Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona Cruise - rondtrekken door Drenthe in Corona tijd - Forum Wereldfietser

Corona Cruise - rondtrekken door Drenthe in Corona tijd

Corona Cruise

Hoi mensen, lange tijd geen reisverslagje hier geplaatst. Ons eerste echte reis in Corona tijd.
https://www.lismarq.com/post/corona-cruise


Oef, wat stoeiden we hiermee. Thuis blijven of toch op pad gaan.
Iedere reiziger heeft de afgelopen weken ongetwijfeld tijd besteed aan het langdurig staren naar kaarten en het bladeren door reisboeken. Was het in het begin van het Corona tijdperk nog de vraag, fietsen we wel of niet door Nepal. Al snel werd de vraag, gaan we wel of niet naar buiten vandaag. De tijd vormt het perspectief op de wereld en geeft je nieuwe inzichten. Voor ons gold dat we zo blij waren dat we toch een rondje rond ons huis konden fietsen. En ja, veel in de remmen om eBikers en wielrenners te ontwijken. Soms een beetje vloeken op diezelfde groepen fietsers. Maar toch er overheen zetten om vervolgens op onze racefietsen weer vol door de polder te blazen.
We zitten in een tijd dat we elkaar vaak de maat aan meten en tegelijkertijd ons een minuut later beseffen dat wij ons ook moeten aanpassen. En eigenlijk is dat wel prima. Reizen is leren en nu leren we zonder te reizen. Mooi.

Afbeelding

Maar om eerlijk te zijn begon het na een paar weken toch stevig te kriebelen. Er moest rond getrokken worden! Maar wel zodat we niemand zouden aansteken en wij niet aangestoken zouden worden. En laat bikepacking daar nu een prima oplossing voor zijn. Kleine onbeduidende wegen, smalle sporen, door de velden, ver van de 'bewoonde wereld'. Tas vol eten en flessen vol water is alles wat we nodig hebben.

Afbeelding

Drenthe is voor mij altijd de mooiste provincie van Nederland. Vergeet Limburg, Zeeland, Brabant, Groningen. Drenthe doet wat met je. En ja, da's lekker bevooroordeeld en lekker subjectief. En dat is rondtrekken met de fiets natuurlijk ook.
Vanuit Vilsteren trekken we Drenthe in. Eenmaal de stuw bij Vilsteren achter ons te hebben gelaten komen we als Zuid Hollanders terecht in een totaal andere wereld. Het lijkt alsof iedereen verdwenen is! Waren we in Zuid Holland gewend om heel veel ruimte te geven aan andere fietsers en wandelaars, hier zijn ze in geen velden of wegen te bekennen. Er zijn zoveel kleine wegen dat de opties ongelofelijk lijken. Vooral als je de afgelopen weken gewend bent geraakt als Westerling overal voor uit te wijken is dit een hele fijne verademing.

Afbeelding

Terwijl we bij Dwingeloo de bossen in duiken komen we de eerste wandelaars tegen. Niks geen geïrriteerde blikken. 'Kom maar verder jong': zegt een man op leeftijd tegen twee fietsers die kwa leeftijd heel dicht tegen hem aan zitten. En rustig fietsen we hem voorbij ondertussen 'mogge' en 'goeiedag' toewensen. Alles gebeurt lekker rustig en dat went snel.
We zoeken de mountainbikepaden op en combineren dat met bospaden. Onderweg fietsen we langs de los lopende paarden en runderen. Ben iedere keer verbaasd hoe makkelijk de fietsen over het Nederlandse losse zand rijden. We krijgen vaak commentaar dat onze banden veel te breed zijn maar iedere keer besluiten we toch om ze niet smaller te maken. je kan de fiets lekker de bocht door smijten en dat geeft een heel veilig gevoel.

Afbeelding

Overnachten was nog wel een dingetje. In deze tijd van Corona wagen we ons niet aan wild kamperen. Maar tegelijkertijd kan je niet zonder meer bij een camping aankloppen. Voor elke gast moet er een toilet- en een douchevoorziening voorhanden zijn en dat zorgt ervoor dat we bijna genoodzaakt zijn een grote camping te reserveren met privé sanitair. En dat terwijl we niets anders nodig hebben dan een beetje water en een gat in de grond, of een plekje achter een boom. En dat vinden we!
Campspace biedt kleine campings wereldwijd aan. Soms bij mensen in de tuin of boomgaard. Wij vinden een fantastische plek in Drouwenerveen. Schitterende grote tuin met achteraan een plek volledig voor ons zelf. Off grid kamperen noemen de eigenaren het. Hangmatje ophangen en tentje neerzetten. En dan realiseren we ons dat we heel veel geluk hebben. We zijn nog steeds gezond en daar zijn we heel erg dankbaar voor.

Afbeelding
Lekkere "lege" foto's idd :)
Ik ben hier niet voor niets gaan wonen.
Geniet hier nog elke dag,ook op de fiets
:D
Toch wil ik het nog even hebben over de voor-en tegens van 1x12, naafversnellingen of triples...
O nee, verkeerde topic :wink:

Mooi weer eens een reisverslag. Het ademt een prettige rust.
Leuk, weer een verslag :)

Blijft een fraai stukje Nederland daar.
Marco Meijerink schreef:
ma 11 mei, 2020 16:37
En laat bikepacking daar nu een prima oplossing voor zijn.
Alles leuk en wel, maar twee dikke achtertassen aan een bagagedrager is toch echt geen bikepacking :)
Mooie foto's en in Drenthe is het inderdaad goed te doen. Heb een aantal tochtjes en overnachtingen (in de tuin bij familie) kunnen maken de afgelopen weken en inderdaad er is veel ruimte. Niet alleen de fysieke ruimte maar ook de ruimte naar elkaar toe en de bereidheid met elkaar rekening te houden. Naast te ervaren wat er allemaal niet kan zijn er toch ook heel veel dingen die nu juist kunnen. Zoals Nederland verkennen :-)
Ah, gelukkig. Toch nog een semantische discussie. Zou het zo zonde vinden als die er niet zou zijn 8) . @Hafar, hier kan je onze afwegingen lezen. Mag je uiteraard wel/niet eens mee zijn, up to you. https://www.lismarq.com/gear. Vraag maar even aan de anderen hoe snel we offroad zijn met deze setup :D .

@Georg, 1*12 lijkt me wel wat. Triple niet. Rohloff wel....zo, in een zin dat ook weer afgetikt :D

@Caran, lucky you. Ik ben er geboren maar ooit weg gegaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik Zuid Holland ook prima vind. Hou wel van de directe Rotterdamse mentaliteit. Maar mijn hart ligt toch hier.

Precies @Hanenpoten, er kan zoveel. We mogen van heel veel geluk spreken dat we in NL leven. Mooie mensen, schitterend afwisselend landschap, veel diverse culturen, mooie mix van diversiteiten. En gelukkig hebben we nog steeds een land waar we lekker met elkaar van mening kunnen verschillen om even later een biertje te drinken en een tochtje te rijden (beter andersom).
Marco Meijerink schreef:
ma 11 mei, 2020 23:23
...om even later een biertje te drinken...
Schultenbräu? 🤭
Geen goed bier?? Ben absoluut geen kenner. Was nog wel een beetje koud. Hadden we wat anders moeten kiezen :D
Marco Meijerink schreef:
di 12 mei, 2020 12:31
Geen goed bier?? Ben absoluut geen kenner. Was nog wel een beetje koud. Hadden we wat anders moeten kiezen :D
Als niet-bierdrinker vind ik toch wel dat hier twee flesjes Corona wel toepasselijk zouden zijn geweest ;)
Screenshot_20200512-123612_Gallery.jpg
Marco Meijerink schreef:
di 12 mei, 2020 12:31
Geen goed bier?? Ben absoluut geen kenner. Was nog wel een beetje koud. Hadden we wat anders moeten kiezen :D
Ach, na zo'n fietstocht is (bijna) elk biertje lekker, zolang het maar koud is. 🍺

Maar Schultenbräu, het huismerk van de Aldi, is voor mij, naast een slechte ervaring uit mijn jeugd, erg verbonden met New Kids, en niet met Marco & Lisette...
.
.
newkids.jpg
Test uit 2011:

Het Aldi-pilsje Schultenbräu is volgens Belgische experts en liefhebbers het beste biertje om te kopen. Het biertje verslaat de grotere, bekende Belgische pilsmerken Maes, Jupiler en Stella Artois.
Test Aankoop, de Belgische evenknie van de Consumentenbond, testte 44 pilsjes die in België worden verkocht. Niet alleen werd het gerstenat ontleed in een laboratorium, maar ook proefden 66 bierliefhebbers blind. Schultenbräu kreeg de titel 'Beste Koop', Bockor was het lekkerste pilsje.

Valt nog heel erg mee dus ;)
Aldi is groot geworden met het opkopen van extra productiecapaciteit aan lage prijzen dus misschien was dat Aldi-pilsje wel een Jupiler, Maes of Stella.
‘Leg jij de camera neer? Dan rijd ik nú langs....’ :wink:
Wel gruwelijke mazzel met overnachten gehad, zeg!
Marco Meijerink schreef:
ma 11 mei, 2020 23:23
@Hafar, hier kan je onze afwegingen lezen. Mag je uiteraard wel/niet eens mee zijn, up to you. https://www.lismarq.com/gear. Vraag maar even aan de anderen hoe snel we offroad zijn met deze setup :D .
Het gaat niet om 't waarom je voor zijtassen hebt gekozen of hoe snel je hiermee rijdt, het gaat om de benaming 'bikepacking'. Zware zijtassen aan een bagagedrager is namelijk geen bikepacking. Een typische bikepacking setup is bv een framebag, stuurrol, zadeltas en een rugzak. Wat betekent dat de bikepacker minder zooi bij zich heeft dan bv de toerfietser met de klassieke zijtassen, en daardoor de fiets lichter, slanker, compacter etc is. En dit minimalistische is wat bikepackers aanspreekt.

Klassieke fiets/zijtassen aan een bagagedrager, zoals jullie hebben, is dus geen bikepacking :)

Hier wat meer info: https://www.vakantiefietser.nl/bikepacking/
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 22:11
Marco Meijerink schreef:
ma 11 mei, 2020 23:23
@Hafar, hier kan je onze afwegingen lezen. Mag je uiteraard wel/niet eens mee zijn, up to you. https://www.lismarq.com/gear. Vraag maar even aan de anderen hoe snel we offroad zijn met deze setup :D .
Het gaat niet om 't waarom je voor zijtassen hebt gekozen of hoe snel je hiermee rijdt, het gaat om de benaming 'bikepacking'. Zware zijtassen aan een bagagedrager is namelijk geen bikepacking. Een typische bikepacking setup is bv een framebag, stuurrol, zadeltas en een rugzak. Wat betekent dat de bikepacker minder zooi bij zich heeft dan bv de toerfietser met de klassieke zijtassen, en daardoor de fiets lichter, slanker, compacter etc is. En dit minimalistische is wat bikepackers aanspreekt.

Klassieke fiets/zijtassen aan een bagagedrager, zoals jullie hebben, is dus geen bikepacking :)

Hier wat meer info: https://www.vakantiefietser.nl/bikepacking/
Allereerst: Mooie tocht, mooie foto’s en een leuk verslag om te lezen.
Zelf kies ik er vooralsnog voor om zoveel mogelijk binnen te blijven, of in de tuin te zitten met een blikje Schultenbräu :wink:

Wat bikepacking betreft, Hafar, verwijs je naar wat de Vakantiefietser daar over schrijft en daar lees ik het volgende:

“Wat is Bikepacking?

Eigenlijk is er geen vastomlijnde definitie van bikepacking. Kort gezegd is bikepacking net zoiets als backpacken, trekken met een rugzak, maar dan op twee wielen. Je toert met de mountainbike (of de racefiets) en met een lichtgewicht bepakking. Je zit in een meer sportieve zit of een competitieve variant van het ‘normale’ vakantiefietsen. Meestal herken je de fietsen aan het feit dat ze er wat stoerder uitzien en geen ‘traditionele’ bagagedragers gebruiken. Maar maak dat vooral zelf uit!
Het minimalistische aspect spreekt bikepackers aan, net als de mogelijkheid om buiten de gebaande paden te treden.”


Buiten de door mij onderstreepte tekst spreekt de hele tekst voor zich. Ik begrijp niet zo goed waarom iets in een hokje moet passen en waarom mensen denken dat een ander niet in zo’n hokje past.

Als ik de laatste zin uit de tekst van het artikel van de Vakantiefietser lees, zie ik in het geplaatste en gedeelde topic van de TS een minimalistisch aspect met de mogelijkheid om buiten de gebaande paden te treden.
Waar de (minimalistische) uitrusting in verpakt is doet er dan wat mij betreft niet toe.
Dus, ik zie twee bikepackers rond toeren in Drenthe.

Hoe zou jij het willen noemen?

Nog ter aanvulling. De Vakantiefietser schrijft ook het volgende:

Klassieke – én bikepacking tassen

Heb je al een bagagedrager op je fiets of kun je echt niet zonder je haardroger, dan is het helemaal niet zo’n gek idee om een lichtgewicht drager (Tubus Vega/Fly) te combineren met -smalle- achtertassen. Er zijn twee merken die speciaal voor deze toepassing lichtgewicht opties aanbieden: de Ortlieb Gravel Pack en de super lichte Arkel Dry-lites (450 gram!). Zoals onze klanten ondervonden die bikepackend dwars door Chili reden, kan je hiermee meer water en proviand meesjouwen om grote afstanden zonder mogelijkheid op bevoorrading af te leggen. Andersom zien we ook steeds vaker dat ‘klassieke’ vakantiefietsers’ bikepacking tassen toevoegen aan hun uitrusting. De Mountain feed-bag is erg populair voor snacks en spullen bij de hand, net als de bovenbuis tasjes als vervanging of aanvulling op of vervanging van de klassieke stuurtas.


Ik zie daar wat aanbod en merken betreft een mooie aanvulling op de foto’s van de TS, namelijk tassen van Vaude.

De genoemde Ortlieb Gravel Pack tassen wegen 578 gram per stuk en zijn goed voor 12,5 ltr per tas.
Als de Vaude tassen de Aqua Front Light voortassen zijn (en daar lijken ze wel op) zijn deze lichter met 500 gram per stuk en kleiner (dus minimalistischer) met 11 ltr per tas (specs. volgens opgave van de websites van beide fabrikanten).
Edwin* schreef:
di 12 mei, 2020 22:51
Ik begrijp niet zo goed waarom iets in een hokje moet passen en waarom mensen denken dat een ander niet in zo’n hokje past.
Mwah, tis heel simpel hoor. Het is nogal onhandig als je in een fietsenzaak om bikepackingtassen vraagt en de verkoper komt met dikke zijtassen plus een bagagedrager. Of je vraagt om klassieke fietstassen en er wordt een framebag onder je neus geschoven. Of je wilt een fiets die geschikt is voor bikepacking en men komt met een toerfiets plus twee bagagedragers ..

Zo is het ook onhandig als je routes zoekt speciaal voor bikepacking (bv moeilijke offroad-paden) en dan asfalt-routes krijgt omdat men 't verschil niet weet tussen bikepackers en 'gewone' toerfietsers. Andersom hetzelfde verhaal natuurlijk, denk niet dat je met dikke zijtassen zit te wachten op MTB-bergpaadjes. Of je zoekt superlichte kampeerspullen voor je bikepacksetup en men komt met een grote tent ... etcetc.

Dus het is niet verkeerd te weten waar je het over hebt :)
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 23:37
Edwin* schreef:
di 12 mei, 2020 22:51
Ik begrijp niet zo goed waarom iets in een hokje moet passen en waarom mensen denken dat een ander niet in zo’n hokje past.
Mwah, tis heel simpel hoor. Het is nogal onhandig als je in een fietsenzaak om bikepackingtassen vraagt en de verkoper komt met dikke zijtassen plus een bagagedrager. Of je vraagt om klassieke fietstassen en er wordt een framebag onder je neus geschoven. Of je wilt een fiets die geschikt is voor bikepacking en men komt met een toerfiets plus twee bagagedragers ..

Zo is het ook onhandig als je routes zoekt speciaal voor bikepacking (bv moeilijke offroad-paden) en dan asfalt-routes krijgt omdat men 't verschil niet weet tussen bikepackers en 'gewone' toerfietsers. Andersom hetzelfde verhaal natuurlijk, denk niet dat je met dikke zijtassen zit te wachten op MTB-bergpaadjes. Of je zoekt superlichte kampeerspullen voor je bikepacksetup en men komt met een grote tent ... etcetc.

Dus het is niet verkeerd te weten waar je het over hebt :)
Heb je die link die Marco stuurde überhaupt gelezen? Over welke keuzes hij heeft gemaakt in de bagage die meegaat?

Volgens mij is de essentie van bikepacking om keuzes te maken in je setup (fiets en bagage) om zoveel mogelijk soorten terrein (lees: offroad) fietsend te kunnen overbruggen. Marco omschrijft in zijn blog duidelijk wat er allemaal wel meegaat (en vooral ook wat er niet meegaat). Daarnaast heeft hij nog vele andere blogs over jaloersmakende offroadtochten, dus dat offroad rijden met zijn setup, dat zit volgens mij wel goed!

En maak je trouwens geen zorgen over waar ze in de winkel mee aankomen als je vraagt om bikepacking tassen, ze verdienen er volgens mij goed aan! Dus ze verkopen je met alle liefde alle spullen met het 'bikepacking' label. En daar ben ik zelf ook ooit voor gevallen, maar ik twijfel nu toch heel erg of een rekje met lichte zijtassen niet veel praktischer is onderweg.
Hafar schreef:
ma 11 mei, 2020 18:44
Marco Meijerink schreef:
ma 11 mei, 2020 16:37
En laat bikepacking daar nu een prima oplossing voor zijn.
Alles leuk en wel, maar twee dikke achtertassen aan een bagagedrager is toch echt geen bikepacking :)
Dit.
Dat er door sommige hier zoveel ophef over word gemaakt is mij een raadsel. Het zijn twee verschillende woorden voor twee verschillende manieren van bagage meenemen. Iemand die met volle zijtassen beweert dat dat bikepacking is weet niet wat bikepacking is. Iemand die met bikepacking-setup beweert dat dat een klassieke panniers/zijtassen set-up is weet ook niet waar hij het over heeft.
Dus mensen, niet zo moeilijk doen.

Het is ook al vaker tegen Marco gezegd. In dit draadje bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=23&t=34495&p=357715#p357715

MikeN schreef:
ma 16 mar, 2020 07:34
alstro schreef:
zo 15 mar, 2020 22:48

Hier wel, zie mensen met grote achtertassen. Dat is geen bikepacking 😂😂
Inderdaad, dat is geen bikepacking! Zou de volgende keer echte bikepacking tassen gebruiken Marco! :lol: