van 9k wil nabouwen om er uiteindelijk maar 8 uit te geven? Laat ik zeggen dat ik nu 2 fietsen gebouwd heb vanaf kaal frame en 2x behoorlijk meer uit gegeven heb dan een kant en klare. Maar die wou ik niet en ik had het er voor over.
het is heel lastig om zelf te bouwen tegen de prijs van nieuw. werkend met (nog goede) tweedehands onderdelen kan dat wel.
maar zo (vanuit geld en tijd) kijk ik niet tegen een fiets 'opbouwen' aan. net als Shadow vind ik het erg leuk om naar eigen inzichten, ervaring en voorkeuren een fiets samen te stellen en te sleutelen. het levert ook nog eens een heel bruikbaar (en hergebruikt) gebruiksartikel op. anders gezegd: een fiets heeft ook hierin meerdere waarden dan de waarde in euro's of een aanschafbedrag.

en onderhoudsvrij bestaat bijna of eigenlijk niet. je ziet het met nieuwe auto's... pas na 30.000 km de eerste oliewissel ('beurt') en als je de gebruiker dan vraagt hoe het met de bandenspanning staat, dan zegt hij/zij;:"Oh, maar dat doet de garage, bij de 'beurt' ". Ja, na drie jaar als je 10.000 km per jaar rijdt waarvan merendeels op te zachte banden! :roll: :wink:
Ik beleef veel plezier aan zelfbouw.
Met de grote lijnen heb ik geen probleem.
Maar er zijn altijd van die kleine probleempjes waarvoor ik nooit een bevredigende oplossing kan vinden.

Ik kan bijvoorbeeld dagen moeten zoeken naar een houdertje voor een kabeltje dat te dicht langs een band schuurt.
De grote webshops hebben altijd wel een rubriek small parts.
Maar met duizenden artikelen.
Ik ben bekend met http://problemsolversbike.com
Maar kan het toch moeilijk vinden om dat ene kabelhoudertje te vinden.
liefhebber schreef:
ma 11 mei, 2020 17:17

Ik kan bijvoorbeeld dagen moeten zoeken naar een houdertje voor een kabeltje dat te dicht langs een band schuurt.
Zoiets?

https://www.rohloff.de/nl/service/handb ... lgeleiding