Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meerdaagse binnenlandse tocht in Corona-tijd - Forum Wereldfietser

Meerdaagse binnenlandse tocht in Corona-tijd

Zijn er al fietsers die een meerdaagse kampeertocht door Nederland hebben gefietst?
Ik ben zelf van plan volgende week een tocht van pm 800 km. te fietsen, gewoon om te kijken hoe dat gaat.
Deels probeer ik campings te zoeken die een trekkers tentje toestaan, wild kamperen als het echt niet anders kan, bij boeren vragen of ik op hun land mag staan, een nachtje bij particulieren in de tuin ... etc.
Het zal zeker een uitdaging worden. Mocht het allemaal niks worden, draai ik weer om.
Ben benieuwd of iemand al geprobeerd heeft of soortgelijke plannen heeft.
Wij zijn nu met een meerdaagse tocht bezig. I.p.v. 3 weken in het noorden van Spanje fietsen en wandelen we 2 weken door het noorden en midden van Nederland. Wel goed voorbereid: een dikke week voor ons vertrek hebben we 6 appartementen en natuurhuisjes met kookgelegenheid geboekt, waar we steeds 1 tot 4 nachten blijven slapen. Nu zijn we 3 dagen in Giethoorn, waar geen toerist te bekennen is. Kamperen was voor ons geen optie, omdat we verzekerd wilden zijn van slaapplekken en sanitair. Daarvoor willen we geen onbekende mensen lastigvallen.
Als je stiekem gaat wildkamperen (in Nederland is het niet toegestaan, maar zelf heb ik het vroeger vaak gedaan op stille plekken zonder iemand iets te vragen), bedenk dan dat het nog erg fris is om je in de buitenlucht te wassen en dat er nu geen cafe’s open zijn waar je even op kunt warmen. Kleine sanitaire boodschappen zijn we gewend om in de bosjes te doen. Drinkwater is te vinden bij begraafplaatsen. Tussen onze overnachtingsplekken hebben we alleen bij tankstations toiletten aangetroffen die geopend zijn en schoongehouden worden.
keesswart schreef:
do 14 mei, 2020 00:49
Drinkwater is te vinden bij begraafplaatsen.
Je ziet er wel steeds vaker bij staan "Geen drinkwater". Is dat alleen om zich in te dekken of is het soms ook geen leidingwater meer?

Voor water gebruik ik deze: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik- ... er-tappen/

Meer up-to-date voor Brabant:
https://www.brabantwater.nl/over-ons/ma ... rtappunten
Fedor schreef:
do 14 mei, 2020 07:29
keesswart schreef:
do 14 mei, 2020 00:49
Drinkwater is te vinden bij begraafplaatsen.
Je ziet er wel steeds vaker bij staan "Geen drinkwater". Is dat alleen om zich in te dekken of is het soms ook geen leidingwater meer?
Ik denk dat het laatste stuk van de leiding wellicht niet aan drinkwaternormen voldoet qua materiaal, dat er geen aandacht wordt besteed aan doorspoelen ivm legionella en dat de leidingen ondiep kunnen liggen of bovengronds waardoor ze in de zomer warm worden - ook legionella.
Wij hadden gehoopt in juni te fietsen naar Italië, in plaats daarvan gaan we 3 weken fietsen langs de grens van Nederland. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van campings met privé-sanitair kunnen we niet zoals gewoonlijk kamperen op de bonnefooi, maar hebben we al onze overnachtingen vooraf geboekt. Het lijkt er nu op dat we 15 nachten op een camping, 5 in hotels/huisjes, en 1 bij familie gaan doorbrengen.
Op de bonnefooi bij campings aankloppen is niet aan te raden.
Door de beperkte sanitairvoorzieningen kan ik eigenlijk alleen campings vinden waar je moet reserveren.
Kleine sanitaire boodschappen zijn we gewend om in de bosjes te doen.
Dat deed ik ook altijd. Ik overweeg nu toch "het" mee te nemen en in een vuilnisbak te droppen. Moeten hondenbezitters ook. Voor een boet ben ik niet zo bang, wel voor het ontbreken van sanitaire stops onderweg,
Dat noem ik een grote sanitaire boodschap. Ik bedoelde een simpel plasje, waarvoor een vuilnisbak me wat minder geschikt lijkt.
Bert van Sprang schreef:
do 14 mei, 2020 11:02
Kleine sanitaire boodschappen zijn we gewend om in de bosjes te doen.
Dat deed ik ook altijd. Ik overweeg nu toch "het" mee te nemen en in een vuilnisbak te droppen.
:shock: Vertel Bert! In een bidon, en die dan leeggieten in een vuilnisbak? Zouden er (on topic!) momenteel meer of juist minder BOA's op de been zijn die komen vragen wat u daar aan het doen bent, bij die vuilnisbak. Met bidon en al in de vuilnisbak gaat je wel veel flessen kosten. In het conservenblik, overgebleven van de avondmaaltijd dan maar, zoals beschreven (maar dan in de auto) door Kees van Kooten in 'Koot graaft zich autobio'? Dat wordt wel voorzichtig fietsen, qua klotsen.

In ieder geval doe je mensen met veel voorstellingsvermogen (en die het verschil tussen een kleine en een grote boodschap kennen) alvast veel genoegen met je mededeling, zoals je ziet!

Groetjes,

Carl
In China aangeleerd;

plasje kan waar dan ook ;-) mits niet te veel in het zicht.

Grote boodschap (bij gebrek aan sanitair in pensions) in een plastic zak en vervolgens in een vuilnisbak. Aan plastic geen gebrek in China, aan schone toiletten wel...

Groet, BertV
Rob_Gordon schreef:
do 14 mei, 2020 08:24
Wij hadden gehoopt in juni te fietsen naar Italië, in plaats daarvan gaan we 3 weken fietsen langs de grens van Nederland. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van campings met privé-sanitair kunnen we niet zoals gewoonlijk kamperen op de bonnefooi, maar hebben we al onze overnachtingen vooraf geboekt. Het lijkt er nu op dat we 15 nachten op een camping, 5 in hotels/huisjes, en 1 bij familie gaan doorbrengen.
Kan je me helpen hoe je die campings gevonden hebt?
Ik vind wel campings die open zijn voor campers en caravans met vast toilet.
Maar campings voor fietsers met een tentje die vertellen dat we moeten wachten tot 1 juli.
En dan mag je waarschijnlijk achter in de rij aansluiten..

n.b sanitaire stop klein/groot maak ik me niet zo druk om. Er is altijd wel een plekje te vinden waar het onschuldig kan en zonder sporen achter te laten.
Op de vekabo fb pagina staan campings waar je een toilet/ douche kan huren. En op de individuele camping website staat deze info. Veel zoekwerk maar absoluut wel campings te vinden.
Ook op kampeerfora zijn desbetreffende campings te vinden.
Terra schreef:
do 14 mei, 2020 18:27
Kan je me helpen hoe je die campings gevonden hebt?
Hier wat sites:
https://www.kampeermeneer.nl/camping-me ... -sanitair/
https://www.campingsprivesanitair.nl/al ... -sanitair/
[/quote]Ik denk dat het laatste stuk van de leiding wellicht niet aan drinkwaternormen voldoet qua materiaal, dat er geen aandacht wordt besteed aan doorspoelen ivm salmonella en dat de leidingen ondiep kunnen liggen of bovengronds waardoor ze in de zomer warm worden - ook salmonella.
[/quote]

Ik denk dat je Legionella bedoelt?! Als je dat drinkt is dat op zich niet gevaarlijk, maar je wilt de nevel niet inademen waar de bacterie in zit. Dat is een goede reden om het niet te proberen ;-).
jij schreef:
ik schreef:Ik denk dat het laatste stuk van de leiding wellicht niet aan drinkwaternormen voldoet qua materiaal, dat er geen aandacht wordt besteed aan doorspoelen ivm salmonella en dat de leidingen ondiep kunnen liggen of bovengronds waardoor ze in de zomer warm worden - ook salmonella.
Ik denk dat je Legionella bedoelt?! Als je dat drinkt is dat op zich niet gevaarlijk, maar je wilt de nevel niet inademen waar de bacterie in zit. Dat is een goede reden om het niet te proberen ;-).
Ik heb het aangepast.
Sorry, de term "kleine sanitaire boodschap" was mij onbekend. Ook ik vond altijd wel een plekje, maar in het kader van "laat niets achter", gaat dat me inmiddels een beetje tegenstaan.
Bert van Sprang schreef:
do 14 mei, 2020 21:19
Sorry, de term "kleine sanitaire boodschap" was mij onbekend. Ook ik vond altijd wel een plekje, maar in het kader van "laat niets achter", gaat dat me inmiddels een beetje tegenstaan.
Ik zag ooit op Bikepacking.com een miniatuurschopje (uiteraard titanium ;)) om alles mooi weg te werken (idd in het kader van "laat niets (zichtbaar) achter". Dat kan nog een optie zijn.
Fedor schreef:
do 14 mei, 2020 07:29
Voor water gebruik ik deze: https://drinkwaterkaart.nl/waar-kan-ik- ... er-tappen/
Houd er rekening mee dat in Limburg de openbare tappunten van de waterleidingmaatschappij WML zijn afgesloten tijdens de corona periode:
Aantekening 2020-05-15 092514.jpg
Tips voor zo’n schepje?
Ik zoek er nog eentje.

Anja
dijken63 schreef:
vr 15 mei, 2020 09:29
Tips voor zo’n schepje?
Ik zoek er nog eentje.

Anja
https://www.action.com/nl-nl/p/garden-t ... antschep-/