Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geen fietsen meer in de treinen van NS - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

geen fietsen meer in de treinen van NS

340 berichten
willem.m schreef:
ma 18 mei, 2020 08:32
bert sitters schreef:
zo 17 mei, 2020 23:53
...
Kijk naar de cijfers. In de trein die naar Zandvoort die moest worden stil gelegd wegens teveel reizigers bevonden zich 400 reizigers en er was slechts één fiets in de trein.
...
Dat logisch. Waarom zou je überhaupt met de fiets in de trein naar het strand gaan? Ik ga toch ook niet met de fiets in de bus (als dat zou kunnen) naar De Efteling om de fiets daar vervolgens te stallen om lopend het attractiepark in te gaan?
Of het logisch is of niet om met een fiets in de trein naar Zandvoort daar gaat het niet om. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat De overvloed aan passagiers bijna geheel uit strandgangers bestond, dus recreatieve reizigers.
Ivo Miesen schreef:
zo 17 mei, 2020 15:43
En juist bij de bredere blik blijkt snel dat dit een contraproductieve maatregel is. Zo mogen volgens de uitleg van de NS bijvoorbeeld verpleegsters geen fiets in de trein meenemen als ze een late dienst hebben. Arriva staat dit wel toe maar vraagt terughoudendheid (in mijn contact met de klantenservice) als het om recreatief fietsen gaat. Dat is een veel verstandiger aanpak.
Die verpleegkundige heeft allang een vouwfiets voor die dagelijkse verplaatsing.
peter de rijk schreef:
ma 18 mei, 2020 09:54
Ivo Miesen schreef:
zo 17 mei, 2020 15:43
En juist bij de bredere blik blijkt snel dat dit een contraproductieve maatregel is. Zo mogen volgens de uitleg van de NS bijvoorbeeld verpleegsters geen fiets in de trein meenemen als ze een late dienst hebben. Arriva staat dit wel toe maar vraagt terughoudendheid (in mijn contact met de klantenservice) als het om recreatief fietsen gaat. Dat is een veel verstandiger aanpak.
Die verpleegkundige heeft allang een vouwfiets voor die dagelijkse verplaatsing.
Ik kan me zo voorstellen dat in Zuid-Limburg niet alle ritten aantrekkelijk zijn om met een vouwfiets te doen. Zeker na een zware dienst.
bert sitters schreef:
ma 18 mei, 2020 10:04
Ik kan me zo voorstellen dat in Zuid-Limburg niet alle ritten aantrekkelijk zijn om met een vouwfiets te doen. Zeker na een zware dienst.
[/quote]

Mits die vouwfiets over voldoende schakelend vermogen bezit is het prima fietsen in de heuvels tot circa 12% is mijn eigen ervaring met vouwfiets. Wat is een "zware" dienst? Ik heb zelf 25 jaar in de zorg gewerkt.
Je hebt ook vouwfiets met elektrisch vermogen om je te ondersteunen.

Sinds marktwerking in het OV kwam is de dienstverlening op een aantal plekken verslechterd.
Helaas dat zie je ook terug bij postkantoren die uit straatbeeld verdwenen zijn, van openbare telefooncellen en toiletten die afgebroken zijn, van praatpalen langs de autowegen, van betaalautomaten en plek om je brief in een brievenbus te doen.
Van bankgebouwen die verdwenen. Allerlei nutsvoorzieningen verdwijnen.
Marktwerking.
Door marktwerking zie je niet op elk station een OV fiets. Een eventuele uitbater ziet er kennelijk geen broodwinst in.
Je ziet het terug bij aanleg van glasvezelkabel en landelijke dekking van mobiele telefoon. Er is nog steeds niet overal dekking. Maar dat had ik in Frankrijk ook niet.
Allemaal zaken die overgelaten zijn aan marktwerking. Met gevolg dat je als je hier afhankelijk van bent en niet de financiële middelen hebt om voor eigen vervoer te kunnen zorgen, het mensen gaat raken in hun mobiliteit.

In die zin kan ik mij nog wel vinden in Bert's kritiek op het openbaar vervoer.
Van de andere kant is het de politiek die hier 'steken' heeft laten vallen.
Het wordt de automobilist wel erg makkelijk gemaakt om het OV links te laten liggen.
De overheid kan faciliteren. Dat doet het nu ook met behulp van belastinggeld aan multinationals.
Het is alweer erg druk in Zuid-Limburg. Iedereen komt met de auto (fiets achterop) en wij fietsers zonder auto kunnen niet ergens heen met de trein waar het rustiger is.
De auto lobby is vele malen groter dan de fiets lobby. OV lobby is balletje balletje met belastinggeld.
Zolang er een kabinet zit zonder visie veranderd er niks. En kabinet wordt gekozen door de kiezer. En die ontzegt zich liever niet te veel. Is de cirkel weer rond. De grote lockdown veranderd daar niks aan, terug naar normaal is de norm. Diegene zonder auto, mezelf inclusief, doen alleen zichzelf ‘tekort’.

(Overigens was het alhier vanochtend ook druk).
BertKremer schreef:
wo 20 mei, 2020 21:15
Het is alweer erg druk in Zuid-Limburg. Iedereen komt met de auto (fiets achterop) en wij fietsers zonder auto kunnen niet ergens heen met de trein waar het rustiger is.
Maak je weinig illusies. Ook met auto zou het moeilijk zijn want waar is het rustig? Ik blijf vandaag thuis. Misschien vanavond een rondje.
Leon schreef:
do 21 mei, 2020 16:03
waar is het rustig?
Vrijwel nergens met zulk weer. Op de rivierdijken was het ook een drukte met fietsers, wandelaars, motorrijders en auto's.
Vanmiddag rondje gefietst Arnhem - Nijmegen - Beek - Ubbergen en terug en over het algemeen waren fietspaden rustig. Overal waar strandjes waren was het mudvol en echt geen 1,5 meter afstand van elkaar.

screenshot.479.jpg
Drukke plekken zoals elders in het land alleen aan het water en parken..
Hemelvaartsdag 2020-05-21.jpeg
joukon schreef:
do 21 mei, 2020 18:03
Vanmiddag rondje gefietst Arnhem - Nijmegen - Beek - Ubbergen en terug en over het algemeen waren fietspaden rustig. Overal waar strandjes waren was het mudvol en echt geen 1,5 meter afstand van elkaar.


screenshot.479.jpg

Drukke plekken zoals elders in het land alleen aan het water en parken..
Hemelvaartsdag 2020-05-21.jpeg
Waar is die foto gemaakt en was dit echt op deze Hemelvaart? Bizar hoe druk!!
Mijn vriendin en ik waren onderweg vanuit Rotterdam naar een plaatsje in de buurt van Haarlem om daar in het huis van haar ouders te bivakeren voor dit weekend. We zijn bij Wassenaar maar weer omgekeerd, want alle strandroutes waren afgesloten.

Jammer, maar alsnog een heerlijk dagje kunnen fietsen.
Dubbel bericht.
cdj schreef:
vr 22 mei, 2020 10:45
Waar is die foto gemaakt en was dit echt op deze Hemelvaart? Bizar hoe druk!!
Het is een telelens foto, dus afstanden zijn enorm vertekend.
Flix schreef:
vr 22 mei, 2020 11:51
cdj schreef:
vr 22 mei, 2020 10:45
Waar is die foto gemaakt en was dit echt op deze Hemelvaart? Bizar hoe druk!!
Het is een telelens foto, dus afstanden zijn enorm vertekend.
Ik heb Wally nog steeds niet kunnen vinden 😵

Capture.JPG
willem.m schreef:
vr 22 mei, 2020 12:15
Flix schreef:
vr 22 mei, 2020 11:51
cdj schreef:
vr 22 mei, 2020 10:45
Waar is die foto gemaakt en was dit echt op deze Hemelvaart? Bizar hoe druk!!
Het is een telelens foto, dus afstanden zijn enorm vertekend.
Ik heb Wally nog steeds niet kunnen vinden 😵


Capture.JPG
En de fiets in de trein krijgt de zwarte piet.
Op dat strandplaatje zie ik ook al weinig fietsers; ze worden werkelijk overal gediscrimineerd!
Foto was uit de Telegraaf van gisteren.

Uit een artikel van ik meen Marianne Zwagerman ; "Middelvinger naar anderhalve meter".
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5593691 ... alve-meter

Het artikel was Premium. Ik kan het niet terug halen.
cdj schreef:
vr 22 mei, 2020 10:45
joukon schreef:
do 21 mei, 2020 18:03

Drukke plekken zoals elders in het land alleen aan het water en parken..
Hemelvaartsdag 2020-05-21.jpeg
Waar is die foto gemaakt en was dit echt op deze Hemelvaart? Bizar hoe druk!!
Park Somerlust. Stond ook in nrc.
renel schreef:
za 23 mei, 2020 09:38
cdj schreef:
vr 22 mei, 2020 10:45
joukon schreef:
do 21 mei, 2020 18:03

Drukke plekken zoals elders in het land alleen aan het water en parken..
Hemelvaartsdag 2020-05-21.jpeg
Waar is die foto gemaakt en was dit echt op deze Hemelvaart? Bizar hoe druk!!
Park Somerlust. Stond ook in nrc.
In dat artikel is deze foto toch echt de enige foto waar het voor mij lijkt (!) alsof mensen dichterbij elkaar zijn dan anderhalve meter. Als fotograaf ken ik namelijk het effect van een telelens en het is heel gemakkelijk om met een flinke telelens deze dagen dit soort "schandelijke" foto's te maken. Dit vind ik echt misbruik door de fotografen van de onwetendheid van journalisten en publiek. Het kan best zijn dat de mensen op de gewraskte foto elk 3 m uit elkaar staan. Dus fotografen: als je een bewijsfoto maakt maak dan een bewijsfoto, dus met referentie-objecten in beeld waaraan je de afstand kunt zien.

Overigens zal het op veel plekken echt wel te druk zijn geweest. Ik ging ik voor de coronatijd al niet naar zulke drukke plekken, dus nu ook niet. Ik vind 1,5 m voor mezelf daarbij ook te krap.
Leon schreef:
za 23 mei, 2020 10:58

Het kan best zijn dat de mensen op de gewraskte foto elk 3 m uit elkaar staan. Dus fotografen: als je een bewijsfoto maakt maak dan een bewijsfoto, dus met referentie-objecten in beeld waaraan je de afstand kunt zien.
"Objectivering"..... laten we dan nu eindelijk eens met 'ons allen' een app installeren waarmee tot hoge nauwkeurigheid afstand gemeten kan worden in een range van de anderhalvemeterafstand regel.

Wie de 1,5 meter overschrijdt krijgt een waarschuwing en wordt vriendelijk doch dringend verzocht afstand te bewaren :evil:

Voor de Willie Wortel's onder ons bestaat de mogelijkheid dit zelf te bouwen;
https://microbit101.nl/corona-meter/
f-s-corona app.jpg