Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Houdbaarheid gevriesdroogde maaltijden - Forum Wereldfietser

Houdbaarheid gevriesdroogde maaltijden

Nu we even niet kunnen fietsen ben ik mijn fietsspullenkast aan het opruimen. Ik vond een aantal gevriesdroogde maaltijden van Adventure Food die bijna een jaar over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Die dingen zijn aardig aan de prijs, dus ik aarzel om ze weg te gooien. Wat kan er fout gaan in dat zakje? Ik denk dat het misschien muf wordt? Of wordt het oneetbaar?
Wie heeft ervaring met antieke zakken chili con carne?
Even over de datum heen lijkt mij geen probleem, maar een jaar....?
Zou het er niet op wagen. Helaas...!
Ik zou het gerust eten, alleen niet meer mee op vakantie nemen als noodmaaltijd. Met de maaltijd kan niets gebeuren, hooguit smaakt het minder.
Lekker meenemen op een weekend binnenland kamperen. Is de alternatieve snackbar of pizzeria nooit ver fietsen ;)
Het zal best eetbaar zijn, tenzij het bol staat of het vacuüm ontsnapt is*. Heb je het nodig om misschien een smakeloze maaltijd te verorberen of een kanskaart te trekken op bedorvenheid?
Ik heb een paar keer gevriesdroogde maaltijden gegeten die 2 jaar over de datum waren. De smaak was iets vlakker maar verder niets aan de hand.

Kan droge voeding slecht worden?
‘In principe niet’, zegt professor Chris Michiels, levensmiddelenmicrobioloog aan de KU Leuven. ‘Droge voeding bederft niet. Ook als de houdbaarheidsdatum flink is overschreden, zal je niet ziek worden als je ervan eet.’ Rob Renaerts van het Brusselse bedrijfje Coduco, dat initiatieven opzet voor een duurzame consumptie, beaamt dat. ‘Droog voedsel kan heel lang goed blijven, zonder gevaar voor de volksgezondheid. Ook bij archeologische opgravingen wordt weleens gedroogd voedsel aangetroffen dat ongeschonden is.’
Jurr schreef:
zo 17 mei, 2020 09:33
Lekker meenemen op een weekend binnenland kamperen. Is de alternatieve snackbar of pizzeria nooit ver fietsen ;)
Áls blijkt dat de maaltijd niet goed meer was, heb je wel kans dat een snackbar of pizzeria niet je eerste prioriteit is. Misschien even kijken in de discussie over coronakamperen voor campings met eigen sanitair naast de tent...
Als ik het zou willen proberen, zou ik er veilig thuis eentje opeten, en als dat goed gaat niet te lang meer wachten om de rest op reis soldaat te maken.

Carl
Als er op de verpakking staat: ten minste houdbaar tot, dan kan je het eten. De geur, smaak of uitzicht kan wat minder zijn. Als er op staat: houdbaar tot, moet het ten laatste tegen die vervaldatum op zijn. Dit laatste is vooral voor verse zuivel en vis- vleesproducten.
Om te kijken: https://www.youtube.com/watch?v=-GKTSbS3AZg
Om te lezen: https://www.consumentenbond.nl/binaries ... oedsel.pdf

Conclusie: geen probleem.

Over het algemeen geldt voor alle voedsel welke je niet helemaal vertrouwt: kijken-ruiken-proeven, in die volgorde.
Ooit een hele lading gekocht van iemand die het niet riskeerde (sommigen jaren over tijd) en geen problemen mee gehad.
Laat het je smaken!
bert sitters schreef:
zo 17 mei, 2020 08:20
Even over de datum heen lijkt mij geen probleem, maar een jaar....?
Ik eet liever een gevriesdroogde maaltijd die een jaar over de datum is dan een vis die een maand over de datum is :lol:
Met die vis is niet veel aan de hand als het vis uit het versvak van de super was die je vervolgens in de diepvries hebt gelegd.
Housbaarheidsata zijn gebaseerd op een manier van bewaren die normaliter, met een marge wordt toegepast. Dus verse vis in de koelkast bij maximaal 7 graden. Hagelslag in de keukenkast, maar op een naormale temperatuur. Dat laatste verklaart waarom hageslag in de caravan wel eens wit wil uitslaan vóór de houdbaarheidsdatum, wat overigens meestal geen schimmel is.

De houdbaarheid van die vriesdroogmaaltijden is hopelijk gebaseerd op expeditiecondities, dus je zou hem gedurende die tijd hebben moeten kunnen meeslepen op een jarenlange expeditie door de binnenlanden van Australië, in de zomer. Maar misschien staat er wel ergens op of in de voorwaarden, dat je de maaltjiden op kamertemperatuur moet bewaren; soms lees je rare dingen.

Maar de vraag blijft of ze nog smaken en of het nodig is.
Vorig jaar heb ik er eentje gegeten die flink over datum was (meer dan een jaar, ik meen zelfs twee jaar). Het was een aardappelpuree met gehakballetjes, en smaken deed die niet meer (ik weet niet of de variant niet over datum wel gesmaakt zou hebben :D), maar verder geen last van gehad.
Iedereen hartelijk dank voor de reacties, ik ben eruit, ik ga gewoon knagen. De suggestie om de maaltijd te eten als er een snackbar in de buurt is neem ik niet over, want dan ga ik sowieso naar de snackbar. Smaakvermindering los ik op met Tabasco, daarmee maak je alles lekker vind ik.
Ik ga het avontuur aan.
martin schreef:
ma 18 mei, 2020 23:01
Vorig jaar heb ik er eentje gegeten die flink over datum was (meer dan een jaar, ik meen zelfs twee jaar). Het was een aardappelpuree met gehakballetjes, en smaken deed die niet meer (ik weet niet of de variant niet over datum wel gesmaakt zou hebben :D),
Toevallig kneep ik vandaag een energiegel naar binnen die een jaar over de datum was en de hele dag had liggen sudderen in mijn velomobiel. Als die nergens meer naar gesmaakt had, zou dat een flinke vooruitgang geweest zijn. ;)

Smakelijk,

Carl