Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eindelijk die fietsreis naar Rome, maar hoe? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eindelijk die fietsreis naar Rome, maar hoe?

2G werkt ook, alleen het duurt wat langer :wink:


Met name in Duitsland heeft Google Maps mij nog wel eens door een knollenveld gestuurd trouwens.

Maar he, zo kom je tenminste nog eens ergens 8)
PeterVanRijn schreef:
do 14 mei, 2020 14:20
Oh ja, en het GPS-verhaal.
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt van de Garmin eTrex naar mijn iPhone 6s.
De eTrex heeft als belangrijk voordeel dat hij weinig stroom verbruikt, maar daar staat tegenover dat ik hem slecht afleesbaar vind en te traag als je even wilt in- of uitzoomen.
De iPhone heb ik toch al bij me, en ik heb de mogelijkheid om hem onderweg op te laden, dus meestal kom ik met een 100% geladen telefoon op de camping aan. Voor de zekerheid heb ik wel een powerbank bij me, die heb ik sowieso ook nodig voor het opladen van mijn ereader en Garmin horloge (die mijn route opneemt).

Daarnaast heb ik ook de routeboekjes bij me voor de achtergrondinfo en voor eventuele route-alternatieven.
Ik vind ook dat als je een route gebruikt je wel moreel verplicht bent om de routemaker zijn inkomsten te gunnen.
Hier ook een tevreden gps op de iPhone gebruiker. Voordeel van gps is de duidelijkheid op moeilijk navigeerbare stukken. Sinds ik op gps fiets ook nooit meer dan 100 meter fout gefietst. Wel altijd met een routeboekje als backup. Dat boekje is ook het leesvoer voor de avond. Mooi de etappe voorbereiden en de belangrijkste punten even aanstippen. Meestal zet ik dan in de GPS een waypoint op de kaart (lastige punten, koffiestop e.d.)
Opladen doe ik via m’n naafdynamo en dat ging alleen tijdens de beklimming van de Simplon niet goed omdat we te langzaam reden. Maar voor die gevallen heb ik dan altijd nog een powerbank.
Ik fietste ooit gewoon op een routekaart. Een medereiziger tuurde op zijn GPS op z'n stuur.
Er ontstond discussie. Mijn kaart gaf heel duidelijk aan voor de spoorwegovergang rechtsaf. De GPS van de medefietser gaf aan voorbij de spoorwegovergang rechtsaf. De kaart bleek correct.
Shrek schreef:
za 16 mei, 2020 09:36
Met name in Duitsland heeft Google Maps mij nog wel eens door een knollenveld gestuurd trouwens.
Maar he, zo kom je tenminste nog eens ergens 8)
Precies!
Geen goede tip, dat gebruik van Google. Google Maps is vaak veel minder gedetailleerd dan OSM. Dat geldt op veel plekken van de wereld (behalve de USA misschien). Zie bv het voorbeeld halverwege de eerdergenoemde webpagina van Johan Blom: http://www.jsgblom.nl/gpsfietser/

OSM kun je vooraf thuis, op je eigen netwerk, op je eigen tijd, lekker inladen, zodat je altijd de gedetailleerde kaarten ter beschikking hebt. Want er zijn best wel plekken waar je al fietsend geen bereik hebt. En alhoewel je ook Google Maps -beperkt- kunt inladen, werkt dat om verschillende redenen zeker niet handig.

Zelfs al fiets je niet met OSM, dan is het nog handig om de kaarten in te laden voor deze route, voor als je in een stadje bent; je hebt dan tenminste altijd een goede kaart bij je.
Nadeel is dat inladen van routes onderweg op het apparaat een zekere vaardigheid vergt. Veel mensen hebben die vaardigheid nu eenmaal niet.
Beste Tim,

Bijna twee jaar terug heb ik met mijn vriendin de Benjaminse route gevolgd tot milaan. Dus hierbij een paar persoonlijke ervaringen. We hadden via marktplaats 2 Koga signature traveller fietsen gekocht. Dit was een gehaaste aankoop aangezien we vlak voor vertrek erachter kwamen dat de oude (jaren 80/90) koga worldtravellers die we wilden gebruiken toch wat meer problemen hadden dan gedacht.

We kochten Koga Signature fietsen van 2011, met een volledige Deore groep, schrijfremmen, voorvering en marathon greenguard 37mm banden. Na veel lezen op dit forum wisten we van tevoren dat het niet ideale fietsen waren maar we hadden niet veel tijd om moeilijk te doen. Tijdens de reis bleek dat sommige zorgen ongegrond waren en sommige ernstiger dan gedacht. Schijfremmen en de (instap) deore groep werken gewoon prima, geen enkel probleem mee gehad en schijfremmen remmen werkelijk beter dan v-brakes of magura remmen. Ik kan ondertussen ook vertellen dat ik geen verschil merk in schakelprestaties tussen Deore, slx, lx of xt.
Voorvering leverde wel redelijk wat ergernis op tijdens de reis. Ten eerste zijn voordragers moeilijk te installeren en blijven ook niet ideaal zitten. Het was luchtvering en in de loop van de vakantie werd de druk toch steeds wat minder, we hebben in Mulhouse bij een decathlon de vering moeten bijvullen. Bovendien zorgde de vering voor meer zwabbers bij snelle afdalingen.

Dus qua ervaring met de fietsen zou ik zeggen, als je tweedehands zoekt, een Koga signature is een goede fiets maar zoek er een zonder voorvering. De fiets is wat mij betreft ook zeker goed bruikbaar als ww fiets. Je kan meestal voor 500-700 euro wel een prima exemplaar vinden en dan heb je misschien met 100 euro aan vervangingen (cassette/ketting etc) een prima fiets die nog lang mee kan.

Voor je specifieke vragen

1: Qua stuur zou ik een 'normaal' stuur aanraden met ergon grips en bar ends, dit is mij heel goed bevallen. Een vlinderstuur kan ook goed bevallen maar dat is persoonlijk. Het punt is wel dat je meestal in dezelfde positie fietst en dan zijn goede grips en de juiste positie misschien beter dan wat meer mogelijkheden tot variatie. De koga Justera stuurpen (verstelbaar) werkt wat mij betreft goed en kreeg geen speling.

1: We gebruikten de boekjes voor de route maar hadden de GPX file wel in google maps geladen. De enkele keer dat we twijfelden of we goed zaten heeft dat wel geholpen. De boekjes van Benjaminse zijn goed beschreven en hebben duidelijke kaarten ookal zijn sommige beschrijvingen van dorpjes gedateerd. We waren ernstig teleurgesteld en hongerig toen een dropje in Wallonië toch geen winkel meer bleek te hebben.

2: De Benjaminse route heeft (tot Milaan) nauwelijks onverharde delen en is prima te fietsen op 37 mm banden. Het is ook een erg mooie route over voornamelijk hele rustige wegen of specifieke fietspaden.

3: op de route zijn voor het grootste deel iedere 60 km wel campings beschikbaar waar begin augustus altijd nog plaats was dus dat zal wel goed komen. Er was wel een etappe tussen Maling en Mittersheim in Frankrijk waar geen campings waren, dit was ongeveer 125 km.

Wij hebben 17 dagen gedaan over de 1400 km van Wageningen naar Milaan inclusief 2 rustdagen, dus ik denk dat alle opties wel te doen zijn in 2 maanden tijd, je wordt in de loop van de vakantie ook steeds fitter.

Ik wens je veel succes en als je vragen hebt hoor ik het graag.
@Tim.
Zowel 'met' Benjaminse als Reitsma ben ik naar Noord-Italië gefietst. Van beide routes heb ik volop genoten.
Ik vind het dan ook lastig om een voorkeur uit te spreken.
De vraag die je jezelf moet stellen is eigenlijk of je door België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland wilt fietsen of door Duitsland en Oostenrijk.
Qua zwaarte maakt het niet veel uit, als dat tenminste een doorslaggevend argument voor je zou kunnen zijn.

Jan
Ook van mij een reactie op je vragen:

Ik had een Koga met een vlinderstuur. Nu al vele jaren gelukkig met een Avaghon met bar-ends. Er zijn heel veel andere merken waar je je fiets veel meer naar eigen smaak kunt afstellen dan Koga. Overigens kun je op een mountainbike ook prima, mits de wielen sterk zijn en de vering niet al te dol.

Je wilt een stuur dat je kunt stellen, lees ik. Niet doen! Laat je fiets oometen door iemand die echt deskundig is (en dus niet door de plaatselijke fietsenmaker die geen kennis heeft van wat je lichaam wil als je dag in dag uit zes uur oo de fiets zit). Je wil je stuur dan nooit meer anders. Trouwens: die zogenaamde flexibele sturen die je met zo’n klem vast moet zetten, zijn vaak al te zwak om een stuurtasje op te bevestigen. Bij de fiets van mijn vrouw zakte geregeld haar hele stuur weg bij een hobbel, reden om er een vast stuur oo te zetten. Ook qua betrouwbaarheid heb ik liever een solide vastgezet stuur.

Ga dus echt naar een speciaalzaak voor vakantiefietsen. Er zijn er hierboven al een stelletje genoemd. Die weten precies waar je op moet letten.

Kies bij een nieuwe fiets voor dikke banden. Ideaal vind ik 50mm banden, dat rijdt vreselijk comfortabel. Op Koga’s passen die vaak niet. En zorg dat je geen vering hebt, dat dempt en is kwetsbaar.

Ik fietste via Benjaminse en genoot van de natuur. Het onverharde valt echt mee. Reitsma gaat door drukkere gebieden van rivierdalen, bovendien is de Splugenpass onbeschrijfelijk mooi!

Ik fietste naar rome zonder navigatieapparaat, met alleen maar de routeboekjes. Ging prima. Tegenwoordig navigeer ik op mijn telefoon, daarmee begonnen toen mijn vrouw voor het eerst meeging. Een kleine powerbank in het stuurtasje of in een frametasje en je hebt nooit problemen met leeg raken. OSM werkt erg prettig en eenvoudig en is zeer compleet! Je volgt gewoon het draadje op je kaart op de telefoon die ik met een oerstevig systeempje op mijn stuur heb zitten (bij regen een condoom er over heen). Er is ook cursusmateriaal van. Alle campings, bakkers, restaurants, fietsenmakers en noem maar op kun je er op vinden!

Camperen is heerlijk. Ik heb nog nooit gereserveerd, niet met de fiets (en trouwens ook niet toen ik nog met ons gezin ging kamperen). Voor een tentje is altijd plek, als je het lief vraagt ook vaak wel bij mensen in de tuin.

Op mijn site kun je een zeer uitgebreid verslag van o.a. die rit naar Rome vinden: http://www.aartveldhuizen.nl/page/versl ... eis-assisi
De route van Reitsma en die van Benjaminse zijn ook te combineren, om het nog wat ingewikkelder te maken. Ik heb ze niet precies in mijn hoofd zitten, maar je kunt bijvoorbeeld eerst de Rijn afzakken, dan de Splügenpas en vervolgens naar het Comomeer, dan door de Povlakte en na Modena de Apennijnen oversteken naar Pistoia, Florence, Assisi en Arezzo, dan kom je vanzelf in Rome. Van al deze (deel)routes vind je verslagen op mijn website, bijvoorbeeld van Como naar Rome.
Aart Veldhuizen schreef:
za 16 mei, 2020 17:46
Ook van mij een reactie op je vragen:

Ik had een Koga met een vlinderstuur. Nu al vele jaren gelukkig met een Avaghon met bar-ends. Er zijn heel veel andere merken waar je je fiets veel meer naar eigen smaak kunt afstellen dan Koga. Overigens kun je op een mountainbike ook prima, mits de wielen sterk zijn en de vering niet al te dol.

Je wilt een stuur dat je kunt stellen, lees ik. Niet doen! Laat je fiets oometen door iemand die echt deskundig is (en dus niet door de plaatselijke fietsenmaker die geen kennis heeft van wat je lichaam wil als je dag in dag uit zes uur oo de fiets zit). Je wil je stuur dan nooit meer anders. Trouwens: die zogenaamde flexibele sturen die je met zo’n klem vast moet zetten, zijn vaak al te zwak om een stuurtasje op te bevestigen. Bij de fiets van mijn vrouw zakte geregeld haar hele stuur weg bij een hobbel, reden om er een vast stuur oo te zetten. Ook qua betrouwbaarheid heb ik liever een solide vastgezet stuur.

Ga dus echt naar een speciaalzaak voor vakantiefietsen. Er zijn er hierboven al een stelletje genoemd. Die weten precies waar je op moet letten.

Kies bij een nieuwe fiets voor dikke banden. Ideaal vind ik 50mm banden, dat rijdt vreselijk comfortabel. Op Koga’s passen die vaak niet. En zorg dat je geen vering hebt, dat dempt en is kwetsbaar.

Ik fietste via Benjaminse en genoot van de natuur. Het onverharde valt echt mee. Reitsma gaat door drukkere gebieden van rivierdalen, bovendien is de Splugenpass onbeschrijfelijk mooi!

Ik fietste naar rome zonder navigatieapparaat, met alleen maar de routeboekjes. Ging prima. Tegenwoordig navigeer ik op mijn telefoon, daarmee begonnen toen mijn vrouw voor het eerst meeging. Een kleine powerbank in het stuurtasje of in een frametasje en je hebt nooit problemen met leeg raken. OSM werkt erg prettig en eenvoudig en is zeer compleet! Je volgt gewoon het draadje op je kaart op de telefoon die ik met een oerstevig systeempje op mijn stuur heb zitten (bij regen een condoom er over heen). Er is ook cursusmateriaal van. Alle campings, bakkers, restaurants, fietsenmakers en noem maar op kun je er op vinden!

Camperen is heerlijk. Ik heb nog nooit gereserveerd, niet met de fiets (en trouwens ook niet toen ik nog met ons gezin ging kamperen). Voor een tentje is altijd plek, als je het lief vraagt ook vaak wel bij mensen in de tuin.

Op mijn site kun je een zeer uitgebreid verslag van o.a. die rit naar Rome vinden: http://www.aartveldhuizen.nl/page/versl ... eis-assisi
Bedankt voor je reactie Aart! Er staan zeker nuttige tips in. En waarom ben je dan overgeschakeld naar een "gewoon" type stuur? Ik had al een aantal reisverslagen bekeken op de website, leuk en boeiend allemaal 😀
bert sitters schreef:
za 16 mei, 2020 11:36
Nadeel is dat inladen van routes onderweg op het apparaat een zekere vaardigheid vergt. Veel mensen hebben die vaardigheid nu eenmaal niet.
Die kun je er thuis al op zetten :wink:


Ik vind een Wahoo Elemnt BOLT op de racefiets een erg fijn ding, ik kan me niet 1 reden verzinnen waarom die op vakantie niet net zo fijn zou werken. Routes bouwen in Komoot, Synchroniseren thuis automagisch via wifi, of onderweg via de app via bluetooth.
Shrek schreef:
ma 18 mei, 2020 10:12
bert sitters schreef:
za 16 mei, 2020 11:36
Nadeel is dat inladen van routes onderweg op het apparaat een zekere vaardigheid vergt. Veel mensen hebben die vaardigheid nu eenmaal niet.
Die kun je er thuis al op zetten :wink:


Ik vind een Wahoo Elemnt BOLT op de racefiets een erg fijn ding, ik kan me niet 1 reden verzinnen waarom die op vakantie niet net zo fijn zou werken. Routes bouwen in Komoot, Synchroniseren thuis automagisch via wifi, of onderweg via de app via bluetooth.
Zo is dat , alle gpx bestanden zijn tegenwoordig beschikbaar. Bij bochten of afslagen wordt je gewaarschuwd en zit je niet steeds op een kaart te turen.
Snap dat sommige mensen in het verleden blijven hangen met stuurtas en kaart erop omdat ze dat gewend zijn. Maar we leven in 2020
.Gelukkig zijn er anno 2020 nog steeds doodnormale en actuele kaarten en boekjes. Mijn venster op mijn stuurtas is aanzienlijk groter dan het schermpje van een GPS. Scheelt ook een hoop gedoe met laden. Anno 2020 heb ik ook kaarten in mijn telefoon, zodat ik altijd nog kan vinden waar ik precies sta. Ik moet daar echter wel voor stoppen, want met bril op om ver te zien zie ik het echt niet. Verder ben ik geen kind, dat ik steeds voorgekauwd wil worden. "Ga nu linksaf!"
Overigens is een stuurtas buitengewoon handig, want daarin zitten mijn kostbare spullen. Even afklikken en met de schouderband om mijn schouder een café/eettentje in te gaan of even naar en waterval te lopen.

Bovendien geeft de vraagsteller aan dat hij problemen heeft ervaren met een GPS. Zijn vraag is: "Volstaat een routeboekje?" Mijn antwoord is: "Ja"
dubbel. kan weg.
bert sitters schreef:
ma 18 mei, 2020 23:39
Zijn vraag is: "Volstaat een routeboekje?" Mijn antwoord is: "Ja"
Klopt. Net als dat een versnellingsloze Veeno herenfiets of een zesdehands Batavus racefiets volstaat.

Maar als het gaat om een goed advies welke past in 2020: nee, zo'n routeboek is een archaïsch ding, en heel aardig om 's avonds te lezen op het terras als voorbereiding voor de volgende dag, vooral vanwege de achtergrondinfo.
Maar al fietsend navigeren doe je op een smartphone (o.i.d.).
Mijn ervaring (ook als fietskoerier) is dat je met een fysieke kaart wel veel beter de weg leert kennen dan door achter een pijltje op je scherm aan te fietsen: je hebt bijvoorbeeld beter door waar het noorden is, en je ziet duidelijker waar het stukje waar je op 'inzoomt' zich bevindt dan bij digitale kaarten.

Maar het kost (als je ergens voor het eerst bent) wel meer tijd.

Dus het is maar net waar je blij van wordt.
Flix schreef:
wo 20 mei, 2020 10:52
bert sitters schreef:
ma 18 mei, 2020 23:39
Zijn vraag is: "Volstaat een routeboekje?" Mijn antwoord is: "Ja"
Klopt. Net als dat een versnellingsloze Veeno herenfiets of een zesdehands Batavus racefiets volstaat.


Maar als het gaat om een goed advies welke past in 2020: nee, zo'n routeboek is een archaïsch ding, en heel aardig om 's avonds te lezen op het terras als voorbereiding voor de volgende dag, vooral vanwege de achtergrondinfo.
Maar al fietsend navigeren doe je op een smartphone (o.i.d.).
Dat is appels met peren met elkaar vergelijken
Al fietsend navigeren kan ook zonder smartphone en ik kom overal.
Overigens lieten beleidsmakers in de jaren '60 van de vorige eeuw de denigrerende term archaïsch ding ook los op de fiets. Er zouden modernere vervoersmiddelen zijn. In veel landen verdween de fiets uit het straatbeeld. Alleen nog maar in gebruik tijdens racefietskoersen. Alleen die eigenzinnige Hollanders bleven hun rijwiel trouw. Nu in 2020 beleeft de fiets een comeback. Parijs zette al volop in op de fiets. Milaan volgt nu.
Kom mensen, zullen we deze wel/niet-GPS verder buiten dit topic houden? Het is voor TS voldoende te weten dat het allebei kan, en verder acht ik hem goed in staat daar een keuze in te maken, eventueel na er gericht nog wat vragen over gesteld te hebben.
Je vraagt waarom ik van vlinder naar gewoon stuur met bar-ends was gegaan.

Twee redenen:
1. Op het vlinderstuur bleef ik zoeken naar de ideale zitpositie en zat ik vaak gewoon niet lekker. Bij de Avaghon werd ik helemaal gemeten en werd het stuur op de exacte positie vastgezet en zat ik dus altijd goed.
2. Een gewoon stuur met bar-ends voelt veel solider en stijver. Vooral bij afdalingen heb je je handen vrij dicht bij de stuurpen waardoor je niet lekker stuurt, bovendien zitten die handremgrepen aan het einde van de ‘krakeling’, niet stuif genoeg dus.
Hey iedereen, hier ben ik weer! Ondertussen ben ik met al jullie tips aan de slag gegaan en sta ik al aan stuk verder in mijn voorbereiding. Maar het moeilijkste vind ik de aanschaf van een nieuwe vakantiefiets. Ik weet dat er op dit forum al veel inkt gevloeid is over welke vakantiefiets er de beste is, maar ik heb nog een klein duwtje nodig om te beslissen :-)

De laatste weken ben ik volop bezig met allerlei fietsen de bekijken, vergelijken,... En ik moet zeggen: niet gemakkelijk! Ik zou sowieso opteren voor een nieuwe fiets, aangezien het wel een 'fiets voor het leven' is. Dan wordt je ook perfect opgemeten enzo. Mijn budget is maximaal 2500 euro. Waarschijnlijk passeer ik deze zomer eens in Amsterdam ... of Rotterdam. Dit zijn mijn voorlopige bevindingen:

Santos: oerdegelijk, maar boven mijn budget en ik zou eerder opteren voor een minder "mountainbike-achtige" fiets. Ik wens vooral op asfalt te fietsen, al kunnen grindweggetjes enzo zeker ook.
Koga: Ik twijfelde zoals eerder al vermeld om een nieuwe Koga aan te schaffen. Maar een Koga Worldtraveller is simpelweg boven mijn budget, en ik lees hier en daar dat de Koga Grandtourer een no go is... En wat als je enkel met achterdragers wil fietsen? Volstaat een grandtourer dan niet?

Maar nu neig ik meer en meer naar een Avaghon, met derailleur en andere opties kom ik uit op ongeveer 2500 euro, dus net binnen mijn budget. Duurdere opties zijn nog niet aan de orde... Er is wel een mogelijkheid om dan eventueel later nog over te stappen naar riemaandrijving of Rohloff. Het enige wat me nog enigszins doet twijfelen is het feit dat ik de fiets ook voor woon-werkverkeer wens te gebruiken. Ik las op dit forum dat de fiets vrij "stijf" aanvoelt zonder bagage. Of valt dit al bij al wel mee. Sowieso ziet de Avaghon er wel een beest uit, oerdegelijk en wel mooi ook.

Alvast bedankt!

gr