Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
BartO schreef:
do 07 mei, 2020 07:58
Dank Bert, voor je bericht.
En in de Arriva?
In tegenstelling tot wat Bert beweert in een ander draadje is het meenemen van de fiets in de Arriva vanaf 12 mei tijdelijk ook niet toegestaan (muv een vouwfiets), zie https://www.arriva.nl/a/aanpassingen-di ... ijssel.htm
Bij Arriva-Limburg kun je wel nog regionale fietskaartjes kopenhttps://www.arriva.nl/a/aanpassingen-di ... imburg.htm
Tenminste volgens hun site.
De tovenaar schreef:
za 16 mei, 2020 09:38
BartO schreef:
do 07 mei, 2020 07:58
Dank Bert, voor je bericht.
En in de Arriva?
In tegenstelling tot wat Bert beweert in een ander draadje is het meenemen van de fiets in de Arriva vanaf 12 mei tijdelijk ook niet toegestaan (muv een vouwfiets), zie https://www.arriva.nl/a/aanpassingen-di ... ijssel.htm
Ik heb dit kort nadat het nieuws bekend werd nagevraagd bij Arriva en de Arriva klantenservice gaf mij aan dat zij gewoon fietsen bleven transporteren.
Kennelijk verschilt het per regio wb Arriva.
Bij Blauwnet (Arriva Drenthe / Overijssel) staat uitdrukkelijk vermeld:
Fiets mee in de trein
Het is tot nader order niet toegestaan om je fiets mee te nemen in onze treinen van Blauwnet. Vouwfietsen mogen wel mee in onze trein als je vouwfiets opgevouwen is en blijft in de trein.
De tovenaar schreef:
za 16 mei, 2020 10:29
Kennelijk verschilt het per regio wb Arriva.
Bij Blauwnet (Arriva Drenthe / Overijssel) staat uitdrukkelijk vermeld:
Fiets mee in de trein
Het is tot nader order niet toegestaan om je fiets mee te nemen in onze treinen van Blauwnet. Vouwfietsen mogen wel mee in onze trein als je vouwfiets opgevouwen is en blijft in de trein.
Blauwnet is een samenwerking tussen Keolis en Arriva.
Arriva Limburg schrijft het volgende:
Vanaf 12 mei stopt NS de verkoop van de volgende producten tot nader order:

NS Samenreiskorting
NS Dagkaart Fiets

Het is vanaf 12 mei niet meer mogelijk deze producten te kopen via de Arriva-automaat. Regionale fietskaartjes kun je nog wel kopen.
Dagkaart fiets is nog gewoon te koop volgens de site voor € 6,50
Ivo Miesen schreef:
za 16 mei, 2020 12:29

Dagkaart fiets is nog gewoon te koop volgens de site voor € 6,50
Zojuist gekeken https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-r ... skaart-dal
"Tijdelijk niet verkrijgbaar
Voor jouw en onze veiligheid is dit product tijdelijk niet verkrijgbaar".

Tenzij fiets hulpmiddel is.
"Vanaf 12 mei zijn fietsen tijdelijk niet meer toegestaan in de trein, tenzij de (aangepaste) fiets dient als hulpmiddel. De Fietskaart Dal is dan ook tijdelijk niet te koop".

Hier staan de uitzonderingen;
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen ... fiets.html
Ivo Miesen schreef:
za 16 mei, 2020 12:29
Arriva Limburg schrijft het volgende:
Vanaf 12 mei stopt NS de verkoop van de volgende producten tot nader order:

NS Samenreiskorting
NS Dagkaart Fiets

Het is vanaf 12 mei niet meer mogelijk deze producten te kopen via de Arriva-automaat. Regionale fietskaartjes kun je nog wel kopen.
Dagkaart fiets is nog gewoon te koop volgens de site voor € 6,50
Een uurtje later gecontroleerd bij de Arriva automaat op Maastricht Randwyck, de kaartjes zijn inderdaad gewoon te koop.
screenshot.459.jpg
https://www.arriva.nl/gelderland/abonne ... artjes.htm

Website pagina schrijft onder NB. In de Arriva-treinen in Gelderland is het meenemen van een fiets tot nader order niet toegestaan. Vanaf 12 mei 2020 stopt NS de verkoop van de NS dagkaart Fiets tot nader order. Het is vanaf 12 mei 2020 niet meer mogelijk om dit product te kopen via de Arriva-automaat.;
Ivo Miesen schreef:
za 16 mei, 2020 22:37
Ivo Miesen schreef:
za 16 mei, 2020 12:29
Arriva Limburg schrijft het volgende:
Vanaf 12 mei stopt NS de verkoop van de volgende producten tot nader order:

NS Samenreiskorting
NS Dagkaart Fiets

Het is vanaf 12 mei niet meer mogelijk deze producten te kopen via de Arriva-automaat. Regionale fietskaartjes kun je nog wel kopen.
Dagkaart fiets is nog gewoon te koop volgens de site voor € 6,50
Een uurtje later gecontroleerd bij de Arriva automaat op Maastricht Randwyck, de kaartjes zijn inderdaad gewoon te koop.
Kwam er ook echt een kaartje uit?
Misschien kan je de fietskaartjes nog wel kopen maar mag je er vervolgens niet mee op de trein? 🤣
nicolevelo schreef:
zo 17 mei, 2020 10:03
Misschien kan je de fietskaartjes nog wel kopen maar mag je er vervolgens niet mee op de trein? 🤣
Je kunt enkel nog de Arriva Limburg kaartjes kopen in de automaat die ik gecontroleerd heb. De NS kaartjes zitten er inderdaad niet meer in. Dus enkel geldig bij Arriva Limburg en niet bij de NS. De NMBS automaat was defect, dus die heb ik niet kunnen controleren.
nicolevelo schreef:
zo 17 mei, 2020 10:03
Misschien kan je de fietskaartjes nog wel kopen maar mag je er vervolgens niet mee op de trein? 🤣
Dat is bedrijfstechnisch geniaal, want jaren geleden is al eens vastgesteld dat de kaartverkoop het enig winstgevende onderdeel van de spoorwegen waren. De rest kostte alleen maar geld. :wink:
Ik zit dat zo eens te lezen......maar het is toch helemaal niet gek dat de ruimte in een trein zoveel mogelijk wordt gebruikt om mensen te vervoeren in een 1,5 meter maatschappij? Ik vind het natuurlijk ook niet leuk maar het is woekeren met ruimte waarbij wel zoveel mogelijk moeten inschikken. En als je dat combineert met een fietshuur dan kom je toch best ver.
En inderdaad zijn er situaties dat dit niet past. Corona past ook niet in onze levensstijl maar eerlijk gezegd hebben we het nog best goed...
Marco Meijerink schreef:
zo 17 mei, 2020 15:08
Ik zit dat zo eens te lezen......maar het is toch helemaal niet gek dat de ruimte in een trein zoveel mogelijk wordt gebruikt om mensen te vervoeren in een 1,5 meter maatschappij? Ik vind het natuurlijk ook niet leuk maar het is woekeren met ruimte waarbij wel zoveel mogelijk moeten inschikken. En als je dat combineert met een fietshuur dan kom je toch best ver.
En inderdaad zijn er situaties dat dit niet past. Corona past ook niet in onze levensstijl maar eerlijk gezegd hebben we het nog best goed...
Inderdaad. En dat is eerder in dit topic al vaker geschreven. Er er wordt verschillend over gedacht: de een kijkt meer vanuit het belang van de recreatieve fietser, en de ander wat breder.
Marco Meijerink schreef:
zo 17 mei, 2020 15:08
Ik zit dat zo eens te lezen......maar het is toch helemaal niet gek dat de ruimte in een trein zoveel mogelijk wordt gebruikt om mensen te vervoeren in een 1,5 meter maatschappij? Ik vind het natuurlijk ook niet leuk maar het is woekeren met ruimte waarbij wel zoveel mogelijk moeten inschikken. En als je dat combineert met een fietshuur dan kom je toch best ver.
En inderdaad zijn er situaties dat dit niet past. Corona past ook niet in onze levensstijl maar eerlijk gezegd hebben we het nog best goed...
Beste Marco, die paar fietsen in de trein leveren nauwelijks ruimte op. Tijdens de proef met de Corona-proof trein tussen Zwolle en Groningen waren de klapstoeltjes op de fietsplaatsen nu juist afgeplakt. Dus waren kunnen daar geen fietsen staan?
Niet ieder station heeft huurfietsen. Bovendien moet je die fietsen weer bij dezelfde verhuurder inleveren.
"die paar fietsen in de trein"?
Is dat wel zo, Bert? Ik maak ook graag gebruik van de trein (ergens naar toe fietsen en dan trein terug of vv, ipv een rondje; is veel leuker), maar ik zie dan op dagen met mooi weer de laatste jaren teveel fietsers in de trein.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de vervoerders deze -tijdelijke- maatregel hebben ingevoerd; zou ik zelf ook doen als ik daar de baas was.

Iets anders is het dat de NS/overheid langzamerhand zouden moeten zorgen voor veel beter fietsvervoer, in de vorm van een aparte (deel-)wagon. Maar dat is voor in 'betere tijden'.
willem.m schreef:
zo 17 mei, 2020 15:14
Marco Meijerink schreef:
zo 17 mei, 2020 15:08
Ik zit dat zo eens te lezen......maar het is toch helemaal niet gek dat de ruimte in een trein zoveel mogelijk wordt gebruikt om mensen te vervoeren in een 1,5 meter maatschappij? Ik vind het natuurlijk ook niet leuk maar het is woekeren met ruimte waarbij wel zoveel mogelijk moeten inschikken. En als je dat combineert met een fietshuur dan kom je toch best ver.
En inderdaad zijn er situaties dat dit niet past. Corona past ook niet in onze levensstijl maar eerlijk gezegd hebben we het nog best goed...
Inderdaad. En dat is eerder in dit topic al vaker geschreven. Er er wordt verschillend over gedacht: de een kijkt meer vanuit het belang van de recreatieve fietser, en de ander wat breder.
En juist bij de bredere blik blijkt snel dat dit een contraproductieve maatregel is. Zo mogen volgens de uitleg van de NS bijvoorbeeld verpleegsters geen fiets in de trein meenemen als ze een late dienst hebben. Arriva staat dit wel toe maar vraagt terughoudendheid (in mijn contact met de klantenservice) als het om recreatief fietsen gaat. Dat is een veel verstandiger aanpak.
Ivo Miesen schreef:
zo 17 mei, 2020 15:43
willem.m schreef:
zo 17 mei, 2020 15:14
Marco Meijerink schreef:
zo 17 mei, 2020 15:08
...
Inderdaad. En dat is eerder in dit topic al vaker geschreven. Er er wordt verschillend over gedacht: de een kijkt meer vanuit het belang van de recreatieve fietser, en de ander wat breder.
En juist bij de bredere blik blijkt snel dat dit een contraproductieve maatregel is. Zo mogen volgens de uitleg van de NS bijvoorbeeld verpleegsters geen fiets in de trein meenemen als ze een late dienst hebben. Arriva staat dit wel toe maar vraagt terughoudendheid (in mijn contact met de klantenservice) als het om recreatief fietsen gaat. Dat is een veel verstandiger aanpak.
Wat mij betreft hebben recreatieve fietsers dikke vette pech. Dan maar een tijdje niet de trein gebruiken - de wereld vergaat echt niet hoor. Voor mijn eenvoudige argumentatie hiervoor verwijs ik naar mijn eerdere bijdrage in dit draadje of dat andere dat over hetzelfde onderwerp gaat. Voor het overige (werkende verpleegsters met fietsen enzo) meng ik mij niet in de discussie.
willem.m schreef:
zo 17 mei, 2020 15:54


t. Voor het overige (werkende verpleegsters met fietsen enzo) meng ik mij niet in de discussie.
Hoezo breder bekijken?