Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
bert sitters schreef:
zo 17 mei, 2020 16:19
willem.m schreef:
zo 17 mei, 2020 15:54


t. Voor het overige (werkende verpleegsters met fietsen enzo) meng ik mij niet in de discussie.
Hoezo breder bekijken?
Bert, ik constateerde in mijn reactie op Marco dat er mensen zijn die breder kijken. Niet meer en niet minder. Beter lezen s.v.p.

P.S.
Zoals ik al eerder aangaf (lees ergens in deze berichtenbrei of dat andere draadje), waardeer ik jouw inspanningen voor fietstransport in de trein. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik het met al jouw standpunten eens ben.

En nu verlaat ik het topic voordat ik mijzelf een tweede keer ga herhalen. 😉
willem.m schreef:
zo 17 mei, 2020 16:31
bert sitters schreef:
zo 17 mei, 2020 16:19
willem.m schreef:
zo 17 mei, 2020 15:54


t. Voor het overige (werkende verpleegsters met fietsen enzo) meng ik mij niet in de discussie.
Hoezo breder bekijken?
Bert, ik constateerde in mijn reactie op Marco dat er mensen zijn die breder kijken. Niet meer en niet minder. Beter lezen s.v.p.

P.S.
Zoals ik al eerder aangaf (lees ergens in deze berichtenbrei of dat andere draadje), waardeer ik jouw inspanningen voor fietstransport in de trein. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ik het met al jouw standpunten eens ben.

En nu verlaat ik het topic voordat ik mijzelf een tweede keer ga herhalen. 😉
Ik heb het nu juist wel goed gelezen Breder kijken is breder kijken. Je bestrijdt echt geen Corona door slechts het geringe aantal reizigers met een fiets uit te sluiten.
Hé Bert, ik ben niet een hele goede treinkenner moet ik bekennen. Als het inderdaad zo is dat het heel weinig scheelt dan kan ik met je meegaan.

Enige waar ik mee stoei, en wellicht hebt jij een oplossing, dat de fietsen staan juist op een plek waar ruimte cruciaal is bij het in en uitstappen. Daar zou je juist de meeste ruimte en flexibiliteit willen hebben.
Als ik het verkeerd heb, corrigeer me.
Moet ook eerlijk bekennen dat het voor mij een zondagmiddag terras witte wijn brainstormen is😎. Maar wellicht komen we met de WF wel tot een mooie inventieve oplossing. Zou mooi zijn.
Verder alles goed in het Amsterdamse? Wat een geluk dat de beurs nog georganiseerd kon worden zeg!

Verder helemaal met Willem eens, recreatieve fietsers moeten voorlopig maar even achteraan sluiten. Het is niet leuk maar daagt je ook uit om zelf met creatieve oplossingen te komen. Doen we tijdens reizen tenslotte ook.
Marco Meijerink schreef:
zo 17 mei, 2020 18:05
Hé Bert, ik ben niet een hele goede treinkenner moet ik bekennen. Als het inderdaad zo is dat het heel weinig scheelt dan kan ik met je meegaan.

Enige waar ik mee stoei, en wellicht hebt jij een oplossing, dat de fietsen staan juist op een plek waar ruimte cruciaal is bij het in en uitstappen. Daar zou je juist de meeste ruimte en flexibiliteit willen hebben.
Als ik het verkeerd heb, corrigeer me.
Moet ook eerlijk bekennen dat het voor mij een zondagmiddag terras witte wijn brainstormen is😎. Maar wellicht komen we met de WF wel tot een mooie inventieve oplossing. Zou mooi zijn.
Verder alles goed in het Amsterdamse? Wat een geluk dat de beurs nog georganiseerd kon worden zeg!

Verder helemaal met Willem eens, recreatieve fietsers moeten voorlopig maar even achteraan sluiten. Het is niet leuk maar daagt je ook uit om zelf met creatieve oplossingen te komen. Doen we tijdens reizen tenslotte ook.
Ha die Marco,
alles gaat goed met mij. De fietsplaatsen zijn niet nodig voor het in- en uitstappen. Er is daar ruimte genoeg en het Corona-virus kan niet overspringen vanaf een fiets. Zeker bij een 40% bezetting van de trein is dat geen probleem. Inschattingen zijn echter dat dit buiten de spitsuren veel en veel lager zal blijven.
Overigens worden moeten reizigers met een fiets in de trein niet alleen maar achteraan te sluiten. Zij worden uitgesloten.
Ik heb een reactie gehad van een vrouw die wekelijks met de fiets in de trein naar Drenthe gaat. Ze gaat dan 25 km op de fiets naar een familielid dat erg geïsoleerd woont voor mantelzorg. Dat kan ze nu niet meer.
De veel en veel grotere groep met een recreatief reisdoel zonder fiets wordt geen strobreed in de weg gelegd. Tel uit je winst.
Ivo Miesen schreef:
zo 17 mei, 2020 15:43
Arriva … vraagt terughoudendheid (in mijn contact met de klantenservice) als het om recreatief fietsen gaat.
Ik vraag me af of dat wel werkt...
Volgens mij is dat de hele basis van de intelligente lockdown. Mensen zelf laten nadenken. En op een uitzonering na is dat de laatste maanden best goed gegaan.
Proef ik hier iets van ongeduld bij de recreant die weer terug naar het "normale" wil gaan.

Afstand houden van elkaar in een trein die maximaal 40% bezetting mag hebben, en als je het goed zou doen, met 20% bezetting moeten doen. In Metro een artikel waar mensen die normaliter met OV reizen, nu zeggen dat ze liever de fiets pakken dan in OV verplicht mondkapje moeten gaan dragen.
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... mondkapje/

Geef NS even de tijd om naar het "nieuwe normale" te werken.

En voor die recreant stellen "we" een corona app verplicht.
f-s-corona app.jpg
Polling schreef:
zo 17 mei, 2020 19:33
Volgens mij is dat de hele basis van de intelligente lockdown. Mensen zelf laten nadenken. En op een uitzondering na is dat de laatste maanden best goed gegaan.
Da's waar. Als het grootste gedeelte van de mensen er al rekening mee houdt scheelt het al heel veel. Dan heeft de groep "schijt aan alles" niet veel impact meer (behalve scheve gezichten).
Bij veel Corona maatregelen merk ik dat er voetstoots wordt aangenomen dat 'iedereen' in een gezinssituatie woont met auto en tuin. Dat is al lang niet zo, er zijn allerhande woonsituaties.
En waarom vinden mensen het hier dan wel 'normaal' om met de auto ergens heen te gaan voor recreatief fietsen terwijl dit voor anderen verboden moet worden die geen auto hebben?
En nemen voetstoots aan dat het meenemen van een fiets in de trein alleen voor recreatief gebruik is?

Zoals al eerder geschreven in deze thread, breder kijken dan je eigen fietsgebruik.
Bert gaat niet in op de juistheid van zijn aanname dat het maar om een paar fietsers gaat.
Het is mij evident dat het niet gaat om een paar fietsers; dat deed het al vaak niet pré-corona, en met de beperkingen van de vakantiemogelijkheid, is het aannemelijk dat het veel meer fietsers gaan worden. Ik neem aan dat de NS daar ook op voorsorteert, want niks is zo vervelend, dat het uit de hand loopt, en daar op te moeten acteren.

Voor forensen zijn er best alternatieven (o.a. OV fiets of vouwfiets).
En dat verschillende soorten mensen verschillend worden benadeeld door deze (en alle andere regels)...tja, kl*te, maar het is niet anders.
Flix schreef:
zo 17 mei, 2020 21:46
Bert gaat niet in op de juistheid van zijn aanname dat het maar om een paar fietsers gaat.
Het is mij evident dat het niet gaat om een paar fietsers; dat deed het al vaak niet pré-corona, en met de beperkingen van de vakantiemogelijkheid, is het aannemelijk dat het veel meer fietsers worden. Ik neem aan dat de NS daar ook op voorsorteert, want niks is zo vervelend, dat het uit de hand loopt, en daar op moeten te acteren.

Voor forensen zijn er best alternatieven (o.a. OV fiets of vouwfiets).
En dat verschillende soorten mensen verschillend worden benadeeld door deze (en alle andere regels)...tja, kl*te, maar het is niet anders.
De NMBS gaat daar anders op in, die beveelt juist wel aan er rekening mee te houden of je wel of niet het alternatief van een auto hebt. Ook Arriva kijkt er wat minder star naar. Sterker nog, ik heb nog van geen enkele andere Europese vervoersmaatschappij gehoord dat ze vanwege Corona het meenemen van fietsen verbieden.
Ivo, kan het zo zijn dat deze maatschappijen betere fietsvoorzieningen hebben, zoals hele coupés als fietsenrek? En juist over het algemeen normaliter minder fietsers vervoeren (want vaak voornamelijk buitenlandse zomerse toeristen)?
Dus fietsers daar een te verwaarlozen probleem vormen bij de 1,5m regel?
bert sitters schreef:
zo 17 mei, 2020 18:59
De veel en veel grotere groep met een recreatief reisdoel zonder fiets wordt geen strobreed in de weg gelegd. Tel uit je winst.
Ik hoorde net van mijn zwager dat hij er door NS-personeel op indirecte wijze op aangesproken is dat hij zich in de trein bevond met een recreatief doel, wat niet moeilijk vast te stellen was, gezien zijn rugzak, Leki-wandelstokken en klasse B-wandelschoenen. Hij werd overigens niet uit de trein gezet, maar werd via de intercom berispt dat recreatief reizen beslist niet de bedoeling was.
Ivo Miesen schreef:
zo 17 mei, 2020 21:21
En waarom vinden mensen het hier dan wel 'normaal' om met de auto ergens heen te gaan voor recreatief fietsen terwijl dit voor anderen verboden moet worden die geen auto hebben?
Omdat autogebruik naast de vele nadelen toch wel het voordeel heeft behoorlijk besmettingsveilig te zijn? Begrijp ik het goed dat je liever zou hebben dat automobilisten uit pure solidariteit met de fietsers die niet kunnen treinen hun auto zouden laten staan?
Flix schreef:
zo 17 mei, 2020 22:12
Ivo, kan het zo zijn dat deze maatschappijen betere fietsvoorzieningen hebben, zoals hele coupés als fietsenrek? En juist over het algemeen normaliter minder fietsers vervoeren (want vaak voornamelijk buitenlandse zomerse toeristen)?
Dus fietsers daar een te verwaarlozen probleem vormen bij de 1,5m regel?
Heb je ooit al eens op een willekeurige zondagmidag in het fietsseizoen in de buurt van Keulen in de feitscoupé gezeten? Zoveel fietsen kom je in een Nederlandse trein niet tegen.

Je eerste zin is overigens het kernprobleem. De NS heeft de afgelopen decennia fietsvoorzieningen bewust verwaarloosd. Dan komt de Corona crisis hun gewoon goed uit. De voorzieningen in andere landen zijn vaak beter, zeker in modern materieel.
Dat de trackrecord van de NS met fietsvervoer niet erg goed, had ik al eerder genoemd.
Deze crisis is niet het moment om daar mee bezig te gaan, lijkt me.
Flix schreef:
zo 17 mei, 2020 21:46
Bert gaat niet in op de juistheid van zijn aanname dat het maar om een paar fietsers gaat.
Het is mij evident dat het niet gaat om een paar fietsers; dat deed het al vaak niet pré-corona, en met de beperkingen van de vakantiemogelijkheid, is het aannemelijk dat het veel meer fietsers gaan worden. Ik neem aan dat de NS daar ook op voorsorteert, want niks is zo vervelend, dat het uit de hand loopt, en daar op te moeten acteren.

Voor forensen zijn er best alternatieven (o.a. OV fiets of vouwfiets).
En dat verschillende soorten mensen verschillend worden benadeeld door deze (en alle andere regels)...tja, kl*te, maar het is niet anders.
Beste mevrouw of meneer Flix,
Kijk naar de cijfers. In de trein die naar Zandvoort die moest worden stil gelegd wegens teveel reizigers bevonden zich 400 reizigers en er was slechts één fiets in de trein.
Er kan natuurlijk ook anders ingespeeld worden op de beperkingen van de vakantiemogelijkheden van het komende seizoen . Het fiets meeneemverbod is op 12 mei in gegaan.
OV -fiets is vaak géén alternatief en waarom wel een vouwfiets? Overigens heb ik ook een vouwfiets.
Het is inderdaad klote, maar het kan wel anders dan botweg reizigers met een onvouwbare fiets uitsluiten.
peter de rijk schreef:
zo 17 mei, 2020 22:17
Ik hoorde net van mijn zwager dat hij er door NS-personeel op indirecte wijze op aangesproken is dat hij zich in de trein bevond met een recreatief doel, wat niet moeilijk vast te stellen was, gezien zijn rugzak, Leki-wandelstokken en klasse B-wandelschoenen. Hij werd overigens niet uit de trein gezet, maar werd via de intercom berispt dat recreatief reizen beslist niet de bedoeling was.
Nog even zo doorgaan en iedereen met een auto keert niet meer terug naar de trein als er weer reismogelijkheden zijn.
Als troost deelt de Vereniging van Boswachters alle leden die niet met de fiets de NS trein in mogen een voucher aan;
bon.jpg
bon.jpg (52.16 KiB) 2395 keer bekeken
bert sitters schreef:
zo 17 mei, 2020 23:53
...
Kijk naar de cijfers. In de trein die naar Zandvoort die moest worden stil gelegd wegens teveel reizigers bevonden zich 400 reizigers en er was slechts één fiets in de trein.
...
Dat logisch. Waarom zou je überhaupt met de fiets in de trein naar het strand gaan? Ik ga toch ook niet met de fiets in de bus (als dat zou kunnen) naar De Efteling om de fiets daar vervolgens te stallen om lopend het attractiepark in te gaan?