Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kampeerterreinen open of gesloten in verband met Corona - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Kampeerterreinen open of gesloten in verband met Corona

225 berichten
Ik ben momenteel inderdaad een rit naar Göteborg aan het inplannen voor eind juni, begin juli. Route door Duitsland en Zweden.

- Overnachtingen: in Nederland één ergens bij Emmen, in Duitsland één tussen Bremen en Hamburg. Vaker gedaan, beviel me goed, Hopelijk gaat het me lukken.
- Veerboot: nachtboot Travemünde-Trelleborg. Hopelijk gaat dat lukken.
- Trelleborg-Göteborg zoveel mogelijk wildkamperen.

Zaken waar ik me nog zorgen over maak zijn
- Wat is qua overnachten veilig en gewenst? campings? B&Bs? hotels?
- Hoe bereid ik me goed voor op alle maatregelen onderweg, zoals in supermarkten?
- Wat als ik ziek wordt met Covid19(verschijnselen). Moet ik dan ter plekke in quarantaine? Naar huis reizen of verder reizen zou zeer asociaal zijn.
- Wat als er weer een nieuwe uitbraakgolf komt en de grenzen gaan dicht
- Hoe zit het met de reis/ziekteverzekering. Voor Duitsland geldt nog code geel, maar zal verbeteren. Moet nog goed uitgezocht worden.
Als ik mij niet vergis geldt er in Duitsland nog een negatief reisadvies ( las ik op de site van buitenlandse zaken). Politie kan je terugsturen als je geen aantoonbare noodzakelijke reis aan het maken bent. Ook de grenzen met Denemarken en Noorwegen zijn nog steeds gesloten.
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk half juni veranderen. https://www.travelpro.nl/duitsland-hoop ... ontvangen/

Maar, hoe dan ook, de kans blijft groot dat ik (vlak) voor vertrek toch moet afblazen.
https://www.acsi.eu/nl/corona/

Als je hier kijkt bij Duitsland dan krijg ik hoop voor begin juni.

Anja
Coronamaatregelen zijn in Duitsland een zaak van de Bundesländer. De regels kunnen dus plaatselijk verschillen.
De Regierungspräsident van Noordrijn Westfalen heeft duidelijk aangegeven dat Nederlanders welkom zijn. In andere Bundesländer kan dat anders liggen.
De exacte regels rond welke overnachtingen voor wie toegestaan zijn wissellen ook. Ik hou de regels uit NRW bij, omdat die voor mij het meest relevant zijn.
Om naar Denemarken te fietsen zullen we toch de deelstaten erboven moeten doorkruisen?

Zal eens kijken of daar iets over te vinden is.
Anja
Frankrijk wil deze zomer de grenzen openen en zeggen welkom tegen Belgen en Nederlanders liet staatssecretaris van buitenlandse zaken weten. Die liet ook nog weten dat de Europese Commissie binnenkort met een online platform komt waarop alle reis- en vakantie-informatie komt te staan voor alle lidstaten.
Ik ben net terug van twee dagen heen en weer fietsen naar het natuurkampeerterein in Hooghalen. Je kon er voor heel weinig geld een wc tentje huren. Het is sowieso een heel mooie prettige camping. De routeplanner van de fietsersbond gaf me een prachtige track van zo'n 50 km enkele reis vanuit Groningen. Het was twee dagen heerlijk fietsen na zoveel noodzakelijk huisarrest.
Het was een goed begin en ik ga nu eens uitzoeken of er nog meer mogelijkheden zijn. Als ik weer een eindje verder een camping met douche kan vinden kan ik zo nog een wat langer tourtje knutselen. Het alternatief kan natuurlijk ook een hotelovernachtig op het verste punt zijn en dan weer terug naar Hooghalen of eventueel een andere camping op een dag van Groningen. We gaan het zien. Het was ook wel nodig want ik ben vandaag best wat stijf en dat hoort natuurlijk niet na 2x50 km. Op dezelfde manier had ik afgelopen weekend na een tochtje zonder bagage met mijn dochter zadelpijn - voor het eerst in tientallen jaren. Conditie verdwijnt snel.
Omdat ik vrienden in Zweden heb wonen is het voor mij voor dat land makkelijker om geïnformeerd te blijven en te horen wat er wel en niet kan. Maar ik vind het lastig om overzicht te krijgen van alle geldende maatregelen en op handen zijnde maatregelen/versoepelingen in andere landen. Als je een lokale online krant leest mis je de context van een lokale bewoner waardoor je nog niet veel wijzer wordt.
Ik las vandaag wel in deense media (voor wie deens kan lezen, hier en hier) dat er veel stemmen opgaan om de grenzen weer te openen voor duitse toeristen maar dat de gezondheidsautoriteiten er nog huiverig voor zijn en er voorlopig nog geen concrete plannen voor zijn.
Ik plan mijn route voorlopig dus niet door Denemarken. Misschien is dat voor de terugweg wel een optie.
dijken63 schreef:
wo 20 mei, 2020 21:59
https://www.acsi.eu/nl/corona/

Als je hier kijkt bij Duitsland dan krijg ik hoop voor begin juni.

Anja
Dat is wel een mooi overzicht, dank!

Volgens dit artikel van vandaag gaan per 25 mei de deense grenzen open maar alleen voor mensen met een vast verblijf in Duitsland of Scandinavie. Dus niet Nederland, neem ik aan.
dijken63 schreef:
wo 20 mei, 2020 22:46
Om naar Denemarken te fietsen zullen we toch de deelstaten erboven moeten doorkruisen?

Zal eens kijken of daar iets over te vinden is.
Anja
Dat zijn vanuit Nederland vanaf Overijssel en noordelijker de Duitse deelstaten Nedersaksen en Sleeswijk-Holstein. Ga je via Bremen of Hamburg, dan krijg je daar ook nog mee te maken want deze steden hebben de status van deelstaat, met een eigen regering.
Als iemand uit de brij met informatie kan destilleren of en wanneer de grens open gaat hoor ik het graag.
Ik lees 25 mei, 1 en 8 juni als data voor veranderingen en versoepeling.

Anja
Gisteren tijdens fietsrondje Arnhem - Nijmegen - Beek kwam ik minstens 5 individuele fietsers tegen met kampeerspullen waaronder een tent. Een voorzichtige start van kamperen lijkt hiermee al begonnen.
In de polder buiten Nijmegen op een boerderijcamping stonden ook al de eerste 3 campers met eigen toiletvoorziening.

Tenten heb ik nog nergens zien staan.
Vandaag langs meerdere campings gekomen (ook natuurkampeerterreinen). Vooralsnog alleen campers en caravans gezien.

Zelf ga ik binnenkort ff rondbellen wat bij een aantal terreinen de mogelijkheden zijn voor een overnighter. De routes heb ik al gemaakt (anders kan ik ze later wel gebruiken) dus ik kan snel acteren als er plek en mogelijkheden zijn ;)
Ik ga morgen kamperen in de buurt van Hoorn via campsace.com met eigen sanitair en een picknicktafel. Ik zal verslag doen of facebook.
Natuurkampeerterreinen gaf net het volgende bericht uit;

We krijgen veel vragen of ook deze zomer nog steeds speciaal voor wandelaars en fietsers tot 19.00 uur een plaats voor een tentje wordt vrijgehouden. Ideaal voor als je een meerdaagse fiets- of wandeltocht aan het maken bent en niet altijd van tevoren weet hoe ver je op de dag gaat komen.
Zomer 2020
Normaal gesproken zou dit geen probleem moeten zijn. Wij gaan er nog steeds vanuit dat kampeerterreinen plekken voor trekkers beschikbaar houden. Maar helaas is op dit moment niets normaal. Omdat naar verwachting dit jaar veel mensen in Nederland blijven voor hun vakantie, kunnen de terreinen sneller vol zijn dan normaal. Ook zijn er op sommige plaatsen minder kampeerplekken beschikbaar vanwege een beperkter gebruik van het sanitairgebouw. Daar waar het maximum aantal plaatsen is bezet, worden geen nieuwe kampeerders toegelaten.
Het zal deze zomer daarom anders dan anders zijn voor kampeerders en trekkers. Wij raden aan (kort) van tevoren contact op te nemen met het Natuurkampeerterrein van je keuze. Reserveren is niet verplicht, maar wel aan te raden om te voorkomen dat er geen plek voor je is. Met de extra maatregelen voor afstand en hygiëne kan het toch een mooie zomer worden!
Voor een overzicht van toegankelijkheid van buitenlanden voor Nederlanders heeft de ANWB een overzicht per land:
https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... 0_%20Titel
Op dit moment is het kort samen te vatten: alles is nog ontoegankelijk.
Fedor schreef:
za 16 mei, 2020 17:16
bert sitters schreef:
za 16 mei, 2020 15:55
Natuurkampeerterrein De Maasakker in Megen(N.B.) is open. Eigenaar Ed heeft portable toiletten geplaatst. Er is wel koud en warm water, maar je kunt niet douchen. www.demaasakker.nl
Hmmm dat schept mogelijkheden. Wel redelijk bij mij in de buurt maar een grote omweg is zo gemaakt :D
En geboekt voor eind komende week. Dank voor de tip! :)

Waarschijnlijk gaat het druk worden vanaf 1 juni (want terrassen weer open), dus net daarvoor nog ff weg. Heb er zin in :D
Mijn ouders zijn vrijwilliger op een natuurkampeerterein. Ik had ze de suggestie gedaan van de mobiele toiletten, hieronder de reactie van de beheerder:
Deze oplossing is mij bekend en ook onderzocht.
Een collega kampeerterrein dacht de regelgeving te omzeilen en zette 20 van deze Dixies op zijn terrein.
Hij werd gelijk teruggefloten door de gemeente; het wordt beschouwd als een opstal en daar heb je een vergunning voor nodig.
De zorg van jouw zoon is ongegrond.  Vanaf ‪1 juli‬ gaat alle sanitair helemaal open in het hele land.
Een slag om de arm is op z'n plaats; alleen als er geen 2e corona-uitbraak komt.
Mooi voorbeeld van het feit dat er altijd wel een stok te vinden is om te slaan. :shock: