Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 49 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Best Joukon, we zijn inmiddels een maand verder.
Flix schreef:
za 16 mei, 2020 00:57
Best Joukon, we zijn inmiddels een maand verder.
Zoals ik aanhaalde ging het over solidariteit. Solidariteit zit naar mijn mening geen beperkte houdbaarheidsdatum op.
willem.m schreef:
vr 15 mei, 2020 21:18
willem.m schreef:
vr 15 mei, 2020 10:17
Ik las dit artikel in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1115100/
...
Kortom: ik quote uit een artikel in de Volkskrant citaten van Bart Berden. Hij is hoogleraar Ziekenhuiszorg bij het Radboud UMC, bestuursvoorzitter van het ETZ in Tilburg, en voorzitter van het Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) Brabant. In het ROAZ werken aanbieders van acute zorg in regionaal verband samen aan (betere) samenwerking. Ik ga er van uit dat hij weet waarover hij het heeft, zeker omdat Brabant (en een stuk van Limburg) de Nederlandse brandhaard was en hij dus e.e.a. van dichtbij heeft meegekregen.

Heb je het artikel gelezen?

Ik breng geen eigen kennis of observaties in; dat laat ik aan deskundigen over.

Met mijn bijdrage, en met name het laatste citaat "Iedereen lijkt het alleen nog maar te hebben over vakanties en terrasbezoek. Maar we zijn er nog lang niet." wil ik tegengas geven aan mensen die aangeven dat ze er wel klaar mee zijn en om niet-economische redenen weer te dicht en in groepen bij elkaar (willen) komen. En ja, ik zie ook het aantal topics op dit forum over reisplannen toenemen. Nou begrijp ik goed de vakantiedrang -die heb ik ook- maar laten we realistisch blijven: het zit er gewoonweg nog een tijdje niet in. Overal waar straks grotere groepen bijeen gaan komen, of groepen mensen gaan reizen, loert het gevaar van besmetting, en zonder proactief en voldoende testen zie je vervolgens pas weken later dat je stront aan de knikker hebt, en beginnen we weer van voren af aan.
Aangezien de minister heeft beloofd dat pas in juni (hopelijk 1 juni) de testcapaciteit op peil is om alle burgers met klachten te testen, is een tweede golf lastig (of niet) te monitoren op het moment dat die ontstaat. Het is nog maar de vraag van welke voorspelling in het ziekteverloop de minister daarbij uitgaat. Als er meer zieken komen dan verwacht zal de testcapaciteit in juni ook weer eerder onvoldoende zijn. Kunnen alle mensen met klachten getest worden, dan ziet men het eerder als er een tweede golf aan komt. Dat daar (bij de eerste versoepelingen) niet op gewacht wordt door de regering is een extra risico. De Bart Berdens van deze wereld krijgen de problemen op hun (toch al volle) bordje als dit niet goed uitpakt. Begrijpelijk en terecht dat hij waarschuwt. Te meer omdat de niet - coronagerelateerde zorg nog een hoop in te halen heeft.

Relatief, in vergelijking met een aantal weken geleden, is het aantal Coronapatiënten dat wordt opgenomen in het Ziekenhuis sterk gedaald. Dit komt natuurlijk (iig voor een groot deel) door de aanpassingen, en gezien de oa economische problemen die daar uit voortvloeien begrijp ik de regering (en samenleving) wel, dat we niet kunnen blijven stilstaan en, wel langzaam, gaan aftasten of sommige sectoren weer op een laag pitje kunnen opstarten. De aftastfase (en misschien soms de teugels weer aantrekken) zal lang kunnen duren, ook gelet op seizoensverschillen. Ik vertrouw er vooralsnog op dat de regering van Nederland zich ook door deskundigen laat informeren.

Laten we hopen dat er geen hoge tweede golf komt, in eerste instantie in de komende paar maanden. Daartoe moeten we natuurlijk het ontstaan van grote groepen en reizigersstromen dicht op elkaar vermijden. Het zou me tegenvallen als zou blijken dat mensen daar nog niet van doordrongen zijn of het voor elkaar verpesten. Er staat gelukkig geen carnaval op het programma.

Hans
👍 En als er nu Carnaval op de agenda had gestaan was dat niet doorgegaan.
Bert van Sprang schreef:
za 16 mei, 2020 20:46
👍 En als er nu Carnaval op de agenda had gestaan was dat niet doorgegaan.
Wat dacht je van het festivalseizoen? Vanaf Pasen maandenlang elk weekend weer een evenement met (tien)duizenden bezoekers die dicht opeen mee staan te zingen en schreeuwen. Dat dit nu niet doorgaat scheelt vast ook een slok op een borrel.
De koren zullen voorlopig ook niet meer bij elkaar komen. Bleken ook superspread-events (en vooral oudere deelnemers).

De mensen die ik ken die op een koor zitten, zeggen om uit zichzelf dit jaar niet meer met hun koor te gaan zingen.
Als wij onze kerkdiensten weer gaan opstarten, dan (voorlopig?) zonder gemeentezang. De cantorij is voorlopig met verlof voor onbepaalde tijd...

Is dit on-topic? Ja, want we gaan altijd op de fiets naar de kerk. ;-)
Polling schreef:
ma 18 mei, 2020 10:23
Als wij onze kerkdiensten weer gaan opstarten, dan (voorlopig?) zonder gemeentezang.
Dus eigenlijk ga je nu echt voor het zingen de kerk (weer) uit :lol: ;)
Fedor schreef:
ma 18 mei, 2020 11:11
Polling schreef:
ma 18 mei, 2020 10:23
Als wij onze kerkdiensten weer gaan opstarten, dan (voorlopig?) zonder gemeentezang.
Dus eigenlijk ga je nu echt voor het zingen de kerk (weer) uit :lol: ;)
Hebben we lang gedaan. 1984 getrouwd, 1990 eerste dochter. :lol:
Fedor schreef:
ma 18 mei, 2020 11:11
Polling schreef:
ma 18 mei, 2020 10:23
Als wij onze kerkdiensten weer gaan opstarten, dan (voorlopig?) zonder gemeentezang.
Dus eigenlijk ga je nu echt voor het zingen de kerk (weer) uit :lol: ;)
Precies, zo min mogelijk rondvliegende druppels in de kerk.

Hans
Wij reden zojuist met de auto langs de zuidkant van het Paterswoldse Meer. We hebben de auto genomen omdat we bang waren voor teveel fietsdrukte. Het was erger dan ik gevreesd had. Op het strandje was het ook een drukte van belang waarbij niemand zich iets leek aan te trekken van de regels. Ik hou mijn hart vast als de terrassen ook open mogen. Ik ben deze hele tijd vrij ontspannen geweest over de risicos maar nu begint dat wel te veranderen met zoveel domheid.
Misschien is dat dan wel weer heel goed nieuws in deze context: De Volkskrant - Onderzoek: nauwelijks kans op besmetting in buitenlucht.
Ook Wim's bezorgdheid over de terrassen staat er in:

Je moet altijd een beetje oppassen, de ene buitenlucht is niet de andere ...doelend op overdekte tenten en afgeschermde terrassen. ...
Vooral de blootstelling telt: urenlang geanimeerd met elkaar praten op een terras speelt het virus meer in de kaart dan wandelen door het park. ‘Het gaat om langdurig aanhoudende overdrachtssituaties’, zegt Kroes. ‘Niet om het elkaar voorbijlopen op straat.’
Vandaag twee uur gewandeld. Vanuit huis naar de Sallandse Heuvelrug gelopen en langs de bosrand en weilanden weer terug. Ontzettend veel fietsers gezien op de smalle fietspaden waar passeren op minimaal 1,5 m afstand onmogelijk is.

Wij liepen parallel op bospaden, zodat we dit goed konden zien. We hadden graag willen fietsen, maar hadden de drukte al voorzien en wilden ons daar dus niet aan wagen.

Ik zie net op het journaal dat het op bepaalde plekken zo druk is dat de politie/gemeente moet ingrijpen.

Het is de vraag hoe lang het goed blijft gaan (daling van het aantal Corona geïnfecteerden per dag en daling van het aantal Corona patiënten op de IC’s).

Afgelopen week voor het eerst weer wat meer kilometers gefietst. ‘s Ochtends 33 km heen naar het werk en ‘s middag 33 km weer terug over stille weggetjes in het buitengebied.
Voelde toch wat ongewoon, al was het maar omdat ik nooit naar m’n werk fiets, hooguit een paar keer per jaar ‘s ochtends met de auto heen en ‘s middags op de racefiets terug en de volgende dag met mijn vrouw met de auto naar het werk als ze ook moet werken.

D59EC2C8-52AD-40EE-9F32-A4BDECC6FA7F.jpeg
Vandaag wel gefietst maar over bredere dijkwegen. We merkten wel dat het "achter elkaar fietsen" bij tegenliggers (wij doen het nog consequent) erg aan het verslonzen is.

Ook veel "bijeenkomsten van grote gezinnen" gezien aangezien die wel dicht bij elkaar mogen komen ;). De strandjes langs de rivieren lagen ook bomvol.

Overigens veranderen er wel meer zaken: bij de AH zaten alle karretjes weer vast en ze werden ook niet meer schoongemaakt (je kon het zelf doen als je de behoefte had).
Een grote kracht van regels en omgaan met situaties zit in de eenduidigheid van regels en ze vrij strikt toepassen.
In Nederland is het deels onze cultuur om het er vooral weer over te hebben en rond de regel of norm te bewegen en te discussiëren... dat blijkt bijvoorbeeld uit onze ruime mondigheid (ja, heb ik ook, bijvoorbeeld nu, al typend :oops: ) en het 'onderhandelen' over of de norm wel de norm is.
Ik heb dit al vaak meegemaakt vanuit het toepassen van overheidsregels in milieuzaken: bedrijven of burgers komen, al dan niet met hun adviseur, op vooroverleg bespreken of het toch niet net een beetje minder kan dan de regels aangeven. Eigenlijk heel raar en ongepast. Zonde van de tijd en moeite ook. Ze vergeten het nut en doel van de regels en ze vergeten ook dat de regels al een compromis zijn: ze zijn in samenspraak met hun belangenbehartigers (vanuit brache-organisaties en zo) tot stand gekomen, waarbij hun belang is meegewogen.
Regels hebben ook een echte kracht als iedereen ze 'gewoon' accepteert. Maar dat is moeilijk want 'iedereen' zijn vele miljoenen individuen en de nodige 'exemplaren' :D daarvan roepen: "Het maakt niet uit". Dan vraag ik: "Waar woont 'het'?"
Dan kijken ze verbaasd of overdonderd en worden al snel minder vriendelijk want ze worden geconfronteerd met hun "Het kan mij niet schelen als ik maar míjn ...".

Ik begrijp het wel, maar vind het vaak maar niks, bijvoorbeeld: als een fietspad niet breed genoeg is om én naast elkaar te blijven fietsen én voldoende afstand (met wat we met elkaar afgesproken hebben. dat is echt heel simpel) te houden met andere fietsers, dan ga je 'dus' achter elkaar fietsen en blijf je niet naast elkaar fietsen. Prachtig dat dat mogelijk/waarschijnlijk niet direct tot een virusoverdracht kan leiden of leidt, maar dan nog: dat is nu gewoon de afspraak.

'Voorkomen is ook beter dan (slecht deels en na een langdurig traject) genezen'. Ik denk echt dat er in de zorg medewerkers gaan 'omvallen' na de zeer intense en deels zelfs traumatiserende periode van de voorgaande tweeënhalve maand.
Het weer oplaaien van het aantal (ernstig) zieke mensen gaat (opnieuw) een enorme wissel trekken op ons zorgstelsel en de mensen die daar werken. Ik denk dat het beter is om dat echt te voorkomen en de energie niet te steken in 'opvullen van de norm' met (leken-)discussies over wel of niet 1,5 meter en wanneer wel en niet enzovoort. (Als je ook eens beseft hoe weinig er echt waar of juist is van wat er in kranten en andere media beweert wordt... (meningen en interpretaties die als feiten gepresenteerd worden, zucht...) Zou ik een boek over kunnen schrijven, maar dat ga ik niet doen)
En "Het maakt niet uit" bestaat niet. "Het kan mij niet schelen" wel en is, denk ik, vaker een oorzaak dan een excuus.

'Moest ik fff kwijt' :D (en toch hou ik best wel een beetje van jullie (bijna) allemaal 8) :wink: )
hoogframe schreef:
do 21 mei, 2020 17:26
Ik begrijp het wel, maar vind het vaak maar niks, bijvoorbeeld: als een fietspad niet breed genoeg is om én naast elkaar te blijven fietsen én voldoende afstand (met wat we met elkaar afgesproken hebben. dat is echt heel simpel) te houden met andere fietsers, dan ga je 'dus' achter elkaar fietsen en blijf je niet naast elkaar fietsen.
Van mij mag de 1,5 regel op fietspaden en wegen wel blijven, altijd een wat minder goed gevoel gehad bij lui die vlak langs je heen fietsen bij inhalen en tegenliggers.

Eigenlijk zal het op meer plekken gehandhaafd mogen worden, maar ik ben dan ook geen sociaal beest of in een restaurant geïnteresseerd in gesprekken van anderen ;)
hoogframe schreef:
do 21 mei, 2020 17:26
Een grote kracht van regels en omgaan met situaties...
-knip-
Eens met je verhaal.
Maar in deze rare situatie moeten we ook langzamerhand weer regels die belangrijk waren, of belangrijk leken, loslaten. En dat is misschien nog wel moeilijker, en diffuser, dan bij het invoeren van die regels.
En daar moeten we elkaar ook bij helpen, en dat betekent ook dat we moeten accepteren dat niet iedereen er hetzelfde over denkt, en elkaar die ruimte (in bepaalde mate) gunnen.
Succes mensen, en geniet ervan! ☀️
Vandaag een niet fietsen,maar met de scootmobiel van mijn overleden gereden.
Borger,Exloo,Odoorn,Schapenpark,Schoonoord,Elp en terug naar Huis.(45km)
Wel veel fietsers gezien
IMG_0793.JPG
IMG_0792.JPG
Flinke actieradius. Had ik niet verwacht.