Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met fatbike en packraft offroad in oa België - Forum Wereldfietser

Met fatbike en packraft offroad in oa België

163 berichten
Ik wil een soort van offroad-rondje in België fietsen en dacht zelf oa aan TBNZ (Trans België Noord Zuid 375km) en TBWO (TransBelgië West-Oost 570km). Iemand hier die één van deze routes heeft gereden en zijn ervaringen wil delen?
Wil ook twee rivieren volgen, de Ourthe (in de Ardennen) en de Semois (Franse grens Ardennen) dus wil op de één of andere manier deze vier routes aan elkaar breien. Maar iemand die andere leuke, spannende, mooie offroadroutes weet, graag!

Bedankt alvast :)
Hafar schreef: Ik wil een soort van offroad-rondje in België fietsen en dacht zelf oa aan TBNZ (Trans België Noord Zuid 375km) en TBWO (TransBelgië West-Oost 570km). Iemand hier die één van deze routes heeft gereden en zijn ervaringen wil delen?
Wil ook twee rivieren volgen, de Ourthe (in de Ardennen) en de Semois (Franse grens Ardennen) dus wil op de één of andere manier deze vier routes aan elkaar breien. Maar iemand die andere leuke, spannende, mooie offroadroutes weet, graag!

Bedankt alvast :)
Dat is ook mijn idee, een rondje off road in Belgie dus ik hou dit draadje in de gaten! Maar vergis je niet want TBWO en TBNZ zijn volgens de makers loodzware tochten met veel zware klimmen. Ik zou deze routes alleen doen met een gravelbike of een mountainbike en dan bikepacking. Slapen in B&B en hotels om de bepakking klein te houden.
http://www.solosride.be/solosride%202.0 ... _info.html

Er ziin ook GR-paden. Grote Routepaden. Dit zijn lange afstandwandelpaden. Ik weet niet of ze geschikt zijn om te fietsen en of dat mag. Maar GR 57 gaat langs Ourthe en GR 17 langs Semois. :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... elgi%C3%AB

Mooi plan Hafar! Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke route (s). Succes!
Leuk, een reactie, dank!
paeter schreef:
zo 10 mei, 2020 14:47
Dat is ook mijn idee, een rondje off road in Belgie dus ik hou dit draadje in de gaten!
Mwah, denk niet dat je veel wijzer wordt van dit topic volgen want tot nog toe geen enkele reactie. Waarschijnlijk omdat de meeste hier met zware zijtassen op asfalt fietsen.

Maar vergis je niet want TBWO en TBNZ zijn volgens de makers loodzware tochten met veel zware klimmen. Ik zou deze routes alleen doen met een gravelbike of een mountainbike en dan bikepacking. Slapen in B&B en hotels om de bepakking klein te houden.
Heb ook begrepen dat beide routes zwaar zijn, vooral de hoogtemeters dus 't wordt veel klimmen. En er kan vette modder in de Ardennen zijn. Maar 't schijnen ook prachtige routes te zijn op erg mooie paadjes.
Ik ga met een tentje (bikepacking), heb brede banden en heb er veel zin in :)

Er ziin ook GR-paden. Grote Routepaden. Dit zijn lange afstandwandelpaden. Ik weet niet of ze geschikt zijn om te fietsen en of dat mag. Maar GR 57 gaat langs Ourthe en GR 17 langs Semois. :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... elgi%C3%AB
Kreeg ook de GR-route tip van iemand anders maar heb helaas nog geen tijd gehad om meer info te googlen. De GR5 schijnt iig erg mooi te zijn dus wrs wordt het een mix van verschillende routes.

Hier de TBWO-route:
tbwo-karta.jpg
Met de hoogtemeters/profiel:
TBWO-profiel.png
TBWO-profiel.png (7.55 KiB) 12049 keer bekeken
De TBNZ:
tbnz-karta.jpg
Denk dat ik de TBNZ van zuid naar noord ga fietsen, doordat dit wrs de terugtocht wordt. Hier de hoogtemeters:
TBNZ-profiel-gpx.png
Ik heb de TBNZ gefietst, of eigenlijk de TBZN, van zuid naar noord. Vervolgens ben ik doorgefietst naar Nederland en ben offroad door Brabant terug naar mijn woonplaats bij Den Bosch gereden.

Ik vond het een leuke route, hoewel de laatste anderhalve dag in Belgie wat minder waren, je fietst veel over landwegen tussen de akkers door, het was toen heet en droog, dus stoffig. Beetje eentonig vond ik het. Het stuk ten zuiden van de Maas was het leukst, wel een paar pittige klimmetjes, dus soms een stukje lopen. MTB versnellingen waren geen overbodige luxe, een gravelbike had minder goed gewerkt.

Ik was met mijn hardtail MTB met bikepacking tassen (rol onder het stuur, halve frametas, grote zadeltas, en heuptas) en drie bidons (totaal 2,5L). Was prima te doen zo. Ik heb geslapen op campings, daarvoor moest ik wel soms wat van de route af, er zijn een paar stukken met erg weinig campings. Bevoorrading onderweg ging prima overigens.

Ik heb wel heel wat lekke banden gereden, vooral doorns, kies dus banden met goede lekbescherming (had ik toen niet).

Al met al een leuke ervaring.
Hallo,
wat ik hier kan aan toevoegen, maar helaas voor jullie veel te plat (geen of weinig hoogteverschillen), is een tocht die ik gemaakt heb via routeyou , dacht ik, staat op mijn GPS van Dilbeek tot Oostende.
Deze route is mtb, 90% off-road, enig mooi wel., 200 km

Als jullie die koppelen aan het eerste deel oosten en dan de mijne ?

Pitatwork
Ik ken het gebied rond de Ourthe wel. Wat vlak is hebben ze geasfalteerd, dus wat onverhard is helt. Wel mooi daar. Bikepacking lijkt me dan idd erg nuttig in vergelijking met standaard vakantietassen.
Afaik zijn GR's vaak wandelpaden.

Zo te zien op het kleine kaartje gaat de tbwo off road meer langs de Vesdre. Ik zal morgen de tracks eens downloaden.

Edit: die track is niet beschikbaar op de site.
Ik heb hier een verslagje getyped van een tweedaagse GR12-rit verleden jaar. Heel leuk maar ik wil er voor alle duidelijkheid aan toevoegen dat je regelmatig stukken tegenkomt waar je niet mag fietsen, meer in Vlaanderen dan Wallonië.
Beide tochten gereden TBNZ en TBWO en eerijk gezegd vonden we het te doen. Natuurlijk is een fiets die een beetje tegen stuiteren kan een prima hulpmiddel. Wij reden met twee MTB's met zo rond de 10 kilo bagage (inclusief tassen en eten).
Tja, en routes in België vinden is best wel makkelijk. Gewoon open streetmap open trekken en erop uitgaan (wij gebruiken het via de app MapOut) en je vindt de leukste tracks. De Ourthe en de Semois strak volgen kan alleen als je af en toe het water over gaat (hebben wij gedaan, wel in de voor- of najaar doen, best wel koud. En je moet weten waar je kunt oversteken. Niet alles is even ongevaarlijk. De reden dat je vaak van kant moet verwisselen zijn de steile rotsformaties.
have fun...
Hallo.
Verschillende GR-routes zijn niet altijd geschikt voor MTB. Ze zijn prio gemarkeerd voor wandelaars. Je kan trappen tegenkomen, stegelkes (in Limburg) of een niet fietsbaar stukje. Bij sommige passages mag je gewoon niet met de fiets komen (bepaalde natuurgebiedenen), soms is het erg smal tussen 2 rotsen dat sommige mtb-sturen te breed zijn. Maar als je het goed voorbereid zijn er voor die passages wel alternatieven te vinden. Tevens kan het zijn dat je moet afstappen bij een wandelende tegenligger op een smal pad.
Succes!
Dat waren opeens veel reacties, bedankt!

bluebox10 schreef:
ma 11 mei, 2020 20:28
[verslagje]
MTB versnellingen waren geen overbodige luxe [..]
Ik heb wel heel wat lekke banden gereden, vooral doorns, kies dus banden met goede lekbescherming (had ik toen niet).
Bedankt voor je verslagje en de tips. Heb 36/22t en 9sp 11/32 maar wilde toch al een andere cassette dus ga binnenkort iets anders kopen ..
Heb banden die wonderlijk genoeg nog nooit lek zijn gereden maar twijfel of ik die erop ga zetten, ze wegen en rollen nl veel zwaarder en het wordt in totaal behoorlijk veel kms.

pitatwork schreef: wat ik hier kan aan toevoegen, maar helaas voor jullie veel te plat (geen of weinig hoogteverschillen), is een tocht die ik gemaakt heb via routeyou , dacht ik, staat op mijn GPS van Dilbeek tot Oostende.
Deze route is mtb, 90% off-road, enig mooi wel., 200 km

Als jullie die koppelen aan het eerste deel oosten en dan de mijne ?

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt want van Dilbeek naar Oostende ligt niet echt op de route? Maar zal op Routeyou kijken, thanks! Het hoeft trouwens niet alleen maar hoogtemeters te zijn, als 't maar mooi en offroad is. En ik fiets overigens solo :)

Het plan is om eerst langs de kust naar De Panne te fietsen (Duinkerke, grens Frankrijk) want daar begint de TBWO. Vervolgens wil ik die volgen tot tja.. dat weet ik nog niet. Er zijn een paar rivieren waaronder oa de Ourthe en de Semois die ik ook wil volgen, maar beide rivieren kun je alleen met de stroom méé peddelen (wil ze dus niet fietsen maar varen).

Hier de Ourthe, circa 165 km lang:
ourthe.jpg
En hier de Semois, 190km:
semois.jpg
Wrs wordt 't eerst de Semois afvaren, daarna fietsend naar de Ourthe, die naar beneden peddelen en vervolgens via de TBNZ terug naar Nederland. Maar wil ook graag GR-routes erbij rijden dus 't wordt nog een puzzeltje om alles bij elkaar te breien. Maar ook leuk om te doen.

Leon schreef: Edit: die track is niet beschikbaar op de site.
Yep, de tracks zijn niet gratis, men vraagt er een kleine bijdrage voor. Ik kan ze wel viavia gratis krijgen maar wil graag de makers bedanken/steunen dus wrs ga ik toch aan hun de tracks vragen.

bdr schreef: Ik heb hier een verslagje getyped van een tweedaagse GR12-rit verleden jaar.
Leuk! Bedankt voor de inspiratie en voorpret!

Marco Meijerink schreef: De Ourthe en de Semois strak volgen kan alleen als je af en toe het water over gaat (hebben wij gedaan, wel in de voor- of najaar doen, best wel koud. En je moet weten waar je kunt oversteken. Niet alles is even ongevaarlijk. De reden dat je vaak van kant moet verwisselen zijn de steile rotsformaties.
Heb een packraft bij me dus 't wordt peddelen, oftewel bikerafting. Dit kan alleen bij hoge waterstand dus wrs alleen in de vroege lente of in 't begin van de herfst. Moet dit nog wat verder uitzoeken want je schijnt ook niet overal te mogen peddelen of in/uit te stappen (vanwege natuurgebied en/of te gevaarlijke stroomversnellingen).

PatrickL schreef: Hallo.
Verschillende GR-routes zijn niet altijd geschikt voor MTB. Ze zijn prio gemarkeerd voor wandelaars. Je kan trappen tegenkomen, stegelkes (in Limburg) of een niet fietsbaar stukje. Bij sommige passages mag je gewoon niet met de fiets komen (bepaalde natuurgebiedenen), soms is het erg smal tussen 2 rotsen dat sommige mtb-sturen te breed zijn. Maar als je het goed voorbereid zijn er voor die passages wel alternatieven te vinden. Tevens kan het zijn dat je moet afstappen bij een wandelende tegenligger op een smal pad.
Succes!
Dat wordt dus goed puzzelen. Heb een breeeeeed stuur maar kan 't eventueel altijd nog een slag draaien. Bedankt voor de tips!
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 21:50
Heb een packraft bij me dus 't wordt peddelen, oftewel bikerafting. Dit kan alleen bij hoge waterstand dus wrs alleen in de vroege lente of in 't begin van de herfst. Moet dit nog wat verder uitzoeken want je schijnt ook niet overal te mogen peddelen of in/uit te stappen (vanwege natuurgebied en/of te gevaarlijke stroomversnellingen).
dan veronderstel ik dat je deze site al kent:
http://kayak.environnement.wallonie.be/public/home

enkel instappen in de aangeduide plaatsen, als packrafter ben je officieel een kajakker (geen rafter gelukkig want dan zijn er nog hogere waterstanden nodig).

Ik ben wel geinteresseerd in een verslag :)
Mijn enige bikeraft was eenvoudiger, met de plooifiets in een ikeazak op de boeg een kort stukje Durme afvaren op een avond :) Jouw plan klinkt leuker...
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 21:50
Heb een breeeeeed stuur maar kan 't eventueel altijd nog een slag draaien.
Rijdt dat niet een beetje vreemd? :lol: :wink:
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 21:50

Hier de Ourthe, circa 165 km lang:

ourthe.jpg

En hier de Semois, 190km:

semois.jpg

Wrs wordt 't eerst de Semois afvaren, daarna fietsend naar de Ourthe, die naar beneden peddelen en vervolgens via de TBNZ terug naar Nederland. Maar wil ook graag GR-routes erbij rijden dus 't wordt nog een puzzeltje om alles bij elkaar te breien. Maar ook leuk om te doen.
Er jeukte al iets toen ik mijn vorige reactie schreef, maar nu weet ik wat.
Als je de Semois afvaart moet je nog een heel eind terug naar Nisramont (in de winter mag je de Ourthe orientale/occidentale meenemen, maar met de fiets lijkt me dat niet de geschikte rivier) om dan de Ourthe af te varen naar Comblain au pont.

Het lijkt me dat je geen rekening hebt gehouden met de richting waarin het water stroomt bij het plannen. Maar misschien wel en dan heb je een grotere afstand te overbruggen dan het op het eerste zicht op de kaart lijkt.
kristiano schreef:... dan heb je een grotere afstand te overbruggen dan het op het eerste zicht op de kaart lijkt.
Voor een klein land als België is dat dus een flink voordeel!
kristiano schreef:
wo 13 mei, 2020 11:02
dan veronderstel ik dat je deze site al kent:
http://kayak.environnement.wallonie.be/public/home
Die ken ik nog niet, bedankt! Heb wel deze links gekregen:
http://m.kajakardennen.be/#river_status
De waterstanden: http://voies-hydrauliques.wallonie.be/o ... e=59911002
Informatie van wildwatervaarders: http://www.wildwateracademie.nl/peil.html

kristiano schreef:
wo 13 mei, 2020 11:02
Ik ben wel geinteresseerd in een verslag :)
Mijn enige bikeraft was eenvoudiger, met de plooifiets in een ikeazak op de boeg een kort stukje Durme afvaren op een avond :) Jouw plan klinkt leuker...
Een verslagje wil ik graag schrijven maar weet nog niet zeker of ik 't op dit forum wil plaatsen. Maar zo niet dan zal ik de link doorgeven :)

Ik heb een MRS Microraft, een wildwater raft met spraydeck en ISS (Internal Storage System). Met ISS kan er ook bagage en (eventueel) extra luchtzakken in de tubes. Mooi bedacht want dan is 't gewicht beter verdeeld en ligt de bepakking altijd waterdicht. Het geheel (raft, pompzak, spraydeck, rug/zitsteuntje etc) weegt 3.1kg en gaat prima mee op de fiets. En ben er erg blij mee :)

kristiano schreef: Er jeukte al iets toen ik mijn vorige reactie schreef, maar nu weet ik wat.
Als je de Semois afvaart moet je nog een heel eind terug naar Nisramont (in de winter mag je de Ourthe orientale/occidentale meenemen, maar met de fiets lijkt me dat niet de geschikte rivier) om dan de Ourthe af te varen naar Comblain au pont.
Waarom lijkt je dat niet een geschikte rivier? Ben zelf nog nooit met de packraft in België geweest (trouwens ook nog niet in Nederland) en heb ook geen ervaring met de rivieren in de Ardennen dus voor mij is het allemaal nieuw. Heb trouwens ook nog geen ervaring met de offroad-paden daar, dus het wordt zowiezo een spannende tocht :)

kristiano schreef: Het lijkt me dat je geen rekening hebt gehouden met de richting waarin het water stroomt bij het plannen. Maar misschien wel en dan heb je een grotere afstand te overbruggen dan het op het eerste zicht op de kaart lijkt.
Ik was wel zo slim om met de stroming mee te gaan peddelen maar verder heb ik tot nu toe weinig tijd gehad om verder te plannen. Heb erg veel werk nu (werk in de zorg) en dat vreet helaas al m'n energie op.
Wat betreft afstand overbruggen, het worden wrs vele kms en een paar meer of minder maakt dan niet zoveel uit. Zeg ik nu heel stoer ;)

Fedor schreef:
Hafar schreef:
di 12 mei, 2020 21:50
Heb een breeeeeed stuur maar kan 't eventueel altijd nog een slag draaien.
Rijdt dat niet een beetje vreemd? :lol: :wink:
Tis wel een paar keer voorgekomen dat ik 't stuur een slag moest draaien omdat ie ergens niet door kon. Is nog niet makkelijk als je er veel zooi aan hebt hangen :)
kristiano schreef:
wo 13 mei, 2020 11:02

Ik ben wel geinteresseerd in een verslag :)

Hier ook iemand die graag een verslag wilt! :)

Hafar schreef:
Heb een packraft bij me dus 't wordt peddelen, oftewel bikerafting.
Hafar schreef:
Ik heb een MRS Microraft, een wildwater raft met spraydeck en ISS (Internal Storage System). Met ISS kan er ook bagage en (eventueel) extra luchtzakken in de tubes. Mooi bedacht want dan is 't gewicht beter verdeeld en ligt de bepakking altijd waterdicht. Het geheel (raft, pompzak, spraydeck, rug/zitsteuntje etc) weegt 3.1kg en gaat prima mee op de fiets. En ben er erg blij mee :)
"Bikerafting", dat klinkt interessant! Ik ben nieuwsgierig hoe je dat doet. Hoe neem je de packraft bijvoorbeeld mee op de fiets want je zegt dat je gaat bikepacken?

Ik ben erg benieuwd naar je tocht. Succes! 8)


Edit.
Ik las net je opmerking in een ander draadje. Dat "dikke zijtassen met een bagagedrager geen bikepacking is". Heel terechte opmerking!
Jammer dat er meteen weer zure reacties kwamen en je meteen werd veroordeeld.
paeter schreef:
vr 15 mei, 2020 12:46
Ik las net je opmerking in een ander draadje. Dat "dikke zijtassen met een bagagedrager geen bikepacking is". Heel terechte opmerking!
Jammer dat er meteen weer zure reacties kwamen en je meteen werd veroordeeld.
Haha, men kan hier dus nog steeds niet tegen kritiek! Ik had gezien dat daar opeens veel reacties waren maar aangezien dit forum (helaas) bekend staat om lange tenen en een zure pen, heb ik heel slim dat topic niet meer gelezen. Had al zo'n vermoeden dat dat iets met mijn opmerking te maken had. Was dus een goed besluit :) En ach, dat er hier nog steeds fietsers zijn die het verschil niet weten tussen een bikepacking-setup en een klassieke zijtassen-setup, is gelukkig niet mijn probleem. En gelijk iemand veroordelen, zegt meer iets over de veroordeler zelf dan over de veroordeelde. Dus ik slaap daar niet minder om :)

paeter schreef:
vr 15 mei, 2020 12:46
kristiano schreef:
wo 13 mei, 2020 11:02

Ik ben wel geinteresseerd in een verslag :)
Hier ook iemand die graag een verslag wilt! :)
Leuk dat er nog iemand geïnteresseerd is, dank hiervoor :)

paeter schreef:
vr 15 mei, 2020 12:46
"Bikerafting", dat klinkt interessant! Ik ben nieuwsgierig hoe je dat doet. Hoe neem je de packraft bijvoorbeeld mee op de fiets want je zegt dat je gaat bikepacken?
De packraft meenemen is een beetje verschillend of 't bikepacking is of met zijtassen plus achterdrager.
Is het bikepacking dan zit de packraft opgerold aan het stuur, vaak samen met een kleine drybag plus wat je snel aan/uittrekt zoals jasje, handschoenen. Heb verder een framebag, zadeltas en wat tasjes aan voorvork/bovenbuis. Plus een kleine rugzak voor oa voedsel wat niet in drybags kan zonder dat het een knoeiboel wordt. Gaat prima zo en kan maanden met deze setup op reis, ook in landen met koud klimaat en ruige natuur.

Wordt het een wat minder zware tocht (bv geen ruig/onherbergzaam gebergte) dan hoeft het bikepacking niet zo en heb ik er vaak een drager met twee kleine achtertassen bij. Dus samen met de framebag, kleine bikepacktasjes en met de packraft aan het stuur. Gaat ook prima maar met deze setup is de fiets duidelijk zwaarder, groter en onhandiger dus de echt ruige offroadpaadjes lukt dan niet.

Heb de laatste paar tochten vaak met een klein smal voorrekje (soort pizzarekje) met de packraft erop gereden (met bikepackingtassen dus zonder zijtassen). Dat bevalt me eigenlijk het best. Vooral met de packraft en ook in de winter als ik meer spullen bij me heb. Het dragertje weegt 215g meer dan 't Revelate Harnas wat ik anders heb (640 vs 425 gram) maar is van staal, kan 14kg dragen en is veel handiger. Kan dan bv veel meer eten meenemen wat fijn is als je dagenlang geen huis of mens tegenkomt.

Op m'n gewone trekkingfiets is het vaak ook bikepacking maar met de packraft erbij lukt dat niet goed. Tis net teveel zooi dus dan fiets ik met kleine zijtassen plus een achterdrager maar ook hier met de packraft opgerold aan het stuur.

Alleen op de racefiets past de raft niet aan het stuur. Wel jammer want vind het heerlijk om lange bikepacktochten op de racer te maken. Maar de raft is gewoon te groot voor het kleine racestuurtje en kan daardoor alleen mee op een achterdrager. Dus heb dan een klein dragertje, lichte zijtassen, plus een drybag aan het stuur. Maar eigenlijk ga ik zelden bikeraften met de racefiets, tis alleen voor korte tochtjes (een paar dagen).
Hafar schreef:
vr 15 mei, 2020 14:42
paeter schreef:
vr 15 mei, 2020 12:46
Ik las net je opmerking in een ander draadje. Dat "dikke zijtassen met een bagagedrager geen bikepacking is". Heel terechte opmerking!
Jammer dat er meteen weer zure reacties kwamen en je meteen werd veroordeeld.
Haha, men kan hier dus nog steeds niet tegen kritiek! Ik had gezien dat daar opeens veel reacties waren maar aangezien dit forum (helaas) bekend staat om lange tenen en een zure pen, heb ik heel slim dat topic niet meer gelezen. Had al zo'n vermoeden dat dat iets met mijn opmerking te maken had. Was dus een goed besluit :) En ach, dat er hier nog steeds fietsers zijn die het verschil niet weten tussen een bikepacking-setup en een klassieke zijtassen-setup, is gelukkig niet mijn probleem. En gelijk iemand veroordelen, zegt meer iets over de veroordeler zelf dan over de veroordeelde. Dus ik slaap daar niet minder om :)
+1
Helemaal mee eens! Dit forum heeft naar mijn inziens grote behoefte aan een frisse wind, ik hoop dat je daarom nog vaak berichtjes plaatst. 8)

Hafar schreef:
vr 15 mei, 2020 14:42

De packraft meenemen is een beetje verschillend of 't bikepacking is of met zijtassen plus achterdrager.
Is het bikepacking dan zit de packraft opgerold aan het stuur, vaak samen met een kleine drybag plus wat je snel aan/uittrekt zoals jasje, handschoenen. Heb verder een framebag, zadeltas en wat tasjes aan voorvork/bovenbuis. Plus een kleine rugzak voor oa voedsel wat niet in drybags kan zonder dat het een knoeiboel wordt. Gaat prima zo en kan maanden met deze setup op reis, ook in landen met koud klimaat en ruige natuur.

Wordt het een wat minder zware tocht (bv geen ruig/onherbergzaam gebergte) dan hoeft het bikepacking niet zo en heb ik er vaak een drager met twee kleine achtertassen bij. Dus samen met de framebag, kleine bikepacktasjes en met de packraft aan het stuur. Gaat ook prima maar met deze setup is de fiets duidelijk zwaarder, groter en onhandiger dus de echt ruige offroadpaadjes lukt dan niet.

Heb de laatste paar tochten vaak met een klein smal voorrekje (soort pizzarekje) met de packraft erop gereden (met bikepackingtassen dus zonder zijtassen). Dat bevalt me eigenlijk het best. Vooral met de packraft en ook in de winter als ik meer spullen bij me heb. Het dragertje weegt 215g meer dan 't Revelate Harnas wat ik anders heb (640 vs 425 gram) maar is van staal, kan 14kg dragen en is veel handiger. Kan dan bv veel meer eten meenemen wat fijn is als je dagenlang geen huis of mens tegenkomt.

Op m'n gewone trekkingfiets is het vaak ook bikepacking maar met de packraft erbij lukt dat niet goed. Tis net teveel zooi dus dan fiets ik met kleine zijtassen plus een achterdrager maar ook hier met de packraft opgerold aan het stuur.

Alleen op de racefiets past de raft niet aan het stuur. Wel jammer want vind het heerlijk om lange bikepacktochten op de racer te maken. Maar de raft is gewoon te groot voor het kleine racestuurtje en kan daardoor alleen mee op een achterdrager. Dus heb dan een klein dragertje, lichte zijtassen, plus een drybag aan het stuur. Maar eigenlijk ga ik zelden bikeraften met de racefiets, tis alleen voor korte tochtjes (een paar dagen).


Dank voor je antwoord. Je hebt zo te lezen veel ervaring met bikepacking en lange reizen. Ik begrijp alleen niet hoe je maanden lang weg kan met alleen bikepacking tassen. Mij lukt het alleen een paar dagen in de zomer. En dan zonder een grote packraft er bij. :shock:

Wat heb je nog meer nodig bij bikerafting? Een peddel neem ik aan en heb je ook een zwemvest? Hoe neem je die dan mee? En hoe neem je de fiets mee op de packraft. Haal je die eerst uit elkaar?
Sorry voor al mijn vragen maar ik vind het reuze interesant. :D
paeter schreef:
za 16 mei, 2020 20:54
Dank voor je antwoord. Je hebt zo te lezen veel ervaring met bikepacking en lange reizen. Ik begrijp alleen niet hoe je maanden lang weg kan met alleen bikepacking tassen. Mij lukt het alleen een paar dagen in de zomer. En dan zonder een grote packraft er bij. :shock:
Paar dagen eten met bikepacken lukt wel maar niet veel meer zonder aanpassingen te doen. Met een zadeltas, frametas en rolzak (reguliere setup) kunnen we een a twee dagen vooruit. Daarna is het een kwestie van rugzak op je rug en die volstouwen. Andere bikepackers kiezen ervoor om delen van de uitrusting aan de voorvork te knopen. Dat helpt natuurlijk ook. Maar eerlijk gezegd wordt de constructie met meer bagage minder bikepacking proof. Bagage aan een vork ben ik geen voorstander van (velen doen het wel) omdat bij nauwe passages je tegen een steen aan knalt met je bagage en je gelijk de controle verliest. Vooral eten in een zadeltas vinden we zelf niet echt een succes. Eten is zwaar (droogmaaltijden) en een zware zadeltas heeft de neiging om je balans sterk te verstoren.
Kortom: meeste proberen we of in de frametas te stoppen of in de rugzak.

Alles heeft natuurlijk te maken waar je naar toe gaat. Maanden door Azië fietsen kan prima zonder dagen eten mee te nemen. Toen wij door de Sahara fietsen, of in de Amerikaanse parken, moet je echt wel veel eten en water meenemen. En dat laatste is helemaal zwaar om mee te nemen.
Marco Meijerink schreef:
zo 17 mei, 2020 15:01
Paar dagen eten met bikepacken lukt wel maar niet veel meer zonder aanpassingen te doen. Met een zadeltas, frametas en rolzak (reguliere setup) kunnen we een a twee dagen vooruit. Daarna is het een kwestie van rugzak op je rug en die volstouwen. Andere bikepackers kiezen ervoor om delen van de uitrusting aan de voorvork te knopen. Dat helpt natuurlijk ook. Maar eerlijk gezegd wordt de constructie met meer bagage minder bikepacking proof. Bagage aan een vork ben ik geen voorstander van (velen doen het wel) omdat bij nauwe passages je tegen een steen aan knalt met je bagage en je gelijk de controle verliest. Vooral eten in een zadeltas vinden we zelf niet echt een succes. Eten is zwaar (droogmaaltijden) en een zware zadeltas heeft de neiging om je balans sterk te verstoren.
Kortom: meeste proberen we of in de frametas te stoppen of in de rugzak.

Alles heeft natuurlijk te maken waar je naar toe gaat. Maanden door Azië fietsen kan prima zonder dagen eten mee te nemen. Toen wij door de Sahara fietsen, of in de Amerikaanse parken, moet je echt wel veel eten en water meenemen. En dat laatste is helemaal zwaar om mee te nemen.
Bedankt voor je antwoord. Maar mijn vraag ging meer over alle spullen en niet alleen over voedsel. :P Dat laatste is namelijk niet moeilijk als je zoals ik voornamelijk in West en Zuid Europa vertoeft. Er is bijna altijd een winkel voor handen voor verse waren en de dagelijkse behoefte. De zakjes met pasta, havermout en de noodrantsoenen zijn verdeeld over de bikepacking tassen.

@Marco, ik bekeek net je site maar ik zie alleen set-ups van klassieke zijtassen aan een bagagedrager en met een kleine stuurroltas aan het stuur. Maar een stuurtas er bij maakt het geheel nog niet "bikepacking". Zoals andere al eerder opmerkten: bikepacking is het fietsen met een bikepacking set-up en niet met een klassieke zijtassen-setup aan een bagagedrager. Je kunt deze twee set-ups natuurlijk combineren zoals Hafar ook al aan geeft maar dan is het een combinatie van de twee set-ups en heet het niet meer "bikepacking".

Mijn vraag is dan ook hoe je alles meeneemt op een lange tocht met een bikepacking set-up dus met alleen bikepacking-tassen. Dit is namelijk een groot ruimte verschil vergeleken met zijtassen en een achterdrager. Mijn vraag is dan ook gericht aan bikepackers en vooral aan hun die lange tochten in ruige onherbergzame gebieden maken zoals Hafar doet. Met korte bikepacking tochten heb ik zelf geen moeite. Hoe Hafar tevens een grote packraft, een peddel en naar ik aan neem ook een zwemvest mee kan nemen ..... :? Het lijkt mij onmogelijk!

Nogmaals voor de duidelijkheid: het is NIET mijn bedoeling om in dit draadje een (off-topic) bikepacking discussie te starten!

/Peter